Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #1 Skrevet 8. februar 2017 Er misfornøyd med barnehagen, men er for feig til å ta det opp. Jeg tror de er litt redde for meg, for har tidligere vært litt "på" om det har vært et problem, og tatt det opp. Kanskje fremstått som noe krass eller truende, hva skal man kalle det... Jeg har bestemt meg for å holde meg litt i bakgrunnen, jeg er hyggelig og sier hei. Lytter, smiler. Normal Prøver å legge godviljen til og være litt raus - alle gjør feil. Men nå er begeret fullt, for de har gjort en alvorlig feil som har fått konsekvenser. Styreren ler det bort, og jeg har ikke sett noen av de ansatte (bortsett fra studenter) siden det skjedde, virker som de skyr meg som pesten. Jeg er jo ikke farlig. Vil bare prate om det, jeg. Og da kommer den sosiale angsten snikende, sier til meg: "Hold kjeft om det, det går over". Samtidig som jeg føler jeg BØR si ifra, og si at dette er ikke greit! Men hvordan si det uten å få et dårlig forhold til dem? (Vel, jeg har et "dårlig forhold" til i hvert fall 1 av de ansatte, men det skjuler jeg jo. Hilser som normalt og er hyggelig og smiler, som om ingenting har hendt). Noen tips til hvordan man legger frem et problem uten å fremstå truende? Jeg har som sagt sosial angst, som gjør meg feig, men blir jeg sint så blir jeg ofte sånn at jeg sier ting rett ut, uten innpakningspapir for å si det sånn. Og da opplever jeg at folk heller blir redde, og opplever meg som truende, og slutter å lytte fremfor å høre på meg. Litt sånn "denne moren er sint, hjelp", istedet for "nå skal jeg lytte til hva hun sier". Føler ikke jeg finner balansen mellom vennlighet og bestemthet. For det som har skjedd kan faktisk ikke unnskyldes. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #2 Skrevet 8. februar 2017 Hmm... hva har skjedd egentlig? Siden det er alvorlig men styreren ler det bort? Er det alvorlig bør jo du selvsagt ta det opp, uavhengig om du blir likt eller ikke Anonymous poster hash: bfe09...acc
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #3 Skrevet 8. februar 2017 Hmm... hva har skjedd egentlig? Siden det er alvorlig men styreren ler det bort? Er det alvorlig bør jo du selvsagt ta det opp, uavhengig om du blir likt eller ikke Anonymous poster hash: bfe09...acc
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #4 Skrevet 8. februar 2017 Hvis du fremstår som truende så skjønner jeg godt at de skyr deg. Avtal et møte med pedleder og ta det opp der Anonymous poster hash: 9a5b2...0a7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #5 Skrevet 8. februar 2017 Hmm... hva har skjedd egentlig? Siden det er alvorlig men styreren ler det bort? Er det alvorlig bør jo du selvsagt ta det opp, uavhengig om du blir likt eller ikke Anonymous poster hash: bfe09...acc Nei, han lo det ikke akkurat bort. Litt. Virket ikke som om det ble tatt helt på alvor, men han var lei seg for det som hadde hendt og mente helt klart at det ikke var greit. Samtidig som det var litt sånn "jaja, det er sånn som skjer ". Litt blanda, om du skjønner? Lo mens vi snakket. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #6 Skrevet 8. februar 2017 Hvis du fremstår som truende så skjønner jeg godt at de skyr deg. Avtal et møte med pedleder og ta det opp der Anonymous poster hash: 9a5b2...0a7 Hvorfor skjønner du det? Jeg er aldri urettferdig, og det er svært sjeldent at jeg har tatt noe opp; terskelen er høy. Er mange andre foreldre som er mer på enn meg, for å si det sånn, som klager på bagateller. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #7 Skrevet 8. februar 2017 Hvorfor skjønner du det? Jeg er aldri urettferdig, og det er svært sjeldent at jeg har tatt noe opp; terskelen er høy. Er mange andre foreldre som er mer på enn meg, for å si det sånn, som klager på bagateller. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6 Fordi du sier du har en truende atferd og iingen liker å føle seg truet. Anonymous poster hash: 9a5b2...0a7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #8 Skrevet 8. februar 2017 Fordi du sier du har en truende atferd og iingen liker å føle seg truet. Anonymous poster hash: 9a5b2...0a7 Nei, det er sant Men når man gjør en stor feil, må man jo takle at foreldrene blir sinte eller irriterte (truende). Det er jo ikke sånn at man står der og skriker, akkurat. Aldri gjort det. Men merker at ped.leder ikke tåler så mye, snakker jeg bestemt så blir hun borte vekk i blikket. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #9 Skrevet 8. februar 2017 Nei, det er sant Men når man gjør en stor feil, må man jo takle at foreldrene blir sinte eller irriterte (truende). Det er jo ikke sånn at man står der og skriker, akkurat. Aldri gjort det. Men merker at ped.leder ikke tåler så mye, snakker jeg bestemt så blir hun borte vekk i blikket. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6 Sinte og irriterte ja, men nei, man må ikke tåle å bli truet. Man må kunne ta opp ting uten å true folk. Blir du ofte truet i din jobb? Anonymous poster hash: 9a5b2...0a7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #10 Skrevet 8. februar 2017 Nei, det er sant Men når man gjør en stor feil, må man jo takle at foreldrene blir sinte eller irriterte (truende). Det er jo ikke sånn at man står der og skriker, akkurat. Aldri gjort det. Men merker at ped.leder ikke tåler så mye, snakker jeg bestemt så blir hun borte vekk i blikket. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6 At hun blir borte vekk i blikket kan like godt bety at hun stålsette seg for ikke å kjefte tilbake. Hun vet sikkert at du trenger å reagere men synes egentlig at saken er tåpelig eller overdreven. Da kan det være greit å koble halvveis ut en stund til du har fått tømt deg. Hun er ikke redd. Hun bare takler en mor hun mener overdriver. Det er en grei teknikk. Anonymous poster hash: 69e4a...7aa
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #11 Skrevet 8. februar 2017 Nei, han lo det ikke akkurat bort. Litt. Virket ikke som om det ble tatt helt på alvor, men han var lei seg for det som hadde hendt og mente helt klart at det ikke var greit. Samtidig som det var litt sånn "jaja, det er sånn som skjer ". Litt blanda, om du skjønner? Lo mens vi snakket. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6 Men hvis dere allerede har snakket om det, hva er det da du vil? Anonymous poster hash: 69e4a...7aa
Hengebukksvinet Skrevet 8. februar 2017 #12 Skrevet 8. februar 2017 Kanskje det hadde vært lurt å la barnets far ta opp eventuelle problemer med barnehagen,siden du har litt problemer med å "beherske" deg?Det er ikke greit å oppføre seg truende mot de ansatte.Sånn skal de ikke ha det på jobb!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #13 Skrevet 8. februar 2017 Sinte og irriterte ja, men nei, man må ikke tåle å bli truet. Man må kunne ta opp ting uten å true folk. Blir du ofte truet i din jobb? Anonymous poster hash: 9a5b2...0a7 Jeg truer ikke. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #14 Skrevet 8. februar 2017 Men hvis dere allerede har snakket om det, hva er det da du vil? Anonymous poster hash: 69e4a...7aa Nei, dette var forrige gang det var noe jeg tok opp. Vi har ikke snakket om det. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #15 Skrevet 8. februar 2017 Kanskje det hadde vært lurt å la barnets far ta opp eventuelle problemer med barnehagen,siden du har litt problemer med å "beherske" deg?Det er ikke greit å oppføre seg truende mot de ansatte.Sånn skal de ikke ha det på jobb! Jeg truer ikke, men jeg tror jeg oppleves som truende siden jeg er bestemt. Sier f.eks "Det er ikke greit", og kommer med konkrete eksempler, jeg tar styringa om du skjønner... Hvis ikke jatter de og sier "ja, det skal vi ordne", og så gjør de ikke det. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #16 Skrevet 8. februar 2017 Jeg truer ikke, men jeg tror jeg oppleves som truende siden jeg er bestemt. Sier f.eks "Det er ikke greit", og kommer med konkrete eksempler, jeg tar styringa om du skjønner... Hvis ikke jatter de og sier "ja, det skal vi ordne", og så gjør de ikke det. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6 Spar dem om deres versjon av det som har hendt. Lytt og fortell dem hvordan det virket på deg. Hva som bør gjøres ol er umulig for oss å si noe om døden vi ikke vet hva det gjelder. Anonymous poster hash: 69e4a...7aa
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #17 Skrevet 8. februar 2017 Spar dem om deres versjon av det som har hendt. Lytt og fortell dem hvordan det virket på deg. Hva som bør gjøres ol er umulig for oss å si noe om døden vi ikke vet hva det gjelder. Anonymous poster hash: 69e4a...7aa Jeg får deres versjon; det aller, aller første de gjør er å komme med unnskyldninger og deres versjon. Jeg lytter, for jeg er interessert i å høre alle sider av saken. Så jeg vet om alle sidene av saken. Tenkte på generelle tips når man tar opp noe vanskelig med barnehageansatte. Det må jo være endel her inne som har gjort nettopp det. Jeg tror jeg har med å gjøre et litt spesielt menneske, som ikke tåler så mye, så vil trå litt varsomt samtidig som jeg vil vise at jeg ikke godtar at slikt skjer. Det er ganske alvorlig, altså... ellers hadde jeg nok latt det gå... Anonymous poster hash: 50a3c...ea6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #18 Skrevet 8. februar 2017 Hvis det er så alvorlig så må du ta deg opp med daglig leder i barnehagen. Avtal et møte. Evt pedleder på avdelingen. Ikke ta det opp sånn i forbindelse med henting el.l. Så går deg an å legge frem ting på en ikke truende måte. Prat med rolig stemme, smil, si det du mener om saken- men på en respektfullt og ikke sårende eller nedlatende måte. Vær villig til å samarbeide og se fremover. Si du tenkte å la være å ta deg opp men at du tenker Så mye på det Anonymous poster hash: fa179...17e
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #19 Skrevet 8. februar 2017 Mann deg opp menneske! For mine barns beste gir jeg det glatte lag om det føles nødvendig, så får ubetydelige voksene tåle en runde. Om de ikke liker deg spiller ingen rolle. Går det utover barnet ditt har du enda en sak å plukke med de og kan søke støtte i kommune eller annet. Jeg er relativt hissig og kan nok også missforstås, men jeg er også den første til å klappe og rose når noe fortjener det, så sånn i sum tror jeg ikke noen har så mye å utsette alikevel. Finn balansen og tørr å si hva du mener både på godt og vondt. Hva er det verste som kan skje liksom? Anonymous poster hash: 15762...d39
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #20 Skrevet 8. februar 2017 Jeg får deres versjon; det aller, aller første de gjør er å komme med unnskyldninger og deres versjon. Jeg lytter, for jeg er interessert i å høre alle sider av saken. Så jeg vet om alle sidene av saken. Tenkte på generelle tips når man tar opp noe vanskelig med barnehageansatte. Det må jo være endel her inne som har gjort nettopp det. Jeg tror jeg har med å gjøre et litt spesielt menneske, som ikke tåler så mye, så vil trå litt varsomt samtidig som jeg vil vise at jeg ikke godtar at slikt skjer. Det er ganske alvorlig, altså... ellers hadde jeg nok latt det gå... Anonymous poster hash: 50a3c...ea6 Du ber om et møte. Alvorlige ting tas ikke opp i leverings- og hente. Og hvis du ikke klarer å møte med de, uten å virke truende, så får du la far eller noen andre ta det. Anonymous poster hash: 9a5b2...0a7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #21 Skrevet 8. februar 2017 Jeg truer ikke. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6 Men hvorfor oppfattes du da som truende? Anonymous poster hash: 9a5b2...0a7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #22 Skrevet 8. februar 2017 Men hvorfor oppfattes du da som truende? Anonymous poster hash: 9a5b2...0a7 Jeg vet ikke, fordi jeg er direkte? Det er én av de ansatte man tar opp problemer med, og h'n krøker seg litt sammen på en måte. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #23 Skrevet 8. februar 2017 Jeg vet ikke, fordi jeg er direkte? Det er én av de ansatte man tar opp problemer med, og h'n krøker seg litt sammen på en måte. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6 Glem det. Jeg tror du feiltolker kroppsspråket til dem du snakker med. Det er klart det er ubehagelig å snakke med noen som ikke er gornøyd og noen ganger må man ta seg sammen for å klare å være profesjonell. Det betyr ikke at de er redd deg. Anonymous poster hash: 69e4a...7aa
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #24 Skrevet 8. februar 2017 Glem det. Jeg tror du feiltolker kroppsspråket til dem du snakker med. Det er klart det er ubehagelig å snakke med noen som ikke er gornøyd og noen ganger må man ta seg sammen for å klare å være profesjonell. Det betyr ikke at de er redd deg. Anonymous poster hash: 69e4a...7aa Nei, kanskje det bare er spasmer. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #25 Skrevet 8. februar 2017 Jeg vet ikke, fordi jeg er direkte? Det er én av de ansatte man tar opp problemer med, og h'n krøker seg litt sammen på en måte. Anonymous poster hash: 50a3c...ea6 For meg høres du ikke truende ut fra det du skriver, men du beskriver deg selv som truende. Jeg tror at du og jeg har litt forskjellig syn på truende. Det er forskjell på å være direkte og på å være truende. Jeg har blitt truet på jobb i barnehage. Har hatt en dirrende knytteneve opp i ansiktet og blitt skreket til mens personen har vært helt opp i ansiktet mitt, det kaller jeg truende og derfor reagerte jeg når du skrev truende. At foreldre er direkte og krevende er ikke truende. Anonymous poster hash: 9a5b2...0a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå