Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #1 Skrevet 19. januar 2017 Så et program på NRK hvor en sa "Jeg må innrømme at jeg tror folk fra bygda har lavere intelligens enn folk i byen" Ved snakk om fordommer. Er dette en generell fordom "byfolk" har? Anonymous poster hash: 98ba0...414
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #2 Skrevet 19. januar 2017 Kan bare svare for min egen del; nei. Har aldri hørt at noen i min omgangskrets har uttalt noe slikt heller. Hvilket program var det? Anonymous poster hash: dfcd1...d1f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #3 Skrevet 19. januar 2017 Kan bare svare for min egen del; nei. Har aldri hørt at noen i min omgangskrets har uttalt noe slikt heller. Hvilket program var det? Anonymous poster hash: dfcd1...d1f Et av programmene i "broshow" serien Anonymous poster hash: 98ba0...414
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #4 Skrevet 20. januar 2017 Jeg er oppvokst på bygda, og vi fikk alltid høre at byfolk var dumme 😂😂 Anonymous poster hash: 0535a...a7b
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #5 Skrevet 20. januar 2017 Har jeg aldri hørt noen si, men fordummende fordommer finnes nok overalt. Ellers er det en kjensgjerning at utdanningsnivået generelt er høyere i byene. Anonymous poster hash: 380be...e2e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #6 Skrevet 20. januar 2017 Hehe, det tror jeg ikke er en særlig vanlig holdning. Steve forresten at den rivaliseringen mellom by og bygd er så teit. Kan ikke folk bare være enig i at man ønsker ulikt, og at det er fordeler og ulemper med alt... Anonymous poster hash: a53cb...307
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #7 Skrevet 20. januar 2017 Jeg er oppvokst på bygda, og vi fikk alltid høre at byfolk var dumme 😂😂 Anonymous poster hash: 0535a...a7b Signerer😂 Anonymous poster hash: dc511...457
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #8 Skrevet 20. januar 2017 (endret) "Je har kjøft ny traktor. He du lyst til å bli me meg heim og sjå på'n?" Det er i hvert fall ikke intelligente folk som bosetter seg en plass hvor de bare gjør samme sak, dag ut, dag inn, uten å trenge å bruke kreativitet, uten å trenge å være flinke til å være løsningsorienterte, uten å trenge å kunne se problemer fra flere vinkler. Et sted hvor de ikke trenger utdanning. Et sted hvor "drekka" faktisk er en hobby. Bygding som er stolt over sin nye dress. Ikke fortell henne at det ikke er en Armani... Anonymous poster hash: 656f6...182 Endret 20. januar 2017 av Modesty Blaise. Bilde fjernet pga brudd på opphavsrett
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #9 Skrevet 20. januar 2017 (endret) "Je har kjøft ny traktor. He du lyst til å bli me meg heim og sjå på'n?" Det er i hvert fall ikke intelligente folk som bosetter seg en plass hvor de bare gjør samme sak, dag ut, dag inn, uten å trenge å bruke kreativitet, uten å trenge å være flinke til å være løsningsorienterte, uten å trenge å kunne se problemer fra flere vinkler. Et sted hvor de ikke trenger utdanning. Et sted hvor "drekka" faktisk er en hobby. Bygding som er stolt over sin nye dress. Ikke fortell henne at det ikke er en Armani... Anonymous poster hash: 656f6...182 Tror du dette er normalen for folk som bor på bygda, ettersom du trekker frem eksempelet som du gjør?'Tror du alle som bor i en by er kreative og løsningsorienterte? Er byene kjemisk frie for sosiale tapere med lugubre og/eller ubrukelige hobbyer? Anonymous poster hash: 92553...1f2 Endret 20. januar 2017 av Modesty Blaise. Brudd på opphavsrett
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #10 Skrevet 20. januar 2017 Jeg bor i en mindre by, og jeg har litt den fordommen mot Oslo-folk. Kjenner ikke så mange av dem, men kjente en som trodde at bønder og fiskere ikke hadde tilgang på aviser og internett. Anonymous poster hash: 84c49...f78
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #11 Skrevet 20. januar 2017 Snork... byfolk kommer med akkurat like mange teite vitser om bygdefolk som motsatt. Vi er nok like korka hele gjengen - by og land, hand i hand! Anonymous poster hash: 48e20...2e4
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #12 Skrevet 20. januar 2017 Tror du dette er normalen for folk som bor på bygda, ettersom du trekker frem eksempelet som du gjør?' Tror du alle som bor i en by er kreative og løsningsorienterte? Er byene kjemisk frie for sosiale tapere med lugubre og/eller ubrukelige hobbyer? Anonymous poster hash: 92553...1f2 Jeg tror ikke, jeg vet. Jeg vet at de som vokser opp ute på bygda og har et intelligensnivå som er over gjennomsnittet flytter inn til byen i sin ungdom for å utdanne seg, og der blir de. For de finner fort ut av at bygda ikke kan by på de mentale utfordringer som disse personene trenger. Selv om det finnes en og annen taper i byen så er antallet med intelligens som er over gjennomsnittet så høyt at de få taperne som finnes i byen ikke trekker ned det tallet stort. Anonymous poster hash: 656f6...182
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #13 Skrevet 20. januar 2017 Snork... byfolk kommer med akkurat like mange teite vitser om bygdefolk som motsatt. Vi er nok like korka hele gjengen - by og land, hand i hand! Anonymous poster hash: 48e20...2e4 Ja det lover ikke godt for integreringen her i landet når vertskapet er fulle av fordommer mot folk basert utelukkende på adresse, selv i dette bittelille landet 😂 "Jeg og naboene er skikkelig smarte! Du bor fem mil unna oss, du må jo være skikkelig dum." Anonymous poster hash: 92553...1f2
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #14 Skrevet 20. januar 2017 Det er logisk. I byen er det flere arbeidsplasser som krever høyere utdanning. Ergo flytter mange av de intelligente folka til byen. Anonymous poster hash: d6ca3...d3b
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #15 Skrevet 20. januar 2017 Ja det lover ikke godt for integreringen her i landet når vertskapet er fulle av fordommer mot folk basert utelukkende på adresse, selv i dette bittelille landet 😂 "Jeg og naboene er skikkelig smarte! Du bor fem mil unna oss, du må jo være skikkelig dum." Anonymous poster hash: 92553...1f2 Hehe, lover ikke spesielt godt nei... 😬😜😂 Anonymous poster hash: 48e20...2e4
Gjest Darwinia:-) Skrevet 20. januar 2017 #16 Skrevet 20. januar 2017 Jeg tror ikke, jeg vet. Jeg vet at de som vokser opp ute på bygda og har et intelligensnivå som er over gjennomsnittet flytter inn til byen i sin ungdom for å utdanne seg, og der blir de. For de finner fort ut av at bygda ikke kan by på de mentale utfordringer som disse personene trenger. Selv om det finnes en og annen taper i byen så er antallet med intelligens som er over gjennomsnittet så høyt at de få taperne som finnes i byen ikke trekker ned det tallet stort. Anonymous poster hash: 656f6...182 Jeg tror du er en av de som trekker ned. Du fremstår ikke som så veldig intelligent.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #17 Skrevet 20. januar 2017 Jeg tror du er en av de som trekker ned. Du fremstår ikke som så veldig intelligent. Sorry, skal du treffe et ømt punkt er det feil sted å prøve seg på. Akkurat den biten er jeg ikke det spor usikker på. Igjen, sorry. Du får prøve å mobbe litt mere, kanskje finner du noe ved meg jeg derimot er usikker på. Men i og med at dette med bygd vs. by traff et ømt og sårt punkt for din del så føler jeg meg ganske sikker på å utgå fra at du er fra bygda. I tillegg følte du deg såret når jeg poengterte at bygda har en overvekt mindre intelligente personer. Anonymous poster hash: 656f6...182
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #18 Skrevet 20. januar 2017 Det fødes potensielt smarte folk overalt. Men det er ikke stort for dem å ta seg i ei lita bygd. Anonymous poster hash: bfa29...1ac
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #19 Skrevet 20. januar 2017 Tja... Er fra bygd men bor i by. I utgangspunktet kan man jo tenke at de med høyere intelligens søker høyere utdanning, til yrker som finnes i byene. Mange blir da værende i og rundt byene på grunn av jobb, men i Norge er jo avstanden fra bygd til by ofte liten. Min bygd lå 10 minutters kjøring fra en by med over 30.000 innbyggere. En del bor da i bygda, men jobber i byen. I bygder der "alle" kun driver med primærnæring (bortsett fra olje), kan jeg nok være fordomsfull, mest på grunn av ensidigheten. Anonymous poster hash: 6272c...acc
skjotta Skrevet 20. januar 2017 #20 Skrevet 20. januar 2017 Hipp som happ. At de som søker høy utdannelse søker til byer oppveies til dels av at de som ikke har utdannelse også ofte må søke til byer for å få seg jobb (fabrikker, renhold, butikker....) ikke bare ingeniører og advokater i byene... På bygda finner man og mange svært intelligente gründere som er glad i hjemplassen sin og derfor skaper seg en egen arbeidsplass.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #21 Skrevet 20. januar 2017 Nei. Men det mange mener med det, og den kan jeg se, er at byfolk har mye mer forskjellige inntrykk i livene sine enn hva bygdefolk har. Så byfolk har lettere tilgang til ny lærdom så og si hver dag, enn de som bor langt utpå landet og har bodd der hele livet, med mer eller mindre de samme menneskene og gjøremålene hver dag. Anonymous poster hash: 0400c...227
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #22 Skrevet 20. januar 2017 Snork... byfolk kommer med akkurat like mange teite vitser om bygdefolk som motsatt. Vi er nok like korka hele gjengen - by og land, hand i hand! Anonymous poster hash: 48e20...2e4 By og land, mann mot mann... Anonymous poster hash: c4b45...084
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #23 Skrevet 20. januar 2017 Sorry, skal du treffe et ømt punkt er det feil sted å prøve seg på. Akkurat den biten er jeg ikke det spor usikker på. Igjen, sorry. Du får prøve å mobbe litt mere, kanskje finner du noe ved meg jeg derimot er usikker på. Men i og med at dette med bygd vs. by traff et ømt og sårt punkt for din del så føler jeg meg ganske sikker på å utgå fra at du er fra bygda. I tillegg følte du deg såret når jeg poengterte at bygda har en overvekt mindre intelligente personer. Anonymous poster hash: 656f6...182 Hvis det ikke traff, hvorfor så angstbitersk da...? Anonymous poster hash: c4b45...084
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. januar 2017 #24 Skrevet 20. januar 2017 Ettersom de tyngste akademiske jobbene er i byen er det vel naturlig at det er flere intelligente mennesker i byen? Jeg bor på landet, i et typisk industrisamfunn, og det er svært mange dårlige møblerte hjem her, uten bøker eller piano. Og det gjenspeiler seg i skoleresultater, gjennomføring osv.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #25 Skrevet 20. januar 2017 Ettersom de tyngste akademiske jobbene er i byen er det vel naturlig at det er flere intelligente mennesker i byen? Jeg bor på landet, i et typisk industrisamfunn, og det er svært mange dårlige møblerte hjem her, uten bøker eller piano. Og det gjenspeiler seg i skoleresultater, gjennomføring osv. Bøker og piano! Jeg har endelig blitt voksen og skjønt at alle hjem trenger masse bøker og piano (selv om jeg ikke er så intelligent) Anonymous poster hash: 5f76d...163
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå