Gå til innhold

Jeg tror barnet mitt er oversensitivt/høysensitivt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun tåler særs lite "kjeft" eller irettesettelse, blir fort lei seg og stum. Noe vi tar hensyn til. Jeg kjefter ganske lite, irettesetter heller på en rolig måte, men det er ikke alltid nødvendig. Forsøker å gjøre alt lystbetont, MEN.. det er et stort men... jeg frykter at hun er og blir skjør. Tenker når hun skal ut "i den store verdenen", ikke alle er like tålmodige osv som mamma og pappa. Hun går i barnehage og hanskes barn der, uten særlig konflikter (annet enn det normale vil jeg tro), og er god sosialt sett. Mye empati osv. LItt som sin mor... Men er det bare å godta at hun er sensitiv, eller kan man gjøre henne litt mer tykkhudet? 

Anonymous poster hash: 664bd...538
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun tåler særs lite "kjeft" eller irettesettelse, blir fort lei seg og stum. Noe vi tar hensyn til. Jeg kjefter ganske lite, irettesetter heller på en rolig måte, men det er ikke alltid nødvendig. Forsøker å gjøre alt lystbetont, MEN.. det er et stort men... jeg frykter at hun er og blir skjør. Tenker når hun skal ut "i den store verdenen", ikke alle er like tålmodige osv som mamma og pappa. Hun går i barnehage og hanskes barn der, uten særlig konflikter (annet enn det normale vil jeg tro), og er god sosialt sett. Mye empati osv. LItt som sin mor... Men er det bare å godta at hun er sensitiv, eller kan man gjøre henne litt mer tykkhudet?

Tror ikke det vil hjelpe å gi mer kjeft eller røff behandling, altså.

Lær henne heller at der alltid er en trygg havn hos deg, og lær henne å trekke seg ut og skjerme seg når det blåser for hardt rundt henne.

Anonymous poster hash: e9e5b...ef8

Skrevet

Man kan ikke forandre personlighetstrekk. La ungen få være som hun er og se på det som noe fantastisk istedet for å gjøre henne utrygg. Forstå henne og vis at hun er spesiell og bra nok.

Skrevet

hvor gammel er hun?

Sønnen min er også høysensitiv men kan ikke nekte han å gå i bursdagsbesøk selv om jeg vet at natten etterpå blir tøff.

Etter bursdagsbesøk blir det for mye inntrykk så han skriker og skriker om natten og er vanskelig å roe.

Likevel kan du nesten ikke nekte barn å være med på gøye ting når barnet selv vil gå.

Syns ikke datteren din høres høysenstiv når hun fungerer godt i barnehagen.

Sønnen min som også er høysensitiv takler ikke å ha så mange barn rundt seg i barnehagen over så lang tid å reagerer med å utagere

Han blir også veldig sliten å være med så mange barn,så han blir veldig sliten i barnehagen.

Får han kjeft i barnehagen reagerer han dagen etterpå med å være hysterisk å ikke vil i barnehagen pga hun som har vært litt for sint når hun irettesatt han.

Er vi steder på fritiden der det er mye folk som for eksempel en fornøyelsepark så skriker han hysterisk å vil hjem.

Din datter derimot høres jo ut som fungerer som normalt.

Anonymous poster hash: dfd8b...93e
Skrevet

Ingen barn liker å bli kjeftet på, hos oss har det gått i perioder hva de tåler. Men høysensitiv, herregud, slutt med å dille så mye med ungene deres. Ikke rart mange ungdommer sliter psykisk når de møter den virkelige verden 😟

Anonymous poster hash: 98b60...594

Skrevet

Ingen barn liker å bli kjeftet på, hos oss har det gått i perioder hva de tåler. Men høysensitiv, herregud, slutt med å dille så mye med ungene deres. Ikke rart mange ungdommer sliter psykisk når de møter den virkelige verden

Jeg forstår absolutt ingenting av denne kommentaren. Beklager.

Skrevet

Tror ikke det vil hjelpe å gi mer kjeft eller røff behandling, altså.

Lær henne heller at der alltid er en trygg havn hos deg, og lær henne å trekke seg ut og skjerme seg når det blåser for hardt rundt henne.

Nei, det har ikke jeg trodd heller, jeg spurte om det er noe man kan gjøre. Spurte ikke om det hjelper å kjefte. 

Det vet hun allerede...

Skrevet

Man kan ikke forandre personlighetstrekk. La ungen få være som hun er og se på det som noe fantastisk istedet for å gjøre henne utrygg. Forstå henne og vis at hun er spesiell og bra nok.

Det har ikke vært snakk om å gjøre noen utrygg? Hvor skrev jeg det? 

Skrevet

hvor gammel er hun?

Sønnen min er også høysensitiv men kan ikke nekte han å gå i bursdagsbesøk selv om jeg vet at natten etterpå blir tøff.

Etter bursdagsbesøk blir det for mye inntrykk så han skriker og skriker om natten og er vanskelig å roe.

Likevel kan du nesten ikke nekte barn å være med på gøye ting når barnet selv vil gå.

Sønnen min som også er høysensitiv takler ikke å ha så mange barn rundt seg i barnehagen over så lang tid å reagerer med å utagere

Han blir også veldig sliten å være med så mange barn,så han blir veldig sliten i barnehagen.

Får han kjeft i barnehagen reagerer han dagen etterpå med å være hysterisk å ikke vil i barnehagen pga hun som har vært litt for sint når hun irettesatt han.

Er vi steder på fritiden der det er mye folk som for eksempel en fornøyelsepark så skriker han hysterisk å vil hjem.

Det er forskjellige grader av alt. Noen ha

Skrevet

Det har ikke vært snakk om å gjøre noen utrygg? Hvor skrev jeg det?

Du kan ikke gjøre noe for at hun skal bli tykkhudet.

Skrevet

Du kan ikke gjøre noe for at hun skal bli tykkhudet.

Du kan velge å pushe barnet forsiktig til å prøve nye ting da.

Her har jeg en gutt som aldri vil prøve noe nytt fordi det er skummelt.Det nytter ikke å la han unngå alt her i livet fordi han er redd for ting som overhodet ikke er noe farlig eller skummelt.

Jeg pusher sønnen min ofte men forsiktig.

Å senest i går pushet barnehagen han til å prøve å gå på skøyter selv om han var veldig klar på at denne ville han ikke å at han var redd.

Er glad barnehagen pushet han til å likevel prøve.

Barnet blir llitt mer tjukkhudet av å bli pushet på ting de er redd for å prøve.

Skrevet

Ingen barn liker å bli kjeftet på, hos oss har det gått i perioder hva de tåler. Men høysensitiv, herregud, slutt med å dille så mye med ungene deres. Ikke rart mange ungdommer sliter psykisk når de møter den virkelige verden 😟

Det handler ikke om å dille med barna altså, men forstå de bedre.

Jeg kan definere meg som høysensitiv og mine foreldre kunne ønske de visste at det var noe som het det og hadde informasjon om det for da kunne de behandlet meg annerledes. Jeg har heller måtte gå til psykolog når jeg har blitt eldre for å takle alt det som skjedde meg da jeg var yngre.

Anonymous poster hash: 66fd3...e51

Skrevet

Når småen er i bursdager så foretrekker han å være der alle de andre barna ikke er.

Leker barna på soverommet så går sønnen min i stuen,kommer barna inn i stuen så går han på soverommet.

Han er veldig sensitiv for å være med mange andre barn,å det er det som er å være høysensitiv.

Som en annen nevner her så er det ingen barn som liker å få kjeft,men å kalle barnet høysensitiv bare fordi barnet tar det litt mer til seg enn ett annet barn blir feil.

Skrevet

hvor gammel er hun?Sønnen min er også høysensitiv men kan ikke nekte han å gå i bursdagsbesøk selv om jeg vet at natten etterpå blir tøff.Etter bursdagsbesøk blir det for mye inntrykk så han skriker og skriker om natten og er vanskelig å roe.Likevel kan du nesten ikke nekte barn å være med på gøye ting når barnet selv vil gå.Syns ikke datteren din høres høysenstiv når hun fungerer godt i barnehagen.Sønnen min som også er høysensitiv takler ikke å ha så mange barn rundt seg i barnehagen over så lang tid å reagerer med å utagereHan blir også veldig sliten å være med så mange barn,så han blir veldig sliten i barnehagen.Får han kjeft i barnehagen reagerer han dagen etterpå med å være hysterisk å ikke vil i barnehagen pga hun som har vært litt for sint når hun irettesatt han.Er vi steder på fritiden der det er mye folk som for eksempel en fornøyelsepark så skriker han hysterisk å vil hjem.Din datter derimot høres jo ut som fungerer som normalt.  Anonymous poster hash: dfd8b...93e

Dette er ikke høysensitiv, han må jo ha en diagnose. Hvis han hyler?

Anonymous poster hash: 58ad5...1d6

Skrevet

Dette er ikke høysensitiv, han må jo ha en diagnose. Hvis han hyler?

Anonymous poster hash: 58ad5...1d6

Er ganske vanlig at barn som er høysensitive hyler når de opplever noe de er redd for eller blir utfordret.

En god venn av han er også høysensitiv å han er mye verre på skrikingen enn min gutt.

Han skriker gjerne bare noen er borti han.

Skrevet

Jeg er selv høysensitiv, og har mye erfaring med andre slike. Slik skriking har jeg ikje vært borti, og synes det minner mer om noe annet enn høysensivitet.

Anonymous poster hash: e5562...f68

Skrevet

Jeg forstår absolutt ingenting av denne kommentaren. Beklager.

Var dette så vanskelig å forstå?

Hun sier du skal slutte å sy puter under armene på gullungen din.

Skjønte kanskje ikke den heller??

Barnet ditt er ikke høysensitiv. Hun er mest sannsynlig bortskjemt.

Anonymous poster hash: bfa3d...f2d

Skrevet

Det er forskjell på å være sensitiv og det å være høysensitiv.

Det ene barnet mitt kan ha en full dag med skole, venner og aktiviteter. Være ute, og ha en hverdag med masse stimuli. Likevel er han en sårbar sjel som fort tar til tårene ved irettesettelse eller f.eks noe oppleves som urettferdig. Han er sensitiv.

Det andre barnet tåler ikke varme og lys godt. Han er utmattet etter en barnehagedag og trenger mye alenetid. Liker ikke store folkemengder, lyd og inntrykk, men kan likevel synes at en tur i fornøyelsespark er kjekk. Likens med selskap, men han er svært sliten etterpå. Holder seg fort for ørene ved for mye støy, og trenger solbriller og caps når det de sol ute (jeg er lik). Veldig følsom for berøring. Mistenker at han er høysensitiv.

Med han som er sensitiv, prøver jeg å ikke snakke for hardt til. Dessverre kjenner jeg meg veldig igjen, var like skjør da jeg var liten. Prøver å anerkjenne følelsene hans og sette ting i perspektiv. Det er noe med å finne mestringsstrategier som han hjelpe han når han blir så fort lei seg, for livet er ikke alltid like lett. Likevel er det en del av personligheten, og en kan ikke bare endre den.

Anonymous poster hash: 30242...e98

Skrevet

Høysensitivitet er et karaktertrekk og karaktertrekk kan endres

Anonymous poster hash: 1763f...ccb

Skrevet

hvor gammel er hun?

Jeg tror ikke barnet ditt er høysensitivt, virker heller dessverre som han har en diagnose.

Anonymous poster hash: e2352...8aa

Skrevet

Høysensitivitet er et karaktertrekk og karaktertrekk kan endres

Anonymous poster hash: 1763f...ccb

Her tar du veldig feil.

Skrevet

Nei, det har ikke jeg trodd heller, jeg spurte om det er noe man kan gjøre. Spurte ikke om det hjelper å kjefte.

Det vet hun allerede...

Beklager at jeg svarte i tråden din. Det var ment som et seriøst innspill.

Skrevet

Uvitende folk er det verste jeg vet!

Anonymous poster hash: ba496...d83

Skrevet

Jeg tror ikke barnet ditt er høysensitivt, virker heller dessverre som han har en diagnose.

Hvorfor svarer du når du ikke har peiling?

Anonymous poster hash: ba496...d83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...