the amazing spidermamma Skrevet 20. januar 2017 #26 Skrevet 20. januar 2017 Jeg kjenner mange høyt utdannete (hvis det da er synonymt med intelligens) som har flyttet tilbake til bygda etter endt utdannelse. Men mitt hjemsted ligger bare en time fra Oslo, vet ikke om det er bygd nok for denne - eh - undersøkelsen? Og så er det dette med å være åpen for nye impulser. Hvis det skjer noe nytt, er det mange som er skeptiske. De er liksom negative til de har tenkt seg om, og så er de kjempestolte når det blir gjennomført.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #27 Skrevet 20. januar 2017 Bøker og piano! Jeg har endelig blitt voksen og skjønt at alle hjem trenger masse bøker og piano (selv om jeg ikke er så intelligent) Anonymous poster hash: 5f76d...163 Og globus😃 Anonymous poster hash: 380be...e2e
the amazing spidermamma Skrevet 20. januar 2017 #28 Skrevet 20. januar 2017 Og globus😃 Anonymous poster hash: 380be...e2e Sånn med spritflasker inni?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #29 Skrevet 20. januar 2017 Sånn med spritflasker inni? Nei, møblerte hjem drikker bare vin. Anonymous poster hash: dc511...457
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #30 Skrevet 20. januar 2017 Og globus😃 Anonymous poster hash: 380be...e2e Globus? Nei, holder med atlas. Anonymous poster hash: 5f76d...163
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #31 Skrevet 20. januar 2017 He he.. Provoserende generalisering, men når jeg tenker etter så stemmer det nok med egen erfaring😳 For eksempel ser vi en (sjokkerende og urovekkende) stor forskjell på skolegangen til barna våre (Osloskolen) og jevngamle fettere og kusiner som bor på landet. Føler også at folk jeg er omgitt med på jobb, omgangskrets eller foreldrene til vennene til barna våre er særdeles oppegående og smarte mennesker. Jeg observerer mye mer "rart" blant folk som slektninger og venner bosatt på landet er omgitt av. Anonymous poster hash: f62cc...282
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #32 Skrevet 20. januar 2017 He he.. Provoserende generalisering, men når jeg tenker etter så stemmer det nok med egen erfaring😳 For eksempel ser vi en (sjokkerende og urovekkende) stor forskjell på skolegangen til barna våre (Osloskolen) og jevngamle fettere og kusiner som bor på landet. Føler også at folk jeg er omgitt med på jobb, omgangskrets eller foreldrene til vennene til barna våre er særdeles oppegående og smarte mennesker. Jeg observerer mye mer "rart" blant folk som slektninger og venner bosatt på landet er omgitt av. Anonymous poster hash: f62cc...282 Mens jeg har en helt annen erfaring. Er selv oppvokst i Oslo, men har mye familie i ei lita fjellbygd, hvor jeg også er ofte på ferie. Føler at folk er mer ærlige og ujålete der - de står på for det lille lokalmiljøet sitt, lever mer i ett med naturen og er ikke minst mye sprekere enn et gjennomsnittlig bymenneske. Folk tar vare på hverandre på en helt annen måte, og folk får ikke sammenbrudd om noen kommer inn på en kaffekopp uten å ha avtalt det to uker i forveien.De fleste fra min generasjon har vært i mer sentrale strøk eller i utlandet og studert før de flyttet hjem igjen, så hvis intelligens måles i antall studiepoeng så mangler det ikke på smarte folk der heller. Er selv lærer i Osloskolen og ser at det er mye ymse blant elever og foreldre her også. Byfolk pleier jo å skryte av at de er så glade i mangfold og lite fordomsfulle, men et menneske skal liksom ikke bo veldig langt fra bygrensa før fordommene og nedlatende kommentarer sitter løst hos mange 😊 Anonymous poster hash: 92553...1f2
Gjest Darwinia:-) Skrevet 20. januar 2017 #33 Skrevet 20. januar 2017 (endret) Sorry, skal du treffe et ømt punkt er det feil sted å prøve seg på. Akkurat den biten er jeg ikke det spor usikker på. Igjen, sorry. Du får prøve å mobbe litt mere, kanskje finner du noe ved meg jeg derimot er usikker på. Men i og med at dette med bygd vs. by traff et ømt og sårt punkt for din del så føler jeg meg ganske sikker på å utgå fra at du er fra bygda. I tillegg følte du deg såret når jeg poengterte at bygda har en overvekt mindre intelligente personer. Anonymous poster hash: 656f6...182 Tusen takk for at du beviste at jeg har rett. Du sitter og snakker dritt om andre mennesker også blir du sur og anklager meg for å mobbe når jeg gir deg litt av din egen medisin. Det beste av alt er at du mest sannsynlig ikke kommer til å ta poenget mitt heller. Nei, jeg er ikke fra bygda men mine svigerforeldre er. Begge er utdannede agronomer, min svigermor er i tillegg utdannet lærer med videreutdanning i kunst og håndverk. Min svigerfar er veldig interessert i entomologi. Begge er interessert i floristikk og har reist på flere studieturer. De er videre veldig glad i å reise, men holder seg unna typiske turisthøl da de vil oppleve andre lands kulturer, ikke norske turisters ukultur. De driver en gård sammen og er nødt til å være kreative og løsningsorienterte hver dag. Hva ser du for deg at en bonde gjør når forhøsteren ryker mitt i slåtta? Setter seg ned å gråter? Er det noen som trenger å være løsningsorienterte så er det bønder. Når du så beskriver disse menneskene som lite kreative, lite løsningsorienterte, uutdannede mennesker uten andre interesser enn "å drekka"...da fremstår du i mine øyne som uintelligent. Til slutt vil jeg bare si at du som er så smart burde vite at det ikke er noen ABSOLUTT sammenheng mellom intelligens og utdanning. Jeg har doktorgrad (og IQ over gjennomsnittet) men når det kommer til IQ-oppgaver kommer jeg til kort mot min mor som kun har grunnskole. Endret 20. januar 2017 av Darwinia:-)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #34 Skrevet 20. januar 2017 Jeg kommer fra en av Norges største byer, har høy utdanning og bor i en bygd med ca 4000 innbyggere. Jeg må innrømme at jeg strever med å finne likesinnede... Jeg har venner, og trives godt, men savner stimulans her jeg bor... Det er veldig mange med lav utdanning, men det forteller ikke nødvendigvis alt om intelligensen. Det er generelt færre folk på bygda, så da er det jo ikke så mange å velge mellom heller... Anonymous poster hash: a989b...2c2
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. januar 2017 #35 Skrevet 20. januar 2017 Bøker og piano! Jeg har endelig blitt voksen og skjønt at alle hjem trenger masse bøker og piano (selv om jeg ikke er så intelligent) Anonymous poster hash: 5f76d...163 Dansk skoleforskning viste at barn i hjem med piano gjorde det langt bedre på skolen enn barn uten. Kanskje man bare skulle dele ut piano til førsteklassingene?
sug lut Skrevet 20. januar 2017 #36 Skrevet 20. januar 2017 Dansk skoleforskning viste at barn i hjem med piano gjorde det langt bedre på skolen enn barn uten. Kanskje man bare skulle dele ut piano til førsteklassingene? Alle sier at Jeppe har piano. Men ingen spør hvorfor Jeppe har piano.
the amazing spidermamma Skrevet 20. januar 2017 #37 Skrevet 20. januar 2017 Alle sier at Jeppe har piano. Men ingen spør hvorfor Jeppe har piano. Fordi han ikke har globus med spritflasker inni?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. januar 2017 #38 Skrevet 20. januar 2017 Alle sier at Jeppe har piano. Men ingen spør hvorfor Jeppe har piano. Mest sannsynlig på berget?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #39 Skrevet 20. januar 2017 Vi flytta ut på bygda da jeg var liten. Husker da min bror begynte på skolen, det var da de var 7 år den gangen. Da kunne han skrive, lese og regne pluss og minus. Han kunne deler av gangetabellen og kunne mange engelske ord, han visste hvem Hitler og Quizling var og hadde hørt om atombomben. Han hadde også fått med seg at i Sør-Afrika var de hvite urettferdige mot de svarte, og han kunne gjenkjenne kontinenter på kartet bare på grunnlag av omriss. Kompisen i klassen hans hadde ALDRI holdt i en blyant og visste ikkd hvordan man gjorde det, han hadde aldri sett verken globus eller atlas, og hadde aldri hørt en nyhetssending på radio, for det var ikke noe hans foreldre holdt høyt. Men han kunne føre passasjerer over fjorden i båt, og fortøye den trygt. Han stelle sitt eget fiskeutstyr, sløye fisk og skjære torsketunger for å tjene penger. Han kunne hjelpe sine foreldre i butikken både med å betjene kassa, rydde på lageret og med å levere varer hjemme hos kundene. Han kunne bruke kniv, sag, øks og hammer uten å skade seg, kviste hesjestaur og hesje høy - og tusenvis av andre små arbeidsoppgaver som var innenfor (og noen utenfor) en sjuårings nivå. Intelligens er så mangt, og det man velger å måle i skolen er bare deler av den. Å ha globus og piano er sikkert fint hvis man vet hvordan man skal bruke dem. Men hvis pianoet står der som stativ for familiebilder og globusen bare skal holde flasker, da er dannelsen et tynt skall. Anonymous poster hash: c4b45...084
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #40 Skrevet 20. januar 2017 Jeg kommer fra en av Norges største byer, har høy utdanning og bor i en bygd med ca 4000 innbyggere. Jeg må innrømme at jeg strever med å finne likesinnede... Jeg har venner, og trives godt, men savner stimulans her jeg bor... Det er veldig mange med lav utdanning, men det forteller ikke nødvendigvis alt om intelligensen. Det er generelt færre folk på bygda, så da er det jo ikke så mange å velge mellom heller... Anonymous poster hash: a989b...2c2 Hva slags stimulans savner du da? Anonymous poster hash: 0adad...213
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #41 Skrevet 20. januar 2017 Jeg tror ikke, jeg vet. Jeg vet at de som vokser opp ute på bygda og har et intelligensnivå som er over gjennomsnittet flytter inn til byen i sin ungdom for å utdanne seg, og der blir de. For de finner fort ut av at bygda ikke kan by på de mentale utfordringer som disse personene trenger. Selv om det finnes en og annen taper i byen så er antallet med intelligens som er over gjennomsnittet så høyt at de få taperne som finnes i byen ikke trekker ned det tallet stort. Anonymous poster hash: 656f6...182 Nørd ass 😂😂😂 har flere venner som har utdannet seg til jurister og andre typer "høytstående" yrker som har flyttet hjem igjen til bygda pga at de har fått familie og vil leve et bedre liv på landet. Er så fjernt å si sånt, skikkelig wannabe vedtkant faktisk. Er du smart nok, ordner du deg jobb akkurat der du vil 😊 Anonymous poster hash: 745ea...b7b
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #42 Skrevet 20. januar 2017 *wannabe vestkant 👍 Anonymous poster hash: 745ea...b7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå