Gå til innhold

Passer familien vår til et 3 barn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan godt hende det... Men har selv 2 søsken og vi fikk velge 1 aktivitet hver.... Kan ikke se at det er krise? Ingen av oss har tatt skade av det? Hadde kun 1 av 3 fått flere aktiviteter så er det jo urettferdig. Hva er livet hvis det aldri er kos med familie og bare ture rundt på aktiviteter? Skjønner ikke helt at det alene skal være begrunnelse til å ikke få flere barn. Litt søkt spør du meg. Hi

Anonymous poster hash: 183ea...0b9

Jeg reagerer også på det med en aktivitet. Om du syns mer enn en aktivitet per barn er for stressende når du bare har to barn tror jeg du kan droppe det tredje barnet. For det er mye mer krevende med et tredje barn enn en aktivitet eller to ekstra.

Tre barn er supert, men når man har mer enn to er det virkelig aldri pause. Når du er ferdig med å hjelpe nr tre med noe er det påan igjen med nr en, og sånn går nå livet.

Anonymous poster hash: a0fe6...d67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er usikker på om jeg ønsker et 3 barn eller ikke.... Klarer ikke å bestemme meg for om det er "lurt" å få et tredje barn, eller om det da skjærer seg helt... Vet at man vil elske barnet man får, men vil helst ikke sitte å angre på avgjørelsen.

Vi har to barn, et på 6 og et på 3 år. Begge har stabile jobber og grei nok plass. Selv syns jeg overgangen fra 0 til 1 barn var en ekstrem omveltning, men fra 1 til 2, nesten ikke i det hele tatt. Nå skal de sies at nr 1 ikke sov det første året, imens nummer 2 har sovet hele netter siden 2 mnd alder(vet, super heldig). Både jeg og mannen liker å ha et sosialt liv både felles og hver for oss.... Setter pris på litt egentid.

Jeg stiller ikke høye krav til at alt skal være plettfritt og klarer fint å slappe av i litt rot, mannen er noe mer ryddefreak enn meg.. Jeg er litt uorganisert og kan ha litt dårlig tålmodighet med ting. Har besteforeldre i 50 årene på begge sider, som bor like i nærheten. De har selvfølgelig fulle jobber og et liv utenom oss, så kan ikke forvente at de skal stille opp like mye som de allerede gjør. Barna vi allerede har begynner jo å bli litt mer selvstendige, så trenger jo da ikke å stresse med 2 bleiebarn samtidig osv.

De kommer heller ikke til å få velge mer enn 1 aktivitet hver, bare så det er sagt.

Så hvordan er det egentlig med 3 barn? Heeeelt ærlig? Blir det "dritten i midten" ? Har man aldri tid til hverandre eller noe egentid?Vil ikke kun høre om det rosenrøde, men også den realistiske hverdagen. Både fra dem med små og store barn.

Må folk som velger å få 3 barn være selvutslettende og ikke regne med å være annet enn mamma/pappa 100% de neste 18 årene? Tell me! :) He he

Har 3 barn og ville aldri vært foruten noen:).Synest det hørtes lurt ut med en fritidsaktivitet pr barn.Hvordan er stressnivået på barn som skal på noe hele tiden?Hva med kvalitetstid ved felles middag?Lekser? Har en fotballgutt,og 2 jenter på dans og hun ene på en fritidsaktivitet til.Følg hjertet ang antall barn.Synest i stor grad at dere bør gå for nr 3:)

Anonymous poster hash: 3be2b...92c

Skrevet

Jeg har tre, 7-12-14 år. Det er travelt og hektisk, lite tid til egentid og venninner. Ferier er kjempedyrt. Elsker alle tre, men livet hadde vært enklere med to.

Anonymous poster hash: 104ba...896

Skrevet

Mine er 5, 7 og 10.

Har hatt noen hektiske år, ja. Kan ikke si at vi ikke har det. I tillegg til hektisk småbarnsperiode slet jeg med sykdom i noen år, så det var ekstra tøft.

Men nå synes jeg de er blitt såpass store at det begynner å hjelpe på. De blir mer selvstendige og klarer seg mer selv. Nå kan jeg dra på butikken uten å måtte ta med meg hele gjengen. Nå kan jeg sove litt ut i helgene uten å måtte stå opp kl 5 med en hyper 1-åring. Osv. Osv.

Det blir jo selvfølgelig litt søskenkrangling, og det kan gå ganske vilt for seg her noen ganger. 🙈

Men de har veeeeeldig stor glede av hverandre også. Alltid noen å leke med. Og ofte velger de to yngste hverandre å leke med fremfor med venner. De er temmelig nære.

I tillegg er jeg ekstremt stolt av dem da. De er så fine gutter. ❤

Jeg har alltid sagt jeg vil ha 4 barn, men jeg sier meg fornøyd med de 3 jeg har. 😊 Selv om barna stadig vekk spør når vi skal få en baby til. 😉

Skrevet

Jeg reagerer også på det med en aktivitet. Om du syns mer enn en aktivitet per barn er for stressende når du bare har to barn tror jeg du kan droppe det tredje barnet. For det er mye mer krevende med et tredje barn enn en aktivitet eller to ekstra.

Tre barn er supert, men når man har mer enn to er det virkelig aldri pause. Når du er ferdig med å hjelpe nr tre med noe er det påan igjen med nr en, og sånn går nå livet.

Anonymous poster hash: a0fe6...d67

Handler da ikke bare om stress, hvis du ha lest svarene mine. Handler om at jeg ikke skjønner at barn skal diktere absolutt alt i familien, økonomi(utrolig mange aktiviteter som er dyre) og ikke minst det er ikke mulig i enkelte tilfeller. Barna må heller velge noe de brenner litt for. Hvis 1 unge går på fotball er det jo gjerne trening 4 dager i uken, kamp nesten hver helg+++ og ikke minst så ser jeg at fotball utstyr koster en del. Skal den ungen da få eksempelvis trene håndball og ha pianotimer i tillegg og? Når gjør ungene lekser da?, møter andre venner? Handler om at det må være nok timer i døgnet. Flere 3 - 4 barns mødre som på min arbeidsplass som praktiserer 1 aktivitet per unge også kanskje alle er med i Speideren(ikke dyrt og sjeldnere)... Faktisk de som anbefalt det for meg. Det er faktisk ikke noe forskjell i tankemåte for meg kun med 2.  Mine har en aktivitet hver og det er foreløpig 2 ganger i uka, men blir snart 3 dager. Mener oppriktig at barn har godt av å måtte rette seg etter hele familien og ikke kun seg selv. Bli god i den aktiviteten de faktisk driver med, ikke spre fokuset over flere ting på en gang...

Klart hvis det er sånn at for å få 3 barn, så måååå barna ha masse aktiviteter(skjønner ikke kriteriet der), så er det kanskje ikke noe for meg ;) Eller så er kriteriet da at samlet brutto inntekt i husholdningen, minimum må være 1,5 mill... For veldig mange av aktivitetene er svært dyre... :) HI

Skrevet

Jeg har tre barn og det er utrolig mye logistikk, stress og mas. 

Hentet ungene kl 15 i dag, og bare på den timen har to unger grått noe sinnsykt. Alle skal ha oppmerksomhet og hjelp samtidig. Føler jeg blir slukt levende. Etter det er vi ferdig med lekser, og de leker fint nede sammen. Det er ro og fred.

Overganger kan være ille. Men så har de til gjengjeld noen å leke med. 

Anonymous poster hash: 6d137...8ce
Skrevet

Handler da ikke bare om stress, hvis du ha lest svarene mine. Handler om at jeg ikke skjønner at barn skal diktere absolutt alt i familien, økonomi(utrolig mange aktiviteter som er dyre) og ikke minst det er ikke mulig i enkelte tilfeller. Barna må heller velge noe de brenner litt for. Hvis 1 unge går på fotball er det jo gjerne trening 4 dager i uken, kamp nesten hver helg+++ og ikke minst så ser jeg at fotball utstyr koster en del. Skal den ungen da få eksempelvis trene håndball og ha pianotimer i tillegg og? Når gjør ungene lekser da?, møter andre venner? Handler om at det må være nok timer i døgnet. Flere 3 - 4 barns mødre som på min arbeidsplass som praktiserer 1 aktivitet per unge også kanskje alle er med i Speideren(ikke dyrt og sjeldnere)... Faktisk de som anbefalt det for meg. Det er faktisk ikke noe forskjell i tankemåte for meg kun med 2. Mine har en aktivitet hver og det er foreløpig 2 ganger i uka, men blir snart 3 dager. Mener oppriktig at barn har godt av å måtte rette seg etter hele familien og ikke kun seg selv. Bli god i den aktiviteten de faktisk driver med, ikke spre fokuset over flere ting på en gang...

Klart hvis det er sånn at for å få 3 barn, så måååå barna ha masse aktiviteter(skjønner ikke kriteriet der), så er det kanskje ikke noe for meg ;) Eller så er kriteriet da at samlet brutto inntekt i husholdningen, minimum må være 1,5 mill... For veldig mange av aktivitetene er svært dyre... :) HI

Vi har også sagt Max en aktivitet pr. barn. Men har latt de to eldste melde seg på samme aktivitet nå (de holder begge på med ting fra før) siden vi så at det ikke ville gjøre hverdagen vår mer stressende.

Jeg forstår meg ikke på de foreldrene som lar barna gå på 4-5 aktiviteter hver, også klager de på tidsklemma og at de er så slitne. Samfunnet er lagt opp i dag til at begge foreldrene må jobbe. Og jeg tror ingen, verken barn eller voksne, har godt av at alt skal være så jævla stress absolutt hele tiden!

Vet i hvert fall at mine barn setter veldig pris på de dagene da det ikke er noe som skjer.

Jeg er veldig enig i det han her sier om utbrente små voksne:

http://www.dn.no/talent/2015/01/08/2159/Helse/-utbrente-sm-voksne

Så nei, man må ikke stoppe på to barn bare fordi man ikke vil la dem gå på alle aktivitetene de ønsker og kan.

Om du ønsker deg et tredje barn er det bare å kjøre på. 😊

Skrevet

Hvis du lar være å få det tredje barnet, har du i hvert fall råd til å la de to du allerede har bli med på en hel haug aktiviteter til.

Anonymous poster hash: 50f43...46e

Skrevet

Hvis du lar være å få det tredje barnet, har du i hvert fall råd til å la de to du allerede har bli med på en hel haug aktiviteter til.

Anonymous poster hash: 50f43...46e

Ja klart jeg kunne ;) He he... Men nei, tenker at de må lære at det er mye man kan ha lyst til, men ikke alt man kan få ;) Sånn er det jo med mange ting her i livet :) Hi

Skrevet

Du vet ikke hvordan ditt 3.barn blir, kanskje blir det et rolig barn som sover fra dag 1.

Du blir kanskje bare mindre klok av å dvele så lenge med avgjørelsen. Følg magefølelsen 😊 Hva sier mannen din? Er ham med på ett 3.barn?

Anonymous poster hash: 3be6d...eb6

Skrevet

Jeg veit ikke hvordan det er å ha 3 barn, for vi gikk rett fra 2 til 4. Og så kom jammen nr 5 også.

Kjenn på magefølelsen! Vil dere ha nr tre så klarer dere selvfølgelig det.

Og du... Jeg støtter helt at det holder med en aktivitet pr barn.

Anonymous poster hash: 01020...fb2

Skrevet

Har tre barn. Syv, to og fire år. Helt supert! Som for deg var overgangen fra 0 til 1 verst. De to andre har bare sklidd inn i rekken. Ikke at det har vært uproblematisk i forhold til sjalusi og krangling, men ser også at de har så glede av å være tre. Litt mindre "en på en" hakking hvis du skjønner. Ville aldri stoppet på to, men føler meg akkurat passe mettet nå. (Kunne fint fått en til om vi levde på 50-tallet)

Anonymous poster hash: 2c182...1f4

Skrevet

Du vet ikke hvordan ditt 3.barn blir, kanskje blir det et rolig barn som sover fra dag 1.

Du blir kanskje bare mindre klok av å dvele så lenge med avgjørelsen. Følg magefølelsen Hva sier mannen din? Er ham med på ett 3.barn?

Anonymous poster hash: 3be6d...eb6

Han nevnte her om kvelden at det hadde jo vært koselig om jeg hadde hatt gravidemage igjen.... Sier han som var hos lege for å sjekke mulighet for å klippe strengen når minste var 6 måneder  :legrine: Han er litt bekymret for det praktiske ooooog muligheten for å ha noe sosialt liv utenom.  Han synes babytid er det som er mest slitsomt med å ha barn så langt, men det er jo også den korteste perioden ;) Hvis jeg sier at jeg ønsker en til, trur jeg ikke han trenger mye overtalelse :) HI

Skrevet

Jeg er enig med HI angående aktiviteter. En 6 åring må ikke være med på absolutt alt på en gang,det er flere år i barndommen. Jeg har 3 barn og jeg merker at aktiviteter spiser opp all fritiden. Hvor ble det av rolige ettermiddager? Barna vil få mulighet å ha flere aktiviteter men det vil skje når alt annet er på plass,skolen,lekser osv

Anonymous poster hash: 9bf18...24b

Skrevet

Har tre barn (1,5 år, 6 og 8 år), og det er så fantastisk at vi nå vurderer en fjerdemann😄 Hadde mange like tanker som deg før tredjemann ble født, men det har vist seg å være HELT unødvendig! Travelt innimellom javisst, men myyye mindre enn jeg på forhånd fryktet! Både jeg og mannen trener ca tre ganger i uka og er i tillegg m på andre sosiale ting innimellom, når vi ønsker det. Skal sies at barna våre går på aktiviteter som bare har trening én gang i uka, og ingen kamper el lign i helger, så det føles ikke stress i det hele tatt dette m aktiviteter foreløpig ihvertfall. Gå for en nr 3 hvis du ønsker deg et barn til, og mitt stalltips er bæresjal hvis baby krever mye nærhet første tiden ;)

Anonymous poster hash: eb7cb...659

Skrevet

Jeg har tre barn. Det kunne ikke falle meg inn å begrense antallet fritidsaktiviter til én pr barn! Det skal ikke være en ulempe for barna mine at de har to søsken altså!

Høres ut som dere bør slutte på to.

Anonymous poster hash: 7a474...b6a

Herregud! Hvilket resonnement er det???At det e ren ulempe å ha søsken fordi man ikke får gå på x antall aktiviteter per uke? Har du tenkt på at de med flere søsken kanskje har flere å leke med/holde seg aktiv med hjemme,og at det dermed er mindre behov for at andre voksne skal sysselsette mitt barn mot betaling?

I tillegg er det min påstand at barn slettes ikke har vondt av å kjede seg,eller å ikke få viljen sin. Her jeg bor er det utallige eksempler på at barn fra belastningsskader og smerter grunnet overtrening! Noen lagidretter har til og med hatt inne fysioterapeut for å snakke om skadeforebygging! I min jobb opplever jeg også et økende antall stressende barn og unge,som skal rekke over skolearbeid,jobb,flere ulike treninger og en rekke andre ting.De har stramme nakker,hodepine og vondt i magen.

Nei,la barna være barn,og ikke fyll opp kalenderen fra topp til bunn.

Anonymous poster hash: a5cf8...1cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...