Gå til innhold

eggdonasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men eggdonasjon er ondt. Kan man ikke få barn, får man finne andre gleder i livet! Å skape barn i laboratorium er bare fullstendig feil... På alle måter. 

Fokuset burde heller vært på HVORDAN man kan få flere til å adoptere barn fra barnehjem. For DET er viktig! Det er riktig! Når man sier ja til eggdonasjon, sier man nei til barnehjemsbarna. Det er nettopp de som ikke kan få barn selv som bør adoptere, de bør overøse DE barna med kjærlighet. 

Anonymous poster hash: 152c4...466

Så du har adoptert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sæddonasjon er allerede dyr, og donoren får bare en liten slant. Greit nok, det er strengt tatt bare en orgasme.

Eggdonasjon betyr stimulering med hormoner og sprøyter i flere uker, veksten av follikel blir kontrollert ved ultralyd. Så må eggene tas ut, noe som absolutt er smertefullt. I verste fall har man også overstimulering. Dette er en himla stor jobb, det gjør fysiske smerter og dermed blir det dyrt, for ingen ved sine fulle fem gjør det gratis eller ut av idealisme. Mao: menneskeegg klar til befruktning blir en vare. En dyr vare.

Kvinner som har egg til overs fra sin egen behandling får disse som regel befruktet og nedfryst, så i beste fall kan man da snakke om embryodonasjon.

De etiske problemer kommer på toppen. Barn har en lovfestet rett å vite om sitt opphav. Slett ikke alle foreldrene som fikk barn med hjelp av sæddonor opplyser sine barn om det. Enda færre vil opplyse at mamma ikke er biologisk mamma. Til en viss grad kan jeg skjønne det, kvinnene har gått gravid med barnet og født det, så den lille tingen med gener er ikke så farlig tror de. Er det riktig? I så fall, må norske myndigheter ta ansvaret at barna opplyses? De gjør det ikke nå med sæddonorbarn.

Anonymous poster hash: 4bb30...8ab

Jo, loven ble endret for flere år siden, det må være åpen sæddonor i Norge. Og foreldre bør selvfølgelig være åpne om det. Tommel opp for eggdonasjon!

Anonymous poster hash: 17b33...513

Skrevet

Synd det ikke jobbes mer for å få fortgang i adopsjon. Det burde heller blitt brukt penger på det enn ressurser på eggdonasjon.

Hvem vil donere egg med sine gener til fremmede?

Anonymous poster hash: 35826...187

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor jeg vil meg selv så vondt at jeg velger å lese disse kommentarene, men nå er det for sent.

Mannen min er steril og jeg har ingen eggledere. Adopsjon koster ca 250.000kr og tar i snitt fem år. For ikke å nevne at snittalderen er tre år på de som adopteres. Eller at det finnes så mange regler på hvem som kan adoptere og at jeg og mannen ikke har mange valg (vi er ikke kristne og snakker ikke spansk, da forsvinner hele Afrika og sør amerika).

Det er så jævlig lett å si st det ikke er noen menneskerett å få barn for dere som har fått selv! Det er sinnsykt urettferdig og jeg blir oppriktig lei meg!

Det finnes teknologi og vilje til å hjelpe oss som sliter med dette og som bare ønsker å dette et barn til live. Da syns jeg heller ikke det skal være forskjell på om det er mannen eller damen det er noe galt med. Likestilling kalles det.

Reproduksjonsinstinktet er det sterkeste mennesket har, mange mener vi er her for nettopp dette. Det sier noe om hvor sterkt ønsket er!

Jeg skulle ønske dere sluttet å avfeie oss som står oppi dette, vi som sørger over de ufødte barna, vi som har vår hele verden (ufrivillig) utenfor det etablerte samfunn.

Du som sier eggdonasjon er ondt; det er du som er ond. Du som ikke eier empati, forståelse og medmenneskelighet. Mitt barn er dypt og inderlig elsket. Takket være teknologien fikk jeg bli mor og mannen min bli far. Det takker jeg for.

Samtidig håper jeg du aldri opplever at dine barn havner i denne knipa, det rammer tross alt 1/10. Det er hyggelig å bli bestemor.

Skrevet

Sæddonasjon er allerede dyr, og donoren får bare en liten slant. Greit nok, det er strengt tatt bare en orgasme.

Eggdonasjon betyr stimulering med hormoner og sprøyter i flere uker, veksten av follikel blir kontrollert ved ultralyd. Så må eggene tas ut, noe som absolutt er smertefullt. I verste fall har man også overstimulering. Dette er en himla stor jobb, det gjør fysiske smerter og dermed blir det dyrt, for ingen ved sine fulle fem gjør det gratis eller ut av idealisme. Mao: menneskeegg klar til befruktning blir en vare. En dyr vare.

Kvinner som har egg til overs fra sin egen behandling får disse som regel befruktet og nedfryst, så i beste fall kan man da snakke om embryodonasjon.

De etiske problemer kommer på toppen. Barn har en lovfestet rett å vite om sitt opphav. Slett ikke alle foreldrene som fikk barn med hjelp av sæddonor opplyser sine barn om det. Enda færre vil opplyse at mamma ikke er biologisk mamma. Til en viss grad kan jeg skjønne det, kvinnene har gått gravid med barnet og født det, så den lille tingen med gener er ikke så farlig tror de. Er det riktig? I så fall, må norske myndigheter ta ansvaret at barna opplyses? De gjør det ikke nå med sæddonorbarn.

Anonymous poster hash: 4bb30...8ab

Det at prosessen blir vanskeligere/dyrere gjør jo ikke at den automatisk blir moralsk feil eller at det ikke bør utføres. Det blir nok ikke like mange som donerer egg som donerer sæd, men likevel så kan jeg se for meg at en mor, søster, god venninne er villig til å gå gjennom denne prosessen for en de er glad i.

"Problemet" med at egg som er til overs blir bekfruktet og fryst ned er lett å løse. Det er bare å spørre kvinnen som uansett skal gjennom behandling, om hun er villig til å donere ekstra egg. Disse blir da ikke befruktet, men blir satt av til noen som venter på en eggdonasjon.

Jeg er enig i at barn har rett til å vite sitt genetiske opphav, både når det gjelder sæd- og eggdonasjon. Dette kan godt være lovpålagt slik at de som takker ja til eggdonasjon, vet at det er en del av pakka. Problem solved!

Anonymous poster hash: 7d276...148

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor jeg vil meg selv så vondt at jeg velger å lese disse kommentarene, men nå er det for sent.

Mannen min er steril og jeg har ingen eggledere. Adopsjon koster ca 250.000kr og tar i snitt fem år. For ikke å nevne at snittalderen er tre år på de som adopteres. Eller at det finnes så mange regler på hvem som kan adoptere og at jeg og mannen ikke har mange valg (vi er ikke kristne og snakker ikke spansk, da forsvinner hele Afrika og sør amerika).

Det er så jævlig lett å si st det ikke er noen menneskerett å få barn for dere som har fått selv! Det er sinnsykt urettferdig og jeg blir oppriktig lei meg!

Det finnes teknologi og vilje til å hjelpe oss som sliter med dette og som bare ønsker å dette et barn til live. Da syns jeg heller ikke det skal være forskjell på om det er mannen eller damen det er noe galt med. Likestilling kalles det.

Reproduksjonsinstinktet er det sterkeste mennesket har, mange mener vi er her for nettopp dette. Det sier noe om hvor sterkt ønsket er!

Jeg skulle ønske dere sluttet å avfeie oss som står oppi dette, vi som sørger over de ufødte barna, vi som har vår hele verden (ufrivillig) utenfor det etablerte samfunn.

Du som sier eggdonasjon er ondt; det er du som er ond. Du som ikke eier empati, forståelse og medmenneskelighet. Mitt barn er dypt og inderlig elsket. Takket være teknologien fikk jeg bli mor og mannen min bli far. Det takker jeg for.

Samtidig håper jeg du aldri opplever at dine barn havner i denne knipa, det rammer tross alt 1/10. Det er hyggelig å bli bestemor.

Det vil alltid finnes idioter, uansett hva som diskuteres. Prøv å filtrere vekk de som bare kommer med eder og galle og fokuser heller på alle de som er enige i deg og har forståelse.

Anonymous poster hash: 7d276...148

Skrevet

Synd det ikke jobbes mer for å få fortgang i adopsjon. Det burde heller blitt brukt penger på det enn ressurser på eggdonasjon.

Hvem vil donere egg med sine gener til fremmede?

Anonymous poster hash: 35826...187

Veldig mange faktisk. Myldrer av klinikker utenlands som tilbyr eggdonasjon, ikke problem å ta tak i egg. Du kan jo bare google.

Anonymous poster hash: ba31c...07d

Skrevet

Så bra skrevet! Så enig

Anonymous poster hash: 0f8cf...080

Skrevet

Hi her.

Jeg har selv tvillinger etter eggdonasjon.

Her i Norge blir det etter kvinner som allerede er i ivf og har egg til overs.

Blir ikke noe ekstra medisinering da.

De eggene er ikke beftuktet så ikke snakk om embryoadopsjon som også er forbudt i våre naboland.

Anonymous poster hash: 43258...4e9

Skrevet

Hvorfor er dette bra? Det er ikke en menneskerett å få barn!

Anonymous poster hash: 04685...86b

Er mye som ikke er en menneskerett.

F.eks er ikke sykepenger en menneskerett. Betyr det at vi skal avskaffe det? Det er ingen menneskerett å få betalt for å være hjemme med sykt barn. Bør vi avskaffe det?

Sæddonasjon er lov. Eggdonasjon bør bli lov. Det er den som donerer egg som tar valget, vil de ta risikoen knyttet til det, så må de få bestemme det selv.

Anonymous poster hash: 23e30...5ed

Skrevet

Hadde vært fint om dere som starter slike tråder kan legge ved en link så man kan lese om den aktuelle saken. Her altså en link til hvor det står at eggdonasjon blir lovlig. Jeg visste det diskuteres, men ikke hvor langt prosessen har kommet. Er det votert over?

Anonymous poster hash: 8d83a...f7b

Skrevet

På tide at det blir blir lovlig med eggdonasjon i Norge! Sæddonasjon er ok nå, men ikke eggdonasjon-  og det synes jeg er diskriminerende. Tror mange kvinner er så godhjertede at de ønsker å gi egg til de som sliter. For en fantastisk gave å gi til de som ikke klarer å lage egne barn! I mange land gir kvinner egg  - og går gjennom tester og hormonbehandling for å kunne gi. Så det er nok ikke helt riktig som du over her skriver. At det er mest de som har egg til overs (etter IVF mener du vel?) som gir egg. Mange klinikker utenlands og mange kvinner som donerer egg.

Sier ikke at ingen ville gjort det. Men de aller fleste egg som blir donert vil nok være egg til overs fra IVF. Det er slik det er i land hvor donering av egg har vært lovlig lenge.

Skrevet

Så du har adoptert?

Nei, hun har helt sikkert sine egne, biologiske barn og føler seg derfor fratatt ansvaret for de lidende barna på barnehjem (som hun er då bekymret for)...

Anonymous poster hash: e0843...b53

Skrevet

For stor ballast, så de er ikke verdt å adoptere? Fiffig tanke

Det er faktisk noe man MÅ og BØR tenke på ved adopsjon. Ellers blir det som med alle de amerikanske parene som returnerer barn med tilknytningsproblemer og adferdsvansker til Russland, eller det danske paret som overlot barnet sitt til barnevernet fordi det ble for utfordrende. Når barna har blitt gitt bort/lurt fra foreldrene når de ikke er spedbarn, eller de har ligget flere år uten stimuli, er deg ikke rart at det skaper problemer for barna. Hvis man er villig til å jobbe med det og man har kapasitet, flott, men for mange som ønsker seg en familie, ønsker ikke at den skal starte i en endeløs oppoverbakke.

Adopsjon er følelsesmessig og økonomisk krevende, langtekkelig og tungrodd.

Anonymous poster hash: e0843...b53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...