Gå til innhold

Barnevern for å løse overvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres ut som du trenger hjelp til å sette grenser

Anonymous poster hash: 89cd2...557

Dette tenker jeg også. Å få lov å trøstespise, eller få godis fordi mamma "vil være snill" er selve oppskriften på spiseforstyrrelser/tvangsspising. Du som mor har som ansvar å være den voksne, å hjelpe barnet å regulere og håndtere følelser uten mat/slikkeri, å være voksen og ta upopulære avgjørelser eller å stille krav uten å "sukre" dem med godsaker.

Anonymous poster hash: fdb5a...853

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er vel i like stor grad en feiloppfatning hvis man ikke er åpen for at ekstrem fedme hos barn kan forklares med omsorgssvikt?

Da må du finne frem lesebrillene dine. Det har jeg ALDRI skrevet.

Anonymous poster hash: 8dc18...6e8

Skrevet

Da må du finne frem lesebrillene dine. Det har jeg ALDRI skrevet.

Anonymous poster hash: 8dc18...6e8

De samme lesebrillene som du trenger hvis du leste i denne tråden at det generelt er en oppfatning av at fedme hos barn er ensbetydende med omsorgssvikt. Den ene som skrev det, vil i hvert fall ikke jeg puttes i samme bås som. 

Skrevet

Hun er 145 høy og veier 71 kg 😔

Anonymous poster hash: 46dac...759

Herregud. Du kan jo ikke ha barn hvis du ikke klarer å si nei!!

Anonymous poster hash: c364e...d72

Skrevet

Herregud. Du kan jo ikke ha barn hvis du ikke klarer å si nei!!

Anonymous poster hash: c364e...d72

Enig. Og det er sykt høy vekt😱
Skrevet

Datteren din veier nøyaktig det samme som meg som er 172 cm høy -  og jeg er overvektig selv!

Her MÅ du sette grenser! Du er ikke slem om du sier nei, du er slem om du ikke gjør det!

Anonymous poster hash: ed5a8...f6e
Skrevet

Søsteren min mistet også omsorgen for barnet sitt fordi hun sa nei til alle hjelpetiltak fra barnevernet.

Så ville tatt imot all hjelp de tilbyr deg.

Anonymous poster hash: 89cd2...557

Du mister ikke omsorgen for barnet ditt om du sier nei til alle tiltak. Men om du motsetter deg tiltak når og ikke ser barnet ditt og ikke er egnet som mor/far så kan du det, men det er en laaaaang prosess. Hjelpetiltak er frivillig.

Anonymous poster hash: 7d700...37a

Skrevet

Datteren din veier nøyaktig det samme som meg som er 172 cm høy - og jeg er overvektig selv!

Her MÅ du sette grenser! Du er ikke slem om du sier nei, du er slem om du ikke gjør det!

Meningsløst å gni det inn. Hun har skjønt hvor store problemer de har og er innstilt på å ta imot hjelp.

Anonymous poster hash: d3651...eb3

Skrevet

Meningsløst å gni det inn. Hun har skjønt hvor store problemer de har og er innstilt på å ta imot hjelp.

Ja? Det har jo vært prøvd tiltak før, det biter jo ikke på henne...

Anonymous poster hash: fdb5a...853

Skrevet

Du mister ikke omsorgen for barnet ditt om du sier nei til alle tiltak. Men om du motsetter deg tiltak når og ikke ser barnet ditt og ikke er egnet som mor/far så kan du det, men det er en laaaaang prosess. Hjelpetiltak er frivillig.

Anonymous poster hash: 7d700...37a

Ja, hjelpetiltak er frivillig. Samtidig er det slik at selv om man er alvorlig bekymret for et barn, så settes ofte frivillige hjelpetiltak inn først. Det finnes en del "tunge" 4-4.2-tiltak. Dersom disse ikke fungerer, eller dersom foreldrene avviser hjelp, kan barneverntjenesten bruke dette som "bevis" i fylkesnemnda. 

Skrevet

Enig! I tråden leser jeg en mamma som ser at hun ikke får det til i samspill med barnet sitt og at hun trenger hjelp. Om hun klarer å bruke den hjelpen til å endre sin oppdragerpraksis vet jo ingen ennå. 

Skrevet

Datteren din veier nøyaktig det samme som meg som er 172 cm høy - og jeg er overvektig selv!

TØV! Du er normalvektig!

Anonymous poster hash: 63cd5...ce8

Skrevet

Dette handler om overvekt, og da er det ikke måte på hvor løst ordet omsorgssvikt sitter. Jeg er enig i at et sunt og variert kosthold er svært viktig, men vil påpeke at antall kilo er ikke ensbetydende med usunt.

Men man kan også undres over hvor mange barn som er normalvektige, men er så kresne på mat at de må lide av kronisk vitaminmangel, uten at foreldrene orker å virkelig ta tak eller klarer å endre på det. Eller hvor mange tilsynelatende sunne, normalvektige barn som daglig inntar mengder av godteri og juice, fordi foreldrene lar det stå fremme.

Jeg tenker at omsorgssvikt er når foreldrene ikke bryr seg om barnas kosthold og deres behov for å få i seg riktig næring. Er man aktiv, og spiser man generelt sunt og variert, så kan man fint unne seg både noe kake, nøtter og godteri i løpet av en uke. Og man kan med god samvittighet ty til noe enkelt som Fjordland eller en ferdigpizza den ene dagen man ikke orker å lage middag til barna i løpet av uken.

Anonymous poster hash: 9ee8e...766

Det meste du skriver er jo ikke relevant for His sak. I His sak ER det overvekt - så stor overvekt at helsepersonell har uttrykt bekymring tidligere, og fordi de ser at ikke noe bedring er skjedd, så har de ikke annet virkemiddel enn å melde til bv for at familien - Hi og datteren - skal få riktig hjelp. Her er det jo klart at mor må ha like mye hjelp som datteren.

Det ER omsorgssvikt å ikke ta grep når barn blir så overvektig.

Det fine er at det går an å få hjelp om man vil - og det er jo helt tydelig på His svar at hun ser hvor hun selv svikter og at hun trenger hjelp for å lære seg å gjøre det riktige. Det er flott, for da har hun all sjanse til å lykkes om hun går inn for det.

Hi - ta imot all hjelpen du kan få. Jeg støtter den som skrev at du også kan ta kontakt med barnevernet selv og si at du vet lege/helsesøster har sendt en bekymringsmelding og at du er veldig motivert til å få støtte og hjelp så fort som mulig.

Foreldreveiledning til deg selv vil du nok få. Ta imot avlastning også. Du skriver at du har en del psykiske utfordringer selv, om du ikke går i behandling for dette, be også om hjelp til dette, ev. mer hjelp om du allerede går i behandling.

Din datter har en diagnose - kanskje hun kvalifiserer til å få en egen støttekontakt som en gang eller to i uken kan ta henne med på aktiviteter?

Anonymous poster hash: 5f533...a4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...