Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Jeg har tre barn og kun tre soverom i nykjøpt leilighet. De to eldste er jenter med to år i mellom og de går dårlig overens, derfor ønsker jeg ikke at de skal dele. Jeg vurderer å la mellomste sove på mitt rom, da det er hun som legger opp til all kranglingen. Hvor slem er jeg da? Hun kommer til å lage helvete, så jeg må bare bestemme før jeg sier noe til dem. Anonymous poster hash: e397f...026
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #2 Skrevet 26. januar 2017 Hva er alderen på de da? Anonymous poster hash: 388e6...af0
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #3 Skrevet 26. januar 2017 Hva er alderen på de da? Anonymous poster hash: 388e6...af0 15 og 13. Lillebror er sju. Anonymous poster hash: e397f...026
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #4 Skrevet 26. januar 2017 La eldste og yngste eller mellomste og yngste dele rom? Og kjøre hard linje mot mellomste. Hvis hun lager bråk så er alternativet at hun må sove på ditt rom. I så fall så må du finne en løsning hvor ditt rom også kan brukes av henne på dagtid, tror jeg. Hva er det som gjør at mellomste legger opp til all kranglingen? Er hun den inneklemte som føler seg litt oversett? Eldste er eldst, yngste er minstemann, hun er midtmellom og "ingenting"? Jeg tenker at du må finne ut av hvorfor hun oppfører seg som hun gjør. Å bare straffe henne vil trolig bare sette henne i større opposisjon. Samtidig skal du selvfølgelig ikke finne deg i at hun går over alle grenser. Prøv å finne ut hvorfor hun er så i opposisjon i familien. Kanskje du kan bruke litt tid sammen med bare henne og se om du finner ut av det, og samtidig gjøre det klart for henne at hun må tilpasse seg på samme måte som alle andre i familien må gjøre om dere skal fungere godt sammen. Vær ærlig med henne, si at du vet at det ikke er optimalt at alle ikke har eget rom, men at nå er dette det beste dere har, og da må dere gjøre det beste ut av det. Anonymous poster hash: fee9e...7b5
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #5 Skrevet 26. januar 2017 Da hadde jeg latt jentene få det største rommet også satt i en romdeler der. Kan de ikke godta og være venner, får de trekke lodd om hvem som får rommet mens den andre må sove hos deg, som igjen betyr null venner på besøk. Anonymous poster hash: 388e6...af0
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #6 Skrevet 26. januar 2017 Jeg er alenemor til tre og sover i stua. Savner å ha mitt eget rom, men jeg prioriterer at barna får egne rom. Evt. går det vel an å at du sover på rommet med yngstemann? Det gjorde jeg de første årene og det fungerte fint 😊 Anonymous poster hash: c46f1...8a8
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #7 Skrevet 26. januar 2017 Dette er veldig enkelt! Du og lillebror deler det største rommet, og separerer ut en liten del til deg. Jentene får hvert sitt. For all del ikke straff den ene ungen med å ikke få eget rom! Når eldste flytter ut er lillebror 11-12 og da kan dere ha hvert deres rom. Anonymous poster hash: 5bdb3...fd1
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #8 Skrevet 26. januar 2017 Eneste riktige her er at tenåringen får hvert sitt rom og at du sover inne hos minste. Minste er kun 7 år og trenger ikke samme grad av privat liv. Anonymous poster hash: 02422...11e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #9 Skrevet 26. januar 2017 Dette er veldig enkelt! Du og lillebror deler det største rommet, og separerer ut en liten del til deg. Jentene får hvert sitt. For all del ikke straff den ene ungen med å ikke få eget rom! Når eldste flytter ut er lillebror 11-12 og da kan dere ha hvert deres rom. Anonymous poster hash: 5bdb3...fd1 Enig Anonymous poster hash: 0ed8d...ec4
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #10 Skrevet 26. januar 2017 La eldste og yngste eller mellomste og yngste dele rom? Og kjøre hard linje mot mellomste. Hvis hun lager bråk så er alternativet at hun må sove på ditt rom. I så fall så må du finne en løsning hvor ditt rom også kan brukes av henne på dagtid, tror jeg. Hva er det som gjør at mellomste legger opp til all kranglingen? Er hun den inneklemte som føler seg litt oversett? Eldste er eldst, yngste er minstemann, hun er midtmellom og "ingenting"? Jeg tenker at du må finne ut av hvorfor hun oppfører seg som hun gjør. Å bare straffe henne vil trolig bare sette henne i større opposisjon. Samtidig skal du selvfølgelig ikke finne deg i at hun går over alle grenser. Prøv å finne ut hvorfor hun er så i opposisjon i familien. Kanskje du kan bruke litt tid sammen med bare henne og se om du finner ut av det, og samtidig gjøre det klart for henne at hun må tilpasse seg på samme måte som alle andre i familien må gjøre om dere skal fungere godt sammen. Vær ærlig med henne, si at du vet at det ikke er optimalt at alle ikke har eget rom, men at nå er dette det beste dere har, og da må dere gjøre det beste ut av det. Anonymous poster hash: fee9e...7b5 Det er vel ingen spesiell grunn. Hun er en sutrete og negativ type med masse temperament. At jentene deler er uaktuelt, både eldste og yngste trenger sitt eget sted mer. Da hadde jeg latt jentene få det største rommet også satt i en romdeler der. Kan de ikke godta og være venner, får de trekke lodd om hvem som får rommet mens den andre må sove hos deg, som igjen betyr null venner på besøk. Anonymous poster hash: 388e6...af0 Det er helt uaktuelt at de sover sammen. Jeg kan heller ikke risikere at det blir eldste, hun må ha plass til å ha besøk av venner. Mellomste har svært sjelden besøk. Jeg er alenemor til tre og sover i stua. Savner å ha mitt eget rom, men jeg prioriterer at barna får egne rom. Evt. går det vel an å at du sover på rommet med yngstemann? Det gjorde jeg de første årene og det fungerte fint Anonymous poster hash: c46f1...8a8 Ikke aktuelt, jeg må ha soveromstemperatur for å ikke få migrene. Orker heller ikke at sjuåringer skal leke i senga mi. Anonymous poster hash: e397f...026
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #11 Skrevet 26. januar 2017 Et soverom med senger til alle 4 (køyesenger med gardiner forran og en hylle eller skap til de mest personlige eiendelene). Da kan dere ha stue og to oppholdsrom som dere kan fordele dere på. Kanskje et rom til spilling og tv og et rom til lek og hobby? Anonymous poster hash: 0fa13...958
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #12 Skrevet 26. januar 2017 Eneste riktige her er at tenåringen får hvert sitt rom og at du sover inne hos minste. Minste er kun 7 år og trenger ikke samme grad av privat liv. Anonymous poster hash: 02422...11e Som denne. Et soverom med senger til alle 4 (køyesenger med gardiner forran og en hylle eller skap til de mest personlige eiendelene). Da kan dere ha stue og to oppholdsrom som dere kan fordele dere på. Kanskje et rom til spilling og tv og et rom til lek og hobby? Anonymous poster hash: 0fa13...958 Det høres fint ut, men det ender med at absolutt ingen har noe privat eget område. Anonymous poster hash: abda7...02b
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #13 Skrevet 26. januar 2017 Jeg synes synd på den mellomste datteren din. Hun har sjelden besøk og du er veldig negativt innstilt til henne. Uansett hvordan du gjør det, synes jeg døtrene dine skal få hvert sitt rom. Så får du og den minste dele eller du sover på stua. Anonymous poster hash: 10700...458
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #14 Skrevet 26. januar 2017 Jeg synes synd på den mellomste datteren din. Hun har sjelden besøk og du er veldig negativt innstilt til henne. Uansett hvordan du gjør det, synes jeg døtrene dine skal få hvert sitt rom. Så får du og den minste dele eller du sover på stua. Anonymous poster hash: 10700...458 Fikk også denne følelsen. Du virker å ha bestemt deg allerede, men må bare spy ut litt negativ info om henne først: hadde vel føltes flott om noen sa du bare skulle kjøre på. Tenker at mangelen på rom er det minste problemet hos dere. Anonymous poster hash: 8926e...c31
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #15 Skrevet 26. januar 2017 Jeg synes synd på den mellomste datteren din. Hun har sjelden besøk og du er veldig negativt innstilt til henne. Uansett hvordan du gjør det, synes jeg døtrene dine skal få hvert sitt rom. Så får du og den minste dele eller du sover på stua. Anonymous poster hash: 10700...458 Det er ikke synd i henne. Hun er utakknemlig og har en personlighet som gjør at hun ikke er veldig pop. Yngste trenger plass han kan leke på, det er uforenelig med familiens behov for at jeg ikke har migrene fire ganger i uken. Anonymous poster hash: e397f...026
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #16 Skrevet 26. januar 2017 Det er ikke synd i henne. Hun er utakknemlig og har en personlighet som gjør at hun ikke er veldig pop. Yngste trenger plass han kan leke på, det er uforenelig med familiens behov for at jeg ikke har migrene fire ganger i uken. Anonymous poster hash: e397f...026 😨😨 Hjelpes. Kan hun ha arvet sin mors personlighet? Anonymous poster hash: 8926e...c31
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #17 Skrevet 26. januar 2017 Det er ikke synd i henne. Hun er utakknemlig og har en personlighet som gjør at hun ikke er veldig pop. Yngste trenger plass han kan leke på, det er uforenelig med familiens behov for at jeg ikke har migrene fire ganger i uken. Anonymous poster hash: e397f...026 Stakkears mellomste, den eneste du ikke bryr deg noe om. Ikke rart at hun er som hun er, oppførselen speiler nok din behandling av henne Anonymous poster hash: d27d9...3d9
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #18 Skrevet 26. januar 2017 Det er ikke synd i henne. Hun er utakknemlig og har en personlighet som gjør at hun ikke er veldig pop. Yngste trenger plass han kan leke på, det er uforenelig med familiens behov for at jeg ikke har migrene fire ganger i uken. Anonymous poster hash: e397f...026 Men hun trenger ikke plass? Jeg hadde også vært sur hvis jeg hadde opplevd å bli behandlet sånn. 7-åringen kan da leke på soverommet om dagen selv om dere deler rom. Du kan kjøpe køyeseng, så tar det ikke mer plass enn en enkeltseng. Anonymous poster hash: 10700...458
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #19 Skrevet 26. januar 2017 Stakkears mellomste, den eneste du ikke bryr deg noe om. Ikke rart at hun er som hun er, oppførselen speiler nok din behandling av henne Anonymous poster hash: d27d9...3d9 Det er ikke synd i henne. Det fungerer helt fint med de andre to. Søsteren på 15 er helt enig med meg om at hun oppfører seg dårlig. Jeg vil ikke tvinge eldste til å bo med henne når det er slik. Anonymous poster hash: e397f...026
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #20 Skrevet 26. januar 2017 Du skriver at det er uaktuelt at jentene deler rom. Like uaktuelt at eldste og yngste deler rom. Like uaktuelt at du og yngste deler rom. Da står du igjen med to alternativer: Enten deler mellomste og yngste rom. Eller du og mellomste (som vel var ditt eget forslag). Jeg skrev høyere oppe, men etter du skrev både jentenes alder og det at mellomste sjelden har venner hjemme, så tror jeg det er viktig at mellomste får et rom hun føler er sitt. Kanskje blir det da enklere for henne å ha med venner hjem. Om hun har lite venner så er det ikke rart hun er i opposisjon, og da bør det i hvert fall ligge til rette hjemme for at hun kan ha med venner hjem. Tar du og yngste det største rommet og deler det av på en måte så bør det ikke være så stort problem for deg og minste å dele. Om det ikke går å dele av med en skillevegg kan du ha en sånn type kinesisk skillebrett som kan settes opp på dagtid rundt din seng + at du lager klare avtaler med minstemann at din seng er forbudt område for ham og venner på dagtid. Jeg tror du lager problemer om ikke mellomste får ha et eget rom også slik forholdene er. Akkurat nå ser du på det som en enkel løsning å legge henne på ditt rom, men det er ikke en løsning som er den beste for henne mtp. venner. La jentene få hvert sitt rom og finn en smart løsning for minste og deg på det største soverommet. Eller se om det finnes en mulighet til å lage et soverom til i leiligheten. Jeg vet om flere som har kjøpt leilighet med L-vinklet stue, med vindu i kortenden også. Da har de satt opp en lettvegg og laget et ekstra soverom. Da blir stuen mindre, men med barn er det gjerne viktigere at de har egne rom, og det er likevel plass nok til at alle kan samles i stuen. Anonymous poster hash: fee9e...7b5
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #21 Skrevet 26. januar 2017 Men hun trenger ikke plass? Jeg hadde også vært sur hvis jeg hadde opplevd å bli behandlet sånn. 7-åringen kan da leke på soverommet om dagen selv om dere deler rom. Du kan kjøpe køyeseng, så tar det ikke mer plass enn en enkeltseng. Anonymous poster hash: 10700...458 Av oss fire opplever jeg at hun har minst behov ja. Hun er sjelden med andre, idiotisk at hun skal sitte alene på et rom mens de som faktisk får besøk ikke skal ha plass. Anonymous poster hash: e397f...026
Kyllingbein Skrevet 26. januar 2017 #22 Skrevet 26. januar 2017 Ville helt klart delt rom med han på 7 og latt jentene ha hvert sitt rom. Ev sovet på stua selv. Høres ut som mellomste trenger eget rom mest.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #23 Skrevet 26. januar 2017 Av oss fire opplever jeg at hun har minst behov ja. Hun er sjelden med andre, idiotisk at hun skal sitte alene på et rom mens de som faktisk får besøk ikke skal ha plass. Anonymous poster hash: e397f...026 Fy fader, så slem du er. Det er tydelig mellomste som trenger eget rom, et eget rom som hun kan trekke seg tilbake til når du får med 15 åringen på hvor fæl hun er Anonymous poster hash: d27d9...3d9
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #24 Skrevet 26. januar 2017 Av oss fire opplever jeg at hun har minst behov ja. Hun er sjelden med andre, idiotisk at hun skal sitte alene på et rom mens de som faktisk får besøk ikke skal ha plass. Anonymous poster hash: e397f...026 Det kan jo hende at hun får mer besøk etterhvert, der er uansett kjekt å ha sitt eget rom. Hun kommer til å føle seg urettferdig behandlet og huske det i lang tid. Forholdet mellom dere blir nok enda verre. Anonymous poster hash: 10700...458
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #25 Skrevet 26. januar 2017 Det er ikke synd i henne. Det fungerer helt fint med de andre to. Søsteren på 15 er helt enig med meg om at hun oppfører seg dårlig. Jeg vil ikke tvinge eldste til å bo med henne når det er slik. Anonymous poster hash: e397f...026 Søstern er enig i at hun oppfører seg dårlig? Diskuterer du et av barna negativt med søskenet? Kanskje du bare skal sette henne igjen når dere flytter? Anonymous poster hash: 8926e...c31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå