Gå til innhold

Hadde dere sendt han i bursdag alene? Utagerende barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som nettopp er blitt 5 år som utagerer mye i barnehagen.

Nå er han bedt i bursdag til en som går i samme barnehage som han men på den andre storbarnsavdelingen.

Før har jeg vært med i alle barnebursdager ettersom sønnen min er utrygg på nye steder.

Da har det alltid gått veldig fint å han har oppført seg eksemplarisk.

Men så pleier han å oppføre seg bedre når jeg er med han da,jeg ser aldri noe til den oppførselen som barnehagen snakker om.

Denne gangen sier han at han kan gå uten meg i bursdagen,problemet er at jeg er veldig redd for at han skal være stygg mot noen av de andre barna om jeg ikke er med.

Tenker også at det er viktig at foreldrene til bursdagsbarnet har greit inntrykk av sønnen min ettersom disse to skal begynne på samme skole.

Sønnen min og bursdagsbarnet bor 40 minutter unna barnehagen så greit å bli bedre kjent han som skal begynne på samme skole som sønnen min.

Hva hadde dere gjort?

Tatt sjansen på at han oppfører seg fint i bursdagen? Eller spurt foreldrene om jeg kan være med?

Tenker jo egentig at det hadde vært bra å oppmuntre han til å lære seg at det går fint å være steder uten meg,han trenger å bli pushet for å bli litt tøffere.

Samtidig er jeg selvsagt redd for at han skal være stygg mot noen av barna i bursdagen eller ikke oppføre seg fint der.

Anonymous poster hash: 2e9e1...767
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde blitt med, og jeg hadde også satt pris på at du ble med om jeg var bursdagsbarnets foreldre. Vet det er forskjellig på forskjellige steder, men her er det helt vanlig å være med 5-åringer i bursdag.

Anonymous poster hash: 97157...b58
Skrevet

Jeg har en gutt som nettopp er blitt 5 år som utagerer mye i barnehagen.

Nå er han bedt i bursdag til en som går i samme barnehage som han men på den andre storbarnsavdelingen.

Før har jeg vært med i alle barnebursdager ettersom sønnen min er utrygg på nye steder.

Da har det alltid gått veldig fint å han har oppført seg eksemplarisk.

Men så pleier han å oppføre seg bedre når jeg er med han da,jeg ser aldri noe til den oppførselen som barnehagen snakker om.

Denne gangen sier han at han kan gå uten meg i bursdagen,problemet er at jeg er veldig redd for at han skal være stygg mot noen av de andre barna om jeg ikke er med.

Tenker også at det er viktig at foreldrene til bursdagsbarnet har greit inntrykk av sønnen min ettersom disse to skal begynne på samme skole.

Sønnen min og bursdagsbarnet bor 40 minutter unna barnehagen så greit å bli bedre kjent han som skal begynne på samme skole som sønnen min.

Hva hadde dere gjort?

Tatt sjansen på at han oppfører seg fint i bursdagen? Eller spurt foreldrene om jeg kan være med?

Tenker jo egentig at det hadde vært bra å oppmuntre han til å lære seg at det går fint å være steder uten meg,han trenger å bli pushet for å bli litt tøffere.

Samtidig er jeg selvsagt redd for at han skal være stygg mot noen av barna i bursdagen eller ikke oppføre seg fint der.

Hadde forklart det til foreldrene tol bursdagsbarnet og bedt de ringe om det blir problemer, og holdt meg i nærheten.

Anonymous poster hash: 120af...0ff

Skrevet

Jeg hadde blitt med, og jeg hadde også satt pris på at du ble med om jeg var bursdagsbarnets foreldre. Vet det er forskjellig på forskjellige steder, men her er det helt vanlig å være med 5-åringer i bursdag.

Anonymous poster hash: 97157...b58

Her er det ikke vanlig.

Så var litt skeptisk når sønnen min hadde bursdag og bestevennen hans som veldig utagerende ble levert alene.

Heldigvis gikk det kjempe fint å det oppsto ikke en eneste situasjon :)

Skrevet

Hadde forklart det til foreldrene tol bursdagsbarnet og bedt de ringe om det blir problemer, og holdt meg i nærheten.

Anonymous poster hash: 120af...0ff

Er maks 10 minutter med bil å kjøre til bursdagen om det skulle oppstå noe så er ikke så langt unna,men føler meg likevel ikke helt trygg på situasjonen.

Tror sønnen min hadde blitt veldig stolt om han gikk i bursdagen uten mamma for første gang,men er bare litt skummelt å tenke på det for er så usikker på om det vil gå bra.

Skrevet

Jeg ville forklart at han har hatt noen episoder i det siste hvor han har vært litt trass uten deg tilstede. Du sier du vil forsøke at han skal gå alene, og at de får lov å sette han skikkelig på plass dersom det blir noe tull. Og så ringe deg eventuelt. En gang må han jo lære å oppføre seg uten deg også, og nå er det rett før skolestart. 

Skrevet

Jeg ville forklart at han har hatt noen episoder i det siste hvor han har vært litt trass uten deg tilstede. Du sier du vil forsøke at han skal gå alene, og at de får lov å sette han skikkelig på plass dersom det blir noe tull. Og så ringe deg eventuelt. En gang må han jo lære å oppføre seg uten deg også, og nå er det rett før skolestart. 

Skrevet

Skrevet

Han er veldig umoden og sensitiv så håper å få utsatt skolestart.

Dessverre er det få som likevel får innvilget utsatt skolestart så regner med han må begynne på lik linje som de andre.

Skrevet (endret)

Jeg ville ha vært med.

Hadde holdt en lav profil, men hadde ikke sendt han alene.

Mulig jeg er farget av egne erfaringer hvor vi har hatt fullt opp med å passe på og løse konflikter mellom barn som har hatt sine utfordringer.

Må bare legge til at dette ble mye bedre når guttene ble eldre:)

Endret av Twintipp og himmelblå
Skrevet

Jeg ville ha vært med.

Hadde holdt en lav profil, men hadde ikke sendt han alene.

Mulig jeg er farget av egne erfaringer hvor vi har hatt fullt opp med å passe på og løse konflikter mellom barn som har hatt sine utfordringer.

Må bare legge til at dette ble mye bedre når guttene ble eldre:)

Jeg har alltid holdt lav profil å har gjerne holdt meg nede mens barna leker oppe.

Da får jeg selvsagt ikke forhindret om han skulle være stygg mot noen,men hadde vært mye tettere på han om det oppsto situasjoner.

Heldigvis har han aldri vært stygg mot noen i bursdag enda.

Skrevet

Jeg har alltid holdt lav profil å har gjerne holdt meg nede mens barna leker oppe.

Da får jeg selvsagt ikke forhindret om han skulle være stygg mot noen,men hadde vært mye tettere på han om det oppsto situasjoner.

Heldigvis har han aldri vært stygg mot noen i bursdag enda.

Forklar det til foreldrene, ta med en god bok og sitt i bilen. Det hadde jeg gjort. Da kan du være der på 1 minutt skulle noe skje.

Anonymous poster hash: 3d3ea...b96

Skrevet

Jeg ville sagt til foreldrene at jeg er i nærheten hvis det skulle være noe. Gitt dem en lapp med telefonnummeret ditt.

Ofte oppfører selv de mest utagerende barna seg eksemplarisk i en slik setting.

Anonymous poster hash: 4936b...144

Skrevet

Jeg ville sagt til foreldrene at jeg er i nærheten hvis det skulle være noe. Gitt dem en lapp med telefonnummeret ditt.

Ofte oppfører selv de mest utagerende barna seg eksemplarisk i en slik setting.

Anonymous poster hash: 4936b...144

Ja pedagogisk leder sier at det blir en helt annet setting at de oppfører seg ofte bedre da,så hun oppfordret til å sende han i bursdagen alene men forklare på foran at han utagerer en del i barnehagen så de må bare ringe meg med behov.

Bare greit å høre litt flere meninger :)

Skrevet

Her er det ikke vanlig å bli med barna med mindre det er særskilte grunner. I fjor feiret sønnen min fem årsdag og en gutt fra avdelingen var invitert (det trenger ikke å bety noe, men i bhg har gutten assistent 100%). Dessverre ble han droppet av uten foreldre og bursdagen endte med at han slo, sparket, skrek, knuste og utagerte heftig. Jeg har regelrett gruet meg til neste bursdag hvor han må inviteres igjen. Så synes du bør bli med. Jeg hadde hatt et langt bedre inntrykk av foreldre og gutten om de var med og fulgte han opp.

Anonymous poster hash: 0552d...a04

Skrevet

Her er det ikke vanlig å bli med barna med mindre det er særskilte grunner. I fjor feiret sønnen min fem årsdag og en gutt fra avdelingen var invitert (det trenger ikke å bety noe, men i bhg har gutten assistent 100%). Dessverre ble han droppet av uten foreldre og bursdagen endte med at han slo, sparket, skrek, knuste og utagerte heftig. Jeg har regelrett gruet meg til neste bursdag hvor han må inviteres igjen. Så synes du bør bli med. Jeg hadde hatt et langt bedre inntrykk av foreldre og gutten om de var med og fulgte han opp.

Anonymous poster hash: 0552d...a04

Om han har en assistent 100% så betyr nok det MYE ja,bestevennen til sønnen min uagerer mye mer enn sønnen min å han fikk bare assistent noen timer,3 dager i uken.

Skrevet

Gi gutten din litt kred. Oppmuntre han til å oppføre seg fint, lag avtaler, vis han tillit og send han alene. Han behøver følelsen av mestring.

Anonymous poster hash: 0fdb4...07f
Skrevet

Gi gutten din litt kred. Oppmuntre han til å oppføre seg fint, lag avtaler, vis han tillit og send han alene. Han behøver følelsen av mestring.

Ja det trenger han absolutt! :)

Skrevet

Så enig i dette!

Anonymous poster hash: 32fdc...448

Skrevet

Forklar det til foreldrene, ta med en god bok og sitt i bilen. Det hadde jeg gjort. Da kan du være der på 1 minutt skulle noe skje.

Anonymous poster hash: 3d3ea...b96

Har dessverre ikke bil selv.

Men skulle det oppstå noe så kjører moren min meg ut til bursdagen å da er vi der ca innen 10 minutter.

Skrevet

Beklager, men synes ikke du bør teste ut om han klarer å oppføre seg i andre sine hjem, og på den viktigste dagen til et annet barn. Oppdra ungen din, eller belag deg på å alltid måtte være med selv.

Anonymous poster hash: bc4d1...9a5
Skrevet

Jeg synes du er for langt unna dersom dette skulle gå galt, 10 minutter er mye. Gå deg en tur i nabolaget, sitt utenfor i bil med moren din. Max 2 min unna

Anonymous poster hash: 0282b...46c

Skrevet

Tenker det er du som skal være sjefen her og bestemme når han er klar. Når du har observert at han klarer seg mange nok ganger, da sier du at han skal nå få gå alene i bursdager men at dersom noe skjer kommer du med en gang. Her er det han som vil bestemme dette. Barn med utagernende atferd har ofte behov for å kontrollere, og når vi, de trygge voksne, tar kontrollen fra barnet blir det mindre utageringer og de setter pris på å ikke måtte ha så mye kontroll. 

Selvfølgelig følger du et utagerende barnehagebarn i bursdagen. Det handler om å gi han muligheten til å mestre og være en god venn for en framtidig klassekamerat, dette kan være begynnelsen på en relasjon som skal vare. Ta vare på den muligheten, ikke bruk den til å teste ut om han takler det. Hvis han har utagering i barnehagen kan du regne med at han på et nytt og ukjent sted vil reagere (og derfor trenger deg, om bare der borte med en kaffekopp i hånden, du er tryggheten). 

Du blir med! Med respekt for det barnet som har bursdag!!! Hvis du bare er 10 min unna, så er det nok til å ødelegge en hel bursdag med utageringer, mye kan skje fort, og det går ut over bursdagsbarnet. Vis respekt for gutten! 

Anonymous poster hash: 88920...74a
Skrevet

Jeg ville satt pris på om du ble med.

Datteren min hadde før en jente i klassen og hun ødela hver eneste bursdag. Hun eide ikke oppdragelse og var voldelig. Det endte alltid opp med at 95% av min tid under bursdagen gikk til å ta meg av henne. Hun var i tillegg frekk og ufyselig mot min datter og flere av de andre. Foreldrene så jeg aldri noe til for hun satt alltid på noen.

Anonymous poster hash: 5ab29...7a5

Skrevet

Beklager, men synes ikke du bør teste ut om han klarer å oppføre seg i andre sine hjem, og på den viktigste dagen til et annet barn. Oppdra ungen din, eller belag deg på å alltid måtte være med selv. Anonymous poster hash: bc4d1...9a5

Jeg HAR oppdratt gutten min godt,derfor en han veldig snill og omsorgsfull hjemme og når vi er på besøk.

Er kun i barnehagen han utagerer,han takler ikke å ha 19 barn så tett på seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...