Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #1 Skrevet 10. februar 2017 Vi er gift. Har hver vår konto og en felles. Vi har begge kredittkort. Vi har blitt enige om ikke å bruke kredittkort og har helt felles økonomi. Lønnen min kommer inn på felles konto, og det skal hans også, men han gidder aldri fikse det så vet ikke om han lurer unna penger. For en stund tilbake sa han at han hadde kredittkortgjeld på 2000 kr da jeg ba han overføre hele lønnen. Viste seg å være langt mer. Jeg betalte ned dette,men det gikk på bekostning av noe vi skulle ha ordnet. Nå overfører han lønn hver måned, men jeg vet egentlig ikke om det er hele eller mesteparten av lønnen for jeg har ikke tilgang på hans konto og han gir meg ikke lønnen på felleskonto. Det er ikke første og eneste gangen han har lurt unna penger eller løyet heller så er bekymret for hva han har gjort, men han blir sur hvis jeg spør. Han har fått beskjed om å klippe sine kort og kun bruke felleskortet ettersom han har null styring. Nå sjekket jeg loggen på PCen ettersom jeg er lei av at han ikke endrer kontonr for lønnstransaksjonen og kunne se han hadde bestilt seg nytt kort. Jeg får ikke tak i han fordi han ikke svarer på henvendelser vedr økonomi,kun vedr barna. Han er på jobb. Hva gjør jeg nå? Er livredd for at han skal kjøre familieøkonomien i dass og jeg vet ikke hvor lenge til jeg gidder å være gift med en guttunge.. Tips? Anonymous poster hash: 37411...c5c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #2 Skrevet 10. februar 2017 Du ber han logge inn i banken mens du sitter ved siden av han. Nekter han får du si at du med loven i hånd har rett på full innsikt i hans økonomi siden dere er gift. Anonymous poster hash: 1cb04...9f8
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #3 Skrevet 10. februar 2017 Krev å se selvangivelsen hans.... Anonymous poster hash: f58b9...964
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #4 Skrevet 10. februar 2017 Å ha en kredittkortgjeld på ca 2000,- synes jeg ikke er noe å bekymre seg over. Men dersom det stadig er slik at han ikke kan bidra med faste utgifter, så ville jeg reagert. Har han styrt veldig med økonomien tidligere? På hvilken måte? Anonymous poster hash: f832b...777
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #5 Skrevet 10. februar 2017 Å ha en kredittkortgjeld på ca 2000,- synes jeg ikke er noe å bekymre seg over. Men dersom det stadig er slik at han ikke kan bidra med faste utgifter, så ville jeg reagert. Har han styrt veldig med økonomien tidligere? På hvilken måte? Anonymous poster hash: f832b...777 Du leste ikke HI veldig godt skjønner jeg. Mannen s det var 2000, men det viste seg å være langt mer da jeg forlangte å se i nettbanken. Det var som skrevet heller ikke første gang. Han er totalt uansvarlig når det kommer til økonomi så jeg betaler alt av regninger, lån osv. Jeg har oversikt over alt, og han vet nok ikke hvor mye lån vi har engang. Hi Anonymous poster hash: 37411...c5c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #6 Skrevet 10. februar 2017 Du ber han logge inn i banken mens du sitter ved siden av han. Nekter han får du si at du med loven i hånd har rett på full innsikt i hans økonomi siden dere er gift. Anonymous poster hash: 1cb04...9f8 Han nekter. HI Anonymous poster hash: 37411...c5c
Appelsinpiken Skrevet 10. februar 2017 #7 Skrevet 10. februar 2017 Han nekter. HI Anonymous poster hash: 37411...c5c Du kan gå u banken og kreve det.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #8 Skrevet 10. februar 2017 Men hvorfor i alle dager har dere 100 % felles økonomi når det ikke fungerer? Da må dere jo splitte opp dette, så kan jo han bruke de pengene han har igjen på akkurat det han ønsker uten at du blander deg inn. Jeg hadde også nektet hvis mannen hadde krevd å få logge seg inn i nettbanken min, og jeg har stålkontroll på økonomien min. Anonymous poster hash: a4070...446
Leeloo76 Skrevet 10. februar 2017 #9 Skrevet 10. februar 2017 Da hadde jeg nektet felles økonomi også. Dere har en regningskonto som begge setter over penger til, fordelt etter inntekt, resten er deres egne penger, og da nytter det f.eks. ikke å komme å sutre til deg om han ikke har lommepenger en mnd. Felles økonomi forutsetter jo at begge er med på det. Jeg forstår at du synes det er skummelt at han pådrar seg kredittgjeld, men så lenge det er usikret gjeld og du ikke har signert så er du ikke ansvarlig for den, men det går jo selvfølgelig ut over hele familien om han må bruke alle sine penger på kredittrenter i stede for ferie.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #10 Skrevet 10. februar 2017 Men hvorfor i alle dager har dere 100 % felles økonomi når det ikke fungerer? Da må dere jo splitte opp dette, så kan jo han bruke de pengene han har igjen på akkurat det han ønsker uten at du blander deg inn. Jeg hadde også nektet hvis mannen hadde krevd å få logge seg inn i nettbanken min, og jeg har stålkontroll på økonomien min. Anonymous poster hash: a4070...446 Vi har barn, boliglån og et liv som skal betales for. Han bruker gjerne hele lønnen på brus, lunsj, fornøyelser og annet tull. Han eier ikke økonomisk sans. Hvorfor skal jeg lide for det? Barna lide for det? Han kan ikke styre økonomien selv. Vi har prøvd. Anonymous poster hash: 37411...c5c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #11 Skrevet 10. februar 2017 Men hvorfor i alle dager har dere 100 % felles økonomi når det ikke fungerer? Da må dere jo splitte opp dette, så kan jo han bruke de pengene han har igjen på akkurat det han ønsker uten at du blander deg inn. Jeg hadde også nektet hvis mannen hadde krevd å få logge seg inn i nettbanken min, og jeg har stålkontroll på økonomien min. Anonymous poster hash: a4070...446 Er du gift har du ikke lov til å nekte han innsyn i alt av økonomi. Anonymous poster hash: 1cb04...9f8
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #12 Skrevet 10. februar 2017 Da hadde jeg nektet felles økonomi også. Dere har en regningskonto som begge setter over penger til, fordelt etter inntekt, resten er deres egne penger, og da nytter det f.eks. ikke å komme å sutre til deg om han ikke har lommepenger en mnd. Felles økonomi forutsetter jo at begge er med på det. Jeg forstår at du synes det er skummelt at han pådrar seg kredittgjeld, men så lenge det er usikret gjeld og du ikke har signert så er du ikke ansvarlig for den, men det går jo selvfølgelig ut over hele familien om han må bruke alle sine penger på kredittrenter i stede for ferie. Han spiser også for flere tusen mer enn barna og meg. Der hvor barna og jeg fint deler en porsjon spiser han tre fire alene. Spiser barna og jeg fire brødskiver spiser han tolv. Da må vi eventuelt kjøpe mat hver for oss også. Jeg tjener mer enn han, men ønsker faktisk ikke å bruke så mye av inntekten min på han når han sløser bort alt på tull og tar opp gjeld. Anonymous poster hash: 37411...c5c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #13 Skrevet 10. februar 2017 Han spiser også for flere tusen mer enn barna og meg. Der hvor barna og jeg fint deler en porsjon spiser han tre fire alene. Spiser barna og jeg fire brødskiver spiser han tolv. Da må vi eventuelt kjøpe mat hver for oss også. Jeg tjener mer enn han, men ønsker faktisk ikke å bruke så mye av inntekten min på han når han sløser bort alt på tull og tar opp gjeld. Anonymous poster hash: 37411...c5c Så slutt med det. Jeg forstår heller ikke hvorfor du betalte han 2000 kr for hans tullegjeld. Vil du egentlig fortsatt være gift med han? Anonymous poster hash: 1cb04...9f8
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #14 Skrevet 10. februar 2017 Så slutt med det. Jeg forstår heller ikke hvorfor du betalte han 2000 kr for hans tullegjeld. Vil du egentlig fortsatt være gift med han? Anonymous poster hash: 1cb04...9f8 Vi er gift så hans økonomi vil selvfølgelig påvirke begge sin økonomi. Vi har lån og barn sammen. Det var ikke snakk om 2000. Det var det han sa, men det var 30000. Ja, men vil han skal vokse opp og ta ansvar. Anonymous poster hash: 37411...c5c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #15 Skrevet 10. februar 2017 Vi er gift så hans økonomi vil selvfølgelig påvirke begge sin økonomi. Vi har lån og barn sammen. Det var ikke snakk om 2000. Det var det han sa, men det var 30000. Ja, men vil han skal vokse opp og ta ansvar. Anonymous poster hash: 37411...c5c Du er ikke annsvarlig for hans private lån selv om dere er gift. Og jeg mente der du sa du hadde betalt han 2000 kr for gjelden hans. Ikek at han hadde mer. Du ønsker han skal ta annsvar, men du klarer ikke forandre han. Desverre. Du kan kun forandre deg. Anonymous poster hash: 1cb04...9f8
Leeloo76 Skrevet 10. februar 2017 #16 Skrevet 10. februar 2017 Han spiser også for flere tusen mer enn barna og meg. Der hvor barna og jeg fint deler en porsjon spiser han tre fire alene. Spiser barna og jeg fire brødskiver spiser han tolv. Da må vi eventuelt kjøpe mat hver for oss også. Jeg tjener mer enn han, men ønsker faktisk ikke å bruke så mye av inntekten min på han når han sløser bort alt på tull og tar opp gjeld. Anonymous poster hash: 37411...c5c Så går du inn på SIFO og ser hvor mye som er normalt å bruke på mat for hver av dere, så får han sette inn en tilsvarende høyere sum om han spiser abnormt mye. Litt høyde for ulikt matinntak synes jeg man bør ha i en familie, men ikke til det ekstreme. Etter hvert får dere (om dere har gutter i hvert fall) kanskje tenåringer med oksehunger, da blir det gøy å handle mat. Mange familier der mannen tjener mest setter inn prosentvis av inntekt på regningskontoen, burde ikke være annerledes når det er kvinnen som tjener mest, men eget tulleforbruk skal jo selvfølgelig ikke dekkes av dette, kun faste fellesutgifter (og normalt inntak av) mat.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #17 Skrevet 10. februar 2017 Han kan ikke nekte deg innsyn når dere er gift, du kan gå ned i banken og få de til å åpne nettbanken hans for deg. Du har som ektefelle innsynsrett i familiens økonomi, du kan også be om kopi av selvangivelsen hans. Dere må jo rett og slett forandre hele systemet deres Først må han svarteliste seg selv så han ikke får tatt opp kreditt neste gang det frister Så må dere opprette flere kontoer og sette opp faste trekk. Du må jo da disponere kontoene for mat, regninger og annet forbruk. Igjen på mannens konto står lommepengene hans, om han bruker dem på brus og pølse eller klær har du ikke noe med, det er hans penger. Anonymous poster hash: bbcea...e61
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #18 Skrevet 10. februar 2017 Han kan ikke nekte deg innsyn når dere er gift, du kan gå ned i banken og få de til å åpne nettbanken hans for deg. Du har som ektefelle innsynsrett i familiens økonomi, du kan også be om kopi av selvangivelsen hans. Dere må jo rett og slett forandre hele systemet deres Først må han svarteliste seg selv så han ikke får tatt opp kreditt neste gang det frister Så må dere opprette flere kontoer og sette opp faste trekk. Du må jo da disponere kontoene for mat, regninger og annet forbruk. Igjen på mannens konto står lommepengene hans, om han bruker dem på brus og pølse eller klær har du ikke noe med, det er hans penger. Anonymous poster hash: bbcea...e61 Han vil heller ikke fordele slikt. Har foreslått det, men han skal ha felles økonomi. Anonymous poster hash: 37411...c5c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #19 Skrevet 10. februar 2017 Han vil heller ikke fordele slikt. Har foreslått det, men han skal ha felles økonomi. Anonymous poster hash: 37411...c5c Han skal ha? Ha ha ha Tror han at han bestemmer alt i en familie? Og du lar han? Anonymous poster hash: 1cb04...9f8
Superdolly Skrevet 10. februar 2017 #20 Skrevet 10. februar 2017 Men hvorfor finner du deg i dette? Han nekter, du sier ok. Han vil ha felles økonomi, du sier ok. Du kan også nekte, vet du. Dra ham med deg på familievernkontoret OG til banken eller NAV for økonomisk rådgivning. Fortell ham kort og enkelt at du har fått nok av å måtte dekke opp for hans sløsing, og hvis han vil være gift/samboer med deg lenger må dette endres nå.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #21 Skrevet 10. februar 2017 Han vil heller ikke fordele slikt. Har foreslått det, men han skal ha felles økonomi. Anonymous poster hash: 37411...c5c Han vil ikke? Hvor gammel er han, 15 år? Første bud fir felles økonomi er 100% innsyn. Dere har ikke felles økonomi når du ikke aner hva han får i lønn, hva han bruker på sløs og vas og hva han har i gjeld. Det dere har er at din lønn er felles, hans økonomi er hans privatsak. Hører du ikke hvor hull i hodet det er? Om han nekter deg innsyn har dere ikke felles økonomi. Da får du gjøre som han da, ha din private lønnskonto som han ikke har innsyn på og overføre bare din del av fellesutgiftene til den kontoen dere har sammen. Anonymous poster hash: bbcea...e61
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #22 Skrevet 10. februar 2017 Jeg skal sette opp budsjett i kveld og så blir det presentert for han som et ultimatum. Jeg skjønner at jeg er for svak. HI Anonymous poster hash: 37411...c5c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #23 Skrevet 10. februar 2017 Han har gjemt seg for meg i hele dag. Vært sammen med barna konstant, noe han vanligvis sjelden er. Nå har han sovnet på rommet til minstemann.... Noe han aldri gjør. Skjønner nå at det er ugler i mosen. Nekter å ta det opp foran barna. Det vet han. Anonymous poster hash: 37411...c5c
Mrs Smith Skrevet 10. februar 2017 #24 Skrevet 10. februar 2017 Er du gift har du ikke lov til å nekte han innsyn i alt av økonomi. Anonymous poster hash: 1cb04...9f8 De store trekkene ja, gjeld, innskudd, men selv om man er gift har ikke den andre parten rett til å se alle transaksjonene og hva du bruker hver kr på.
Mrs Smith Skrevet 10. februar 2017 #25 Skrevet 10. februar 2017 For meg er det helt uvirkelig å ha 100% felles økonomi. Vil ikke at mannnen skal vite hva jeg bruker hver kr på -og har heller ikke innsyn i hele hans økonomi. MEN du stoler ikke på mannen din, dere er enig om felleskonto og innsyn hos hverandre. Du aner ugler i mosen og det er sikkert med god grunn. Eneste du nå kan være er bestemt og konsekvent. Håper det ordner seg. Klem Har masse erfaring på området, med eks😌
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå