Gå til innhold

Rart utsagn av datter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på 2,5 år svarte følgende da samboer spurte om Ingrid (et jevngammelt barn på avdelingen i bhg) hadde vært slem med henne : "Hun lekte med tissehøna mi", sa datteren vår.

Er dette noe vi burde ta på alvor?

Noen med liknende erfaringer?

Anonymous poster hash: eb492...58e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du et barn på 2,5 år begår overgrep mot jevnaldrene?????!!! DAGENS!!!! Ja, anmeld! Hun blir nok dømt også :D 

Over til det mer seriøse; Om hun faktisk sa akkurat dette, noe jeg tviler veldig på, så er det mer sannsynlig at hun er blitt utsatt for overgrep av en voksen. Uasnsett, et barn på 2 år kan umulig beskrive noe slikt som du sier. 

Anonymous poster hash: 43c86...640
Skrevet

Pleier dere å spørre om navngitte barn har vært slemme med barnet deres etter barnehagen? Eller sa barnet først at det hadde skjedd noe?

Anonymous poster hash: e812e...ee4

Skrevet

Pleier dere å spørre om navngitte barn har vært slemme med barnet deres etter barnehagen? Eller sa barnet først at det hadde skjedd noe?

De har vel lekt med "tisse-høna" til hverandre. Utforsking heter det 😊

Anonymous poster hash: 85ae2...388

Skrevet

Hvorfor har hun lært at det heter "tisse-høna"??? Hallo? 😂😂😂

Anonymous poster hash: 43c8d...2bf

Skrevet

Spør dere virkelig, MED navn, om de har vært slemme med barnet deres? Vet dere hvor lite lurt det er?

Skrevet

Tror du et barn på 2,5 år begår overgrep mot jevnaldrene?????!!! DAGENS!!!! Ja, anmeld! Hun blir nok dømt også :D

Over til det mer seriøse; Om hun faktisk sa akkurat dette, noe jeg tviler veldig på, så er det mer sannsynlig at hun er blitt utsatt for overgrep av en voksen. Uasnsett, et barn på 2 år kan umulig beskrive noe slikt som du sier.

Det var akkurat de ordene hun sa. Det hørte både jeg og samboer. At hun snakker lange setninger er ikke noe nytt, men da hun sa det ble vi forbauset. Kan det være hun har hørt noen større barn snakke om noe liknende? HI

Skrevet

Nei. Datteren vår sa at Ingrid hadde vært slem med henne. HI

Skrevet

Spør dere virkelig, MED navn, om de har vært slemme med barnet deres? Vet dere hvor lite lurt det er?

Hvorfor er det lite lurt? HI

Skrevet

Det var akkurat de ordene hun sa. Det hørte både jeg og samboer. At hun snakker lange setninger er ikke noe nytt, men da hun sa det ble vi forbauset. Kan det være hun har hørt noen større barn snakke om noe liknende? HI

Det er jo en mulighet... hun må jo hvertfall ha hørt det et sted, for hun er for liten til å ha en slik forståelse at hun ville formulert seg på den måten. Det kan jo være at hun og noen andre har lekt litt nakne eller utforsket litt som noen sier og at voksne har kommet å sagt at "vi kan ikke leke med tissehøna her i bhg" eller at noen andre barn har gjort det og at hun har hørt de voksne si det...

Skrevet

De har vel lekt med "tisse-høna" til hverandre. Utforsking heter det 😊

Kan være der var utforskning ja, doktorlek kanskje. HI

Skrevet

Hvorfor er det lite lurt? HI

Fordi når dere spør på den måten så skaper det frykt hos barnet, og det kan få veldig negativt syn på det andre barnet uten egentlig årsak. Og fordi det er å "plante" tanker hos barnet. Veldig lett å svare ja, uten at Ingrid egentlig har gjort noe. Hun er jo et barn, barn lyver. 

Skrevet

Fordi når dere spør på den måten så skaper det frykt hos barnet, og det kan få veldig negativt syn på det andre barnet uten egentlig årsak. Og fordi det er å "plante" tanker hos barnet. Veldig lett å svare ja, uten at Ingrid egentlig har gjort noe. Hun er jo et barn, barn lyver.

Jeg uttrykte meg feil. Samboer spurte om noen hadde vært slem med henne og da sa hun at Ingrid hadde vært slem. Deretter sa hun "hun lekte med tissehøna mi". HI

Skrevet

Kan være der var utforskning ja, doktorlek kanskje. HI

Ikke unormalt i det hele tatt. Spør henne heller om hvordan de lekte. Og om hun syntes det var "greit". Lær henne at man kan si nei om noen vil leke "doktor", men hun ikke vil.

Ta det opp med de i bhg.

Si at du tror de leker og utforsker litt, og spør om de vet noe om det.

Skrevet

Jeg uttrykte meg feil. Samboer spurte om noen hadde vært slem med henne og da sa hun at Ingrid hadde vært slem. Deretter sa hun "hun lekte med tissehøna mi". HI

Men HVORFOR spørre om noen har vært slem? Det er ikke helt vanlig rundt middagsbordet altså "Javel Lise , har noen vært søem med deg i dag? " Da svarer barnet at noen har det , fordi de tror foreldrene forventer det svaret. Og flott måte å gi barnet et negativt fokus?

Ang selve episoden, så er det jo et pussig utsagn, hadde nok nevnt det for ped.leder, uten noe stort drama.

Men man spør ikke barn hver dag hvem som har vært slemme altså...

Skrevet

Men HVORFOR spørre om noen har vært slem? Det er ikke helt vanlig rundt middagsbordet altså "Javel Lise , har noen vært søem med deg i dag? " Da svarer barnet at noen har det , fordi de tror foreldrene forventer det svaret. Og flott måte å gi barnet et negativt fokus?

Ang selve episoden, så er det jo et pussig utsagn, hadde nok nevnt det for ped.leder, uten noe stort drama.

Men man spør ikke barn hver dag hvem som har vært slemme altså...

De ansatte i bhg sa at hun skrek mye i bhg i dag, noe hun ikke bruker å gjøre, derfor spurte vi henne om noen hadde vært slem. Vi spør sjelden spørsmål med slik negativ vinkling. Enig at det er dumt med ett negativt fokus.

HI

Skrevet

For alt dere vet kan "tisse-høna" være en leke som ser ut som ei høne som tisser.

Eller det kan være at barnet har mishørt/misforstått navnet på noe og at hun dermed kaller noe for "tisse-høna" (når jeg var liten var jeg sikker på at gräddost hette "babymamma ost" jeg vet ikke hvorfor, men skjønte ikke feilen selv før jeg lærte å lese.)

Skrevet

Barn på 2,5 år er vel på småbarnsavdeling?! Der leker de aldri alene uten oppsyn av voksne altså

Anonymous poster hash: 9da26...119

Skrevet

Barn på 2,5 år er vel på småbarnsavdeling?! Der leker de aldri alene uten oppsyn av voksne altså

Mange 2,5 åringer på storbarnsavdeling

Anonymous poster hash: 81759...d31

Skrevet

Mange 2,5 åringer på storbarnsavdeling

Anonymous poster hash: 81759...d31

Uansett bør ikke barn på 2,5 leke uten voksne som følger med

Skrevet

Alternativt har de lekt med en plasthøne med hull som dermed kunne "tisse", eller noe i den dur.

Vi hadde en stein i skogen vi kalte "tissebolla". Det var veldig moro å tisse ned i et hull i steinen å se tisset renne ut av et hull.

Anonymous poster hash: 94a10...48c

Skrevet

Hvem bruker ordet tisse høna av de dere kjenner? Jeg feks sier tisselura om tissen til jenta og tissefant til guttene. Samme omtalte jeg det til min sønn og datter.

Så om mine barn hadde sagt per var slem med tisselura/ tissefanten min så hadde ihvertfall jeg tolket det som 2 barn som har utforsket der ting gikk over styr enn hva barnet ønsker og fikk dermed smerter.

Anonymous poster hash: 13c94...c9e

Skrevet

Hvis hun er så verbal - noe jeg ikke tviler på, er jeg sikker på at hun kan fortelle mer om situasjonen om du gir henne sjansen. 

Anonymous poster hash: 37354...a76
Skrevet

Hva med å drite i å dikte opp flere alternative forklaringer på at tissehøna kanske er noe helt annet, at barnet mente noe annet, at noe helt annet har skjedd - og bare rett og slett starte med å tro på henne? Og så gå i gang med å øve på "trygg og sterk"-emner? Øve på å rope på en voksen når noe er ugreit? Øve på å si stopp? Øve på å vise hvor grenser går?

Anonymous poster hash: fdb6b...9da

Skrevet

Etter ett slikt utsagn uansett alder så må du jo følge opp med spm om hva gjorde hun, kan hun ikke forklare la henne vise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...