Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #1 Skrevet 21. januar 2017 Huff, jeg synes helgene er så utrolig slitsomme! Har to barn på 1 og 5 år, og føler det bare er mas, rot, krangling, sutring og rydding absolutt hele helgen.... Føler det er så lite å finne på med 1 åringen, og vi blir mye inne, går nesten på veggen alle sammen. Er så trist å ha det slik, vil virkelig at vi skal kose oss sammen som familie. Men det går liksom ikke, og jeg gruer meg til hver helg 😩 Går mye bedre i hverdagen når det er jobb og bhg osv og vi er mer opptatte, blir ikke like intenst føler jeg. Føler meg som en så utrolig dårlig mamma som føler det slik! Noen som har noen innspill/tips til hvordan få det bedre? Veldig takknemlig for innspill. HI Anonymous poster hash: 4ae9d...970
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #2 Skrevet 21. januar 2017 Kom dere ut en tur i løpet av dagen. Dere har alle godt av litt frisk luft. Gå til en barnehage eller en akebakke i nærheten. Renn/lek litt og kos dere, ta med en matpakke og drikke. Da får dere en koselig stund sammen, og slått ihjel litt tid om ikke annet, kanskje møter dere andre som er ute i samme ærend også. Anonymous poster hash: ecb0e...ed3
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #3 Skrevet 21. januar 2017 Gi litt blanke. Ikke fly rundt å rydde, ta heller en tur ut i nærområde. Lag fruktfat, les i bøker og dans til musikk. I stedet for vogn, bruk bæremeis. Når minste sover så er fokuset på 5 åringen. Del dere, en er med elste på kino den andre passer 1 åringen. Bytt på det. Her har vi 5,5 år mellom eldste og minste, det går bedre etterhvert som årene går. Anonymous poster hash: ab9cf...d29
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #4 Skrevet 21. januar 2017 Dra ut av huset, turer, besøk. Husker den tiden, utrolig slitsom. Det blir bedre, trøst deg med det 😘 Anonymous poster hash: 631be...b3d
februarprins2013 Skrevet 21. januar 2017 #5 Skrevet 21. januar 2017 nyter helgene, så koselig med tid til barnet sitt, føler hverdagen er så hektisk, før bare 2 og halv time med han før han skal legges
Mumua Skrevet 21. januar 2017 #6 Skrevet 21. januar 2017 Har selv en 1-åring og en stedatter på 5 så kan lett relatere meg til problemet her Rydding må bare utgå her, vi tar det evt på kvelden etter ungene er lagt dersom de faktisk sover. Rekker en god del på en halvtime effektiv rydding dersom man er to. På helg bruker jeg tørrmopp på gulvet så kan jeg gjøre det etter ungene har sovnet. Vi bruker med jevne mellomrom å dele oss så pappaen tar 5-åringen med på noe gøy (kino, lekeplass, ut å spise osv) mens jeg er hjemme med 1-åringen. Når det er snø er det lett å aktivisere med akebrett, ski, kaste myke snøballer, bygge ting, hoppe i snøen osv. Men vi har hatt ca 0.5 cm snø i år så det ble ganske mye jobb å lage snøballer Vi bor like ved Dyreparken så vi drar ofte dit, da kan ungene løpe rundt litt og vi trenger bare å henge på og hive i dem litt mat innimellom. Ellers er badeland kjekt, men ganske mye styr med 1-åringen både med påkledning og at hun er vill og helst vil drikke alt badevannet. Tror det viktigste er å komme seg ut hjemmefra, alt føles ti ganger verre inne og det blir lett dårlig stemning. På lørdager har vi lat frokost med tv og grove pannekaker\lapper\egg\frukt til frokost. Så leker vi med forskjellig til 1-åringen skal sove. Mens hun sover får 5-åringen sitte med nettbrettet (hennes favorittstund på dagen) Etter dupp er det lunsj så drar vi ut på lekeplass eller en aktivitet av noe slag (ned på stranda, ut i skogen, på besøk eller bare rett utenfor huset) så baker vi pizza sammen når vi kommer inn, ungene står på stoler ved siden av kjøkkenbenken og "hjelper" til. Så er det kanskje en tur i badekaret etterpå, der bader de sammen og leker fint sammen mens jeg sitter ved siden av og lese avisa på tlf Opp til barnetv og spise litt lørdagsgodt. Merker det er kjekt å gjøre ting som engasjerer begge ungene samtidig, fks fargelegging, maling, leke med lekekjøkkenet eller legobygging.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #7 Skrevet 21. januar 2017 Vi har to på snart året, ein på 3 og en på 6. Eg hatar ikkje helgane, men det er veeeeeldig hektisk og slitsomt. Og mandagane må eg bruke på forfallande husarbeid, som regel er det rett og slett ikkje tid, og på søndagskvelden er vi vanlegvis heilt pumpa.. Gruer meg til permisjonen er slutt, forstår ikkje korleis vi skal greie å halde huset sånn nokonlunde. Men det hjelper å kome seg ut, besøke besteforeldre, eller andre familiar med born (vi har nokre få vi veit toler heile gjengen). Ellers funkar det ofte betre her om vi deler oss opp. Ein tek med dei store på uteleik eller anna dei likar å gjere. Anonymous poster hash: f8c62...d9a
Marriet Skrevet 21. januar 2017 #8 Skrevet 21. januar 2017 (endret) Jeg hadde det også sånn før, men alt ble straks mye bedre når minste i hus ble to år. Nå er han mer selvstendig og leker bedre med de andre også. De helgene han er enebarn er jeg også mer fleksibel på hva vi gjør. Er på besøk eller får besøk av barn på hans alder (fra bhg) drar på badeland osv. Før synes jeg helgene var et mareritt. Hadde ikke så enormt med overskudd heller så tur i skog og mark frista lite selvom det sikkert hadde vært fint for alle. Jeg lengtet etter en sløv lørdag på sofaen. Nå kan vi det! Selvsagt krever han minste også litt veiledning i lek, matlaging, vask, bleieskift osv. Men før var det mer altoppslukende. Nå som jeg innimellom får sløvelørdagene eller søndagene mine som idag, har jeg også mer overskudd de andre helgene. Endret 21. januar 2017 av Marriet
Mamma&skatt Skrevet 21. januar 2017 #9 Skrevet 21. januar 2017 samme her! vi går på veggene av krangling til tider, men har funnet ut at vi må ut på tur et par timer og pleier å dra innom mine foreldre på søndagen. vi har også funnet ut at det beste er å stå opp begge to når barna våkner, lage god frokost og komme oss ut. blir mye bedre enn hvis vi skal dele på å sove lenge.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #11 Skrevet 21. januar 2017 Er det seriøst et problem å være hjemme med barna i to dager? Det burde virkelig være en øyeåpner for alle som kjenner seg igjen! Anonymous poster hash: 8ec9b...c7f
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #12 Skrevet 21. januar 2017 Kjenner du noen ned barn på alder med 5 åringen? Noen som kan besøke hen, så kan han besøke de ? Et par timer med en lekekompis gjør underverker her. Prøv å være mest mulig ute skogen, fjøra etc . Jeg prøvde å holde minstemann våken mest mulig år vi var ute. Så kunne han heller få sove litt når vi kom hjem. Minste mann sover = gi 5 åringen ipad/film/ fruktfat , og gi deg selv en pust i bakken. Litt kaffe/kakao og beina på bordet. Anonymous poster hash: 24172...eec
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #13 Skrevet 21. januar 2017 Du må slutte å ha forventninger om at dere skal kose dere så mye. Dra ut, men ikke gjør så mye ut av det. La ungene styre med sitt en stund. Bli med hvis du har lyst, men ikke forvent mer enn 2 ganger 15 sekunder facebook-idyll i løpet av en helg. Anonymous poster hash: 5ec36...ee4
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #14 Skrevet 21. januar 2017 Er det seriøst et problem å være hjemme med barna i to dager? Det burde virkelig være en øyeåpner for alle som kjenner seg igjen! Anonymous poster hash: 8ec9b...c7f Noen har veldig aktive barn (inkl. Meg selv) har ingen problemer med å være hjemme med barna, men det kan være krevende etter en lang uke og skulle underholde to barn med stor aldersforskjell som krever to villt forskjellige ting. Jeg trives godt sammen med barna mine, men når helgen kommer trenger jeg også å hente meg inn, og når barna kun har ett gir (super speed) blir det til tider krevende. For oss fungerer det godt å dra på tur i skogen eller til lekeplasser hvor eldste får rast fra seg og minste får sovet. Tipper du enten har rolige barn, eller barn med liten aldersforskjell? Man får mye gratis da. Anonymous poster hash: c338f...ec6
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #15 Skrevet 21. januar 2017 Jøss. Ettåringer er jo enkle som fy, du kan ta dem med på alt i vogn eller meis eller pulk, hva er det dom stopper deg? Ettåringen styrer ingenting, så dere stopper tydeligvis dere selv, for det en million ting å gjøre med en på fem. Anonymous poster hash: 0c194...a74
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #16 Skrevet 21. januar 2017 Sykkeltur likte våre i den alderen. Dersom eldste sykler bra, holder det at minste sitter bakpå. Vi dro ofte til barnehager i helgene, helst andre enn deres egen bhg. Avtal gjerne med venner, så kan dere voksne ta dere en kopp kaffe og prate mens ungene leker. Så spiser dere lunsj ute. Trenger minste en hvil, er det bare å ha med vogn. Anonymous poster hash: 9ba52...c88
the amazing spidermamma Skrevet 21. januar 2017 #17 Skrevet 21. januar 2017 Selv vi, som egentlig aldri har vært friluftsmennesker, må ut hver dag. Uansett vær. Ellers blir jo alle sure av å tråkke oppi hverandre. Kom dere ut, i skogen eller på en lekeplass. Der kan begge finne noe å gjøre. Eller del dere opp, den ene tar den store, og den andre tar den lille med seg. Så kan dere kose dere inne etterpå, når alle har vært i aktivitet.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #18 Skrevet 22. januar 2017 Tusen takk for alle svar og mange gode tips alle sammen, jeg tar dem med meg videre 😊 Det er helt klart bedre når vi kommer oss ut på noe i helgene, og jeg ser frem til at 1 åringen blir litt større, ser for meg at det blir bedre da - husker jo hvor mye "lettere" alt var fra førstemann var ca 2. HI Anonymous poster hash: 4ae9d...970
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #19 Skrevet 22. januar 2017 Jøss. Ettåringer er jo enkle som fy, du kan ta dem med på alt i vogn eller meis eller pulk, hva er det dom stopper deg? Ettåringen styrer ingenting, så dere stopper tydeligvis dere selv, for det en million ting å gjøre med en på fem. Anonymous poster hash: 0c194...a74 Ha ha, dummeste svar på lenge! 😂 Din ettåring er kanskje enkel, men derfor betyr det jo ikke at alle andre sine er. Begge mine har hatet alt som heter vogn/pulk/meis - de vil løpe rundt, klatre, herje, mase og skrike! Anonymous poster hash: 22791...609
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #20 Skrevet 22. januar 2017 Gå en tur ut, stikk på besøk til venner, besteforeldre, søsken... Ikke rart du gruer deg, når det bare blir gnæææging hele helgen. Hvis det skjer noe i løpet av dagen, så blir ungene noe mer føyelige.. Er dere aktive et partimer ute eller herjer med noen flere unger på besøk, så er det ikke så farlig om eldste får se litt på tv/nettbrett en halvtime/time etter det... Da har du litt tid til å rydde og slikt. Du kan også sette litt krav til 5 åringen... Det er ikke sånn at de må få lov til å rote fritt(klart 1 åringen får du ikke gjort så mye med der enda ) Her må vår rydde opp lekene hun er ferdig med, hun går ut med søpla, sorterer sine egne klær i skittentøyet ect. Dette gir også mestringsfølelse Anonymous poster hash: 669e6...4ed
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #21 Skrevet 22. januar 2017 Ha ha, dummeste svar på lenge! 😂 Din ettåring er kanskje enkel, men derfor betyr det jo ikke at alle andre sine er. Begge mine har hatet alt som heter vogn/pulk/meis - de vil løpe rundt, klatre, herje, mase og skrike! Hehe, det er nettopp det - alle 1 åringer er ikke like enkle 😉 HI Anonymous poster hash: 22791...609 Anonymous poster hash: 4ae9d...970
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #22 Skrevet 22. januar 2017 Kom dere ut! Helgene er jo hellige! Tydelig at dere lever med små barn, det kommer en tid hvor helgene styres av bursdager, overnattinger, kamper, cuper, dugnader. Det er nå dere kan kose dere sammen! Jeg har barn fra 3 til 12, så jeg har alt det ovennevnte pluss en 3åring med kun et gir! Anonymous poster hash: 5c75b...9e1
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #23 Skrevet 22. januar 2017 Elsker helgene 😃 tilogmed innehelger med aktive gutter. Legobygging avsporer fra herjing og krangling. Popcorn og film med hele familien ol. Mye innekos kan også være tipp topp. Anonymous poster hash: 2c2a7...3d5
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #24 Skrevet 22. januar 2017 Noen har veldig aktive barn (inkl. Meg selv) har ingen problemer med å være hjemme med barna, men det kan være krevende etter en lang uke og skulle underholde to barn med stor aldersforskjell som krever to villt forskjellige ting. Jeg trives godt sammen med barna mine, men når helgen kommer trenger jeg også å hente meg inn, og når barna kun har ett gir (super speed) blir det til tider krevende. For oss fungerer det godt å dra på tur i skogen eller til lekeplasser hvor eldste får rast fra seg og minste får sovet. Tipper du enten har rolige barn, eller barn med liten aldersforskjell? Man får mye gratis da. Anonymous poster hash: c338f...ec6 Jeg har to tette og det var slit om helgene mens de var små. Nå som de er 5 og 7 år vet jeg bedre enn å sitte hjemme med dem. Det går ikke an å slappe av i to hele dager i huset. Vi går turer,besøker sentre,snøen har kommet også. Altså,gå ut av huset! En dag kan dere gjøre noe alle sammen. Den andre dagen kan dere ta hvert sitt barn og gjøre noe yver for seg. Eller sende ett av barna hos besteforeldre. Anonymous poster hash: dc2b1...58f
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #25 Skrevet 22. januar 2017 nyter helgene, så koselig med tid til barnet sitt, føler hverdagen er så hektisk, før bare 2 og halv time med han før han skal legges Men har du et barn på 1 og et på 5? Veldig fint at du koser deg altså , men tror ikke det hjelper h så mye. Så over til h. Senk forventningene. Sier som de andre. Kom dere ut. Del dere opp. Og plutselig går ting mye lettere ❤ Anonymous poster hash: 70b2e...dca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå