Gå til innhold

Hvorfor starter ikke alle fødsler spontant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare undrer : hvorfor starter ikke alle fødsler spontant? Eller er det slik at alle fødslene ville gjort det om de ikke ble igangsatt?

Er det ikke litt "naturstridig" om fødsel ikke begynner spontant?

Anonymous poster hash: f5dde...2b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle ville gjort det til slutt.

Anonymous poster hash: b9918...f2c

Skrevet

Det vil nok starte spontant til slutt. Men det er ikke sikkert at barnet har det bra så lenge. Eller at det går bra med den gravide.

Blir litt som jeg som gikk med dødt embryo i magen uten å vite det. Aborten startet spontant da også, men det tok 7 uker før kroppen min oppdaget det var et avsluttet liv der inne.

Om aborten ikke startet da, så ville den nok startet en eller annen gang. Men det kunne være at jeg ble syk i prosessen.

Anonymous poster hash: 135d4...dd2

Skrevet

Det vil nok starte spontant til slutt. Men det er ikke sikkert at barnet har det bra så lenge. Eller at det går bra med den gravide.

Blir litt som jeg som gikk med dødt embryo i magen uten å vite det. Aborten startet spontant da også, men det tok 7 uker før kroppen min oppdaget det var et avsluttet liv der inne.

Om aborten ikke startet da, så ville den nok startet en eller annen gang. Men det kunne være at jeg ble syk i prosessen.

Så trist, men godt poeng! Kroppen er smart på mange måter, men på dette området skulle det vært annerledes.

Hva er det lengste man kan gå over termin før man blir igangsatt? Kjenner en person som nå går 8 dager over termin og jeg synes det høres helt drøyt ut. Tenk å vente så lenge.

Skrevet

#2; er du helt sikker på det?

Hva vil til slutt si, etter at babyen er død?

Har du hørt om de gamle kinesiske damene som legene har funnet forsteinede foster inni?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har tre fødsler bak meg, alle infiserte.

1: 14 dager på overtid, kanskje mer.

2: tvillinger, igangsatt tre dager før termin. Løy på meg rier fordi jeg var lei. Tre dager før termin er i praksis overtid når det er to.

3: også igangsatt etter 14 dager.

Jeg er hellig overbevist om at enkelte bare ikke går i fødsel av seg selv.

Anonymous poster hash: 8af0f...ee9

Skrevet

Infiserte= induserte.

Skrevet

Så trist, men godt poeng! Kroppen er smart på mange måter, men på dette området skulle det vært annerledes.

Hva er det lengste man kan gå over termin før man blir igangsatt? Kjenner en person som nå går 8 dager over termin og jeg synes det høres helt drøyt ut. Tenk å vente så lenge.

Hvem "bestemmer" hva som er terminen, da? Det er jo bare et utregnet gjennomsnitt.

Det er jo ikke noe i veien med kropper som er innstilt på en annen timing. Men siden helsevesenet vil ha kontroll, avgjør de hvor langt over SNITTLENGDEN på et svangerskap de tillater at det går.

Anonymous poster hash: f7b7a...c04

Skrevet

Har du hørt om de gamle kinesiske damene som legene har funnet forsteinede foster inni?

2: tvillinger, igangsatt tre dager før termin. Løy på meg rier fordi jeg var lei. Tre dager før termin er i praksis overtid når det er to.

Uff, forsteinede fostre 😐

Det forundrer meg at kroppen ikke er smartere enn som så, om jeg kan si det slik. Når kroppen er klar for et barn, hvorfor kan en kropp da ikke bli klar til en fødsel?

Er det slik at det er farlig å gå over termin eller er det bare en myte?HI

Skrevet

Uff, forsteinede fostre 😐

Det forundrer meg at kroppen ikke er smartere enn som så, om jeg kan si det slik. Når kroppen er klar for et barn, hvorfor kan en kropp da ikke bli klar til en fødsel?

Er det slik at det er farlig å gå over termin eller er det bare en myte?HI

Det er en markant økning i dødfødsler om man går for langt over tida. Men da er det snakk om 14 dager og lenger.

Det er dermed tryggere å bli satt i gang. Og man har også av samme grunn en grense i Norge på overtid.

Når det er sagt så vil jeg anta at fødselen ville startet på ett eller annet punkt. Men ikke nødvendigvis med heldig utfall.

Enten det, eller så ville den gravide bli syk av det døde barnet i magen.

Det er forskjell for kroppen med et dødt barn på 3 kg i magen, og min celleklump som lå død i flere uker i magen.

Man vil nok ikke gå "evig" gravid. Noe vil skje på et punkt.

Hvis du tenker på det evolusjonært så ville jo arvelige feil hos mor, som førte til manglede fødsler, bli svært kjapt luket ut...

Skrevet

Likene med forsteina fostre inni har jo dødd før eller under fødsel. F eks kunne man ikke avdekke svangerskapsforgiftning, blodpropp eller embolier før i tida. Flere kvinner døde under graviditeten.

Anonymous poster hash: f7b7a...c04

Skrevet

Jeg gikk 19 (!) dager på overtid i fjor, fordi helsevesenet der jeg bor hadde så sprengt kapasitet at de ikke hadde tid til å sette meg i gang. Jeg ble sendt mellom 2 sykehus som en sprettball. Til slutt begynte jeg å merke økende smerte i magen når babyen bevegde seg. Det viste seg at det var tomt for fostervann og morkaken hadde begynt å svikte. Da ropte jeg til en fødselslege at bare jeg fikk de jævla pillene skulle jeg vel få babyen ut selv!

Det blir selvfølgelig sak av dette, fordi jeg og barnet ikke ble forsvarlig ivaretatt før og etter fødsel. Ingen burde gå så langt tid på overtid "bare" fordi man ikke har tid til pasienten. Har aldri hørt om noen andre som har gått så lenge over som meg. :(

Anonymous poster hash: 94e0c...b22

Skrevet

Jeg gikk 19 (!) dager på overtid i fjor, fordi helsevesenet der jeg bor hadde så sprengt kapasitet at de ikke hadde tid til å sette meg i gang. Jeg ble sendt mellom 2 sykehus som en sprettball. Til slutt begynte jeg å merke økende smerte i magen når babyen bevegde seg. Det viste seg at det var tomt for fostervann og morkaken hadde begynt å svikte. Da ropte jeg til en fødselslege at bare jeg fikk de jævla pillene skulle jeg vel få babyen ut selv!

Det blir selvfølgelig sak av dette, fordi jeg og barnet ikke ble forsvarlig ivaretatt før og etter fødsel. Ingen burde gå så langt tid på overtid "bare" fordi man ikke har tid til pasienten. Har aldri hørt om noen andre som har gått så lenge over som meg. :(

Oi! 19 dager over er jo uforsvarlig! ❤ trodde det var max 14 dager. Jeg priser meg lykkelig over at jeg fikk keisersnitt begge gangene pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Hadde dødd uten

Anonymous poster hash: 1d4a0...4d8

Skrevet

Oi! 19 dager over er jo uforsvarlig! ❤ trodde det var max 14 dager. Jeg priser meg lykkelig over at jeg fikk keisersnitt begge gangene pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Hadde dødd uten

Ja, jeg utviklet sterk angst i ettertid og greide ikke legge fra meg babyen de første 3 mnd. Var livredd for å oppdage barnet dødt. Det blir som sagt sak av dette, siden jeg ble sendt mellom sykehusene uten tilsyn av helsepersonell (til og med om natten!), alene. Jeg skjønner at det var ekstremt mye å gjøre i sykehusene, men det er derfor man burde satse mer på helse, slik at det alltid er tilstrekkelig med folk på jobb til å håndtere kriser. 😣

Skrevet

Det anbefales at fødende ikke skal gå mer enn 12 dager over, men noen sykehus venter 3 uker med igangsetting.

Anonymous poster hash: 3646c...ba8

Skrevet

Jeg gikk 16 dager over. Egentlig hadde de tenkt å vente i 5 dager til også, men jeg ble igangsatt fordi de fikk farge på hansken når ed undersøkte livmorhalsen. Det viste seg at babyen hadde bæsjet i vannet og at vannet hadde gått, men det var så lite fostervann igjen at vannet iblandet mekonium ikke hadde flytende konsistens (derfor kom ikke vannet ut).

Det ble etter hvert tegn på akutt stress hos babyen og svært dramatisk, men hadde de ikke funnet ut dette samme dag som det skjedde (at fostervannet hadde gått, og ikke lengre var flytende), så kunne det ha gått langt verre. Alt gikk bra til slutt her.

Skrevet

Samme her..

Har to induserte fødsler hhv 10 og 5 dager over termin. Er nå i uke 33 med nr 3 og jeg blir veldig overrasket om ting starter av seg selv. Kommer til å få panikk om eiene starter hjemme 😂😂😂

Anonymous poster hash: 528bf...523

Skrevet

20 dager over her, og da nektet jeg gå fra sykehuset. Sa det rett ut at om dere kaster meg ut og barnet dør så blir det deres feil. Vipps, ble igangsatt. Men hadde lite tillit og negativ fødsels opplevelse.

Anonymous poster hash: c9cfc...07e

Skrevet

Med første ble fødsel satt i gang 15 dager etter termin, og de tenkte sende meg hjem. Jeg begynte å gråte. Var sliten og tung, og utslitt av å spy, hadde da spydd meg gjennom hele svangerskapet. Nr 2 kom i gang 1 uke over dato og nr 3 kom på termindato. Fostervannet ble tatt alle gangene. Seig hinne.

Anonymous poster hash: d9c63...088

Skrevet

Hvorfor begynner de ikke spontant? Fordi kroppen ikke er perfekt. Den vet ikke hva den driver med alltid. Ting skjer som ikke burde skje, f eks kreft, nervesykdommer, forstoppelse, osv. Det er mye som kan gå galt, og en fødsel er intet unntak. Det som er imponerende er vel at graviditet og fødsel går bra så ofte som det gjør.

Skrevet

Barna mine (og jeg) hadde dødd om det ble spontan-fødsel. Igangsetting får være så naturstridig det bare vil 😛 Jeg hadde ikke vært lykkelig om jeg levde i steinalderen.

Fødsel er det farligste man kan gjøre, så det skulle bare mangle at det var litt naturstridig hele opplegget 😁

Anonymous poster hash: a095e...20f

Skrevet

Ja, jeg utviklet sterk angst i ettertid og greide ikke legge fra meg babyen de første 3 mnd. Var livredd for å oppdage barnet dødt. Det blir som sagt sak av dette, siden jeg ble sendt mellom sykehusene uten tilsyn av helsepersonell (til og med om natten!), alene. Jeg skjønner at det var ekstremt mye å gjøre i sykehusene, men det er derfor man burde satse mer på helse, slik at det alltid er tilstrekkelig med folk på jobb til å håndtere kriser. 😣

Jeg har ikke ord ! ❤❤❤

Skrevet

Herlighet, 19 dager over termin høres helt uforsvarlig ut. Gikk det bra med deg og baby til slutt? Fikk du medhold i klagen? HI

Skrevet

Det anbefales at fødende ikke skal gå mer enn 12 dager over, men noen sykehus venter 3 uker med igangsetting.

Hva mener du med at de venter 3 uker med igangsetting? 3 uker over termin? 😮 HI

Skrevet

Barna mine (og jeg) hadde dødd om det ble spontan-fødsel. Igangsetting får være så naturstridig det bare vil 😛 Jeg hadde ikke vært lykkelig om jeg levde i steinalderen.

Fødsel er det farligste man kan gjøre, så det skulle bare mangle at det var litt naturstridig hele opplegget 😁

Anonymous poster hash: a095e...20f

Godt å høre at det gikk bra 😊 Har lest at igangsetting av fødsel kan gjøre at fødselen blir langdryg, men heller det enn at babyens liv står i fare

Skrevet

Jeg gikk 16 dager over. Egentlig hadde de tenkt å vente i 5 dager til også, men jeg ble igangsatt fordi de fikk farge på hansken når ed undersøkte livmorhalsen. Det viste seg at babyen hadde bæsjet i vannet og at vannet hadde gått, men det var så lite fostervann igjen at vannet iblandet mekonium ikke hadde flytende konsistens (derfor kom ikke vannet ut).

Det ble etter hvert tegn på akutt stress hos babyen og svært dramatisk, men hadde de ikke funnet ut dette samme dag som det skjedde (at fostervannet hadde gått, og ikke lengre var flytende), så kunne det ha gått langt verre. Alt gikk bra til slutt her.

Huff, så skremmende. Godt å høre at det endte bra ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...