Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #26 Skrevet 18. januar 2017 Vi er studenter og får utbetalt usle 24000 kr per mnd. Vi får ikke spart noe og vi har lite på sparekonto, men jeg har 230000 kr på BSU og eier bolig. Helt vilt hvilket forbruk enkelte har. Vi bruker mye penger på kvalitetsmat, resten går til regninger. Skal barnet vårt ha noe nytt utstyr som koster litt må vi ta fra h*n sin sparekonto. Jeg tror man blir vant til den inntekten man har, om det er mye eller lite Anonymous poster hash: 65292...df3
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #27 Skrevet 18. januar 2017 Jeg har aldri vært blakk i slutten av måneden- selv ikke da jeg var alenemor og hadde knappe ressurser. Er nå mange år senere gift og vi har nå rundt det samme som dere. Vi sparer minst 25 000 i mnd såfremt det ikke er noe spesielt (lever fortsatt bra). Alle oppsparte midler går til fremtidig bil, huslån og en ferie i året. Går dere i 0 hver måned sløser dere noe helt vanvittig. Anonymous poster hash: f1e4c...ad9
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #28 Skrevet 18. januar 2017 Vi er en familie på 5 og vi bruker aldri under 100.000,- pr mnd. Som regel går det 120.000-130.000,-... I tillegg kommer de månedene vi bruker ekstra sånn som til jul og sommerferie. Helt sykt hvor mye penger det går med store barn med dyre fritidsaktiviterer.. Anonymous poster hash: 51ad2...0d0 Hva i alle dager bruker dere så mye penger på? Har dere huslån på 50.000,- i måneden? Vi har god inntekt opp mot 100.000,- per måned, men vi betaler kraftig ned på lånet vårt. Når det er nedbetalt vil vi gå over til pensjonssparing. Anonymous poster hash: 9f230...68a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #29 Skrevet 18. januar 2017 Vi har faste utgifter på 54 000 og har utbetalt 60 000. Er ikke mye å rutte med da, og vi lever absolutt ikke i luksus. For å snu det - jeg lurer på hvor lite/ små utgifter enkelte har? Anonymous poster hash: 9357a...e05
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #30 Skrevet 18. januar 2017 Vi har utbetalt ca 55000 og sparer ca 10 000 i mnd. Men det kommer jo selvsagt at på hvor mange barn, hvor mye lån osv hva som er mulig å spare. Men jeg mener at de aller fleste har mulighet til å spare noe. Anonymous poster hash: 6ec91...609
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #31 Skrevet 18. januar 2017 Vi har faste utgifter på 54 000 og har utbetalt 60 000. Er ikke mye å rutte med da, og vi lever absolutt ikke i luksus. For å snu det - jeg lurer på hvor lite/ små utgifter enkelte har? Anonymous poster hash: 9357a...e05 Jeg sitter å lurer på det samme? HVORDAN er det mulig å "leve godt" på så lite penger som noen hevder her?? At man kan overleve, ja, men 70 000 er jo ikke det samme som å være rik!! Huslån, 2 biler, båt, hytte, ferier, fritidsaktiviteter, trening, ut å spise, kino, teater, klær... Vi bruker det vi får i lønn per måned altså, UTEN å sløse sånn hinsides! Anonymous poster hash: d25d7...4a0
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #32 Skrevet 18. januar 2017 Jeg sitter å lurer på det samme? HVORDAN er det mulig å "leve godt" på så lite penger som noen hevder her?? At man kan overleve, ja, men 70 000 er jo ikke det samme som å være rik!! Huslån, 2 biler, båt, hytte, ferier, fritidsaktiviteter, trening, ut å spise, kino, teater, klær... Vi bruker det vi får i lønn per måned altså, UTEN å sløse sånn hinsides! Anonymous poster hash: d25d7...4a0 Vi har en del lavere inntekt enn det du skriver, ca 55 000. Men ikke har vi bil, båt eller hytte. Og ny leilighet som ikke krever vedlikehold. Så da går det jo fint Anonymous poster hash: 6ec91...609
Mostly Harmless Skrevet 18. januar 2017 #33 Skrevet 18. januar 2017 Jeg sitter å lurer på det samme? HVORDAN er det mulig å "leve godt" på så lite penger som noen hevder her?? At man kan overleve, ja, men 70 000 er jo ikke det samme som å være rik!! Huslån, 2 biler, båt, hytte, ferier, fritidsaktiviteter, trening, ut å spise, kino, teater, klær... Vi bruker det vi får i lønn per måned altså, UTEN å sløse sånn hinsides! Anonymous poster hash: d25d7...4a0 Det er jo noe med hvordan man definerer å leve godt. Vi lever godt i rekkehus og med én bil. Føler ikke vi mangler noe selv om vi ikke har båt, hytte, hyppige utenlandsferier og ny mobil årlig. Trenger ikke være dyr i drift for å ha et godt liv.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #34 Skrevet 18. januar 2017 Jeg sitter å lurer på det samme? HVORDAN er det mulig å "leve godt" på så lite penger som noen hevder her?? At man kan overleve, ja, men 70 000 er jo ikke det samme som å være rik!! Huslån, 2 biler, båt, hytte, ferier, fritidsaktiviteter, trening, ut å spise, kino, teater, klær... Vi bruker det vi får i lønn per måned altså, UTEN å sløse sånn hinsides! Anonymous poster hash: d25d7...4a0 Boliglånet betaler vi vel 15-16.000 på i måneden. Begge bilene er nedbetalt. Vi har riktignok en liten båt med påhengsmotor, men den kostet vel 35.000 i innkjøp og er billig både i forsikring og drift. De tre yngste ungene spiller fotball og turner, eldste betaler vi 249 kr i mnd for på treningssenter, vi blir ikke fattige av fritidsaktivitetene deres. Mat er dyrt, vi bruker nok 12-14.000 i måneden i matbutikken, og i perioder blir det en del til klær og utstyr som ski, sykler osv. Men vi lever greit på 55.000 i måneden vi altså. Anonymous poster hash: 99f61...b0e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #35 Skrevet 18. januar 2017 Jeg sitter å lurer på det samme? HVORDAN er det mulig å "leve godt" på så lite penger som noen hevder her?? At man kan overleve, ja, men 70 000 er jo ikke det samme som å være rik!! Huslån, 2 biler, båt, hytte, ferier, fritidsaktiviteter, trening, ut å spise, kino, teater, klær... Vi bruker det vi får i lønn per måned altså, UTEN å sløse sånn hinsides!Anonymous poster hash: d25d7...4a0 Vi lever godt uten båt og hytte. Ferier er som regel nøkterne (vi bor ikke på hjemmestedet til verken meg eller mannen min og drar hjem til besteforeldre i ferier, der betaler vi for mat og aktiviteter, men ikke mer enn vi ville gjort hjemme). Aktiviteter for barn er 12.000,- i året + utstyr (dette er tilsammen 7 aktiviteter for to barn). Klær handler vi noe nytt, noe arves og noe kjøpes brukt. Vi har som sagt høy inntekt. Vi betaler over 50.000,- i lån per måned. I tillegg har vi god råd til kino, teater, gaver o.l. Nå skal det sies at jeg har et meget bevisst forhold til forbruk og prøver å begrense mengden med saker som kjøpes. Det tror jeg vi sparer mye på. Anonymous poster hash: 9f230...68a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #36 Skrevet 18. januar 2017 Vi er en familie på 5 og vi bruker aldri under 100.000,- pr mnd. Som regel går det 120.000-130.000,-... I tillegg kommer de månedene vi bruker ekstra sånn som til jul og sommerferie. Helt sykt hvor mye penger det går med store barn med dyre fritidsaktiviterer.. Anonymous poster hash: 51ad2...0d0 Hvilke aktiviteter er så dyre? Det høres vanvittig mye ut. Jeg har barna mine på dyr privatundervisning i musikk på høyt nivå, uten noen form for subsidiering, men 120-130000 per måned høres ekstremt mye ut. Hva jobber dere med siden dere tjener så mye og kan bruke så mye? Anonymous poster hash: 13c74...dd3
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #37 Skrevet 18. januar 2017 Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har vært blakk noen sinne i hele mitt 42-årige liv. Men du har rett i en ting: man tilpasser forbruket etter inntekten. Anonymous poster hash: 4f1f3...2a7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #38 Skrevet 18. januar 2017 Vi lever godt på en inntekt på 30-35000 netto per måned. Har ikke bil men trenger det ikke sentralt i Oslo. Barna går på relativt dyre fritidsaktiviteter og dessuten på privatskole. Vi spiser god mat, drar på kulturelle aktiviteter og oftest på en utenlandstur i året. Hvordan folk evner å bruke 100000 i måneden er meg en gåte. For oss hadde det vært utenkelig. Anonymous poster hash: 13c74...dd3
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #39 Skrevet 18. januar 2017 Vi har stort hus/ tomt, to biler, to barn og studielån. Har inn ca 65.000 i mnd. Skjønner deg godt hi, går ikke mye til sparing her heller.. Den sparingen vi går til hver mnd går til ferier. Men vi spiser godt, bruker penger på opplevelser, ferier og unner oss noen helgeturer. Vi har altså ikke dårlig råd, men vi har ikke flust med penger heller.. Hvordan "normale" folk har råd til hytte, båt, dyre biler, fancy ferier mange ganger i året osv er en gåte for meg.. Anonymous poster hash: b66d2...66e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #40 Skrevet 18. januar 2017 Jeg sitter å lurer på det samme? HVORDAN er det mulig å "leve godt" på så lite penger som noen hevder her?? At man kan overleve, ja, men 70 000 er jo ikke det samme som å være rik!! Huslån, 2 biler, båt, hytte, ferier, fritidsaktiviteter, trening, ut å spise, kino, teater, klær... Vi bruker det vi får i lønn per måned altså, UTEN å sløse sånn hinsides! Anonymous poster hash: d25d7...4a0 Så du mener at folk som har hus, 2 biler, båt og hytte, som drar på ferier, trening, ut å spise, kino, og teater, som driver fritidsaktiviteter og ellers kjøper klær og dagligvarer er "fattige" eller bare "midt på treet"? Se det i øynene. Det du beskriver er rikdom selv i norsk målestokk. Anonymous poster hash: 22923...85e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #41 Skrevet 18. januar 2017 Vi lever godt på en inntekt på 30-35000 netto per måned. Har ikke bil men trenger det ikke sentralt i Oslo. Barna går på relativt dyre fritidsaktiviteter og dessuten på privatskole. Vi spiser god mat, drar på kulturelle aktiviteter og oftest på en utenlandstur i året. Hvordan folk evner å bruke 100000 i måneden er meg en gåte. For oss hadde det vært utenkelig. Anonymous poster hash: 13c74...dd3 Samme her. Jeg jobber 50%, er i tillegg frilanser og på en riktig god periode ksn jeg få inn 40.000 pr måned - vanligvis mye mindre - men jeg klarer ikke tømme kontoen heller. Der er alltid noe igjen når neste lønn kommer, og jeg har hus og bil, reiser på ferier med ungene, reiser alene på jenteturer, betaler for fritidsaktiviteter og utstyr til 3 barn, vi koser oss med deilig mat og handler aldri billigsortene (fordi jeg hater lav kvalitet på mat), jeg kjøper øl og vin når jeg har lyst på... Nei, dette er et helt uhørt forbruk for meg. Anonymous poster hash: 22923...85e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #42 Skrevet 18. januar 2017 Vi har faste utgifter på 54 000 og har utbetalt 60 000. Er ikke mye å rutte med da, og vi lever absolutt ikke i luksus. For å snu det - jeg lurer på hvor lite/ små utgifter enkelte har? Anonymous poster hash: 9357a...e05 Hva består de av, de faste utgiftene du nevner her? Anonymous poster hash: 22923...85e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #43 Skrevet 18. januar 2017 Hvilke aktiviteter er så dyre? Det høres vanvittig mye ut. Jeg har barna mine på dyr privatundervisning i musikk på høyt nivå, uten noen form for subsidiering, men 120-130000 per måned høres ekstremt mye ut. Hva jobber dere med siden dere tjener så mye og kan bruke så mye? Anonymous poster hash: 13c74...dd3 To av de driver med hest. Det bruker vi fort over 30.000,- på i mnd (stall, for, privattimer, veterinær, sko, stevner, utstyr), i tillegg betaler vi ca 30.000,- på boliglån. Vi har ca 20.000,- i andre fast utgifter. Anonymous poster hash: 51ad2...0d0
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #44 Skrevet 18. januar 2017 Er det virkelig noen som klarer å bli "blakk" med den inntekten? Ufattelig.. Anonymous poster hash: 29619...b2c
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #45 Skrevet 18. januar 2017 Er det virkelig noen som klarer å bli "blakk" med den inntekten? Ufattelig.. Anonymous poster hash: 29619...b2c Vi som har et forbruk på 120-130.000,- i mnd. Men vi er ikke blakke ved mnd slutt, da misforsto du. Vi har mere enn det inn per mnd. I tillegg har vi noen millioner på konto. Vi har tjent opp alt selv så det har ikke kommet "gratis" som enkelte andre opplever som f eks arver eller vinner penger. Anonymous poster hash: 51ad2...0d0
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #46 Skrevet 18. januar 2017 Vi har 50 000 inn etter skatt i måneden. Sparer 6000 i måneden. Har to barn i barnehage og sfo. Billån, boliglån og studielån har vi, og. Anonymous poster hash: 43fe8...686
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #47 Skrevet 18. januar 2017 Vi som har et forbruk på 120-130.000,- i mnd. Men vi er ikke blakke ved mnd slutt, da misforsto du. Vi har mere enn det inn per mnd. I tillegg har vi noen millioner på konto. Vi har tjent opp alt selv så det har ikke kommet "gratis" som enkelte andre opplever som f eks arver eller vinner penger. Anonymous poster hash: 51ad2...0d0 Ingen klandrer dere for å bruke penger altså, og det er jo forståelig at det koster mye å holde hester. Men HI som antyder at det liksom "må" renne ut like mye penger som det renner inn, har et helt bevisstløst forhold til sin egen økonomi. Anonymous poster hash: 22923...85e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #48 Skrevet 18. januar 2017 Vi har utbetalt 100.000 pr mnd og bruker også opp alt hver måned... Har lån på 23.000. Resten aner jeg ikke hva vi bruker til. Har tre barn og det går jo litt der. To biler. Men lever ellers et vanlig liv. Drar lite på ferie. Anonymous poster hash: b35ae...f05
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #49 Skrevet 18. januar 2017 Ingen klandrer dere for å bruke penger altså, og det er jo forståelig at det koster mye å holde hester. Men HI som antyder at det liksom "må" renne ut like mye penger som det renner inn, har et helt bevisstløst forhold til sin egen økonomi. Anonymous poster hash: 22923...85e Helt enig, det er helt "håpløst" at enkelte ikke klarer å se at man må tilpasse forbruket sitt og sette av penger til en buffer. Anonymous poster hash: 51ad2...0d0
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #50 Skrevet 18. januar 2017 Så du mener at folk som har hus, 2 biler, båt og hytte, som drar på ferier, trening, ut å spise, kino, og teater, som driver fritidsaktiviteter og ellers kjøper klær og dagligvarer er "fattige" eller bare "midt på treet"? Se det i øynene. Det du beskriver er rikdom selv i norsk målestokk. Anonymous poster hash: 22923...85e Neida, dette ER faktisk ganske vanlig levestandard for dagens familier! Anonymous poster hash: d25d7...4a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå