Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #1 Skrevet 28. januar 2017 Ser og leser nå at man ikke kan spise en rekke matvarer. bla.a. står det at reinkjøtt i enkelte deler av landet inneholder fortsatt mye miljøgifter etter tsjernobyl ulykken. Tidligere graviditeter 12 og 17 år siden hørte jeg absolut ingenting om neimat for gravide, og da var det jo enda kortere tid siden Tsjernobyl ulykken. Og salami har jeg aldri hørt om at man ikke kan spise, men det kan man tydeligvis ikke. Holder dere dere unna alt man ikke kan spise? Noen som vet hvorfor man ikke kan spise dette nå, som var helt greit før? Før hørte man jo bare at man ikke skulle drikke alkohol eller røyke. Det var det liksom. Anonymous poster hash: b3aeb...894
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #2 Skrevet 28. januar 2017 Da jeg var gravid tok jeg alle forholdsregler. Jeg tenker 9 mnd av livet mitt går helt fint og selv om det i mange tilfeller ikke gir konsekvenser å spise eks salami i svangerskapet er det en grunn til at det frarådes og jeg syntes ikke det var verdt å ta sJansen. Jeg spiste myke oster før jeg visste jeg var gravid, men sluttet tvert da jeg fant ut at jeg var gravid Anonymous poster hash: 246a1...ef6
Et lite nurk Skrevet 28. januar 2017 #3 Skrevet 28. januar 2017 Tok alle forholdsregler. Liten risk, men hvorfor risikere noe
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #4 Skrevet 28. januar 2017 Når jeg var gravid i 2013 så var det i media at salami var nå trygt for gravide. Men uansett så er det bare for 9 mnd. Klarer man ikke de 9 mnd div mat og alkohol så er man ikke moden nok til å bli mor syns jeg. Husk at man ammer og, ungen kan f.eks få luftsmerter av sjokolade eller brus, da holder man seg så klart unna det. Anonymous poster hash: 15dc4...59b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #5 Skrevet 28. januar 2017 TIng var ikke mer greit før, de viste bare ikke. Nå vet man mer og velger da å advare. Selv det ikke var noen offisielle advarsler om det ene og det andre før i tiden var det like farlig. Og dermed var det også flere barn som døde under svangerskapet. Anonymous poster hash: f3df8...a36
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #6 Skrevet 28. januar 2017 Det er ikke det at jeg har problemer med å holde meg unna det. Bare lurte på hva dere andre tenkte om det. Lurer også på om noen vet hvorfor dette er kommet opp nå, når vi ikke hørte noe om det tidligere? Det er jo mest ting man faktisk kan spise, så ingen problem altså. HI Anonymous poster hash: b3aeb...894
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #7 Skrevet 28. januar 2017 Vi vet mer nå. Derfor vet vi at listeria kan være i spekemat. Sjekk utvikling i forekomst av dødfødsler.https://www.lub.no/dodfodsel Så kan du jo vurdere selv om de er på rett spor. Anonymous poster hash: af47a...192
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #8 Skrevet 28. januar 2017 Som flere har påpekt, kunnskapsnivået er høyere nå enn det var for en del år tilbake. Men ang. Tsjernobyl så har vi jo hørt helt siden den gang at sopp fra ulike steder i landet ikke bør spises, og at beitedyr og vilt fra flere områder da og nå fremdeles må fores ned før de kommer til aksepterte slakteverdier for div. stoffer og becquerell. Så helt nytt er det ikke selv om de er blitt bedre på å spesifisere nå enn tidligere. Anonymous poster hash: efa4c...c5b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #9 Skrevet 28. januar 2017 Det er ikke det at jeg har problemer med å holde meg unna det. Bare lurte på hva dere andre tenkte om det. Lurer også på om noen vet hvorfor dette er kommet opp nå, når vi ikke hørte noe om det tidligere? Det er jo mest ting man faktisk kan spise, så ingen problem altså. HI Anonymous poster hash: b3aeb...894 Men sånn er verden, den utvikler seg og man lærer hele tiden nye ting. Ting vi ikke viste i går kan den rette person fort løse gåten for i morgen. Du hørte ikke noe om det tidligere fordi de ikke viste noe om dette tidligere. Men takk og lov for dyktige forskere så oppdager en hele tiden nye sider som kan redde liv og helse. Tror du alt er oppdaget til nå også? Feil, du komme til å oppleve mye som får nye fakta på bordet, viktige sider som vi ikke har noen anelse om nå. Det betyr ikke at det ikke er viktig, bare at vi får nok en ting å være glad for at de fant ut tilslutt. Anonymous poster hash: f3df8...a36
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #10 Skrevet 28. januar 2017 Nr. 8 igjen her. Jeg ser at du sier det ikke er noe problem å holde seg unna det du bør holde deg unna. Det er bra Ellers forstår jeg ikke alle de som lager et problem ut av dette. Det er 9 måneder i svangerskap og en del ev. tilpasninger også under ammeperioden. Det er en kort periode av livet. Selv om man får flere barn er det forholdsvis en kort periode av livet og bør være uproblematisk for alle. Selv lever jeg på et kosthold som er langt mer begrenset enn det gravide/ammende må gå på. Slik har jeg levd i nærmere 15 år, og må gjøre det resten av livet. Det er ikke et stort problem bare man innstiller seg på det. Jeg spiser masse god mat. Det har egentlig bare med vilje å gjøre - vilje til å tilegne seg kunnskap, vilje til å gjennomføre, og vilje til å tenke litt anderledes enn tidligere og være bittelitt kreativ. Anonymous poster hash: efa4c...c5b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #11 Skrevet 29. januar 2017 Ser og leser nå at man ikke kan spise en rekke matvarer. bla.a. står det at reinkjøtt i enkelte deler av landet inneholder fortsatt mye miljøgifter etter tsjernobyl ulykken. Tidligere graviditeter 12 og 17 år siden hørte jeg absolut ingenting om neimat for gravide, og da var det jo enda kortere tid siden Tsjernobyl ulykken.Og salami har jeg aldri hørt om at man ikke kan spise, men det kan man tydeligvis ikke. Holder dere dere unna alt man ikke kan spise? Noen som vet hvorfor man ikke kan spise dette nå, som var helt greit før? Før hørte man jo bare at man ikke skulle drikke alkohol eller røyke. Det var det liksom. Anonymous poster hash: b3aeb...894 Virkelig?? Leste du ikke den informasjonen du fikk ved de forrige graviditetene? Jeg var gravid for første gang for snart 15 år siden. Det var minst like mye info om listeria, miljøgifter i rein, toxoplasmose osv den gangen også..... Disse tingene du nevner var altså ikke greie under dine forrige graviditeter! Og ja! Selvfølgelig holdt jeg meg også den gangen unna "nei-mat" Anonymous poster hash: 5db6b...1fc
Pobie Skrevet 29. januar 2017 #12 Skrevet 29. januar 2017 De anbefaler noe annet nå enn tidligere fordi de ikke visste like mye da som de vet nå. Jeg holdt meg unna alt som var "forbudt" i svangerskapet. Ingen grunn til å risikere noe, og er kun for en kort periode.
Mamma til 2 søte Skrevet 29. januar 2017 #13 Skrevet 29. januar 2017 Det er ikke det at jeg har problemer med å holde meg unna det. Bare lurte på hva dere andre tenkte om det. Lurer også på om noen vet hvorfor dette er kommet opp nå, når vi ikke hørte noe om det tidligere? Det er jo mest ting man faktisk kan spise, så ingen problem altså. HI Anonymous poster hash: b3aeb...894 Hvorfor vet man mer om bilsikring nå enn for 10 år siden? Forskning, utvikling og internett. Sånn er det.
Mrs. Kaizer Skrevet 29. januar 2017 #14 Skrevet 29. januar 2017 Å gud, jeg husker ennå følelsen av å sette tennene i en skive med salami og majones etter fødselen.. Himmelsk😋
Mostly Harmless Skrevet 29. januar 2017 #15 Skrevet 29. januar 2017 Det ligger jo litt i forskningens natur å avdekke ny kunnskap. Når våre barn skal ha barn, er det sannsynligvis andre retningslinjer som gjelder fordi man har funnet ut årsaken til enda flere skader og lidelser. Det er alltid rom for forbedring så lenge ikke _alle_ kan si at "det gikk jo helt fint med oss".
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #16 Skrevet 29. januar 2017 Å gud, jeg husker ennå følelsen av å sette tennene i en skive med salami og majones etter fødselen.. Himmelsk😋 Jeg husker skuffelsen når brødet og salamien tidlig var gjort klar for timesvis siden og hadde tørket Anonymous poster hash: af47a...192
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #17 Skrevet 29. januar 2017 Å gud, jeg husker ennå følelsen av å sette tennene i en skive med salami og majones etter fødselen.. Himmelsk😋 Jeg husker skuffelsen når brødet og salamien tidlig var gjort klar for timesvis siden og hadde tørket Anonymous poster hash: af47a...192
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #18 Skrevet 29. januar 2017 Jeg var gravid med første for 12 år siden og det var like mye innformasjon om både maten og bilsikringen da som nå. Hadde du mest innformasjon om graviditet og barn både på nett og i bøker/hefter ville du vist det. Uvitenhet og dårlig innformasjons innhenting av mennesker fantes både før og nå. Anonymous poster hash: d3fa7...9c8
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #19 Skrevet 29. januar 2017 Holder meg selvsagt unna det jeg bør som gravid Er i uke 31 nå Anonymous poster hash: 51208...c7f
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #20 Skrevet 29. januar 2017 Det forskes jo alltid på ting, og da finner de ut av ting de ikke tenkte på for flere år siden. Men må si at jeg i mine to svangerskap ikke har måttet gi opp mye i matvanene. Spiser ikke ting jeg ikke skal (sett bort fra en skive med saltpølse en sjelden gang etter 1.trimester) og kjøtt blir godt gjennomstekt osv. Men jeg er ikke en av dem som pakker med seg fenalår i fødebagen... Anonymous poster hash: ccb6f...0ad
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #21 Skrevet 29. januar 2017 Så konklusjonen er at du ikke har blitt særlig mye smartere på alle disse årene... disse tingene var da kjente risikofaktorer da også? Og man trenger ikke være veldig intelligent for å skjønne hvorfor disse tingene ikke er bra... Anonymous poster hash: b1749...7c8
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #22 Skrevet 29. januar 2017 Å gud, jeg husker ennå følelsen av å sette tennene i en skive med salami og majones etter fødselen.. Himmelsk😋Samme her! Og jeg som aldri spiser det til vanlig. Men når jeg er gravid så frister det så sykt mye! Gleder meg til å få en skive salami i august 😂 Anonymous poster hash: 6da5e...a03
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #23 Skrevet 29. januar 2017 mye av det som står du ikke bør spise kan du fint spise, er så mye tull og advarseler som ikke stemmer, spiste det jeg ville med mine 4 barn på 1, 4, 5 og 14 ingen skader på dem Anonymous poster hash: a0b77...4c4
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #24 Skrevet 29. januar 2017 mye av det som står du ikke bør spise kan du fint spise, er så mye tull og advarseler som ikke stemmer, spiste det jeg ville med mine 4 barn på 1, 4, 5 og 14 ingen skader på dem Anonymous poster hash: a0b77...4c4 Seriøst? Akkurat sånne som du burde la være svare i enkelte diskusjoner, det blir bare for dumt. Anonymous poster hash: 0352c...34d
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #25 Skrevet 29. januar 2017 Virkelig?? Leste du ikke den informasjonen du fikk ved de forrige graviditetene? Jeg var gravid for første gang for snart 15 år siden. Det var minst like mye info om listeria, miljøgifter i rein, toxoplasmose osv den gangen også..... Disse tingene du nevner var altså ikke greie under dine forrige graviditeter! Og ja! Selvfølgelig holdt jeg meg også den gangen unna "nei-mat" Anonymous poster hash: 5db6b...1fc Jeg leste alt jeg fikk av info de 2 gangene før også, men fikk ingen info om dette som du tydeligvis har fått info om. Ikke engang for 12 år siden. HI Anonymous poster hash: b3aeb...894
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå