Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #1 Skrevet 8. februar 2017 Hei alle sammen? Nå har jeg et heftig diskusjon med en venn av meg. Eg er sterkt imot marihuana og hasj, men vedkommende vennen er for. Ingen av oss har klart å overbevise den andre, så spør om hjelp hos dere: noen som har argumenter imot det? Eller kanskje for? Anonymous poster hash: 32ff6...db4
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #2 Skrevet 8. februar 2017 Fordi det er et narkotisk rusmiddel. Noen mener det ikke er et verre rusmiddel enn alkohol og derfor bør være lovlig, men jeg mener ikke det. Cannabis er sterkt avhengighetsskapende, og rusen sitter lenge i kroppen. I opptil 24 timer etter inntak har de målt nedsatt reaksjonsevne, konsentrasjon og koordinasjon. Kortidshukommelsen kan være svekket i opptil et par døgn etter inntak. Om du vil ha flere grunner til å være imot legalisering er det bare å lese om hva det gjør med kroppen på kort og på lang sikt http://www.rustelefonen.no/fakta-om-cannabis/virkninger-bivirkninger-cannabisbruk/ http://www.rustelefonen.no/2009/12/hva-er-bivirkninger-av-hasj/ https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=cannabis+skadevirkninger Anonymous poster hash: ce086...7a7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #3 Skrevet 8. februar 2017 Fordi det er et narkotisk rusmiddel. Noen mener det ikke er et verre rusmiddel enn alkohol og derfor bør være lovlig, men jeg mener ikke det. Cannabis er sterkt avhengighetsskapende, og rusen sitter lenge i kroppen. I opptil 24 timer etter inntak har de målt nedsatt reaksjonsevne, konsentrasjon og koordinasjon. Kortidshukommelsen kan være svekket i opptil et par døgn etter inntak. Om du vil ha flere grunner til å være imot legalisering er det bare å lese om hva det gjør med kroppen på kort og på lang sikt http://www.rustelefonen.no/fakta-om-cannabis/virkninger-bivirkninger-cannabisbruk/ http://www.rustelefonen.no/2009/12/hva-er-bivirkninger-av-hasj/ https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=cannabis+skadevirkninger Anonymous poster hash: ce086...7a7 Takk for svar! Det er akkurat de hun mener at alkohol er verre Anonymous poster hash: 32ff6...db4
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #6 Skrevet 8. februar 2017 Jeg er nøytral. Marijuana er forbudt av politiske årsaker. The war on drug fra USA er et nøkkelord hvis man ønsker å se litt på forbudet i et historisk perspektiv. Kulturelt sett er vi nå vant med at det er forbudt og dømmer derfor basert på dette. Hvis en ønsker å ta et bevisst standpunkt i saken anbefales det å lese kilder fra begge sider med et kritisk blikk. Anonymous poster hash: 4f55a...d12
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #7 Skrevet 8. februar 2017 Jeg er nøytral. Marijuana er forbudt av politiske årsaker. The war on drug fra USA er et nøkkelord hvis man ønsker å se litt på forbudet i et historisk perspektiv. Kulturelt sett er vi nå vant med at det er forbudt og dømmer derfor basert på dette. Hvis en ønsker å ta et bevisst standpunkt i saken anbefales det å lese kilder fra begge sider med et kritisk blikk. Anonymous poster hash: 4f55a...d12 Det er rett det du skriver, men me har gjerne lyst til å vite tankene til enkelte mennesker. Hi Anonymous poster hash: 32ff6...db4
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #8 Skrevet 8. februar 2017 Jeg er litt nøytral! På den ene siden: nei, det er ikke verre enn alkohol. I mange tilfeller blir personen mindre ruset og får mindre nedsatt reaksjonsevne enn ved tre små glass vin. På den andre siden: man vet ikke hvordan man reagerer på det; noen har opplevd å få psykoser i ettertid, eller et paranoia setter inn. Er man utsatt for personlighetsforstyrrelser/mental sykdom av et eller annet slag, kan marijuana gjøre at dette slår ut raskere enn det ville gjort uten. Så har man den medisinske siden: Her er jeg for! Marijuana har vist seg å være både smertelindrende og kvalmestillende, det er også vitenskapelig testet på mennesker med parkinson med stort hell. Her kunne man satset litt penger, for det er fullt mulig å avle frem cannabis med den virkning og fjerne/redusere rusen i så stor grad at en ikke vil bli påvirket på annen måte enn at det hjelper mot plagene. Anonymous poster hash: 9c7fd...c57
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #9 Skrevet 8. februar 2017 Jeg er litt nøytral! På den ene siden: nei, det er ikke verre enn alkohol. I mange tilfeller blir personen mindre ruset og får mindre nedsatt reaksjonsevne enn ved tre små glass vin. På den andre siden: man vet ikke hvordan man reagerer på det; noen har opplevd å få psykoser i ettertid, eller et paranoia setter inn. Er man utsatt for personlighetsforstyrrelser/mental sykdom av et eller annet slag, kan marijuana gjøre at dette slår ut raskere enn det ville gjort uten. Så har man den medisinske siden: Her er jeg for! Marijuana har vist seg å være både smertelindrende og kvalmestillende, det er også vitenskapelig testet på mennesker med parkinson med stort hell. Her kunne man satset litt penger, for det er fullt mulig å avle frem cannabis med den virkning og fjerne/redusere rusen i så stor grad at en ikke vil bli påvirket på annen måte enn at det hjelper mot plagene. Anonymous poster hash: 9c7fd...c57 Det medisinske aspektet blir jo helt annerledes, da det er kjemisk fremstilt og skal ikke gi rus. Med mennesker i familien som har MS, så sett jeg en fordel med den bruken. Misbruk av narkotiske og alkohol er like ille i mine øyne. Men det kan synes som marihuana har en virkning på hjernen som ikke er positiv, i tillegg er den meget avhengighetsskapende. Og ikke minst fører den personen ofte inn i en tyngre narkotisk hverdag, med kriminalitet og det som fører med den livsstilen. Anonymous poster hash: 34777...f98
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #10 Skrevet 8. februar 2017 Det medisinske aspektet blir jo helt annerledes, da det er kjemisk fremstilt og skal ikke gi rus. Med mennesker i familien som har MS, så sett jeg en fordel med den bruken. Misbruk av narkotiske og alkohol er like ille i mine øyne. Men det kan synes som marihuana har en virkning på hjernen som ikke er positiv, i tillegg er den meget avhengighetsskapende. Og ikke minst fører den personen ofte inn i en tyngre narkotisk hverdag, med kriminalitet og det som fører med den livsstilen. Anonymous poster hash: 34777...f98 Jeg tror vi er ganske enige, jeg bare forklarte meg litt dårlig Dette med avhengighet er jo en ting! Men, tror du det ville vært flere som var avhengige om det var lovlig? Alkohol er jo lovlig, men langt fra alle som konsumerer alkohol danner avhengighet. (Muligens et dårlig eksempel, et annet er legemidler som gir ruseffekt, f.eks visse morfinpreparater). Jeg tenker at jeg ville ikke prøvd dop av noe slag uansett hvor lovlig det var. Men det er kanskje mange som ville prøvd for å ha prøvd? Anonymous poster hash: 9c7fd...c57
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #11 Skrevet 8. februar 2017 At alkohol er verre er et dårlig argument, for det betyr ikke at det er noe man skal ta lett på. Hadde alkohol kommet i dag og blitt vurdert så hadde ikke det heller blitt lovlig... Anonymous poster hash: bb57b...c0d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #12 Skrevet 8. februar 2017 Det mange ikke vet er at marihuana forbudet ble manipulert av alkoholbransjen. For de så på det som en reel konkurent til alkohol. Så når man først klarer å innføre en regel så er det veldig vanskelig å få det lovlig igjen. Men det er ingen grunn til at det skal være ulovlig da det har vist seg at alkohol er mer skadelig. Dette er det så å si umulig å forklare noen som drikker alkohol men det er slik hjernevaskingen fungerer. Det er veldig mange lover og regler vi har for å beskytte industrien, og dette er bare en av dem. Du ser jo nå hva som skjer med dampingen, der er det stor lobbyvirksomhet fra sigarettbransjen som prøver å innføre et forbud. Men det skal vanskelig gjøres nå når man har netthandel og kan bestille fra andre land. Jeg kjenner ikke en eneste person som røyker vanlige sigaretter lengre, så sigarettbransjen kjenner nok det i lommeboka. Kanskje denne gangen så vil de ta til vett og lage et dampe-alternativ selv, slik at de får en del av kaka også der. Jeg må bare si det, jeg hverken røyker, damper, drikker alkohol eller røyker marihuana. Anonymous poster hash: d8cc8...cda
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #13 Skrevet 8. februar 2017 At alkohol er verre er et dårlig argument, for det betyr ikke at det er noe man skal ta lett på. Hadde alkohol kommet i dag og blitt vurdert så hadde ikke det heller blitt lovlig... Anonymous poster hash: bb57b...c0d Man kan ikke forby og kriminalisere alt man ikke liker. Det er mot all fornuft, folk kan da få bestemme selv hva de vil gjøre. Voksne mennesker som vil røyke en urt blir kriminalisert pga industri interesser, det skjer så mye oftere enn man egentlig tror. Hadde alkohol kommet i dag så hadde det vært forbudt sier du, men er det da et argument for å fortsette å holde det lovlig eller for å forby det? Er det greit å nekte en voksen person å drikke alkohol , røyke urt eller sniffe lim ? For sistnevnte er mer skadelig en begge de tingene tilsammen, men enda veldig lett å få tak i. Og hvorfor det tror du? Fordi det ikke er noen reel konkuranse til industrien. Anonymous poster hash: d8cc8...cda
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #14 Skrevet 8. februar 2017 Camilla Tafjord stiftelsen. Anonymous poster hash: 817e3...830
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #15 Skrevet 8. februar 2017 Dette var interessant, flere meninger? Anonymous poster hash: 32ff6...db4
Papegøyeblomst Skrevet 8. februar 2017 #16 Skrevet 8. februar 2017 Jeg er uten tvil for legalisering til medisinsk bruk. Se på denne, ganske utrolig hvor en mann med Parkinsons prøver marihuana og hvilken effekt han får :
spørsmåltegn Skrevet 8. februar 2017 #17 Skrevet 8. februar 2017 Jeg er uten tvil for legalisering til medisinsk bruk. Se på denne, ganske utrolig hvor en mann med Parkinsons prøver marihuana og hvilken effekt han får : takk for videoen! men diskusjonen gikk mer utover om å legalisere marihuana for privat personer, slik at de blir lett å få tak i den
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #18 Skrevet 8. februar 2017 Det er ulovlig FORDI da taper ikke medisin industrien penger på medisiner. For marihuana virker faktisk ! Anonymous poster hash: 6d77f...896
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #19 Skrevet 8. februar 2017 Fordi det er et narkotisk rusmiddel. Noen mener det ikke er et verre rusmiddel enn alkohol og derfor bør være lovlig, men jeg mener ikke det. Cannabis er sterkt avhengighetsskapende, og rusen sitter lenge i kroppen. I opptil 24 timer etter inntak har de målt nedsatt reaksjonsevne, konsentrasjon og koordinasjon. Kortidshukommelsen kan være svekket i opptil et par døgn etter inntak. Om du vil ha flere grunner til å være imot legalisering er det bare å lese om hva det gjør med kroppen på kort og på lang sikt http://www.rustelefonen.no/fakta-om-cannabis/virkninger-bivirkninger-cannabisbruk/ http://www.rustelefonen.no/2009/12/hva-er-bivirkninger-av-hasj/ https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=cannabis+skadevirkninger Anonymous poster hash: ce086...7a7 cannabis er faktisk ikke fysiologisk avhengighetsskapende. greit om du vet hva du faktisk snakker om. Anonymous poster hash: 9ca30...7d9
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #20 Skrevet 8. februar 2017 cannabis er faktisk ikke fysiologisk avhengighetsskapende. greit om du vet hva du faktisk snakker om. Anonymous poster hash: 9ca30...7d9 Det er heller ikke vanlig nikotin røyk.. kroppen har null behov for nikotin, likevel sier vel man at man er avhengig? Anonymous poster hash: 34777...f98
the amazing spidermamma Skrevet 8. februar 2017 #21 Skrevet 8. februar 2017 Det som er skummelt med cannabis, er at man godt kan røyke det daglig (nå tenker jeg på små doser, ikke de som sitter og røyker hele dagen), uten at det egentlig merkes. Man kan fint utføre en jobb og ha et vanlig liv. Men over tid melder endringene seg - personen blir mer innesluttet, kan bli paranoid og generelt mer irritabel og ustabil i humøret. Og da er det eneste som 'hjelper' å røyke. Det blir vanskelig å komme innpå personen. Jeg har sett dette på nært hold. Min venn sluttet heldigvis å røyke, men det var en tøff avvenning, med mye svartsyn og paranoia. Så cannabis er ikke så uskyldig som det virker - det synes jeg er det skumleste.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #22 Skrevet 8. februar 2017 Jeg tror vi er ganske enige, jeg bare forklarte meg litt dårlig Dette med avhengighet er jo en ting! Men, tror du det ville vært flere som var avhengige om det var lovlig? Alkohol er jo lovlig, men langt fra alle som konsumerer alkohol danner avhengighet. (Muligens et dårlig eksempel, et annet er legemidler som gir ruseffekt, f.eks visse morfinpreparater). Jeg tenker at jeg ville ikke prøvd dop av noe slag uansett hvor lovlig det var. Men det er kanskje mange som ville prøvd for å ha prøvd? Anonymous poster hash: 9c7fd...c57 Det er alltid noen som blir avhengig, uansett om det er alkohol, narkotika og medisiner. Det finnes f eks mange eksempler på "vanlige" mennesker som er blitt sterkt avhengig av morfin etter ryggskader. Og det er vel et godt mål for samfunnet at vi begrenser mulige midler som kan føre til avhengighet. Jo mer tilgang, jo større sjanse for at noen blir avhengig. Anonymous poster hash: 34777...f98
spørsmåltegn Skrevet 8. februar 2017 #23 Skrevet 8. februar 2017 Det er alltid noen som blir avhengig, uansett om det er alkohol, narkotika og medisiner. Det finnes f eks mange eksempler på "vanlige" mennesker som er blitt sterkt avhengig av morfin etter ryggskader. Og det er vel et godt mål for samfunnet at vi begrenser mulige midler som kan føre til avhengighet. Jo mer tilgang, jo større sjanse for at noen blir avhengig. Anonymous poster hash: 34777...f98 Helt enig !
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #24 Skrevet 9. februar 2017 Det er forbudt fordi det er ulovlig, og ferdig med det! Anonymous poster hash: 32ff6...db4
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #25 Skrevet 10. februar 2017 Det er rett det du skriver, men me har gjerne lyst til å vite tankene til enkelte mennesker. Hi Anonymous poster hash: 32ff6...db4 Cannabis er en av verstingene mht psykosegjennombrudd hos unge. Hvis du noen gang har sett et psykotisk menneske, vil du skjønne hvorfor dette er meget, meget alvorlig, og hvorfor man ønsker at så få som mulig opplever det. En rusindusert psykose kan ødelegge hele personens liv. Anonymous poster hash: f8a6d...d73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå