Gå til innhold

"Gutter er bråkete, jenter er rolige"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ler litt av det hvis noen sier det ;) Hvordan er din gutt? Din jente? 

Vi er 3 jenter og 1 gutt i familien. Gutter sitter dønn rolig, jentene løper rundt og vræler (satt på spissen, er selvsagt oppdragelse inne i bildet :P )

Jeg har to jenter og de er en håndfull. Løper med en gang de får muligheten, svært aktive. Selv var både jeg og pappaen rolige som barn. Så vet ikke helt hvor det kommer fra hehe. Men det er sånn det er i hvert fall. 

Hvordan er dine barn, og hvilket kjønn? 

Anonymous poster hash: 4fa6b...4d1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min på 3 kan løpe rundt her hjemme men blant folk er han sjenert og vemdig rolig.

Anonymous poster hash: 73ec2...276

Skrevet

Jeg har en gutt på 5, og han er forholdsvis rolig. Dvs han sitter aldri helt rolig, det er alltid et bein eller en arm som går, eller han står litt på hodet osv. :P Men han er ikke over hele huset på en gang liksom, og han liker aller best bordaktiviteter og andre rolige leker

I følge ped leder i barnehagen trekker han seg unna hvis noen av de andre begynner med voldsomme leker, og går heller til de som leker familie el.l. i stedet.

Anonymous poster hash: 7168b...825
Skrevet

2 jenter, ei rolig (eldst) og ei som er høyt og lavt, 2 år.

De har 2 søskenbarn som er jenter, begge er høyt og lavt.

Det meste er genetisk tror jeg, og selvfølgelig miljøpåvirket. Men gutter med adhd er ofte mer ville enn jenter med diagnosen. Det er vel hormonelt igjen.

Det er ingen fasit. Vi er som vi er. Største jenta mi har flere venninner som er helt koko 😂 Ingen har noen diagnoser som jeg vet.

Anonymous poster hash: cbc41...e9d

Skrevet

Det kommer veldig ann på hvem han leker med.

I bursdagen hans så herjet gjestene veldig og var veldig bråkete,å henget sønnen min seg på de andre.

Men han kan også sitte rolig å leke på rommet med kusinen sin.

Anonymous poster hash: 202ee...a0e

Skrevet

Det varierer nok. Det som er trist er når skolen bygger opp om den holdningen, det gjør enkelte her

Anonymous poster hash: 5d902...bd7

Skrevet

Etter mange år i bhg så har jeg lært at det handler mer om personlighet enn kjønn. Haar hatt jenter i bhg som er overalt på engang og som ikke klarer å sitte stille i ett minutt og har hatt gutter som knapt nok flytter på seg, uten at noen av de har hatt Noen en diagnose eller bekymringer av noe som helst slag.

Anonymous poster hash: ae01e...cdf

Skrevet

Jeg har en propell og en roligper. Gutter begge to.

Skrevet

Har to gutter og en jente i skolealder så har arrangert en god håndfull bursdager.

NEsten uten unntak er det jentene som står for bråket.

Både når det kommer til høylydt skråling og intriger. Guttene er de enkleste å ha på besøk.

Når det kommer til mine egne barn er en av guttene og jenta rolige, men siste gutten kan til tider være turbo og snakke på både innpust og utpust.

Anonymous poster hash: fdb54...b3c
Skrevet

Har fire gutter og alle har vært av den rolige typen. Dog den siste har en liten dansetrang / hopping til tider :)

Skrevet

Gutter lærer tidlig at de skal være aktive. Jenter det motsatte. Derfor vil de ofte være slik på gruppenivå, mens de individuelle forskjellene vil være større.

Anonymous poster hash: 38e1a...767
Skrevet

Gutter lærer tidlig at de skal være aktive. Jenter det motsatte. Derfor vil de ofte være slik på gruppenivå, mens de individuelle forskjellene vil være større.

Lærer av hvem? Her gjør alle rundt det de kan for å lære barna at det er greit å være aktive ute/i gymsal, men rolige inne. Gutter som jenter.

Anonymous poster hash: 0c36b...234

Skrevet

Jeg har en jente og to gutter. Jenta er helt klart villstyringen av dem. Myte motbevist 😂

Anonymous poster hash: 56a7b...66a

Skrevet

Lærer av hvem? Her gjør alle rundt det de kan for å lære barna at det er greit å være aktive ute/i gymsal, men rolige inne. Gutter som jenter.

De lærer det av alle rundt dem, de blir bombardert med dobbelkomnunikasjon. Forskningen på området viser at selv utdannede pedagoger, tåler mindre støy og bevegelse fra jenter enn fra gutter før de korrigerer. Gutter får fra tidlig alder ta mer plass i gruppesammenheng. På skolen har en målt kjønnsfordeling av taletid, selv om jentene er sterkest faglig får de minst. Så er det selvsagt også en del fordeler for jenter i skolesystemet, noe vi ser på testresultatene. Samtidig er det et paradoks at jentene går ut i andre enden med mindre tro på seg selv enn guttene. 

Skrevet

3jenter, en av de er rolig.

Minste her er 15 mnd og spinnvill😅 Klatrer på alt! Opp i sofa , løpe og slenge seg. Ut på kjøkken opp på stol, skyve stol til benken og opp på benk.

Kan leke litt ,men går mest i klatring, åpne skaper,skuffer osv

Skrevet

3jenter, en av de er rolig.

Minste her er 15 mnd og spinnvill Klatrer på alt! Opp i sofa , løpe og slenge seg. Ut på kjøkken opp på stol, skyve stol til benken og opp på benk.

Kan leke litt ,men går mest i klatring, åpne skaper,skuffer osv

Fikk barn samtidig vi, da :P

Skrevet

Har to gutter og en jente i skolealder så har arrangert en god håndfull bursdager.

NEsten uten unntak er det jentene som står for bråket.

Både når det kommer til høylydt skråling og intriger. Guttene er de enkleste å ha på besøk.

Når det kommer til mine egne barn er en av guttene og jenta rolige, men siste gutten kan til tider være turbo og snakke på både innpust og utpust.

Anonymous poster hash: fdb54...b3c

Jeg har totalt forskjellig opplevelse. Ved bursdager her er guttene et sant mareritt og jentene forholdsvis enkle. Jeg har selv ei jente og fremover kommer jeg bare til å be jentene i klassen da jeg ikke orker tanken på å ha guttene her flere ganger.

Anonymous poster hash: 68bdb...e0f

Skrevet

Jenta mi var mer aktiv enn gutten da de var små.

Jeg foretrekker imidlertid jentebursdag fremfor guttebursdag. Det er utvilsomt mange flere bajaser blant gutta i småskolen enn blant jentene. Det er villere herjing og flere som ikke er i stand til å høre etter.

Anonymous poster hash: fbf3a...071

Skrevet

Gutten vår er sjenert blant de han ikke kjenner så godt, men høyt og lavt når han er trygg. Men ikke sånn som løper rundt og herjer og skriker (med mindre han blir gira opp). Kan sitte lenge å lese bok, kjøre tog, bil eller annet. Kan også sitte å se film uten å ha mark i rompa. 2 og et halvt år nå.

Jenta vår er baby ennå, men er veldig rolig av seg foreløpig. 6 mnd nå.

Skrevet

Gutten vår er sjenert blant de han ikke kjenner så godt, men høyt og lavt når han er trygg. Men ikke sånn som løper rundt og herjer og skriker (med mindre han blir gira opp). Kan sitte lenge å lese bok, kjøre tog, bil eller annet. Kan også sitte å se film uten å ha mark i rompa. 2 og et halvt år nå.

Jenta vår er baby ennå, men er veldig rolig av seg foreløpig. 6 mnd nå.

Gutten er foressten ganske aktiv likevel, og frem til han var to var det et pes å ha han med i butikker, eller andre steder uten vogn. Skulle løpe alle steder, og løp vi etter var det hysterisk morsomt. Nå er han mye roligere, og hører etter 😊

Skrevet

Tvert imot et det motsatt hos oss. Gutten vår er kjempe rolig, mens lillesøster er veldig bråkete og bestemt ung dame ;)

Anonymous poster hash: 88ad7...029

Skrevet

Jeg ler litt av det hvis noen sier det ;) Hvordan er din gutt? Din jente?

Vi er 3 jenter og 1 gutt i familien. Gutter sitter dønn rolig, jentene løper rundt og vræler (satt på spissen, er selvsagt oppdragelse inne i bildet :P )

Jeg har to jenter og de er en håndfull. Løper med en gang de får muligheten, svært aktive. Selv var både jeg og pappaen rolige som barn. Så vet ikke helt hvor det kommer fra hehe. Men det er sånn det er i hvert fall.

Hvordan er dine barn, og hvilket kjønn?

Anonymous poster hash: 4fa6b...4d1

Hos meg stemmer dette. Jeg har tre jenter og en gutt. Har 7 tantebarn, to gutter. Den ene gutten er helt bajas, den andre er rolig..

Anonymous poster hash: c5438...bd2

Skrevet

Har to jenter, begge er veldig rolige.

Anonymous poster hash: 6d35b...001

Skrevet

Jente: Rolig og på mange måter klassisk jente - men kan virkelig skape drama og reagere høylytt noen ganger også, så ikke bare stille i alle fall.

Gutt: Løper mye, liker å bruke krefter, kan rope/snakke med høy stemme når han leker. Men det er aldri noe drama, og om han reagerer på noe (blir sint/blir lei seg) da blir han stille.

Så det totale lydnivå er vel ikke så forskjellig. Bråket kommer bare i forskjellige situasjoner.

Anonymous poster hash: 6ee58...541

Skrevet

På gruppenivå er nok gutter mer ville/bråkete, til tross for all personlige empirien folk her presenterer. Gutter er jo full av testosteron.

Anonymous poster hash: 8c43f...7fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...