Gå til innhold

Hvorfor er marihuana forbudt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som er skummelt med cannabis, er at man godt kan røyke det daglig (nå tenker jeg på små doser, ikke de som sitter og røyker hele dagen), uten at det egentlig merkes. Man kan fint utføre en jobb og ha et vanlig liv.

Men over tid melder endringene seg - personen blir mer innesluttet, kan bli paranoid og generelt mer irritabel og ustabil i humøret. Og da er det eneste som 'hjelper' å røyke. Det blir vanskelig å komme innpå personen.

Jeg har sett dette på nært hold. Min venn sluttet heldigvis å røyke, men det var en tøff avvenning, med mye svartsyn og paranoia. Så cannabis er ikke så uskyldig som det virker - det synes jeg er det skumleste.

Har også sett det. Og siden de ikke merker det selv, og endringene er så subtile, så "fins" det liksom ikke.

Anonymous poster hash: f8a6d...d73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det påvirker ens hjerne på en skremmende måte. Jeg kan gi et eksempel fra min egen arbeidserfaring. Dette inntraff for 3 dager siden: Vi har en sak om en ung mann i 20-årene, som har blitt diagnostisert med paranoid skizofreni. Han har røykt hasj i 10 år, ukentlig. Medisinen han får, har ingen effekt. Han sluttet å røyke hash for 2 uker siden nå, og legen sier det går minst 3 måneder før han vil ha effekt av medisinen. Hvorfor? Fordi hashen sitter i kroppen, og blokkerer for medisinen.  

Så har en en personlig erfaring jeg vil dele: 

Min mann røykte hasj da jeg møtte ham. Gjennomsnittlig 1 gang i uken, så det var ikke et voldsomt stor forbruk. Da jeg oppdaget det, sa jeg at han øyeblikkelig skulle stoppe, ellers ville jeg gå. På det tidspunktet hadde han røykt i 3-4 år. 

Da han stoppet, tok det 6 uker før han følte seg normal igjen. Han fikk ikke sove, fikk store depresjoner, svettet mye, var kvalm, generelt hadde det veldig dårlig. Det middels forbruket han hadde, var nok til at han måtte gjennom 6 enormt vanskelige uker, der kroppen skulle avvennes med hash. Da det var over, kunne han for første gang se, hva hash hadde gjort med kroppen hans. Han trodde ikke selv det var så ille, men den avvenningsperioden, er det verste han har gjennomgått sier han.

Tror du det skjer, hvis man tar et glass vin i uken, gjennom 3-4 år? Niks.

Tredje eksempel: Min gode venninne jobber med rusmisbrukere, og hun har selv uttalt: "Det er lettere å behandle en heroinavhengig, enn en hashavhengig". Hvorfor? Igjen, fordi hash ødelegger hjernen din. 

Det MÅ ikke bli legalisert. Farlig, unødvendig og gjennomført dumt!

Anonymous poster hash: 7bce8...201
Skrevet

En del av det farlige med hasj/weed, er jo nettopp at det ikke er legalisert. Fordi det er forbudt, blir det slik at de som røyker må leve et hemmelig liv, og være redd for å bli oppdaga hele tida. Man kjøper det av kriminelle som også dealer andre, sterkere og langt farligere, stoffer. Man får kontakt med miljøer hvor rus av alle mulige slag er vanlig. Man kan også muligens tenke seg at de som tiltrekkes av et slikt liv, i miljø med kriminelle, i utgangspunktet har det vanskelig og sliter psykisk. Hasjindusert psykose er ikke så enkelt at man bare kan ramse opp psykosetilfellene blant hasjbrukere - man må jo også se på andre faktorer hos den gruppa som velger å røyke hasj og leve som kriminelle, som spiller med for å utvikle psykose. 

Det blir også dårligere kontroll med produktet når det er ulovlig, enn hvis det er lovlig. Tenk deg samme situasjonen for alkohol: hvis det var ulovlig, ville det vært et skjult marked der folk brenner alkohol selv og selger det. Hvis alt folk drakk var hjemmebrent, ville vi vel også sett en del mer skader, eller?

Det er faktisk slik at man vet en del om hvordan man skal dyrke fram cannabisplanter som har lavt innhold av det psykoseinduserende stoffet, og høyt innhold av det psykosedempende stoffet i planta. Men når du må kjøpe det ulovlig, skiller en ikke mellom "god" hasj og "dårlig" hasj - da skal du vite hva du driver med, eller dyrke selv.  

Skrevet

Okey! Hva er fordelene og ulempene med marihuana?

HI

Skrevet

Det er heller ikke vanlig nikotin røyk.. kroppen har null behov for nikotin, likevel sier vel man at man er avhengig?

Anonymous poster hash: 34777...f98

du innser at nikotin og tetrahydrocannabinol er to helt aldeles ulike virkestoffer?  blir som å sammenlikne biler og badeender.

who lister alkohol, heroin og niktotin bland de mest avhengighetskapende stoffene - så stadig greit å vite hva man snakker om.

Anonymous poster hash: 9ca30...7d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...