Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Min datters venninde, er 10 år, og garcei lillesøster på 6. I fjor hadde de bestilt tur til tyrkia. Det ble nesten ikke noe av detnpga terror. Og udi annbefalte å ikje dra. Men 4-5 dager før deres planlagte avreise opphevet udi reise advarselen. Og de reiste. Og hadde en fin terrorfri tur. Så fin at de en stund etter hjemkomst bestilte ny tur til tyrkia no i sommer. Min datter synes det er vannskelig når denne jenta forteller opp og ned og i mente om hvor fantastisk tyrkia er...... - mamma, hvorfor vil de reise til tyrkia?? Det ER jo faktisk krig der........ Er det ikke galskap å reise ril tyrkia?? Anonymous poster hash: 45968...316
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 Nei. Det er ikke galskap å reise til Tyrkia og du bør lære din datter at det ikke er krig der. Ville jeg dratt til Tyrkia? Nei. Men jeg har ingen problemer med å akseptere at andre ikke tenker som meg Anonymous poster hash: 13abe...f60
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 Det er *ikke* krig i Tyrkia. Det er uroligheter i øst pga. Syria og konflikter med kurderne - Tyrkia er et stort land geografisk sett. Der er kun 8 land i hele verden som regnes som lavrisikoland å reise til - Tyrkia regnes som medium risiko med unntak av områdene i øst. Les mer her: https://www.internationalsos.com/travelriskmap Når det gjelder terror - skal man da være like redd for å reise til Belgia, Tyskland eller Frankrike av frykt for terror? Ja, verden er ikke like snill og mild som i sofakroken, men man må jaggu tenke litt selv også, ikke bare svelge rått alt som media serverer og la fremmedfrykt styre. Jeg hadde lett også reist til Tyrkia med mine barn. Anonymous poster hash: 00dc7...2b0
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 Jo da jeg vet at det ikke er krig, pr definisjon, i Tyrkia. Og det prøver jeg formidle til min datter. Men hjemme er ikke eneste stedet dette snakkes om. Hun stiller seg litt tvilende til det jeg sier når hun stadig får høre om at det er bombinger, selvmordsanngrep, masse sivile drept osv. Anonymous poster hash: 45968...316
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 Lær henne om de som sitter med makten der, at menneskerettighetene ikke respekteres, at det er et diktatur osv. Å vise at man boikotter styret der er minst like viktig som å være redd for terror der. Anonymous poster hash: d8b6c...6b0
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 Lær henne om de som sitter med makten der, at menneskerettighetene ikke respekteres, at det er et diktatur osv. Å vise at man boikotter styret der er minst like viktig som å være redd for terror der. Anonymous poster hash: d8b6c...6b0 Ved at turister dropper Tyrkia blir samfunnet der mer og mer lukket. Tyrkia har vært et veldig sekulært land, som de siste årene har beveget seg i motsatt retning... Anonymous poster hash: db790...420
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #7 Skrevet 11. februar 2017 UD hadde i ca 1-2 døgn en advarsel som gikk på flyplasser pga at det var portforbud under forsøket på statskuppet i fjor. Ellers så advarer UD om å oppholde seg nær grensen til Syria, så med mindre det er dit hun skal så ville jeg ikke bekymret meg. Verden er i endring, terror er en reell trussel, OVERALT... Vil du slutte å reise til Tyskland og Frankrike også? Der har det jo vært terror rettet mot turisme og tilfeldig sivilbefolkning, det har det ikke vært i Tyrkia.. Der har det vært bombing av politiske og militære mål. Anonymous poster hash: b9668...1c2
Sint naken biltyv Skrevet 11. februar 2017 #8 Skrevet 11. februar 2017 Det er jo ikke krig i Tyrkia så hvorfor lære datteren din at det er det? Bedre å reise til Tyrkia enn å lære datteren din å ha angst for tull
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #9 Skrevet 11. februar 2017 De siste årene har det smelt i Frankrike, Belgia, Tyrkia, USA, Israel, Tyskland og en mengde andre land. Det betyr IKKE at det er krig. Tyrkias turistdestinasjoner er generelt trygge reisemål - DET burde du lære din datter slik at HiN slipper å bekymre seg for sin veninne. Vi reisetilskudd Orlando i fjor, rett etter at bomben på Pulse hadde gått av...... Det var skyting på flere av flyplassene i USA nå rett etter jul. Det har akkurat vært en hendelse i Canada. Vi slutter ikke å reise av den grunn.... Anonymous poster hash: 7770f...247
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #10 Skrevet 11. februar 2017 Litt enig med deg. Det finnes jo så mange andre flotte, ikke muslimske, land å reise til. Hvorfor ikke velge ett av de? Anonymous poster hash: 4000b...fab
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #11 Skrevet 11. februar 2017 Tror du bør inndra muligheter til å se nyheter når det hun får med seg er terror og elendighet..ikke rart om hun får angst! Anonymous poster hash: 910f4...50b
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #12 Skrevet 11. februar 2017 Tyrkia er sekulært. Om du føler at islam er ubehagelig, hva mener du at du blir utsatt for iløpet av en 2 ukers ferietur? Anonymous poster hash: b9668...1c2
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #13 Skrevet 11. februar 2017 Litt enig med deg. Det finnes jo så mange andre flotte, ikke muslimske, land å reise til. Hvorfor ikke velge ett av de? Anonymous poster hash: 4000b...fab Som f.eks Nice i Frankrike? Eller Brussel i Belgia? Eller hva med Berlin i Tyskland? Eller hva med å gå på klubb i Orlando Florida? For noen år tilbake ble både London og Madrid bombet. Jeg har enda ikke hørt at noen av de typiske turiststedene i Tyrkia ("bare" Istanbul) har vært utsatt for bombing. Har du? Det er sannsynligvis farligere for oss at turister forsvinner fra Tyrkia enn å reise dit. Forsvinner turistene følger store økonomiske problemer og fortvilelse for mange. Det gir grobunn for terror. Men den gjennomsnittlige dib-høna klarer ikke helt se forbi skumle muslimer... Anonymous poster hash: cf7cd...a2c
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #14 Skrevet 11. februar 2017 Som f.eks Nice i Frankrike? Eller Brussel i Belgia? Eller hva med Berlin i Tyskland? Eller hva med å gå på klubb i Orlando Florida? For noen år tilbake ble både London og Madrid bombet. Jeg har enda ikke hørt at noen av de typiske turiststedene i Tyrkia ("bare" Istanbul) har vært utsatt for bombing. Har du? Det er sannsynligvis farligere for oss at turister forsvinner fra Tyrkia enn å reise dit. Forsvinner turistene følger store økonomiske problemer og fortvilelse for mange. Det gir grobunn for terror. Men den gjennomsnittlige dib-høna klarer ikke helt se forbi skumle muslimer... Anonymous poster hash: cf7cd...a2c Syns ikke de er skumle. Men liker ikke kvinnesynet deres og nekter å støtte opp om det. Men den gjennomsnittlige DIB-høna greier tenke på mer enn terror tydeligvis. Anonymous poster hash: 4000b...fab
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #15 Skrevet 11. februar 2017 Hvorfor reagerer datteren din slik? Er det sånn at du har forklart henne hele veien at grunnen til at dere ikke reiser til utlandet er fordi det er så mye krig der? Eller sa du det etter den siste turen de hadde fordi du vet at dere ikke har råd til det? Da ville jeg heller fortalt sannheten. Barn på 10 år har ikke for vane å diskutere verdensproblemer og verdenssamfunn på skolen uten at en voksen et sted har startet det, og at hun i tillegg er feilinformert ville jeg rettet opp straks ved å si at det ikke er krig der, men det er uroligheter i deler av landet. Er hun voksen nok til å snakke om verdenssituasjonen med vennene sine, så forstår hun nok dette veldig lett Anonymous poster hash: 2ce05...9d3
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #16 Skrevet 11. februar 2017 Jeg ville ikke dratt dit, men andre får gjøre som de vil Anonymous poster hash: d6d10...f0a
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #17 Skrevet 11. februar 2017 Jeg forstår og er enig i mange av de kloke, gjennomtenkte svarene over her. Men ville jeg reist til Tyrkia, enten med barn eller alene? Nei. Ser jeg ned på folk som velger noe slikt for sin familie? Ja. Selv etter å ha lest det dere har skrevet her. SÅ viktig er ikke en billig sydentur! Anonymous poster hash: 151a5...a14
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #18 Skrevet 11. februar 2017 Jeg vokste opp med ikke å kjøpe Jaffa appelsiner, min mor boikottet Israel pga massakre i Shatilla. Det var da også boikot av Sør Afrika Republikken, pga apartheid. Jeg er opplært til å bruke min forbruker makt og boikotter land som har et styresett som til de grader bryter med menneskerettighetene. Jeg har desverre mange ting i mitt hus det står "made in China" på. Det er for brysomt for meg å ta den boikotten, men å la være å dra til Tyrkia, Dubai, eller Egypt, det er en mer tydelig affære, den er gjennomførbart. Det er også svært tydelige brudd på menneskerettighetene i de nevnte land, særlig mot kvinner. At andre reiser på ferie til Tyrkia får stå for deres regning, jeg gjør det ikke. Det frister da det er rimelig, og det er fint der, men jeg gjør det ikke. Anonymous poster hash: 5f218...135
Mostly Harmless Skrevet 11. februar 2017 #19 Skrevet 11. februar 2017 Som f.eks Nice i Frankrike? Eller Brussel i Belgia? Eller hva med Berlin i Tyskland? Eller hva med å gå på klubb i Orlando Florida? For noen år tilbake ble både London og Madrid bombet. Jeg har enda ikke hørt at noen av de typiske turiststedene i Tyrkia ("bare" Istanbul) har vært utsatt for bombing. Har du? Det er sannsynligvis farligere for oss at turister forsvinner fra Tyrkia enn å reise dit. Forsvinner turistene følger store økonomiske problemer og fortvilelse for mange. Det gir grobunn for terror. Men den gjennomsnittlige dib-høna klarer ikke helt se forbi skumle muslimer... Anonymous poster hash: cf7cd...a2c Basert på svarene her, har den gjennomsnittlige "dib-høna" et nokså nyansert syn på situasjonen i Tyrkia. Det er kanskje mer stuerent å være fordomsfull mot dib-brukere enn muslimer, men det bidrar ikke til en god debatt.
februarprins2013 Skrevet 11. februar 2017 #20 Skrevet 11. februar 2017 du trenger ikke bry deg om det, det er deres valg, begynn og lev ditt egnet liv
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #21 Skrevet 11. februar 2017 Dere boikotter et land basert på styresettet, kvinnesynet og mangel på likestilling. Majoriteten av turismen i Tyrkia drives av etniske minoriteter så ved å boikotte turismen forverres livsvilkårene til de som allerede har det vanskelig i Tyrkia... Anonymous poster hash: b9668...1c2
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #22 Skrevet 11. februar 2017 Det er jo ikke krig i Tyrkia så hvorfor lære datteren din at det er det? Bedre å reise til Tyrkia enn å lære datteren din å ha angst for tull Hvis du gidder lese så er det ikke JEG som lærer datteren min det. Anonymous poster hash: 45968...316
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #23 Skrevet 11. februar 2017 De siste årene har det smelt i Frankrike, Belgia, Tyrkia, USA, Israel, Tyskland og en mengde andre land. Det betyr IKKE at det er krig. Tyrkias turistdestinasjoner er generelt trygge reisemål - DET burde du lære din datter slik at HiN slipper å bekymre seg for sin veninne. Vi reisetilskudd Orlando i fjor, rett etter at bomben på Pulse hadde gått av...... Det var skyting på flere av flyplassene i USA nå rett etter jul. Det har akkurat vært en hendelse i Canada. Vi slutter ikke å reise av den grunn....Anonymous poster hash: 7770f...247 Hvis du leser det jeg skriver prøver jeg å lære henne nettopp det........ Anonymous poster hash: 45968...316
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #24 Skrevet 11. februar 2017 Hvorfor reagerer datteren din slik? Er det sånn at du har forklart henne hele veien at grunnen til at dere ikke reiser til utlandet er fordi det er så mye krig der? Eller sa du det etter den siste turen de hadde fordi du vet at dere ikke har råd til det? Da ville jeg heller fortalt sannheten. Barn på 10 år har ikke for vane å diskutere verdensproblemer og verdenssamfunn på skolen uten at en voksen et sted har startet det, og at hun i tillegg er feilinformert ville jeg rettet opp straks ved å si at det ikke er krig der, men det er uroligheter i deler av landet. Er hun voksen nok til å snakke om verdenssituasjonen med vennene sine, så forstår hun nok dette veldig lettAnonymous poster hash: 2ce05...9d3 Nå så jeg si det er tåpelig å lese svar etter svar der jeg får skylden for å ha lært min datter at det er krig i tyrkia. Som sagt så har jeg ikke lært henne det. Hun har snakket med andre, hun ser innimellom nyheter og det snakkes blant vennene. Mulig kk barn på 10 har for vane å diskutere det, men det har vert gjort her. Jeg prøver å nyansere bildet og forklare henne at det ikke er så ille. Mamman til veninda hadde jo ikke tatt henne med dit om det ikke var trygt?. Anonymous poster hash: 45968...316
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #25 Skrevet 11. februar 2017 Ifjor reiste flere av mine venner til tyrkia også med familie. Jeg vil ikke ta med mine barn til tyrkia pga uroligheter men de hadde fin ferie. Anonymous poster hash: 59f20...bb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå