Gå til innhold

Konflikt mellom barn og trener

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed om å hente barnet før fra trening fordi det ville hjem. Så ble gjort og vi pratet med barnet etterpå og spør hva som skjedde, hvorpå det forklares at det ikke fikk være med å spille like mye, løpe like mye osv som de andre og derfor hadde blitt sur og satt seg i gangen. Barnet hadde ikke selv blitt bedt om å bli henter og nå vil det ikke tilbake på trening igjen.

Spurte trener og det ble bekrefter at barnet ikke fikk være med like mye fordi det rett og slett ikke løp fort/godt nok og der var bekymring rundt manglende astmamedisiner. Barnet har ikke astma! Barnet ville i følge denne hjem. Trener irritert fordi barnet hadde blitt hentet uten at det sa hade.

Grunnet sykdom hentet vi ikke selv i dag.

Vi vil forsøke å oppmuntre til videre deltagelse, men har andre vært i lignende situasjon og hva gjorde dere? De er 9 år.

Anonymous poster hash: 983d1...5dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er "trenere" ... ikke pedagoger eller lærere. De har kanskje et trenerkurs ... hvis du er heldig. Hadde ikke lagt listen veldig høyt når det gjelder kvalitet på trenere i eksempelvis et idrettslag.

Skrevet

Hva mener du treneren skulle gjort? De har jo ikke tid til å dille rundt enkeltbarn

Anonymous poster hash: 93d4d...beb
Skrevet

Jeg er trener for en gjeng med 10-åringer. Det har riktignok vært oppe på foreldremøte først, men vi har innført en regel om at man må delta og høre på treneren, og hvis det ikke følges, er det greit å gi barnet beskjed om at det må sette seg på siden og se på. Etter et par beskjeder gis de en time out, evt får beskjed om at nå er treningen slutt for i dag for din del.

Anonymous poster hash: 89141...0f5

Skrevet

Jeg hverken forventer eller mener noe videre om saken jeg altså, men sitter nå med en unge som ikke vil på trening! Usikker på i hvor stor grad jeg skal tvinge fordi jeg aldri har opplevd lignende.

Hi

Skrevet

Med fare for å virke brutal ... hvis barnet løper for sakte og spiller for dårlig er det kanskje like greit å bytte aktivitet?

I Norge er det ikke OK med eliteskoler, men når det gjelder idrett er saken en helt annen ...

Skrevet

Med fare for å virke brutal ... hvis barnet løper for sakte og spiller for dårlig er det kanskje like greit å bytte aktivitet?

I Norge er det ikke OK med eliteskoler, men når det gjelder idrett er saken en helt annen ...

Ja, var det jeg lurte litt på. Levd i trua at man ble flinkere på trening og ikke skjermet jeg, men innser jeg nok har tatt feil

Hi

Skrevet

Her har du misforstått totalt! Det er akkurat sånn det ikke er i Norge. Barnet er fortsatt kun 9 år, og fokus er på fysisk fostring fremfor prestasjon. Høres ut som trener mangler grunnleggende pedagogisk forståelse. Problemet er at trener ofte er en forelder som har tatt på seg en rolle, og ikke nødvendigvis har alle kvalitetene en trener for barn skulle hatt optimalt. Jeg ville tatt en ny prat med trener, forklart at dette ble en svært negativ opplevelse for barnet, og hørt hva han foreslår. Kanskje kan det være greit at trener tar en kort prat med barnet på tlf for å rydde opp i evt misforståelser, og ønske barnet velkommen tilbake på trening.

Anonymous poster hash: 5033d...9fa

Skrevet

Å ikke kunne løpe fort nok/godt nok er selvfølgelig ingen grunn til å ikke få være med på treningen!!

Tull og fjas derimot er gode grunner for tilsnakk og time out.

Hvis barnet ikke gidder å gjøre en innsats på treningen og dermed tuller eller ødelegger for de som ønsker p trenden, så er det greit å bli satt ut på en benk. Men manglende ferdigheter skal selvfølgelig ikke møtes med utestengelse når man er 9 år. Man skal jo trene for å bli bedre!!

Anonymous poster hash: a04f1...a9f

Skrevet

Hvilken aktivitet er det snakk om?

Skrevet

Å ikke kunne løpe fort nok/godt nok er selvfølgelig ingen grunn til å ikke få være med på treningen!!

Tull og fjas derimot er gode grunner for tilsnakk og time out.

Hvis barnet ikke gidder å gjøre en innsats på treningen og dermed tuller eller ødelegger for de som ønsker p trenden, så er det greit å bli satt ut på en benk. Men manglende ferdigheter skal selvfølgelig ikke møtes med utestengelse når man er 9 år. Man skal jo trene for å bli bedre!!

Anonymous poster hash: a04f1...a9f

Enig!

Skrevet

Her har du misforstått totalt! Det er akkurat sånn det ikke er i Norge. Barnet er fortsatt kun 9 år, og fokus er på fysisk fostring fremfor prestasjon. Høres ut som trener mangler grunnleggende pedagogisk forståelse. Problemet er at trener ofte er en forelder som har tatt på seg en rolle, og ikke nødvendigvis har alle kvalitetene en trener for barn skulle hatt optimalt. Jeg ville tatt en ny prat med trener, forklart at dette ble en svært negativ opplevelse for barnet, og hørt hva han foreslår. Kanskje kan det være greit at trener tar en kort prat med barnet på tlf for å rydde opp i evt misforståelser, og ønske barnet velkommen tilbake på trening.

Naivt.

Skrevet

Naivt.

Mulig det. Men det høres ut som om du støtter opp om å ekskludere 9-åringer ut fra prestasjon. Det høres heller knapt ut. Du vet vel at mange av de som er toppidrettsutøvere i dag ikke er naturlige talenter; -de er blitt gode ut fra ren stå-på vilje. Ved å sortere 9-åringer går man glipp av mange talenter..

Skrevet

Her lyser varsellampene hos meg! Min sønn spilte på et lag med en pappa-trener. Denne pappa-treneren var samtidig landslagstrener innen samme idrett. Jeg har aldri i mitt liv vært borti liknende, selvom min sønn var en av de beste på laget. Her snakker vi null evner til å se barneidrett som nettopp: barneidrett! Tipping av lag fra 9 år og oppover, mange sluttet. Han var totalt blottet for selvinnsikt. Sønnen hans ble dyttet opp og frem tross manglende talent/ evner.

Helt hårreisende! På grensen til galskap!

Det er INGEN (landslagstrenere inkludert!) som kan spotte en fremtidig toppidrettsutøver så tidlig! Det de gjør er å presse barn ut av idretten😡 Kanskje nettopp det barnet som slutter kunne vært den beste Northug!

Selvfølgelig skal man respektere treneren og alt det der, men å bli tilsidesatt fordi man ikke løper raskt nok er idioti!

Ta det direkte med klubben! Ikke greit!

Anonymous poster hash: f4fd6...347

Skrevet

Her lyser varsellampene hos meg! Min sønn spilte på et lag med en pappa-trener. Denne pappa-treneren var samtidig landslagstrener innen samme idrett. Jeg har aldri i mitt liv vært borti liknende, selvom min sønn var en av de beste på laget. Her snakker vi null evner til å se barneidrett som nettopp: barneidrett! Tipping av lag fra 9 år og oppover, mange sluttet. Han var totalt blottet for selvinnsikt. Sønnen hans ble dyttet opp og frem tross manglende talent/ evner.

Helt hårreisende! På grensen til galskap!

Det er INGEN (landslagstrenere inkludert!) som kan spotte en fremtidig toppidrettsutøver så tidlig! Det de gjør er å presse barn ut av idretten😡 Kanskje nettopp det barnet som slutter kunne vært den beste Northug!

Selvfølgelig skal man respektere treneren og alt det der, men å bli tilsidesatt fordi man ikke løper raskt nok er idioti!

Ta det direkte med klubben! Ikke greit!

Ble litt ivrig, og beklager skrivefeil 😉 Skrevet på mobil 😂

Skrevet

Mulig det. Men det høres ut som om du støtter opp om å ekskludere 9-åringer ut fra prestasjon. Det høres heller knapt ut. Du vet vel at mange av de som er toppidrettsutøvere i dag ikke er naturlige talenter; -de er blitt gode ut fra ren stå-på vilje. Ved å sortere 9-åringer går man glipp av mange talenter..

Støtter ikke opp om noe som helst. Er totalt likegyldig til det hele. Konstaterer fakta.

Skrevet

Naivt.

Det finnes i hvert fall helt klare retningslinjer fra Norges Idrettsforbund om hvordan barn skal skjermes fra topping, utvelgelse på grunnlag av ferdigheter osv, helt opp til de er 12 år. Det er kanskje naivt å tro at alle trenere klarer å følge disse retningslinjene, og at alle ønsker det, men det er allikevel en rimelig forventning at alle som ønsker det får være med. 

Som trener har jeg selv noen ganger bedt barn om å sette seg på benken under trening, ikke på grunn av prestasjoner, men på grunn av fjas og tull. 

Skrevet

Hadde det tulla eller ikke hørt etter så hadde det vært en enkel sak, men hensyn til astma som ikke finnes synes jeg ble litt vanskelig å forholde seg til kjenner jeg. I grunnen veldig trist for dette barnet var så motivert, har vært med en stund og de sliter allerede med rekruteing/barn som slutter. Slutter mitt også tror jeg ikke de har noe lag igjen. Jeg vil så gjerne det fortsetter, men dette ble bare ikke bra for noen 😔 Det skal så utrolig lite til for å snu en som føler det mestrer til og bli en taper. Jeg får invitere trener på en samtale, men utifra barnets oppfatning har jeg aldri hørt det mer bombastisk på at det skal slutte enn nå. "Er jo ikke vits om jeg bare skal stå å se på og ikke få løpe som de andre..." "Da trenger de meg ikke og jeg kan like gjerne gjøre annet". Ja..., det er aldri folk som står igjen i forsvar, som dere kanskje forstår. Bortsett fra nå plutselig tydeligvis.

Hi

Skrevet

Hadde det tulla eller ikke hørt etter så hadde det vært en enkel sak, men hensyn til astma som ikke finnes synes jeg ble litt vanskelig å forholde seg til kjenner jeg. I grunnen veldig trist for dette barnet var så motivert, har vært med en stund og de sliter allerede med rekruteing/barn som slutter. Slutter mitt også tror jeg ikke de har noe lag igjen. Jeg vil så gjerne det fortsetter, men dette ble bare ikke bra for noen 😔 Det skal så utrolig lite til for å snu en som føler det mestrer til og bli en taper. Jeg får invitere trener på en samtale, men utifra barnets oppfatning har jeg aldri hørt det mer bombastisk på at det skal slutte enn nå. "Er jo ikke vits om jeg bare skal stå å se på og ikke få løpe som de andre..." "Da trenger de meg ikke og jeg kan like gjerne gjøre annet". Ja..., det er aldri folk som står igjen i forsvar, som dere kanskje forstår. Bortsett fra nå plutselig tydeligvis.

Hi

Som sagt, dette må du ta videre til klubbledelsen. Absolutt ikke greit!

Skrevet

Som sagt, dette må du ta videre til klubbledelsen. Absolutt ikke greit!

Kanskje først en telefon til treneren for å høre hans versjon av hva som skjedde? Jeg ville ringt treneren og sagt at Hansemann var så lei seg etter treningen i dag, og at jeg lurer på hvordan vi skal håndtere dette. Nå sier han at han ikke vil spille håndball mer, og at han ikke fikk være med fordi han løp saktere enn de andre. Hva var det som skjedde egentlig? 

Skrevet

Kanskje først en telefon til treneren for å høre hans versjon av hva som skjedde? Jeg ville ringt treneren og sagt at Hansemann var så lei seg etter treningen i dag, og at jeg lurer på hvordan vi skal håndtere dette. Nå sier han at han ikke vil spille håndball mer, og at han ikke fikk være med fordi han løp saktere enn de andre. Hva var det som skjedde egentlig?

Vi har gjort det. Les hi på nytt. Jeg skal invitere trener og barnet sammen for å se om det hjelper i første omgang. Tar det med klubben om trener står på sitt, men da er nok uansett dette barnet ute dessverre

Hi

Skrevet

Vi har gjort det. Les hi på nytt. Jeg skal invitere trener og barnet sammen for å se om det hjelper i første omgang. Tar det med klubben om trener står på sitt, men da er nok uansett dette barnet ute dessverre

Hi

Åhhh! Det er så synd!!! Har vært vitne til det samme mange ganger dessverre😢

Resultatet blir at når det store frafallet kommer ved 16 års alder er at det ikke er nok spillere igjen til å danne lag!

Skrevet

Vil foreslå at du er med på noen treninger for å se om det er trener som er urimelig, eller barnet ditt som ikke hører etter, og muligens dikter opp en astma fordi det ikke holder følge med resten av laget. Nå ble vel barnet tatt i en løgn allerede, ang. at trener hadde sendt han hjem.

Anonymous poster hash: a6d22...b08
Skrevet

Vil foreslå at du er med på noen treninger for å se om det er trener som er urimelig, eller barnet ditt som ikke hører etter, og muligens dikter opp en astma fordi det ikke holder følge med resten av laget. Nå ble vel barnet tatt i en løgn allerede, ang. at trener hadde sendt han hjem.

Anonymous poster hash: a6d22...b08

Var vel mer treneren som ble tatt i en løgn, men jeg skal se mer på det. Har vært mye tilstede opp gjennom og har på ingen måte englebarn, men det er nok ikke helt uten grunn de ikke har lag igjen nesten heller

Hi

Skrevet

Hvis treneren var bekymret på grunn av manglende astmamedisiner og fordi det løp sakte, så er min første tanke at barnet ditt har så dårlig kondis at det hiver sterkt etter pusten når det har spilt kort tid, og derfor ble tatt av banen fordi treneren ble bekymret.

I så fall bør dere gå inn for å bedre barnets kondis ved å ta noen ekstra joggeturer på fast basis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...