Gå til innhold

Hvorfor starter ikke alle fødsler spontant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I teorien så skal alle fødsler starte når barnet er ferdiglaget men så er man forskjellig laget og ting skjer i kroppen som man kanskje ikke vet om.

I min slekt så føder kvinnene etter termin, jeg ble født 14 dager etter termin. Min morfar var 6 kg når han ble født så det var nok lenge etter termin. (Eller at oldemor hadde svangerskapsdiabetes men tror hun var frisk). Min mor og hennes brøde ble alle født etter termin.

Selv ble jeg satt i gang før termin pga vannavgang, jeg fikk ikke rier av at vannet gikk (noe flertallet får) og livmora mi var ikke moden når jeg ble satt i gang med en modningspille. Men jeg var heldig for den første pillen virket. Jeg hadde nok født etter termin om ikke vannet gikk.

Anonymous poster hash: 94a3b...861

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, forsteinede fostre

Det forundrer meg at kroppen ikke er smartere enn som så, om jeg kan si det slik. Når kroppen er klar for et barn, hvorfor kan en kropp da ikke bli klar til en fødsel?

Er det slik at det er farlig å gå over termin eller er det bare en myte?HI

Anonymous poster hash: f5dde...2b3

Kroppen er ikke smartere enn at vi får både kreft, hjerneslag, hjerteinfarkt, forkjølesler og annen drit også. Den er i utgangspunktet laget for ting, men enkelte kropper har små feil, eller andre faktorer som feks hormonmengder osv påvirker og fører til at ikke altid ting går som planlagt/meningen/optimalt.

Anonymous poster hash: 54476...1b3

Skrevet

Herlighet, 19 dager over termin høres helt uforsvarlig ut. Gikk det bra med deg og baby til slutt? Fikk du medhold i klagen? HI

Babyen har det fint, men jeg sliter en del ennå. Barnet var så stort at jeg fikk en del plager nedentil i tillegg til alt annet. Nesten umenneskelig stort. Klagen ligger inne til behandling, så vi får se. Jeg håper de skjerper rutinene!

Anonymous poster hash: 94e0c...b22

Skrevet

Kroppen er ikke smartere enn at vi får både kreft, hjerneslag, hjerteinfarkt, forkjølesler og annen drit også. Den er i utgangspunktet laget for ting, men enkelte kropper har små feil, eller andre faktorer som feks hormonmengder osv påvirker og fører til at ikke altid ting går som planlagt/meningen/optimalt.

Anonymous poster hash: 54476...1b3

Det er også ikke så uvanlig at friske fosteret blir født alt for tidlig. Sykdom hos mor eller foster er ikke alltid grunnen til for tidlig fødsel eller sen spontanabort. Kjenner flere med premature barn som det ikke feilet noe annet enn underutviklede lunger på grunn av for tidlig fødsel.

Skrevet

Godt å høre at det gikk bra 😊 Har lest at igangsetting av fødsel kan gjøre at fødselen blir langdryg, men heller det enn at babyens liv står i fare

Jeg var moden med begge, så tok ca sånn vanlig fødselstid. Ca 8 timer med uutholdelige smerter 😁 Er ganske sikker på at de er mer intense iallefall.

Anonymous poster hash: a095e...20f

Skrevet

Likene med forsteina fostre inni har jo dødd før eller under fødsel. F eks kunne man ikke avdekke svangerskapsforgiftning, blodpropp eller embolier før i tida. Flere kvinner døde under graviditeten.Anonymous poster hash: f7b7a...c04

Du misforstår. Det var ikke lik, men levende gamle damer som måtte på sykehus pga andre ting, kanskje magesmerter. Når legene åpnet opp fant de fostrene. Bare å Google litt...

Anonymous poster hash: 8af0f...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...