Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #1 Skrevet 4. februar 2017 Her har både jeg og pappaen knallblå øyer, men sønnen vår har fått brune øyer? Alle fire besteforeldre har blå øyer. Oldefaren (min farfar) til barnet er den eneste jeg vet om i slekten som har brune øyer. Det er forresten ingen tvil om hvem som er pappaen siden sønnen vår er prikk lik han ellers 😉 Noen andre som har opplevd slike "merkelige" fenomen? Anonymous poster hash: 6c8fb...a06
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #2 Skrevet 4. februar 2017 Her har både jeg og pappaen knallblå øyer, men sønnen vår har fått brune øyer? Alle fire besteforeldre har blå øyer. Oldefaren (min farfar) til barnet er den eneste jeg vet om i slekten som har brune øyer. Det er forresten ingen tvil om hvem som er pappaen siden sønnen vår er prikk lik han ellers Noen andre som har opplevd slike "merkelige" fenomen?Anonymous poster hash: 6c8fb...a06 Siden du begrunner at pappaen må være faren fordi de er like (ikke fordi det ikke er praktisk mulig) så er det en sjans for arven annen er det da? Anonymous poster hash: 72e63...8f2
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #3 Skrevet 4. februar 2017 Genetisk sett så er ikke det riktig. Anonymous poster hash: b3fd9...4ea
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #4 Skrevet 4. februar 2017 Her har både jeg og pappaen knallblå øyer, men sønnen vår har fått brune øyer? Alle fire besteforeldre har blå øyer. Oldefaren (min farfar) til barnet er den eneste jeg vet om i slekten som har brune øyer. Det er forresten ingen tvil om hvem som er pappaen siden sønnen vår er prikk lik han ellers 😉 Noen andre som har opplevd slike "merkelige" fenomen? Anonymous poster hash: 6c8fb...a06 Øyer? ØYNE Anonymous poster hash: c5306...e69
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #5 Skrevet 4. februar 2017 Siden du begrunner at pappaen må være faren fordi de er like (ikke fordi det ikke er praktisk mulig) så er det en sjans for arven annen er det da? Anonymous poster hash: 72e63...8f2 Nei, det har aldri vært andre menn inn i bildet siden jeg var 18 år, så det er absolutt ingen tvil siden det er godt over 10 år siden 😂 Anonymous poster hash: 6c8fb...a06
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #6 Skrevet 4. februar 2017 Siden du begrunner at pappaen må være faren fordi de er like (ikke fordi det ikke er praktisk mulig) så er det en sjans for arven annen er det da? Anonymous poster hash: 72e63...8f2 Flisespikkeri, selv om det med litt vrangvilje kunne tolkes dit. Jeg tolket Hi som at hun ikke er i tvil om hvem som er faren, men trakk frem utseendet som en koselig/morsomt måte å si det på. Hi, er vel en del egenskaper som kan hoppe over generasjoner og så komme tilbake igjen. F.eks. i USA har det vært flere som uten å vite at de har slaver i slekten mange generasjoner tilbake, selv har de vært hvite i huden og ingen negroide trekk. Så har de plutselig fått en mørkhudet baby selv om mannen også er hvit i huden. Da har det gjerne blitt ropt utroskap, mens genetiske tester har vist at mannen har vært faren, og at en av dem har hatt mørkhudede forfedre langt tilbake i tid. Kanskje det merkeligste er det tvillingparet hvor den ene var hvit og den andre mørk. Anonymous poster hash: 5daae...0e3
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #7 Skrevet 5. februar 2017 Slik som vi lærte arvelære i barneskolen, så "kunne ikke" brune øyne dukke opp (dominant gen) hos to foreldre med blå (recessivt gen). Men videre forskning har lært oss at saken faktisk ikke er så enten/eller. Så de brune øynene hos barnet har sitt opphav i et skjult brunt gen, som ligger lengre tilbake i slekten. Anonymous poster hash: 62f8e...6d0
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #8 Skrevet 5. februar 2017 Brune øyne er dominant. Så enten er du eller far, eller begge, bærer av brune øyne. Brune "vinner" over blå, så det holder at én av dere er bærer. Men man kan også få unger med blå øyne selv om mor og far har brune. Men da må begge foreldrene ha genet, siden blå er ressisivt. Anonymous poster hash: 63768...6ca
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #9 Skrevet 5. februar 2017 Haha, kom bare på å tenke på dette svenske klippet fra "fråga doktorn" her i natten. (Selv om du ikke spurte om blodtype, og selv om det såklart ikke er noen tvil hvem som er far til ditt barn) Anonymous poster hash: 54b58...885
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #10 Skrevet 5. februar 2017 Haha, kom bare på å tenke på dette svenske klippet fra "fråga doktorn" her i natten. (Selv om du ikke spurte om blodtype, og selv om det såklart ikke er noen tvil hvem som er far til ditt barn) https://www.youtube.com/watch?v=zyN6o6P08-A Anonymous poster hash: 54b58...885 Ouch! Anonymous poster hash: ff9ad...2e7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #11 Skrevet 5. februar 2017 Begge mine foreldre er blåøyde. Jeg fikk brune. Min mann har brune øyne og hans nærmeste slekt har også brune øyne. Vi har 2 barn. Den ene har brune øyne og den andre blå så er vel noe gener fra mine foreldre som har slått til Anonymous poster hash: ff571...29f
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #12 Skrevet 5. februar 2017 Vi har også et brunøyet barn født inn i denne blåøyde familien vår. Ikke noe tull her i gården. Anonymous poster hash: 1aba0...02f
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #13 Skrevet 5. februar 2017 Brune øyne er dominant. Så enten er du eller far, eller begge, bærer av brune øyne. Brune "vinner" over blå, så det holder at én av dere er bærer. Men man kan også få unger med blå øyne selv om mor og far har brune. Men da må begge foreldrene ha genet, siden blå er ressisivt. Anonymous poster hash: 63768...6ca Det er vesentlig mer komplisert enn dette. Du har antageligvis hatt om dette i naturfag på grunnskolen, da snakker man om at det er to alleler for øyefarge, Brun og blå, hvor det brune dominerer. En mer reell virkeligheter at det er 8 alleler for øyefarge, noe som gjør at vi har nyanser i fargene våre. Det er jo ikke slik at alle har samme blåfarge (som det ville vært med to alleler). I tillegg har man det viktige konseptet med Barr body, som vil si at det x-kromosomet i hver celle i en kvinnekropp er inaktivt. Om dette kromosomet koder for brune øyne, vil det ikke komme til uttrykk. Og mødre kan altså ha gener for mye mye mørkere øyne enn det som kommer til uttrykk (fenotype vs genotype). Men dette igjen er jo også en svært forenkling av virkeligheten, bare nå på biologi på vgs nivå, og ikke naturfagsnivå. Men allerede på dette nivået er det problemfritt med to blåøyde som får brunøyde barn. Det er derfor ikke vits i å forklare det mer komplisert enn dette. Anonymous poster hash: 5239c...fb4
Sint naken biltyv Skrevet 5. februar 2017 #14 Skrevet 5. februar 2017 Både mannen og jeg har brune øyne mens alle tre barna våres har blå
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #15 Skrevet 5. februar 2017 Mine foreldre har begge blå, jeg har blå mens mine søsken har brune, men har et sett besteforeldre med brune så er nok kommet derfra. Mannen min har grønne og flere besteforeldre der i generasjoner men alle våre har blå. Grønn er en gren av brun( defekt) og vi fikk vite at blå er dominant, at vi måtte fått 6 barn for at en av de skulle endt opp med grønne. Og de resterende 5 ville bli blå. Tastet inn på skjema alle mannens og mine søsken og besteforeldre og så ble det regnet ut, kun for morro. Øyenfarge betyr jo ikke noe. Anonymous poster hash: ff126...269
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #16 Skrevet 5. februar 2017 Det er fullt mulig at begge foreldre har blå, mens barna får brune. Bare å spørre en lege, de kan litt mer om temaet enn ungdomsskolelærere. (Og rart at de fortsatt holder på med slik vranglære i skolen. Det skaper åpenbart en del triste situasjoner) Anonymous poster hash: e9d11...e85
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #17 Skrevet 5. februar 2017 Haha, kom bare på å tenke på dette svenske klippet fra "fråga doktorn" her i natten. (Selv om du ikke spurte om blodtype, og selv om det såklart ikke er noen tvil hvem som er far til ditt barn) https://www.youtube.com/watch?v=zyN6o6P08-A Anonymous poster hash: 54b58...885 Hahaha 😂 Anonymous poster hash: 8ce4c...be7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #18 Skrevet 5. februar 2017 Det er fullt mulig at begge foreldre har blå, mens barna får brune. Bare å spørre en lege, de kan litt mer om temaet enn ungdomsskolelærere. (Og rart at de fortsatt holder på med slik vranglære i skolen. Det skaper åpenbart en del triste situasjoner) Anonymous poster hash: e9d11...e85 Uff ja... Nå er det riktignok 15 år siden jeg gikk på vgs. Men der ble det skikkelig drama i paralellklassen når de hadde biologi om øyefarge. Alle var overbevist om at moren til jenta med brune øyne hadde vært utro. Anonymous poster hash: b1512...1bb
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #19 Skrevet 5. februar 2017 Mannen min har blå , jeg skikkelig mørke. Barnet har fått grønne med bitte litt brunt i. Anonymous poster hash: d62e2...0ef
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #20 Skrevet 5. februar 2017 Både mannen og jeg har brune øyne mens alle tre barna våres har blåVåres= våre! Anonymous poster hash: bd158...708
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #21 Skrevet 5. februar 2017 Våres= våre! Anonymous poster hash: bd158...708 Har du alltid så lite å gjøre? Anonymous poster hash: d62e2...0ef
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #22 Skrevet 5. februar 2017 Haha... Får håpe innsenderen ikke hadde foeldrene på fredagstaco mens de så på programmet. Husker at jeg ble fortalt at jeg hadde blodtype 0 fordi det var noe som var i slekta. Altså meg, en tremenning og en gammel tante Anonymous poster hash: c9e9e...706
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #23 Skrevet 5. februar 2017 Uff ja... Nå er det riktignok 15 år siden jeg gikk på vgs. Men der ble det skikkelig drama i paralellklassen når de hadde biologi om øyefarge. Alle var overbevist om at moren til jenta med brune øyne hadde vært utro.Anonymous poster hash: b1512...1bb Og fetteren min fikk beskjed om at postmannen måtte være far til både han og de brunøyde søsknene hans. Var riktignok på søttitallet dette da men likevel.... Anonymous poster hash: aed32...7da
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #24 Skrevet 5. februar 2017 Begge foreldrene mine har brune øyne, søsteren min har lyseblå, broren min grønne og jeg brune. Anonymous poster hash: 03a30...3ab
februarprins2013 Skrevet 5. februar 2017 #25 Skrevet 5. februar 2017 her er det motsatt, begge har blåe,mens gutten har brune men min mor har brune øyne,så han har vel fått etter henne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå