Gå til innhold

Samboeren min lukter så vondt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært slik kanskje det siste året. Han lukter ikke sånn hele tida, men iblant har han en helt motbydelig ånde. Han lukter råttent, slik som gamle mennesker som har dårlig hygiene kan lukte. Men han er ikke urenslig, han dusjer hver dag og pusser tennene morgen og kveld. Når han først har den ånden, er det som om det er mer enn lukt fra munnen, som om hele han lukter. Jeg kan kjenne det på en meters avstand hvis han puster mot meg. Han blir sint hvis jeg sier noe. Men det er så fælt! Det hender jeg ikke klarer å sitte med ansiktet mot ham hvis vi snakker. Han har spurt tannlegen, men hun fant ingen grunn til sånn lukt. Hva annet kan det være? Han er 39 år og ikke overvektig, dersom det har noe å si. 

Anonymous poster hash: fd82b...93e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboeren min har også en forferdelig ånde. Han pusser tenner og alt. røyker ikke heller. Jeg synes det er så ekkelt at jeg ikke orker å kysse han lenger. Sist vi kysset var da minsta ble født... det er over ett år siden😳

Anonymous poster hash: 2fa0f...368

Skrevet

Han bør komme seg til legen. Det kan være mage-tarmproblemer (noen oppdager at de f.eks. ikke tåler melk eller gluten på den måten), det kan være betennelse i halsen, det kan være div. mangler, og sikkert en god del andre ting også.

Få ham til legen.

Anonymous poster hash: 269d5...d7b
Skrevet

Han bør komme seg til legen. Det kan være mage-tarmproblemer (noen oppdager at de f.eks. ikke tåler melk eller gluten på den måten), det kan være betennelse i halsen, det kan være div. mangler, og sikkert en god del andre ting også.

Få ham til legen.

Takk for svar. Vet du hva slags undersøkelser som er vanlig å gjøre i første omgang? Han er (som menn flest, er mitt inntrykk) redd for å gå til legen. Han liker ikke tanken på at noen skal "fikle" med ham. 

HI

Skrevet

Takk for svar. Vet du hva slags undersøkelser som er vanlig å gjøre i første omgang? Han er (som menn flest, er mitt inntrykk) redd for å gå til legen. Han liker ikke tanken på at noen skal "fikle" med ham. 

HI

Det aller første er nok bare vanlige blodprøver. De begynner som regel der.

Hva de ev. gjør videre vil jo avhenge hva de mistenker eller ser symptomer på. Men de vil jo ikke "fikle" med ham bare for å gjøre det, alt de gjøres gjøres fordi de anser det som helt nødvendig.

Skrevet

Kan det være noe han har spist da?

Bruker han tanntråd?

Anonymous poster hash: 1e8ac...bbb
Skrevet

Det aller første er nok bare vanlige blodprøver. De begynner som regel der.

Hva de ev. gjør videre vil jo avhenge hva de mistenker eller ser symptomer på. Men de vil jo ikke "fikle" med ham bare for å gjøre det, alt de gjøres gjøres fordi de anser det som helt nødvendig.

Jeg forstår jo det, og det gjør nok samboeren min også. Men det finnes nå en gang en del mennesker som er så redde for legen at de heller overser symptomer enn å oppsøke hjelp. Jeg skal virkelig forsøke å få ham til å gå til en undersøkelse, men det hadde vært veldig fint om noen som eventuelt har opplevd noe liknende kunne fortelle noe om hva slags undersøkelser som kan være aktuelle. 

HI

Skrevet

Kan det være noe han har spist da?

Bruker han tanntråd?

Anonymous poster hash: 1e8ac...bbb

Nei, det dukker opp uavhengig av hva han har spist, og det henger i i perioder på noen dager eller uker, så går det over. Ja, han bruker tanntråd hver dag. 

HI

Skrevet

Her kjøpte jeg sb12, den hjelper godt...

Anonymous poster hash: 86179...051

Skrevet

Her kjøpte jeg sb12, den hjelper godt...

Kjøpte det til ham for flere måneder siden, det hjelper ikke. 

HI

Skrevet

Det er mulig at han har samme problem som meg; hull i mandlene hvor det legger seg matrester. Jeg hostet opp en slik klump en gang, det luktet død og fordervelse! Fingrene mine (jeg plukket den opp) stinket i flere dager etterpå selv om jeg skrubbet dem. Gå til legen å få legen til å sjekke mandlene.

Anonymous poster hash: 9f408...5c8
Skrevet

Legen bør ta blodprøver av han, blant annet blodsukker. Tviler på at noe mer gjøres før de svarene foreligger :)

At han blir sinna må han faktisk bare bite i seg, selv om han sikkert føler det er et angrep. Tydeliggjør at du ikke mener han er ekkel eller at du tror det er hans skyld, men at du er redd det kan være symptom på noe og at du bare vil at han skal få hjelp for det.

Skrevet

Det er mulig at han har samme problem som meg; hull i mandlene hvor det legger seg matrester. Jeg hostet opp en slik klump en gang, det luktet død og fordervelse! Fingrene mine (jeg plukket den opp) stinket i flere dager etterpå selv om jeg skrubbet dem. Gå til legen å få legen til å sjekke mandlene.

Anonymous poster hash: 9f408...5c8

Det var mitt problem også. Hadde svære groper i mandlene. Med store slike hvitgule klumper som stinket! Ble bare større og størrr hull i mandlene. Akkurat som om de ble spist opp.

Var en stooooooor lettelse å få fjernet de forbanna mandlene!!

Anonymous poster hash: cb922...ba8

Skrevet

Jeg forstår jo det, og det gjør nok samboeren min også. Men det finnes nå en gang en del mennesker som er så redde for legen at de heller overser symptomer enn å oppsøke hjelp. Jeg skal virkelig forsøke å få ham til å gå til en undersøkelse, men det hadde vært veldig fint om noen som eventuelt har opplevd noe liknende kunne fortelle noe om hva slags undersøkelser som kan være aktuelle. 

HI

Har dere barn eller planlegger å få barn?

I så fall så kan det være et argument at han som far må ta ansvar for sin egen helse, for bare med å ta vare på sin egen helse kan han være en god far. Er man voksen, og endatil forelder, da er det en del ubehagelige ting man bare må gjøre, selv om man kanskje ikke egentlig vil.

Jo tidligere han oppsøker lege, jo mindre blir jo som regel problemet, og jo lettere er det å gjøre noe med ev. problem.

Du kan kanskje tilby deg å bestille time til ham og være med ham?

Alle har rett til å ha med seg noen til lege, så det er ikke noe rart i akkurat det. Legene er vant med folk som har vanskelig for å forklare seg eller folk som er redde.

Skrevet

Legen bør ta blodprøver av han, blant annet blodsukker. Tviler på at noe mer gjøres før de svarene foreligger :)

At han blir sinna må han faktisk bare bite i seg, selv om han sikkert føler det er et angrep. Tydeliggjør at du ikke mener han er ekkel eller at du tror det er hans skyld, men at du er redd det kan være symptom på noe og at du bare vil at han skal få hjelp for det.

Det har jeg gjort flere ganger. Tror egentlig han innerst inne forstår at jeg ikke har noen glede av å si det, men jeg tror han rett og slett synes det er flaut at han lukter vondt, og angrep er vel det beste forsvar i hans øyne. Men jeg må få ham avgårde til en undersøkelse, for jeg er redd for at den neste som sier noe til ham blir sjefen hans. Han sitter mye i møter, og jeg er helt sikker på at lukten kan kjennes tvers over møtebordet.

HI

Skrevet

Har dere barn eller planlegger å få barn?

I så fall så kan det være et argument at han som far må ta ansvar for sin egen helse, for bare med å ta vare på sin egen helse kan han være en god far. Er man voksen, og endatil forelder, da er det en del ubehagelige ting man bare må gjøre, selv om man kanskje ikke egentlig vil.

Jo tidligere han oppsøker lege, jo mindre blir jo som regel problemet, og jo lettere er det å gjøre noe med ev. problem.

Du kan kanskje tilby deg å bestille time til ham og være med ham?

Alle har rett til å ha med seg noen til lege, så det er ikke noe rart i akkurat det. Legene er vant med folk som har vanskelig for å forklare seg eller folk som er redde.

Nei, ingen barn, og planlegger heller ingen. 

Han vil garantert ikke ha meg med, det hadde han sikkert syntes var flaut. Han er egentlig ganske opptatt av hygiene, så derfor er det nok vanskelig for ham å akseptere at han faktisk stinker. 

HI

Skrevet

Det var mitt problem også. Hadde svære groper i mandlene. Med store slike hvitgule klumper som stinket! Ble bare større og størrr hull i mandlene. Akkurat som om de ble spist opp.

Var en stooooooor lettelse å få fjernet de forbanna mandlene!!

Har samme problemet med min samboer, så henger meg på her og spør: hjalp det å fjerne mandlene da? Ble lukten borte?

Anonymous poster hash: 26875...eb6

Skrevet

Nei, ingen barn, og planlegger heller ingen. 

Han vil garantert ikke ha meg med, det hadde han sikkert syntes var flaut. Han er egentlig ganske opptatt av hygiene, så derfor er det nok vanskelig for ham å akseptere at han faktisk stinker. 

HI

Det er dessverre en del som synes det er flaut. Men hva med å spørre ham hva som er verst eller best - å la være å gå til lege og finne årsak og løsning på problemet (og dermed bli kvitt lukten).... eller å la være å gjøre noe med det og fortsette å lukte så mye at andre legger negativt merke til det.

Ville han syntes det var flaut å ha hjerteproblemer eller diabetes? Eller å få kreft?

Når han har fått en så sterk ubehagelig lukt så er det jo noe som ikke fungerer som det skal i kroppen. Det er ikke noe flaut i det.

Det er langt mer flaut å ikke ta tak i det!

Skrevet

Det er dessverre en del som synes det er flaut. Men hva med å spørre ham hva som er verst eller best - å la være å gå til lege og finne årsak og løsning på problemet (og dermed bli kvitt lukten).... eller å la være å gjøre noe med det og fortsette å lukte så mye at andre legger negativt merke til det.

Ville han syntes det var flaut å ha hjerteproblemer eller diabetes? Eller å få kreft?

Når han har fått en så sterk ubehagelig lukt så er det jo noe som ikke fungerer som det skal i kroppen. Det er ikke noe flaut i det.

Det er langt mer flaut å ikke ta tak i det!

Jeg følger så definitivt din kvinnelogikk. Etter noen år med denne mannen har jeg måttet innse at det ikke alltid er slik at sunn fornuft trenger inn i første omgang (og en "omgang" kan vare en stund). Får antakelig overtalt ham til å gå til legen til slutt, men jeg regner med at vi må gjennom en del ubehageligheter først, og det kvier jeg meg for. 

HI

Skrevet

Jeg følger så definitivt din kvinnelogikk. Etter noen år med denne mannen har jeg måttet innse at det ikke alltid er slik at sunn fornuft trenger inn i første omgang (og en "omgang" kan vare en stund). Får antakelig overtalt ham til å gå til legen til slutt, men jeg regner med at vi må gjennom en del ubehageligheter først, og det kvier jeg meg for. 

HI

Huff, slike menn er slitsomme! :/

Jeg sier som min bestefar gjorde: "Ikke vær så forb... dum som jeg var!"

Han hadde hatt symptomer på sykdom i to-tre år, men ignorerte det, for han fungerte jo. Da han omsider gikk til lege var det for sent. Hadde han gått til lege med det samme kunne han fått behandling og levd mange gode og friske år videre.

Han fortalte alle før han døde det jeg skrev over, og ba folk om å lære av hans dumskap.

Min far hadde ikke lært så mye av det, så når han omsider innrømte at han var syk måtte han gå gjennom fire store operasjoner og en heftig behandling for å beholde livet. Det gikk bra med min far, men det var mer flaks enn vett. Etter det har han blitt litt bedre.

Jeg fikk en eks til lege med å fortelle ham dette - og så spurte jeg ham om han ville være dum, eller gjøre noe med saken.

Han ville ikke ha på seg å være dum, så han valgte å gå til lege ;) Og det som kunne være symptomer på noe alvorlig viste seg å være noe lite alvorlig som lett kunne fikses.

Skrevet

Har samme problemet med min samboer, så henger meg på her og spør: hjalp det å fjerne mandlene da? Ble lukten borte?

Anonymous poster hash: 26875...eb6

Ja, problemet forsvant med mandlene. Var virkelig himmelen å få dem fjernet. Så om mannen din sliter med dem så anbefaler jeg han å gjøre det samme.

Skrevet

Mandelpropper. Lukter død. Forsvant da jeg fjernet mandlene.

Anonymous poster hash: 643cb...17b

Skrevet

For lite karbohydrater, ketose stinker

Anonymous poster hash: e6ca7...123

Skrevet

For lite karbohydrater, ketose stinker

Anonymous poster hash: e6ca7...123

Helt sikkert ikke det. 

HI

Skrevet

Mannen min hadde dårlig ånde da han hadde magesår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...