Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Vi har et barn som spiller i korps. På 17.mai har de etter vår mening et alt for hardt program og barnet gruer seg allerede kraftig. Vi har derfor gitt korps leder beskjed om at vi henter barnet etter ca 3 timer. Eventuelt kan vi la barnet droppe hele korpset denne dagen hvis de foretrekker det. Svaret vi får er at dette er uaktuelt og noe vi ikke får ta opp med dirigenten eller andre foreldre. Hva gjør vi nå? Det er synd å droppe hele korpset når barnet synes det er morsomt, men barnet vil uansett ikke fortsette hvis det blir spilling hele 17.mai. Anonymous poster hash: 40038...40c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 Hø? Visste dere ikke om det? Her møter hovedkorpset opp kl 06.30, spiller i gatene kl 7, spiser frokost på skolen kl 9, spiller i byen kl 10, så lunsj kl 12 før de spiller på en annen skolen klokka 14 og så går de i tog ned til skolen vår kl 15.... men det visste vi jo om før vi meldte ungen på korpset.... Anonymous poster hash: 3b7fd...9d0
Mamma_til_2 Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 Det er jo en del av dealen spiller du i skolekorps så et det obligatorisk og spille 17.mai dette burde du ha forberedt barnet på før det startet i korpset.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 La barnet delta på det som er lystbetont, og drit i resten. Anonymous poster hash: d9967...8df
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #6 Skrevet 11. januar 2017 Jesus, hva trodde dere korps var, da? Ikke spillemann i over 6 timer for bare fremmede mennesker for barn under 12 år. Har du noe konstruktivt å komme med? Anonymous poster hash: 40038...40c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #7 Skrevet 11. januar 2017 Det er mange korps som har et altfor tøft program på 17.mai. De er barn, men på 17. Mai tar man plutselig ingen hensyn og 9-14-åringer skal stå på og lage stemning fra morgen til kveld for alle de sure, gamle folka som aldri ellers gidder å møte opp på en konsert. Latterlig! Jeg likte veldig godt å spille i korps selv, men hatet 17.mai. Dere burde diskutere programmet på et foreldremøte og komme frem til en løsning slik at dagen blir lystbetont også for barna i korpset. Anonymous poster hash: fb9af...6ad
geitemarken Skrevet 11. januar 2017 #8 Skrevet 11. januar 2017 Det må da gå ann å ta opp på et foreldremøte at 17 mai blir for omfattende. Det gjorde vi og fikk halvert programmet. Ungene blir dødssliten og slutter i korpset. De gruet seg slik som ditt barn, men nå gleder de seg igjen nå når det er overkommelig program. Bevares vi har det fortsatt travelt, men på ingen måte slik som før. Spør de ansvarlige om hva de tenker dette hardkjør gjør med rekrutteringen, og hvor mange som har sluttet. Om svaret et at ingen har sluttet burde det være rom for å ta det opp på forldremøte uten at noen skal føle seg truet. Om unger HAR sluttet pga dette er det ihvertfall grunn for bekymring og for å ta det opp på foreldremøte. Men du hva er det verste som kan skje når du henter ungen etter 3 timer? Skal de nekte deg? Da kidnapper de jo ungen.. Skal de nekte ungen å spille i korpset? Da er de jo så useriøse at en bør vurdere om ikke det er like greit da.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #9 Skrevet 11. januar 2017 Er det DU som syns det blir for heftig program, eller er det barnet?? Jeg har spilt i korps siden jeg gikk på barneskolen, vi startet på 17. mai rundt kl. 6.00. Holdt vel på til rundt 15-16. Vi hadde det kjempemorsomt!!! Så utrolig gøy å få være med på å lage stemning for alle andre. Nå for tiden er det jo såååå synd på barn hvis det blir bittelitt slitsomt for de... Anonymous poster hash: 3f634...b40
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #10 Skrevet 11. januar 2017 Hø? Visste dere ikke om det? Her møter hovedkorpset opp kl 06.30, spiller i gatene kl 7, spiser frokost på skolen kl 9, spiller i byen kl 10, så lunsj kl 12 før de spiller på en annen skolen klokka 14 og så går de i tog ned til skolen vår kl 15.... men det visste vi jo om før vi meldte ungen på korpset.... Anonymous poster hash: 3b7fd...9d0 Uansett hva vi voksne burde vist så har vi nå en niåring som ikke vil bruke hele 17.mai på ulike konserter. Det er synd å måtte slutte på grunn av voldsomt arbeidspress på en dag i året, men det er et reelt alternativ. Personlig synes jeg det må være bedre for dirigenten å få beskjed nå enn etter de første 3 spilleoppdragene på 17.mai. Anonymous poster hash: 40038...40c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #11 Skrevet 11. januar 2017 Er det DU som syns det blir for heftig program, eller er det barnet?? Jeg har spilt i korps siden jeg gikk på barneskolen, vi startet på 17. mai rundt kl. 6.00. Holdt vel på til rundt 15-16. Vi hadde det kjempemorsomt!!! Så utrolig gøy å få være med på å lage stemning for alle andre. Nå for tiden er det jo såååå synd på barn hvis det blir bittelitt slitsomt for de... Anonymous poster hash: 3f634...b40 Det er barnet som sier plent nei, men jeg er enig. Det kan hende det blir mor sommeren om noen år igjen, men ikke nå. Anonymous poster hash: 40038...40c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #12 Skrevet 11. januar 2017 Det er barnet som sier plent nei, men jeg er enig. Det kan hende det blir mor sommeren om noen år igjen, men ikke nå. Anonymous poster hash: 40038...40c Hvis barnet skal bli mor til sommeren, skjønner jeg at det blir tungt å marsjere så langt med bekkenløsning og greier. Anonymous poster hash: aab82...785
Førstemann Skrevet 12. januar 2017 #13 Skrevet 12. januar 2017 Jeg har 2 barn i korps og vi har 3 oppdrag 17. mai. En morgenrute og flaggheising i nabolaget, så spiser vi frokost sammen før vi drar til Oslo sentrum og går i barnetoget. Det varierer jo i tidspunkt. Så er det pause frem til borgertog kl 16. Det er ikke veldig mye, men slitsomt. Ett av barna mine kan ikke gå alle 3 oppdragene, så for henne prioriterer vi spillingen i Oslo sentrum. Gir bare beskjed til dirigent om at sånn blir det. Hun andre er med på alt, så lenge hun selv syns det er morsomt.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #14 Skrevet 12. januar 2017 Her starter det 07.30 og då skal de hentes 16.30. I løpet av den tiden har de spilt i toget, på 2 skoler (men ikke sin egen), på et arrangement i sentrum og på diverse sykehjem. Maten begrenser seg til brødskiver på et klasserom og det er ikke satt av tid til å være med på leker eller liknende. Anonymous poster hash: 40038...40c
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #15 Skrevet 12. januar 2017 Ja, bare lær ungen at en har ikke ansvar for resten av korpset som ikke kan gjøre ulike sanger fordi de mangler et instrument. At noen skal slite med å lage god stemning i toget mens de andre plutselig så en kompis eller stakk for å kjøpe is. At når en melder seg på en gruppeaktivitet er det fremdeles bare meg,meg,meg som gjelder. Og selvsagt er det masse program 17 mai, er eneste dagen vi andre orker å høre musikken. Er det tøffere for akkurat DIN unge å følge ansvaret og programmet enn alle andre ungene i korpset? Høres veikt og ansvarsløst ut Anonymous poster hash: d2cc7...a2b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #16 Skrevet 12. januar 2017 Ja, bare lær ungen at en har ikke ansvar for resten av korpset som ikke kan gjøre ulike sanger fordi de mangler et instrument. At noen skal slite med å lage god stemning i toget mens de andre plutselig så en kompis eller stakk for å kjøpe is. At når en melder seg på en gruppeaktivitet er det fremdeles bare meg,meg,meg som gjelder. Og selvsagt er det masse program 17 mai, er eneste dagen vi andre orker å høre musikken. Er det tøffere for akkurat DIN unge å følge ansvaret og programmet enn alle andre ungene i korpset? Høres veikt og ansvarsløst ut Anonymous poster hash: d2cc7...a2b Det er nok ikke mye verre for mitt barn selv om de fleste andre er eldre. Alternativet blir å melde seg ut av korpset. Det blir ikke flere som spiller det instrumentet av den grunn. Anonymous poster hash: 40038...40c
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #17 Skrevet 12. januar 2017 Akkurat dette var grunnen til at mitt barn ikke fikk begynne i korps, selv om ønsket var der. Pga diagnoser har vi alltid måtte droppe skolearrangementet etter skoletoget fordi barnet var utslitt, så spilling fra morgen til ettermiddag hadde ikke gått for mitt barn. Ille at barn skal utestenges fra noe de har lyst til å drive med fordi de ikke har kapasitet til så lange dager. Anonymous poster hash: 6defa...456
soleia Skrevet 12. januar 2017 #18 Skrevet 12. januar 2017 (endret) Høyres ut som mange korps har eit alt for omfattande program. Var med i korps sjølv, og var på tre speleoppdrag i løpet av dagen, men det var lagt opp så vi skulle ha det kjekt og. Vi fekk pølser og is mellom oppdraga, og vart ferdige med speleoppdraga til leikane på siste staden byrja. Det var hektisk, men vi gleda oss likevel. Ville teke det opp i foreldregruppa, og om dei har "forlova" seg for dette året, så må det kunne gå an å få ein diskusjon og reduksjon i oppdrag til neste år, dersom andre er eininge. Speling i korps er ein flott, og gjev mykje lærdom. Det er synd om eit slikt hardt program, som utnyttar ungane, skal føre til at fleire ikkje vil gå i korps. Endret 12. januar 2017 av soleia
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #19 Skrevet 12. januar 2017 Når barnet blir med på en aktivitet, så forplikter de seg til å være med på ting. Hvis det blir for mye, må man snakke med de ansvarlige og spørre om det et en mulighet for å kutte ned. Å fortelle dirigenten at sånn blir det, er ikke riktig måte å gjøre det på. Og som flette skriver, bør det tas opp med alle foreldrene om førte syns det et mye sånn at de kan gjøre noe med det, om ikke i år, så til neste år. Hvis det er kun ditt barn som syns det er for mye, så kanskje det er greit å droppe det uansett, men om de har lovet å stille opp et sted, kan ikke alle trekke seg. Det hjelper også å melde seg inn i styre, da er man med og ordner og da et det lettere å påvirke. Det verste er de som mener masse, men aldri stiller opp selv. Anonymous poster hash: 277e7...088
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #20 Skrevet 12. januar 2017 Når barnet blir med på en aktivitet, så forplikter de seg til å være med på ting. Hvis det blir for mye, må man snakke med de ansvarlige og spørre om det et en mulighet for å kutte ned. Å fortelle dirigenten at sånn blir det, er ikke riktig måte å gjøre det på. Og som flette skriver, bør det tas opp med alle foreldrene om førte syns det et mye sånn at de kan gjøre noe med det, om ikke i år, så til neste år. Hvis det er kun ditt barn som syns det er for mye, så kanskje det er greit å droppe det uansett, men om de har lovet å stille opp et sted, kan ikke alle trekke seg. Det hjelper også å melde seg inn i styre, da er man med og ordner og da et det lettere å påvirke. Det verste er de som mener masse, men aldri stiller opp selv. Anonymous poster hash: 277e7...088 Saken er at det blir sånn. Enten så slutter barnet eller så blir det bare med en del av 17.mai. Det må være bedre å gi beskjed nå, slik at dirigenten vet om det, enn samme dag når det er planlagt at barnet skal spille. Anonymous poster hash: 40038...40c
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #21 Skrevet 12. januar 2017 Saken er at det blir sånn. Enten så slutter barnet eller så blir det bare med en del av 17.mai. Det må være bedre å gi beskjed nå, slik at dirigenten vet om det, enn samme dag når det er planlagt at barnet skal spille. Anonymous poster hash: 40038...40c Jeg syns ikke det er greit å "gi beskjed", det er bedre å snakke med dirigenten å finne en løsning. I et korps kan man ikke nødvendigvis bare ta ut en person og så fungerer samspillet like bra. Et korps uten stortrommen, vil feks ikke fungere, og det blir også rart hvis 1.trompeten plutselig ikke er der. Selvfølgelig er det bedre å finne en løsning nå en 16.mai, men snakk med dirigenten heller enn å bare si"sånn blir det". Anonymous poster hash: 277e7...088
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #22 Skrevet 12. januar 2017 Høyres ut som mange korps har eit alt for omfattande program. Var med i korps sjølv, og var på tre speleoppdrag i løpet av dagen, men det var lagt opp så vi skulle ha det kjekt og. Vi fekk pølser og is mellom oppdraga, og vart ferdige med speleoppdraga til leikane på siste staden byrja. Det var hektisk, men vi gleda oss likevel. Ville teke det opp i foreldregruppa, og om dei har "forlova" seg for dette året, så må det kunne gå an å få ein diskusjon og reduksjon i oppdrag til neste år, dersom andre er eininge. Speling i korps er ein flott, og gjev mykje lærdom. Det er synd om eit slikt hardt program, som utnyttar ungane, skal føre til at fleire ikkje vil gå i korps. En annen ting er jo at de ikke får ordentlig mat. Selv om Norge har brødkult, så er brødskiver ikke ordentlig mat når man skal stå og spille i 8 timer i strekk. Det er heller ikke greit at barna ikke har tid til å slappe av, løpe litt, leke og tenke på andre ting mellom oppdragene. Det er snakk om små barn, ikke voksne proffe musikere. Har selv vært proff musiker som liten, og vi har aldri hatt slik kjør som HI beskriver, i tillegg til søppelmat hele dagen. Problemet er jo at det ser ut som de aller fleste ikke vil ha sånn stress på 17. mai, men det er forventet at alle er slitne og lei etter å ha deltatt på alt for mye denne dagen. Jeg har aldri opplevd noe kos i forbindelse med 17. mai, bortsett fra marsjering i regnet, løping hit og dit for å arrangere leker som de fleste barna ikke ønsker å delta på, baking, vasking, stress med å finne parkeringsplass og så videre. Vi bor i en bygd med en skole. Skolen er liten, og problemet er at HELE skolen har ansvaret for 17. mai HVERT år. I tillegg er det opplest og vedtatt at vi foreldrene skal fore hele bygda. Vi skal smøre 50 halve rundstykker per barn, bake 1 eller 2 kaker per barn og stille med et lotterigevinst til kr. 100 per barn. I tillegg må vi betale oss inn per pers, 100 kroner for voksne og 60 for barn. Is og brus er ikke inkludert i dette og må kjøpes utenom. I tillegg må alle foreldrene på skolen pynte, ordne, vaske, stå på kjøkkenet, i kiosken, arrangere leker og så videre. Ikke bare en klasse, men ALLE HVERT år. Andre folk i bygda kommer, betaler 100 kroner og sitter og spiser. Synes slikt er provoserende. I tillegg er det ikke avsatt parkeringsplasser til oss som har barn på skolen, slik at mange i bygda tar opp parkeringsplassene, og vi må gå opptil 1 kilometer med rundstykker, kaker og gevinster i hendene fordi det ikke er plass til våre biler. Så de siste årene har jeg aldri gledet meg ti 17. mai. Ungene selv synes det er alt for mye, at lotteri hver gang det er tilstelning på skolen er teit (og vi får aldri vite hva de pengene går til). Varmmat lages kun til korpset, vi andre må spise tørre rundstykker. Siste året fikk vi beskjed om at vi måtte lage gluten- og melkefrie kaker, og mange av oss, meg inkludert, har aldri bakt noe slik og har lite erfaring med det generelt. For å få til god gluten- og melkefri bakst må man ha erfaring med det, de første gangene blir jo bare fiasko. I tillegg fikk vi beskjed om at disse folkene ikke tålte spor av gluten, slik at vi måtte rundvaske kjøkkenet før vi laget disse kakene. I år vurderer jeg å stikke av på 17. mai og heller dra til nærmeste by og gå i toget der. Så vi endelig får opplevd litt kos på 17. mai. Anonymous poster hash: 82d18...ced
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #23 Skrevet 12. januar 2017 Her er det morgentog klokka 7. Så er det bytog klokka 10. Tilslutt er det skoletog i "bydelen" klokka 15. Blir endel km ja 😀 alle sovner tidlig den dagen Anonymous poster hash: f11c4...883
Mamma-til-3-jenter Skrevet 12. januar 2017 #24 Skrevet 12. januar 2017 Vi bor i en bygd med en skole. Skolen er liten, og problemet er at HELE skolen har ansvaret for 17. mai HVERT år. I tillegg er det opplest og vedtatt at vi foreldrene skal fore hele bygda. Vi skal smøre 50 halve rundstykker per barn, bake 1 eller 2 kaker per barn og stille med et lotterigevinst til kr. 100 per barn. I tillegg må vi betale oss inn per pers, 100 kroner for voksne og 60 for barn. Is og brus er ikke inkludert i dette og må kjøpes utenom. I tillegg må alle foreldrene på skolen pynte, ordne, vaske, stå på kjøkkenet, i kiosken, arrangere leker og så videre. Ikke bare en klasse, men ALLE HVERT år. Andre folk i bygda kommer, betaler 100 kroner og sitter og spiser. Synes slikt er provoserende. I tillegg er det ikke avsatt parkeringsplasser til oss som har barn på skolen, slik at mange i bygda tar opp parkeringsplassene, og vi må gå opptil 1 kilometer med rundstykker, kaker og gevinster i hendene fordi det ikke er plass til våre biler. Så de siste årene har jeg aldri gledet meg ti 17. mai. Ungene selv synes det er alt for mye, at lotteri hver gang det er tilstelning på skolen er teit (og vi får aldri vite hva de pengene går til). Varmmat lages kun til korpset, vi andre må spise tørre rundstykker. Siste året fikk vi beskjed om at vi måtte lage gluten- og melkefrie kaker, og mange av oss, meg inkludert, har aldri bakt noe slik og har lite erfaring med det generelt. For å få til god gluten- og melkefri bakst må man ha erfaring med det, de første gangene blir jo bare fiasko. I tillegg fikk vi beskjed om at disse folkene ikke tålte spor av gluten, slik at vi måtte rundvaske kjøkkenet før vi laget disse kakene. I år vurderer jeg å stikke av på 17. mai og heller dra til nærmeste by og gå i toget der. Så vi endelig får opplevd litt kos på 17. mai. Anonymous poster hash: 82d18...ced Dette hadde jeg IKKE orket!! Reis bort!!!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2017 #25 Skrevet 12. januar 2017 En annen ting er jo at de ikke får ordentlig mat. Selv om Norge har brødkult, så er brødskiver ikke ordentlig mat når man skal stå og spille i 8 timer i strekk. Det er heller ikke greit at barna ikke har tid til å slappe av, løpe litt, leke og tenke på andre ting mellom oppdragene. Det er snakk om små barn, ikke voksne proffe musikere. Har selv vært proff musiker som liten, og vi har aldri hatt slik kjør som HI beskriver, i tillegg til søppelmat hele dagen. Problemet er jo at det ser ut som de aller fleste ikke vil ha sånn stress på 17. mai, men det er forventet at alle er slitne og lei etter å ha deltatt på alt for mye denne dagen. Jeg har aldri opplevd noe kos i forbindelse med 17. mai, bortsett fra marsjering i regnet, løping hit og dit for å arrangere leker som de fleste barna ikke ønsker å delta på, baking, vasking, stress med å finne parkeringsplass og så videre. Vi bor i en bygd med en skole. Skolen er liten, og problemet er at HELE skolen har ansvaret for 17. mai HVERT år. I tillegg er det opplest og vedtatt at vi foreldrene skal fore hele bygda. Vi skal smøre 50 halve rundstykker per barn, bake 1 eller 2 kaker per barn og stille med et lotterigevinst til kr. 100 per barn. I tillegg må vi betale oss inn per pers, 100 kroner for voksne og 60 for barn. Is og brus er ikke inkludert i dette og må kjøpes utenom. I tillegg må alle foreldrene på skolen pynte, ordne, vaske, stå på kjøkkenet, i kiosken, arrangere leker og så videre. Ikke bare en klasse, men ALLE HVERT år. Andre folk i bygda kommer, betaler 100 kroner og sitter og spiser. Synes slikt er provoserende. I tillegg er det ikke avsatt parkeringsplasser til oss som har barn på skolen, slik at mange i bygda tar opp parkeringsplassene, og vi må gå opptil 1 kilometer med rundstykker, kaker og gevinster i hendene fordi det ikke er plass til våre biler. Så de siste årene har jeg aldri gledet meg ti 17. mai. Ungene selv synes det er alt for mye, at lotteri hver gang det er tilstelning på skolen er teit (og vi får aldri vite hva de pengene går til). Varmmat lages kun til korpset, vi andre må spise tørre rundstykker. Siste året fikk vi beskjed om at vi måtte lage gluten- og melkefrie kaker, og mange av oss, meg inkludert, har aldri bakt noe slik og har lite erfaring med det generelt. For å få til god gluten- og melkefri bakst må man ha erfaring med det, de første gangene blir jo bare fiasko. I tillegg fikk vi beskjed om at disse folkene ikke tålte spor av gluten, slik at vi måtte rundvaske kjøkkenet før vi laget disse kakene. I år vurderer jeg å stikke av på 17. mai og heller dra til nærmeste by og gå i toget der. Så vi endelig får opplevd litt kos på 17. mai. Anonymous poster hash: 82d18...ced Hadde reist bort 🙈 Anonymous poster hash: 6084a...f73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå