Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 Endelig ser det ut til at dette blir lov i Norge, jammen på tide. Anonymous poster hash: 43258...4e9
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 Endelig ser det ut til at dette blir lov i Norge, jammen på tide. Anonymous poster hash: 43258...4e9 Hvorfor er dette bra? Det er ikke en menneskerett å få barn! Anonymous poster hash: 04685...86b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #4 Skrevet 12. januar 2017 Hvorfor er dette bra? Det er ikke en menneskerett å få barn! Anonymous poster hash: 04685...86b Vi har mye bra i Norge som ikke er noen menneskerett. Det er et utrolig dårlig argument for å la være å gjøre noe. Anonymous poster hash: 26c10...065
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 Hvorfor er dette bra? Det er ikke en menneskerett å få barn! Anonymous poster hash: 04685...86b ENIG Anonymous poster hash: 152c4...466
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 Vi har mye bra i Norge som ikke er noen menneskerett. Det er et utrolig dårlig argument for å la være å gjøre noe. Anonymous poster hash: 26c10...065 Men eggdonasjon er ondt. Kan man ikke få barn, får man finne andre gleder i livet! Å skape barn i laboratorium er bare fullstendig feil... På alle måter. Fokuset burde heller vært på HVORDAN man kan få flere til å adoptere barn fra barnehjem. For DET er viktig! Det er riktig! Når man sier ja til eggdonasjon, sier man nei til barnehjemsbarna. Det er nettopp de som ikke kan få barn selv som bør adoptere, de bør overøse DE barna med kjærlighet. Anonymous poster hash: 152c4...466
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #7 Skrevet 12. januar 2017 Men eggdonasjon er ondt. Kan man ikke få barn, får man finne andre gleder i livet! Å skape barn i laboratorium er bare fullstendig feil... På alle måter. Fokuset burde heller vært på HVORDAN man kan få flere til å adoptere barn fra barnehjem. For DET er viktig! Det er riktig! Når man sier ja til eggdonasjon, sier man nei til barnehjemsbarna. Det er nettopp de som ikke kan få barn selv som bør adoptere, de bør overøse DE barna med kjærlighet. Anonymous poster hash: 152c4...466 Så du er i mot IVF og sæddonasjon også da? Anonymous poster hash: d59b5...f4d
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #8 Skrevet 12. januar 2017 Hvorfor er dette bra? Det er ikke en menneskerett å få barn! Anonymous poster hash: 04685...86b Men likestilling er en del av Geneve konvensjonen. Når man kan få hjelp dersom det er noe galt med mannen (sæddonasjon) må man også kunne få hjelp dersom det er noe galt med kvinnen (eggdonasjon) Anonymous poster hash: db47c...5fc
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #9 Skrevet 12. januar 2017 Hvorfor er dette bra? Det er ikke en menneskerett å få barn! Anonymous poster hash: 04685...86b Regner med du har barn? Hvorfor skal sæd donasjon da være lov?? Anonymous poster hash: 76ae5...da6
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #10 Skrevet 12. januar 2017 Men eggdonasjon er ondt. Kan man ikke få barn, får man finne andre gleder i livet! Å skape barn i laboratorium er bare fullstendig feil... På alle måter. Fokuset burde heller vært på HVORDAN man kan få flere til å adoptere barn fra barnehjem. For DET er viktig! Det er riktig! Når man sier ja til eggdonasjon, sier man nei til barnehjemsbarna. Det er nettopp de som ikke kan få barn selv som bør adoptere, de bør overøse DE barna med kjærlighet. Anonymous poster hash: 152c4...466 Det hjelper ikke barnehjemsbarna å forby eggdonasjon. Adopsjonsprosesser er svært dyre og langtekkelige. Dessuten er regelverkene både ĩNorge og mange av adopsjonslandene så intrikate og rigide at det vanskeliggjør og ekskluderer mange potensielt flotte foreldre. Dessuten er det en annen viktig faktor man må kunne tenke på. En del barnehjemsbarn har svært tyngende ballast, som kan gjøre tilknytning og sunn mental utvikling vanskelig, og dette krever mye av de som skal adoptere. Selv er jeg for eggdonasjon på lik linje med sæddonasjon. Disse barnløse parene blir oftest verken adoptivforeldre eller fosterforeldre. spørsmålet er da om mottaker må dekke større del av kostnadene selv (som ved adopsjon). Anonymous poster hash: e0843...b53
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #11 Skrevet 12. januar 2017 Man kan diskutere i en evighet om IVF og sæd/egg donasjon skal være lovlig, men all den tid sæddonasjon er lovlig er det en selvfølge at eggdonasjon også skal være lovlig og tilgjengelig for de som trenger det. Og når det kommer til kommentaren om barnevernsbarn mm så er det nå engang slik at å gå gjennom en adopsjonsprosess er en meget langdryg og ikke minst et lite nåløye. Man skal omtrent være feilfri på alle områder for å bli godkjent som adopsjonsforeldre og det er det mange som ikke er, men som fortsatt ville vært veldig gode adopsjonsforeldre. Anonymous poster hash: 24d41...bfd
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #12 Skrevet 12. januar 2017 Det er for få barn å få adoptert. Lett å si at dette er feil for de som har barn. Anonymous poster hash: 43258...4e9
Hannepålandet Skrevet 12. januar 2017 #13 Skrevet 12. januar 2017 Jeg hadde glatt donert! Sign me up 👍
Evablaum Skrevet 12. januar 2017 #14 Skrevet 12. januar 2017 Det hjelper ikke barnehjemsbarna å forby eggdonasjon. Adopsjonsprosesser er svært dyre og langtekkelige. Dessuten er regelverkene både ĩNorge og mange av adopsjonslandene så intrikate og rigide at det vanskeliggjør og ekskluderer mange potensielt flotte foreldre. Dessuten er det en annen viktig faktor man må kunne tenke på. En del barnehjemsbarn har svært tyngende ballast, som kan gjøre tilknytning og sunn mental utvikling vanskelig, og dette krever mye av de som skal adoptere. Selv er jeg for eggdonasjon på lik linje med sæddonasjon. Disse barnløse parene blir oftest verken adoptivforeldre eller fosterforeldre. spørsmålet er da om mottaker må dekke større del av kostnadene selv (som ved adopsjon). Anonymous poster hash: e0843...b53 For stor ballast, så de er ikke verdt å adoptere? Fiffig tanke
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #15 Skrevet 12. januar 2017 Et av problemene med eggdonasjon er vel at den som skal donere må gjennom en hormonbehandling som påvirker hele kroppen og som vel også kan øke sannsynligheten for kreft (mulig jeg tar feil, men mener jeg har hørt det). Hvis man går gjennom den behandlingen for å selv bli gravid, er det en ting, noe annet om det er for å gi egg til andre. Likevel er det jo mulighet for å bruke egg din har ble høstet hos noen som uansett skal gjennom behandlingen, men som får flere modne egg enn de trenger selv. Sæddonasjon er noe annet, for menn trenger ingen hormonbehandling og gjør bare noe de uansett gjør. Anonymous poster hash: d7a05...53d
Mummy79 Skrevet 12. januar 2017 #16 Skrevet 12. januar 2017 Et av problemene med eggdonasjon er vel at den som skal donere må gjennom en hormonbehandling som påvirker hele kroppen og som vel også kan øke sannsynligheten for kreft (mulig jeg tar feil, men mener jeg har hørt det). Hvis man går gjennom den behandlingen for å selv bli gravid, er det en ting, noe annet om det er for å gi egg til andre. Likevel er det jo mulighet for å bruke egg din har ble høstet hos noen som uansett skal gjennom behandlingen, men som får flere modne egg enn de trenger selv. Sæddonasjon er noe annet, for menn trenger ingen hormonbehandling og gjør bare noe de uansett gjør. Anonymous poster hash: d7a05...53d Det er vel strengt tatt opp til den som gjennomgår behandlingen å avgjøre om de vil ta risikoen? Flott at eggdonasjon blir lovlig, adopsjon er slett ingen enkel prosess og det er få barn som frigjøres til adopsjon
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #17 Skrevet 12. januar 2017 Hvorfor er dette bra? Det er ikke en menneskerett å få barn! Anonymous poster hash: 04685...86b Det er mye som ikke er en menneskerett, eks være frisk, ha venner osv, men det er ikke dermed sagt sagt at man bare skal ta lett på det. De som er ufrivillig barnløs ser jeg for meg kan ha det helt grusomt og da blir det for dumt for oss som lett får barn og bare "avfeie" det som om det skulle være en bagatell. Anonymous poster hash: 0f8cf...080
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #18 Skrevet 12. januar 2017 Men eggdonasjon er ondt. Kan man ikke få barn, får man finne andre gleder i livet! Å skape barn i laboratorium er bare fullstendig feil... På alle måter. Fokuset burde heller vært på HVORDAN man kan få flere til å adoptere barn fra barnehjem. For DET er viktig! Det er riktig! Når man sier ja til eggdonasjon, sier man nei til barnehjemsbarna. Det er nettopp de som ikke kan få barn selv som bør adoptere, de bør overøse DE barna med kjærlighet. Anonymous poster hash: 152c4...466 Har du selv vært ufrivillig barnløs? Du kan ikke forestille deg hvordan det er hvis du ikke har vært det. Hva om folk vil ha barn av sitt eget kjøtt og blod? Det er lett for oss som blir lett gravide og si "det er jo bare å adoptere" Anonymous poster hash: 0f8cf...080
Pobie Skrevet 12. januar 2017 #19 Skrevet 12. januar 2017 Et av problemene med eggdonasjon er vel at den som skal donere må gjennom en hormonbehandling som påvirker hele kroppen og som vel også kan øke sannsynligheten for kreft (mulig jeg tar feil, men mener jeg har hørt det). Hvis man går gjennom den behandlingen for å selv bli gravid, er det en ting, noe annet om det er for å gi egg til andre. Likevel er det jo mulighet for å bruke egg din har ble høstet hos noen som uansett skal gjennom behandlingen, men som får flere modne egg enn de trenger selv. Sæddonasjon er noe annet, for menn trenger ingen hormonbehandling og gjør bare noe de uansett gjør. Anonymous poster hash: d7a05...53d Det er nok svært få som vil gå gjennom denne behandlingen bare fordi de vil donere egg, med mindre de donerer til et familiemedlem. De aller flere donasjoner vil nok komme fra kvinner som allerede har gått gjennom behanding for sin egen del og har egg til overs. Uansett er det jo kvinnens eget valg om hun vil utsette seg selv for hormonbehandling for å donere egg.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 12. januar 2017 #20 Skrevet 12. januar 2017 Hvorfor er dette bra? Det er ikke en menneskerett å få barn! Anonymous poster hash: 04685...86b Hva så? Går det ikke an å kjempe for at folk skal få ting som gjør dem lykkelige uten at det er nedfelt i menneskerettighetene? Dummeste argumentet jeg ser! Brukes som regel av folk som ikke har noen andre gode argumenter. Dessuten; hadde du sagt det samme hvis det var dine barn som trengte hjelp. "Eggdonasjon??? Pøh, ække no menneskerettighet å få barn, vet du. Skaff deg ei katte du, jenta mi"...Særlig!
Sensitiv Skrevet 12. januar 2017 #21 Skrevet 12. januar 2017 På tide at det blir blir lovlig med eggdonasjon i Norge! Sæddonasjon er ok nå, men ikke eggdonasjon- og det synes jeg er diskriminerende. Tror mange kvinner er så godhjertede at de ønsker å gi egg til de som sliter. For en fantastisk gave å gi til de som ikke klarer å lage egne barn! I mange land gir kvinner egg - og går gjennom tester og hormonbehandling for å kunne gi. Så det er nok ikke helt riktig som du over her skriver. At det er mest de som har egg til overs (etter IVF mener du vel?) som gir egg. Mange klinikker utenlands og mange kvinner som donerer egg.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 12. januar 2017 #22 Skrevet 12. januar 2017 Men eggdonasjon er ondt. Kan man ikke få barn, får man finne andre gleder i livet! Å skape barn i laboratorium er bare fullstendig feil... På alle måter. Fokuset burde heller vært på HVORDAN man kan få flere til å adoptere barn fra barnehjem. For DET er viktig! Det er riktig! Når man sier ja til eggdonasjon, sier man nei til barnehjemsbarna. Det er nettopp de som ikke kan få barn selv som bør adoptere, de bør overøse DE barna med kjærlighet. Anonymous poster hash: 152c4...466 Hvor mange ganger må man si dette før dere får det inn hodet: "ADOPTERBARE BARN ER MANGELVARE! Det er en grunn til at det er 8 års ventetid enkelte steder.
februarprins2013 Skrevet 12. januar 2017 #23 Skrevet 12. januar 2017 synes det ikke er bra i det hele tatt
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #24 Skrevet 12. januar 2017 Sæddonasjon er allerede dyr, og donoren får bare en liten slant. Greit nok, det er strengt tatt bare en orgasme. Eggdonasjon betyr stimulering med hormoner og sprøyter i flere uker, veksten av follikel blir kontrollert ved ultralyd. Så må eggene tas ut, noe som absolutt er smertefullt. I verste fall har man også overstimulering. Dette er en himla stor jobb, det gjør fysiske smerter og dermed blir det dyrt, for ingen ved sine fulle fem gjør det gratis eller ut av idealisme. Mao: menneskeegg klar til befruktning blir en vare. En dyr vare. Kvinner som har egg til overs fra sin egen behandling får disse som regel befruktet og nedfryst, så i beste fall kan man da snakke om embryodonasjon. De etiske problemer kommer på toppen. Barn har en lovfestet rett å vite om sitt opphav. Slett ikke alle foreldrene som fikk barn med hjelp av sæddonor opplyser sine barn om det. Enda færre vil opplyse at mamma ikke er biologisk mamma. Til en viss grad kan jeg skjønne det, kvinnene har gått gravid med barnet og født det, så den lille tingen med gener er ikke så farlig tror de. Er det riktig? I så fall, må norske myndigheter ta ansvaret at barna opplyses? De gjør det ikke nå med sæddonorbarn. Anonymous poster hash: 4bb30...8ab
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #25 Skrevet 12. januar 2017 Jeg er veldig for at eggdonasjon blir lovlig i Norge, men jeg hadde ikke klart å gjøre det selv, gi eggene mine. Tenke på at jeg har ett barn der ute som egentlig er mitt. Og hva om dette barnet ringer og forteller hvem det er, nei det hadde jeg ikke klart Anonymous poster hash: 73da2...303
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå