Gå til innhold

Et tredje barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vurdert lenge om vi skal ha et tredje barn. Mannen var klar for å begynne for et år siden, men jeg er fremdeles usikker. I hjertet mitt føler jeg at jeg har en lengsel etter fire barn, men det en del som taler i mot å få flere:

- Det er mye i småbarnstiden jeg ikke er så begeistret for. Jeg synes det er dørgende kjedelig å leke i sandkassen, leke duplo, kjøre biler og leke med småleker. Og slik blir det jo mye av i småbarnstiden.

- Med et barn til er det mye vi ikke kan gjøre sammen som familie lenger. For eksempel på kino, gå på teater og stå slalom. Og jeg er redd der blir mye mindre slike ting fordi min mann ikke er like opptatt av det som meg.

- Økonomi, tid og jobb. Kanskje jeg kan jobbe 80%, men da blir det litt trangt økonomisk. Og vi kan bare ha en bil. Også er jeg usikker på om det blir nok tid til at både jeg og barna kan ha et godt liv uten for mye slit. I dag har både jeg og mannen lang vei til jobb, mulig jeg kan klare å få jobb nærmere. Mannen blir nok værende der han er. Han bruker minst en time hver vei.

- Det ene barnet vårt har spesielle behov som vil kreve ekstra oppfølging.

- Vi har økt risiko for at et evt. nytt barn også vil ha spesielle behov.

Den siste tiden har jeg begynt å kjenne på at jeg har lyst på en ny runde med baby og småbarn, og at det ikke bare er et nødvendig steg på veien mot større barn. Men de praktiske og økonomiske sidene gjør meg usikker på hvordan livskvaliteten vil bli med enda et barn. Også er det også dette med at et nytt barn kan ha spesielle behov, usikkert i hvor stor grad. 

Barna våre er fire og syv år. På grunn av foreldrene sin alder må et evt. nytt barn komme ganske raskt.

Anonymous poster hash: 1c88d...13e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nr tre ble for mye for meg..

Anonymous poster hash: ee226...8ea

Skrevet

Vi har 4 barn, og som du sier ble det en periode hvor vi var mye delt.

Mannen dro i slalåmbakken, skøytebanen osv med de to eldste mens jeg var hjemme med de to yngste. Vi delte oss også på kino, en gikk med de to eldste og en med de to yngste.

Men det er jo bare for en periode.

Nå er mine barn 8, 9, 13 og 15 år og alle står slalåm, alle går på skøyter, alle digger samme type opplevelsesferier, vi sykler på tur, går på tur osv.

Vi har aldri angret, selv om det selvfølgelig er travle dager. Med fire aktive barn som alle driver idrett, er sosiale med venner osv er det lite egentid for oss voksne. Det blir nærmest en livsstil å følge opp barna, men vi liker det og ville ikke hatt det annerledes. Jeg skjønner ikke hva folk uten en flokk unger bruker tiden sin på ;)

Anonymous poster hash: 5e9b5...cd5
Skrevet

Hvorfor skal du bare jobbe 80? Du vet at de fleste med 3 barn jobber fullt? 

Anonymous poster hash: 33b11...7cf
Skrevet

Mannen dro i slalåmbakken, skøytebanen osv med de to eldste mens jeg var hjemme med de to yngste. Vi delte oss også på kino, en gikk med de to eldste og en med de to yngste.

Nå er mine barn 8, 9, 13 og 15 år og alle står slalåm, alle går på skøyter, alle digger samme type opplevelsesferier, vi sykler på tur, går på tur osv.

Vi har aldri angret, selv om det selvfølgelig er travle dager. Med fire aktive barn som alle driver idrett, er sosiale med venner osv er det lite egentid for oss voksne. Det blir nærmest en livsstil å følge opp barna, men vi liker det og ville ikke hatt det annerledes. Jeg skjønner ikke hva folk uten en flokk unger bruker tiden sin på ;)

Folk uten en flokk med unger bruker tiden på mye 😊😊 for det første går 10 timer av dagen på å reise til og fra jobb samt jobbe, vi har tre hunder som trenger trening og mosjon, vi velger ofte begge to å følge opp barnet på arrangementer 😊 barnet har venner som renner inn og ut av huset da vi ofte har tid og plass til å ha flere barn til middag,overnatting samt at vi ofte tar med flere av vennene hennes når vi skal ting. Min samboer er fotballtrener for barnets fotballag tre dager i uken. Så sjeldent vi rekker å kjede oss. Men vi er mye sammen som familie på fritiden og vi slipper å dele oss for hver minste ting.

Men nå venter vi baby straks så dem fleksibiliteten vi har hatt de siste 12 årene forsvinner nok litt. Så nå må vi også begynne å dele oss 😊

Jeg har ofte lurt på hva folk uten barn gjør og at de umulig kan ha det hektisk. Men det har de helt klart. De prioriterer tiden litt annerledes og har mye annet de bruker tiden på enn barn. For livet består av veldig mye annet enn barn 😊 men det har vi med barn litt vanskelig for å se 😊

Anonymous poster hash: a3c3c...1f6

Skrevet

Fordi det er enda mer å gjøre og flere barn å fordele tiden på. Jeg sliter med 100% nå med to barn. Jeg jobber som lærer og det er veldig krevende.

Av de jeg kjenner med tre barn er det en som jobber 100%(sykepleier), fire som jobber 80%(psykolog, sykepleier, sykepleier, logoped), to som jobber 60%(fysioterapaut, fagarbeider i bhg.) og en som jobber 50%(lege).

HI

Skrevet

Hvor mye jobber dere og hva jobber dere med? Hvor lang reisevei har dere? Hvordan er økonomien deres?

HI

Skrevet

Nr tre ble for mye for meg..

Anonymous poster hash: ee226...8ea

Kan du fortelle mer? Hvor gamle var de andre barna? Hvordan er jobbsituasjon og økonomi? Hvordan fungerer forholdet mellom deg og mannen? Hva opplever du som vanskelig?

HI

Skrevet

Om du allerede sliter med å ha en helt alminnelig jobb og 2 barn, så vil jeg ikke anbefale deg barn nr 3 nei. Det sier seg vel selv.

Skrevet

Om du allerede sliter med å ha en helt alminnelig jobb og 2 barn, så vil jeg ikke anbefale deg barn nr 3 nei. Det sier seg vel selv.

Ser den. Samtidig syntes jeg det var slitsomt med ett barn da første var liten. Ble ikke mer slitsomt med en til, syntes faktisk det ble lettere.

HI

Skrevet

Tror ikke så mange med tre barn jobber fullt. Snakket med ei venninne med tre barn. De måtte ha au pair for å få hverdagen til å gå rundt om begge var i full jobb.

Anonymous poster hash: dcb8a...aec
Skrevet

Hvorfor er det relevant hva "alle andre" gjør? Det som er rett for naboen er ikke nødvendigvis rett for HI. Jeg synes folk kan slutte å spekulere i hvordan "alle andre" gjør det og heller gjøre det som er rett for de. Alle har ulike forutsetninger, så det finnes ikke en formel som passe for alle

Anonymous poster hash: 8ada1...904

Skrevet

Dytter

HI

Skrevet

Nr 3 ble for mye her og. 

Han kom når de andre var 6 og 9. Mannen har en time til jobb og halvannen hjem (pga trafikk) så han er aldri hjemme før 18. Det ble for mye å skulle håndtere oppfølging av2 skolebarn som skulle på hver sine aktiviteter mens jeg måtte dra med babyen. Han sov(er) ikke stort, var ekstremt mye syk, ble operert når han var halvannet år... Jeg hadde en illusjon om at han kom til å bli like rolig som broren var, men der tok jeg grundig feil! Nå er han snart 4 og er helt ekstremt krevende. Jeg føler ikke jeg får puste. Kan ikke ta han med ut blant folk (vi gjør det altså, men det er ikke mye kos) fordi han bare sutrer og er sur og grinete. Liker seg best hjemme, enda vi er en aktiv familie som setter pris på å kunne gjøre nettopp det du nevner at dere gjør nå...

Men hey, for noen er det sikkert flott! Jeg jobber forøvrig 100% da og har ikke mulighet til det å gå ned uten at det går kraftig utover økonomien vår

Anonymous poster hash: 8da9e...96e
Skrevet

Hvor mye jobber dere og hva jobber dere med? Hvor lang reisevei har dere? Hvordan er økonomien deres?

HI

Vi har ca 800.000 i året i lønn. Ingen sus og dus, men vi klarer oss greit.

Ingen av oss har lang vei til jobb, han ca 15-20 minutter og jeg 10 minutter.

Jeg jobber 60-70% og han litt mer enn 100%.

Skrevet

Ut i fra det du beskriver så ville jeg absolutt ikke valgt å gå for nr 3...Høres jo ut som dere har mer enn nok med de to dere har.

Skrevet

Vi skulle også bare ha et barn til, fikk tvillinger. Vi sov nesten ikke før de var tre år, de sov nesten aldri samtidig.

Nå går de i 1 klasse og helsa mi er ødelagt etter et tung svangerskap med mange komplikasjoner og lite søvn. Enn så lenge jobber jeg, men etter jeg var hos en spesialist skrev han at jeg bør sykemeldes og søke uføretrygd. Det har vi ikke økonomi til.

Anonymous poster hash: 80746...56d

Skrevet

Jeg ville aldri fått nr tre på nytt. Alle barna er friske og flotte, men lasset velta helt. Har vært mye deppa siden vi fikk siste og har angret myyye 😢 Håper det går seg til snart. Jeg er utslitt av å ha små barn. Men heldigvis er folk og familier ulike! Masse lykke til med avgjørelse, det finnes ingen fasit 😊

Anonymous poster hash: 7f585...f7d

Skrevet

Hvis jeg hadde vært i samme situasjon som dere hadde jeg aldri valgt å få nr.3. Det høres ut som dere har en krevende hverdag allerede, så hvorfor skal det tøyes lenger?!

Vi hadde også en periode hvor begge to ønsket nr.3, men vi innså etterhvert at både begge ungene og vi har det kjempe fint som det er. Nå følger vi dem tett opp, både med skolen og fritidsaktiviteter uten noe dårlig samvittighet. De dagene ene av oss er bortreist i mange dager, er det ingen problem for den andre å håndtere begge ungene alene, selv om en av dem blir syke.

Og på toppen av det hele er det deilig å få god natt søvn igjen, og ikke minst egen tid på kvelden :)

Anonymous poster hash: 94414...1be

Skrevet

Nå har vi hatt tredjemann i 4 måneder og vi har to eldre på 7 og 5,5 år. Vi hadde to tette så tredjemann er en stor positiv overraskelse. Svangerskapet gikk veldig fint. Det er noen år siden jeg var gravid med andremann så kroppen var også i toppform. Fødselen var den beste,det var tredje ks også. Barsel var også den beste,roligste. Det var litt styr siden nr 1 skulle begynne på skolen og terminen var i slutten av sept men likevel. Bilen holder sålangt. Vi ser oss rundt om et nytt hus men vi planla nytt hus uansett. Jeg nyter nattamming til og med. De eldre barna er store nok til at jeg vet at denne tiden går forbi.

Anonymous poster hash: b450a...0d3

Skrevet

Jeg ble så lykkelig og tilfreds med tilværelsen da tredje ble født. Ja det er hektisk. Ja vaskemaskinen går døgnet rundt. Ja, av og til er det kaos. Men jeg elsker den lille flokken min og ville aldri byttet det ut med "bare" to.

Anonymous poster hash: 13337...0c5

Skrevet

Jeg ble så lykkelig og tilfreds med tilværelsen da tredje ble født. Ja det er hektisk. Ja vaskemaskinen går døgnet rundt. Ja, av og til er det kaos. Men jeg elsker den lille flokken min og ville aldri byttet det ut med "bare" to.

Anonymous poster hash: 13337...0c5

Er gravid med nr 3, og ble glad av å lese svaret ditt❤

Anonymous poster hash: fc45b...d61

Skrevet

Er gravid med nr 3, og ble glad av å lese svaret ditt❤

Anonymous poster hash: fc45b...d61

HahA. Jeg og, ble litt bekymret av å lese alle de andre svarene her 😳

Skrevet

Jeg er gravid med mitt tredje, og føler det flommer over her inne av innlegg som er kritiske til det tredje barnet.

Jeg kjenner innimellom at det stresser meg litt.

Men. Så husker jeg da jeg ventet nr 2, da strømmet sidene over av innlegg om søskensjalusi og hvordan en va en, men to var ti osv osv.

Og jeg syntes at det er lettere med to enn en (fra det øyeblikket kolikken ga seg). Så satser på at det ikke blir krise med tre heller. 😊

Skal man ha en flokk holder det ikke med to. 😊

Anonymous poster hash: 54984...dee

Skrevet

Vi venter nr.4.

Jeg og Mannen jobber 100 % begge to.

Vi har et barn med alvorlig cp som sitter i rullestol. Vi gleder oss veldig til nr.4 kommer😊😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...