Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 Jeg og samboer venter vårt 2.barn sammen. Nr 1 går i 8.trinn. Han gjør det ikke så veldig supert, som regel 3 på prøver, innimellom 4 om han virkelig prøver. Aldri fått en 5 eller 6. Svært skjeldent han får under 3. Både jeg og far hadde noe samme i karakterer. Tror dere det er automatisk at barn født av litt "mindre smarte " foreldre blir noe mindre smarte selv også? Anonymous poster hash: 26218...bf6
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #2 Skrevet 7. februar 2017 Nja. Jeg tror at foreldre som likte skolen/lett fikk gode karakterer fremsnakker, legger til rette for og oppmuntrer kanskje på en annen måte. De har rett og slett en annen kultur i hjemmet. Spesielt om foreldrene har studert mye videre og f.eks er akademikere. Men at barn direkte arver intelligensen fra foreldrene tviler jeg på, det er nok ner et resultat av miljø. Anonymous poster hash: fcbe9...05e
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #3 Skrevet 7. februar 2017 Barnet deres er helt gjennomsnittlig. Men hvis du vil hjelpe nestemann i vei: les for barnet! Anonymous poster hash: 762b6...411
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #4 Skrevet 7. februar 2017 Men hva gjør dere for å motivere til bedre læring hjemme da? Hjelper dere med lekser? Snakker dere om annet enn Hotell Cæsar (satt på spissen)? Å lese nyheter fra avisa høyt er lurt, les bøker til de minste.. Anonymous poster hash: c433f...fe5
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #5 Skrevet 7. februar 2017 Barnet deres er helt gjennomsnittlig. Men hvis du vil hjelpe nestemann i vei: les for barnet! Anonymous poster hash: 762b6...411 3 er absolutt ikke gjennomsnitt! Hvor i all verden har du funnet den informasjonen? Med gjennomsnitt 3 i karakter stiller man svakt for videre mulige valg i livet. Anonymous poster hash: f5f79...eb8
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #6 Skrevet 7. februar 2017 Intelligens er i stor grad arvelig. Nysgjerrighet og skoleflinkhet kan trenes. Les, forklar, spør. Anonymous poster hash: 4af6a...a09
Iiiiik Skrevet 7. februar 2017 #7 Skrevet 7. februar 2017 Intelligens er i stor grad arvelig, det er bevist gjennom tvillingstudier. Det er allikevel slik at miljøpåvirkning vil ha avgjørende innvirkning på hvorvidt man får ut sitt potensiale. Det er også godt dokumentert at det som i størst grad bestemmer barns utdanningslengde, er foreldrenes utdanningslengde. Altså vil foreldre som ikke er veldig intelligente, men allikevel har tatt en lang utdannelse, i større grad få barn som tar lang utdannelse enn foreldre med samme intelligens, men som ikke fullførte noen lang utdannelse. Dette er jo et godt argument for hvorfor det er viktig å synliggjøre for barna sine at skole og utdannelse er viktig.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #8 Skrevet 7. februar 2017 Nyere studier viser vel e Anonymous poster hash: 6583e...703
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 Litt kjapp der.. Nyere studier mener at intelligens arver barna fra mor. Jeg tenker at man er født med et utgpkt og så vil miljøet avgjøre hvor Mye av potensialet man bruker. MEN skoleflink og smart er ikke nødvendigvis to sider av samme sak 😉 Anonymous poster hash: 6583e...703
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #10 Skrevet 7. februar 2017 Litt kjapp der.. Nyere studier mener at intelligens arver barna fra mor. Jeg tenker at man er født med et utgpkt og så vil miljøet avgjøre hvor Mye av potensialet man bruker. MEN skoleflink og smart er ikke nødvendigvis to sider av samme sak 😉 Anonymous poster hash: 6583e...703
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #11 Skrevet 7. februar 2017 3 er absolutt ikke gjennomsnitt! Hvor i all verden har du funnet den informasjonen? Med gjennomsnitt 3 i karakter stiller man svakt for videre mulige valg i livet. Anonymous poster hash: f5f79...eb8 Hehe...! Artig. Kanskje hun vet det finnes 6 karakterer, hvorav 1 er stryk. Gjennomsnittet er dermed 3, eller 3.5 om man vil. Sjekk ut normalfordeling for mer info. Anonymous poster hash: 6a69b...eef
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #12 Skrevet 7. februar 2017 Vet ikke. Jeg trodde det var sånn, men jeg er litt motbevist. Jeg er smart. Alltid vært skoleflink og alltid tatt fag lette mitt eldste barn er langt fra skoleflink. Her er det vill jubel over en 4'er og en 2'er er innafor. Hun har adhd og sliter med å følge med. Mellomste barnet får 5 og 6 uten å lese spesielt mye. Yngste går ikke på ungdomsskolen enda, men har ingen vansker med skole og er egentlig mer skoleflink enn de to andre til tross for adhd og et par andre små utfordringer Anonymous poster hash: 3b401...98c
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #13 Skrevet 7. februar 2017 Det er få "tilstander" som er rent genetisk betinget, selv om genetikk har betydning. Begge foreldrene mine var ikke særlig god i matte, samme gjelder meg og søsteren min. Foreldrene mine har "bare" yrkesfaglig utdanning, men søsteren min har mastergrad i spansk selv om ingen av foreldrene mine har særlig "språkøre". Hun fikk karakter A på master. Anonymous poster hash: 39286...df3
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #14 Skrevet 7. februar 2017 Nei. Absolutt ikke automatisk. Det er ikke alt som er medfødt, svært mye er miljøpåvirket. Men som forelder vil man jo kunne påvirke barnets utvikling, slik at sjansen for at to smarte får utviklet mer av et barns "smarthet" er større enn at to mindre smarte foreldre vil gjøre det samme. På samme måte som barn av musikalske ofte er mer musikalske. Ikke nødvendigvis fordi det kun er medfødt, men fordi foreldrene også styrker denne egenskapen hos barnet. Noen barn vil jo falle svært langt fra stammen. Men ofte vil foreldrenes påvirkning trekke barnet nærmere stammen. Anonymous poster hash: 81a39...867
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #15 Skrevet 7. februar 2017 Nyere studier mener at intelligens arver barna fra mor. Anonymous poster hash: 6583e...703 TAKK GUD, håper det stemmer!!! 😜 Anonymous poster hash: 0520d...67a
meg-og-mine Skrevet 7. februar 2017 #16 Skrevet 7. februar 2017 TAKK GUD, håper det stemmer!!! 😜 Anonymous poster hash: 0520d...67a Haha, jeg tenkte "fader, hvorfor kunne det ikke vært fra far".😂😂 Samboer er litt mer skoleflink enn meg.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #17 Skrevet 7. februar 2017 Her hjemme var det far som var skoleflink og overførte det til alle unga i flokken 😊Han hjalp til med lekser hver eneste dag og pusha oss.mor aldri. Tror det kommer an på hvor flinke foreldrene er til å fulge opp. Også er alle barn forskjellige 😊 Anonymous poster hash: 5f2d6...e3b
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #18 Skrevet 7. februar 2017 Tenker at det har mye å si hvor mye man leser med og for barna, hva man snakker med barna om og hva som er tema rundt middagsbordet, hvor mye man følger opp lekser, hvilken innstilling foreldre har til skolen etc. Noe av dette kan i mange tilfeller være enklere for akademikerforeldre enn foreldre uten høyere utdanning. Anonymous poster hash: 761a1...e6c
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #19 Skrevet 7. februar 2017 Jeg har heldig vis IKKE arvet min mor... hun bestod ikke u-skolen en gang. Anonymous poster hash: 55596...b51
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #20 Skrevet 7. februar 2017 Min mann er sivilingeniør. Hans foreldre har ingen utdannelse. Så det trenger ikke være så sterk sammenheng. Anonymous poster hash: d023f...a9a
Nyttårs barn Skrevet 7. februar 2017 #21 Skrevet 7. februar 2017 Intelligens er i stor grad arvelig. Allikevel kan miljøet ha svært mye og si for hvordan det går. Har du to over snittet smarte foreldre så vil også miljøet barna vokser opp i svært sannsynlig være mer stimulerende. De har andre interesser, leser andre ting er mer kritiske og tar referanser til ting på en annen måte. De sier jo at skolen reproduserer sosiale forskjeller, det er fordi hjemmet har så utrolig mye og si. Og vi ønsker jo alle de beste for barna våre. Om du vil stimulere barnet ditt HI, så snakk med det om verden. Les for det. Oppmuntre barnet til å lære og spille et instrument, spille sjakk, lese kart(orientering) dette er "systemer" som vil utvikle måten vi tenker på.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #22 Skrevet 7. februar 2017 Hvis barna mine tar etter meg, er alt såre vel. Booksmart og streetsmart i skjønn forening! Anonymous poster hash: 97ef9...f90
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #23 Skrevet 7. februar 2017 Jeg tror også det går på å videre føre erfaring og engasjement ovenfor skolearbeid. Ser på samboeren min, og hans foreldre. Hans mor er virkelig skolelei, lite motivasjon til å hjelpe med lekser osv. (han har en yngre søster i barneskolen). Svigemor blir like fort irritert med lekser som 6. klassingen selv. Jeg bruker å hjelpe henne med lekser når jeg er på besøk. Jeg synes det er morsomt og jeg ser meg selv som tålmodig. Jeg liker å finne løsninger som gjør at henne forstår leksene og selv føler en mestringsfølelse. Samboer har ikke samme engasjementet, og siden han selv ikke er det største skolelyset, blir fort forklinger avanserte og han ligner veldig sin mor når han skal hjelpe. I min familie har både mor og far vært flinke til å utfordre oss med lekser og skole relaterte oppgaver. Men man ser alltid unntak "Mindre" skole flinke foreldre med smarte barn, og motsatt. Anonymous poster hash: 405a5...a70
MammantilNurket Skrevet 7. februar 2017 #24 Skrevet 7. februar 2017 (endret) 3 og 4 er fin-finekarakterer. Jeg ser ikke problemet i det hele tatt så lenge han gjør så godt han kan og ikke får 2 i et eller flere basisfag. Følg opp og vis at dere er engasjerte i skolen, vær klare på at skolen er et godt sted å være og at skolen er viktig. Det viktigeste er at barnet trives på skolen, har gode venner og fungerer bra sosialt hadde jeg ikke bekymret meg Vær stolte av gutten deres, og vær glade for at dere har et normalt fungerende barn. Endret 7. februar 2017 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #25 Skrevet 7. februar 2017 3 er absolutt ikke gjennomsnitt! Hvor i all verden har du funnet den informasjonen? Med gjennomsnitt 3 i karakter stiller man svakt for videre mulige valg i livet. Anonymous poster hash: f5f79...eb8 Sorry, my bad. 3 var gjennomsnittlig helt til det offentlige bestemte at 4 skulle være snittet, og 0 skulle bli borte. Men 3 i snitt er fortsatt ikke grunnlag for å si at folk kommer til å "slite". Anonymous poster hash: 762b6...411
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå