Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #26 Skrevet 6. februar 2017 Mor har da ikke hatt oss imot seg, heller andre vei.Hun lyver om oss og alltid gjort, men vi har prøvd å holdt oss på linje med mor for å slippe den konflikten der.Det er altså også et problem, mor har alltid løyet om far/besteforeldre og nå meg også.Vi har prøvd alle de tingene du skriver opp bla annet å ha en dag hvor han er ansvarlig for middag, men da bare spiser han på "macer'n" heller.Alt ligger til rette for at han skal ha det bra.Vi har et helt nytt hus og han fikk det største rommet når han flyttet hit med eget bad og alt.Han orker ikke ta opp etter seg,langt mindre vaske/støvsuge der.Akkurat det har jeg bare latt være de siste mnd.Jeg mener han er så stor at å holde eget rom ryddig/rent er hans(eneste)oppgave!Det flyter der nå....og jeg river meg i håret🙈Er bare så synd å se hvor faen han gir seg i alt.Han har alleredet skadet vinduskarmene med brus/energidrikk, diverse annet som ikke ser ut!Litt ansvar må han kunne ta... Anonymous poster hash: 597c5...3a1 Men hvor får han penger til mcdonald, brus, energidrikk? Anonymous poster hash: 880cf...ae7
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #27 Skrevet 6. februar 2017 Null penger hvis han ikke gjør seg fortjent til det (da kan han heller ikke få av besteforeldre/mor etc). Bør holde rommet sitt ryddig, lage middag x 1 per uke og vaske badet en gag i uka-helt normalt for ukepenger). Null internett/data hvis han ikke gjør seg fortjent til det (husarbeid som over). Han har skoleplikt, ergo han må møte på skolen. Kan dere leie privatlærer til han i de fagene han sliter med. Om skole er no-go, kan han få praksisplass i stedet? Vet en annen 15 åring fikk det en gang-fungerte ikke i skole, alvorlig adhd og lav iq (dessverre). Trene minst 2 ganger i uka (alle barn/ungdom har gåodt av fysisk aktivitet). Innetid kl 22 i ukedager, kl 24 i helger, si dere når som helst kan hente han om han ikke kommer seg hjem (innenfor tiden selvsagt). Tett oppfølging med bup(ppt, kanskje han før følges opp tett av psykiatrisk døgnpost en uke eller to for høres ikke ut som vanlig tenåringsopprør. Ta han med for en prat hos politiet, han er over den kriminelle lavalder og kan straffes om han stjeler. Anonymous poster hash: 8e9a3...60a
nasse nøffen Skrevet 6. februar 2017 #28 Skrevet 6. februar 2017 Hva med penger da? Han får vel det av noen av dere. Ikke gi han en eneste krone før han skjerper seg
Luksusdyret Skrevet 6. februar 2017 #29 Skrevet 6. februar 2017 Så ingen som tenker på 16 åringen ? Mor vil ha han ut og dere nekter å ta han inn. Snakk om å føle seg velkommen her i livet Anonymous poster hash: 5053e...e3a Denne anonyme har ansvar for to bittesmå ettåringer. Hvis hun ser at 16-åringen representerer fare for hennes egne barn, setter hun sine egne barn først. Det er derfor man er MOR - man tar vare på barna sine og beskytter dem. Man setter ikke en halvvoksen gutt foran egne småbarn. Hvis jeg var i HI sin situasjon så hadde jeg flyttet. Jeg akter ikke å bo sammen med folk som hater meg.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #30 Skrevet 6. februar 2017 Jeg flytter ikke.En tenåring skal ikke få jage meg ut fra mitt/vårt hus.Han får ikke penger hos oss når han ikke gjør det han skal, MEN han har en onkel som hele tiden stikker til han penger.Dette har vi forklart til onkel at ikke er lurt pga han er slik han er og vi får han ikke på rett spor når han får belønning hos onkelen uansett.Stort problem.Onkel gir seg allikevell ikke... Anonymous poster hash: 597c5...3a1
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #31 Skrevet 6. februar 2017 Håper og ber om at ungene DINE blir ennå værre enn stesønnen! Men da blir de vil bare sendt på institusjon? For du kan jo ikke bli brydd? Mannen din burde ønske seg et foreldrekurs og en ryggrad! Snakk om ansvarsfraskrivelse Anonymous poster hash: 77812...3ff Hvor i alle dager skriver jeg at jeg ikke kan bli brydd? Jeg nektet av den enkle grunn at gutten utsatte sine småsøsken på 1 år for handlinger som skapte både psykiske og fysiske utfordringer for dem. Det er en selvfølge at man beskytter de minste så lenge vedkommende er så stor som han er. Hadde ikke far forstått dette hadde jeg tatt med tvillingene og flyttet umiddelbart for å beskytte de. Anonymous poster hash: c9736...e8c
Sint naken biltyv Skrevet 6. februar 2017 #32 Skrevet 6. februar 2017 Dere kan jo ikke ha han boende, de små må skjermes
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #33 Skrevet 6. februar 2017 Du håper ungene hennes får adferdsforstyrrelser ja. Tror engasjementet ditt løper litt av med deg. Dersom denne ungdommen har bare ett hjem må man selvfølgelig finne en løsning, men nå har han faktisk mulighet til å bo hos moren, og da er jeg helt enig i at det blir riktig å skjerme småsøsken. Det tror jeg faktisk jeg hadde tenkt om mitt eget biologiske barn også, i en lignende situasjon. Det er noe med å se realistisk på situasjonen og ta ansvar for alle de involverte barna man faktisk har brakt inn i situasjonen. Ikke bare tenke med hjertet men fornuften. Anonymous poster hash: 41f65...96a Helt enig! Synes flere tar helt av her. Mor må kunne få hjelp fra rette hjelpeinstanser der han bor nå. Til deg HI vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Det er tøft når man har så stort alderspensjon i barneflokken og noen av barna sliter. Det blir vanskelig å følge opp og være konsekvent. Jeg har inntrykk av at mange ungdommer er svært utholdenhet i sin "testing" og/eller opprør. Jeg tror dere gjør riktig med å fortsette og tilby hjelpetiltak som psykolog og legge til rette for det. Like viktig er den en til en tiden som han får med først og fremst pappaen, men også deg da du nå er blitt en av hovedomsorgspersonene hans. Finn en greie dere kan holde på med: sære kinofilmer, bowling, sykkelritt mm. Samtidig bør du og far bli enige om et par fokusområder som er viktige for dere å jobbe med, holde avtaler om innetider, hjelp til å lage mat, holde rommet ryddig, språkbruk etc. Ikke ha for mange sånne fokusområder. Altså vær litt systematisk og nøye med at dere som foreldre i allefall holder avtaler som blir gjort slik at han vet han kan stole på det. Få skolen, politiet, BUP og alle andre dere klarer å få på lag. Prøv å skaff han en helge jobb. Trøsten er at veldig mange av disse "håpløse" ungdommene blir det folk av ved ordentlig og tett oppfølging fra hjemmet og utenfra. Ofte er de svært takknemlig og husker godt hvem og hva som "snudde" dem. For mange er det kjærlige faste rammer som hjelper. Anonymous poster hash: cf8d2...165
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #34 Skrevet 6. februar 2017 Er som regel en grunn til slik oppførsel, for meg så høres dette ut som en ulykkelig sint gutt som ikke klarer å sortere og bearbeide sine følelser. Han utareagerer fordi han mangler noe, finner dere ut hva eller bare får han til å lette på hjertet så er det håp om at han roer sin oppførsel. Dette er oppgave for mor og far. Jeg var delvis vanskelg i disse årene, var sint over lite oppmerksomhet og tid fra mine foreldre. Desto mer jeg var vanskelig , desto mer krav kom de med og da ble jeg steinhard, ikke faen at de skulle få meg til å gjøre sånn i sånn. Hva gjorde de for meg. Sårede følelser maskeres noenganger med sinne, stahet og ja enkelte ganger mye mer en det. Mine foreldre måtte hente meg foran masse mennesker da jeg hadde vasset ut i sjøen fordi jeg ville dø, alt var vondt. Uønsket og usynlig for de. Jeg ble så sint at jeg sparket istykker bilen på hjemveien. Ingenting de sa beit på meg, fordi de sa aldri det jeg trengte å høre. At de elsket meg og at de var lei seg over at de var så opptatte med jobb og venner at vi barna ble alltid i veien. Aldri morsomt sammen, mer et ork å bruke tid på oss. Sett dere i hans fotspor !!! Anonymous poster hash: c73bd...841
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #35 Skrevet 6. februar 2017 Denne anonyme har ansvar for to bittesmå ettåringer. Hvis hun ser at 16-åringen representerer fare for hennes egne barn, setter hun sine egne barn først. Det er derfor man er MOR - man tar vare på barna sine og beskytter dem. Man setter ikke en halvvoksen gutt foran egne småbarn. Hvis jeg var i HI sin situasjon så hadde jeg flyttet. Jeg akter ikke å bo sammen med folk som hater meg. Ja det å være MOR synes å være nøkkelen her. Man må tydeligvis være mann og far for å klare å ikke ta barnet sitt inn i hjemmet når moren ikke vil ha det lenger. Anonymous poster hash: 29386...3e6
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #36 Skrevet 6. februar 2017 Jeg vil spørre et lite men stort spørsmål. Er det noe rus inne i bildet? Dette du beskriver i starten minner meg om en kjent konflikt.....da var normal tenårings-utvikling starten og hasj..ja, ikke akkurat løsningen. Må presisere at jeg ikke har lest alle innlegg etter det du skrev på toppen her. Anonymous poster hash: 7989c...a9e
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #37 Skrevet 6. februar 2017 Litt på siden, men absolutt noe å tenke på. Er han utredet ordentlig hos vanlig lege? Blodprøver for å sjekke at han er frisk og ikke har noen mangler? Han drikker mye brus og energidrikk, det kan tappe kroppen for basiske mineraler. Blir man lav på dette kan det skape uro i kroppen, det kan til og med skape endringer psykisk. I tillegg ville jeg, om jeg var dere, få sjekket om det kan være at han ikke tåler visse proteiner, f.eks. gluten og kasein. En urinprøve kan sjekke peptider i urin og si noe om dette. Sjekk dette: https://www.lab1.no/rekvisisjonsskjema. Får han i seg proteiner kroppen hans ikke greier å takle så kan han få en slags rus av det istedenfor, og da vil han også få en form for abstinenser når han ikke har nok av "russtoffene" i seg. Det kan skape ganske store adferdsproblemer. Les om det. (Om han f.eks. trener og bruker proteinpulver og ikke tåler melkeprotein kan det få store negative følger for de det gjelder, trenger ikke få så store fysiske plager, noen får mer mentale og adferdsproblemer.) Ellers ville jeg ha fått med onkelen til en rådgivningstime på fvk eller ppt/bup, slik at fagpersoner kan fortelle ham at det er viktig at familien nå står samlet hvis dere skal greie å hjelpe gutten. Stjeler han fra dere eller fra andre? Uansett så ville jeg bedt politiet om hjelp, som kan ta en alvorsprat med ham, hva følgene blir om han fortsetter å stjele. Nå er han fylt 15 år, da kan han straffes for de kriminelle handlingene han gjør. Politiet er ofte behjelpelig med slike samtaler, da de er opptatt av å forebygge kriminalitet også. Vet det har hatt god effekt på noen tenåringer. Ellers ville jeg tenkt nøye gjennom når gutten begynte å vise denne vanskelige adferden. Det må dere gjerne snakke med mor om også siden han tidligere har oppført seg når han kun var hos dere i helger. Når begynte gutten å endre seg? Var det noe som skjedde i livet hans på det tidspunktet eller litt tidligere? (skillsmissen, bytte av skole, bestekompis som flyttet, dødsfall i familien, mobbing, ny lærer, mor eller far ny partner, flytting.... hva som helst som kan ha påvirket ham og livet hans). Om mor har løyet mye til gutten om far/besteforeldre, så er også dette noe som setter gutten i en enorm lojalitetskonflikt og kan være ødeleggende. Få sjekket at han ikke har noen mangler, at han ikke har problemer med proteinopptak. Få onkel med på laget vha. fagfolk. La politiet ta en prat med ham. Finn ut hva som skjedde i livet hans da han begynte å endre adferd til det mer problematiske. Anonymous poster hash: be390...ba5
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #38 Skrevet 6. februar 2017 Jeg synes dette blir blåst ut av alle proposjoner 😱 Høres ut som en ganske vanlig tenåring, som i tillegg har opplevd å måtte flytte fra sin mor. Han må ha kjærlighet og støtte, ikke bare en masse regler og krav! Det kan komme etterhvert. Anonymous poster hash: 77812...3ff
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #39 Skrevet 6. februar 2017 Nå er det stor forskjell utviklingsmessig på de som skal gå fra 1 år til 3 år og en som skal gå fra 16 år til 18 år. En 16 åring forstår at handlinger får konsekvenser og forstår også at skal man forholde seg til andre mennesker så må man ha en adferd som ikke er til stor belastning for de man skal omgås. En 1 åring har ingen forutsettning for å forstå hvorfor en 16 åring (som i deres øyne er som voksne å regne) hiver leker på dem, brøler dem midt i trynet, dytter dem og tar fra dem maten bare for å se de gråte og ha det gøy. De forstår ikke hvorfor han truer mammaen deres, hvorfor han prøver å dytte meg og hvorfor han viser meg null respekt og skriker til meg. Så med fare for å gjenta meg selv, jeg ofrer ikke tvillingenes sårbare år pga en 16 åring. Anonymous poster hash: c9736...e8c Jeg forstår deg godt. Det hadde heller aldri jeg gjort. Anonymous poster hash: 6f930...d33
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #40 Skrevet 6. februar 2017 Jeg forstår deg godt. Det hadde heller aldri jeg gjort. Anonymous poster hash: 6f930...d33 16-åringen var der først. Du visste om ham da du inngikk i et forhold med guttens far. Hvis du prioriterer ham bort for å skjerme babyene, er det vel du og de to små som må ut. Anonymous poster hash: 7bc88...713
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #41 Skrevet 6. februar 2017 16-åringen var der først. Du visste om ham da du inngikk i et forhold med guttens far. Hvis du prioriterer ham bort for å skjerme babyene, er det vel du og de to små som må ut. Anonymous poster hash: 7bc88...713 Enig Anonymous poster hash: 5053e...e3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå