Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Er usikker på om jeg ønsker et 3 barn eller ikke.... Klarer ikke å bestemme meg for om det er "lurt" å få et tredje barn, eller om det da skjærer seg helt... Vet at man vil elske barnet man får, men vil helst ikke sitte å angre på avgjørelsen. Vi har to barn, et på 6 og et på 3 år. Begge har stabile jobber og grei nok plass. Selv syns jeg overgangen fra 0 til 1 barn var en ekstrem omveltning, men fra 1 til 2, nesten ikke i det hele tatt. Nå skal de sies at nr 1 ikke sov det første året, imens nummer 2 har sovet hele netter siden 2 mnd alder(vet, super heldig). Både jeg og mannen liker å ha et sosialt liv både felles og hver for oss.... Setter pris på litt egentid. Jeg stiller ikke høye krav til at alt skal være plettfritt og klarer fint å slappe av i litt rot, mannen er noe mer ryddefreak enn meg.. Jeg er litt uorganisert og kan ha litt dårlig tålmodighet med ting. Har besteforeldre i 50 årene på begge sider, som bor like i nærheten. De har selvfølgelig fulle jobber og et liv utenom oss, så kan ikke forvente at de skal stille opp like mye som de allerede gjør. Barna vi allerede har begynner jo å bli litt mer selvstendige, så trenger jo da ikke å stresse med 2 bleiebarn samtidig osv. De kommer heller ikke til å få velge mer enn 1 aktivitet hver, bare så det er sagt. Så hvordan er det egentlig med 3 barn? Heeeelt ærlig? Blir det "dritten i midten" ? Har man aldri tid til hverandre eller noe egentid?Vil ikke kun høre om det rosenrøde, men også den realistiske hverdagen. Både fra dem med små og store barn. Må folk som velger å få 3 barn være selvutslettende og ikke regne med å være annet enn mamma/pappa 100% de neste 18 årene? Tell me! He he Anonymous poster hash: 183ea...0b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 Hvorfor får ikke barna være med på mer enn en aktivitet hver? Ville heller brukt tiden til å la de få være med på en ekstra aktivitet. Anonymous poster hash: 50f43...46e
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 Hvorfor får ikke barna være med på mer enn en aktivitet hver? Ville heller brukt tiden til å la de få være med på en ekstra aktivitet. Anonymous poster hash: 50f43...46e Handler om at ikke hver dag skal være hesebles for å rekke aktiviteter... Hive i seg mat, stresse fra det ene til det andre osv... Ikke noe galt med litt frilek og avslapning i uka også, dersom man skal ha 3 barn. Var i utgangspunktet erfaringer vedrørende det å ha 3 barn jeg var ute etter. HI Anonymous poster hash: 183ea...0b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 Vi fikk vårt 3.barn for 3,5 mnd siden. De to andre er 6 og 8 år. Vi har vært super heldige da baby sov rundt fra 4 uker, så jeg har fått søvnen jeg trenger så da går det ikke utover noen..hehe.. Syns hun bare har sklidd inn, men hun er en rolig og blid baby så det hjelper jo på. Så nå som jeg er i permisjon så går det jo veldig bra. Blir spennende å se hvordan det blir når jeg begynner i jobb igjen. Var og veldig frem og tilbake, men angrer ikke et sekund. Jeg er en person som liker meg hjemme så må ikke ut av huset, selvom jeg gjør det og. Har bare et sett besteforeldre og de jobber fullt begge to så ikke mye barnepass. Når det gjelder det praktiske så byttet vi til en større bil (s-max) og bygde hus som vi får nå i neste uke. Trengte større plass. Så denne babyen har vært den "dyreste" Lykke til med valget. Anonymous poster hash: 16f79...e17
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 Nå har jeg vært trebarnsmamma bare 3 måneder. Hele opplegget har gått over alt forventning! Mine er 5,5 og 7 år. Jeg ble gravid samme måned vi startet prøvinga. Svangerskapet gikk faktisk veldig greit,jeg var myyeee mer avslappet enn første to ganger og faktisk elsket å gå gravid. Første gangen var alt nytt men jeg hadde også komplikasjoner,andre gangen kom tett på og jeg var bekymret for den nye jobben jeg akkurat søkte på. Denne gangen var alt på plass,jobben utdanninga,økonomi,de to største var store nok. Barseltiden gikk fort,jeg ble frisk nok veldig fort etter fødselen,enda det var tredje ks. Besteforeldre avtalte å ha de to største barna annenhver helg,det var veldig fint for dem og barna,mens mannen og jeg tok seg av den nyfødte. Førstemann sov ikke så bra da ham var baby andremann sov gjennom. Tredjemann våkner en del men stortsett nyter jeg den tiden også. På mamge måter føler jeg denne gangen at det er noe hellig å ha diende baby om natta. Rart det siden jeg klaget sånn med førstemann og så frem til at han sover gjennom. Denne gangen vet jeg at babyen skal ikke amme for alltid og at deter mitt siste barn og jeg vet at det er bare en periode. Mannen og jeg har avtalt slik at han tar barna om morgenen,lager frokost,tar babyen rundt kl 5 til kl9. Anonymous poster hash: 9bf18...24b
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #6 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har tre barn. Det kunne ikke falle meg inn å begrense antallet fritidsaktiviter til én pr barn! Det skal ikke være en ulempe for barna mine at de har to søsken altså! Høres ut som dere bør slutte på to. Anonymous poster hash: 7a474...b6a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #7 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har tre barn. Det kunne ikke falle meg inn å begrense antallet fritidsaktiviter til én pr barn! Det skal ikke være en ulempe for barna mine at de har to søsken altså! Høres ut som dere bør slutte på to. Anonymous poster hash: 7a474...b6a Kan godt hende det... Men har selv 2 søsken og vi fikk velge 1 aktivitet hver.... Kan ikke se at det er krise? Ingen av oss har tatt skade av det? Hadde kun 1 av 3 fått flere aktiviteter så er det jo urettferdig. Hva er livet hvis det aldri er kos med familie og bare ture rundt på aktiviteter? Skjønner ikke helt at det alene skal være begrunnelse til å ikke få flere barn. Litt søkt spør du meg. Hi Anonymous poster hash: 183ea...0b9
Herognå Skrevet 11. januar 2017 #8 Skrevet 11. januar 2017 Vi fikk vårt tredje barn når vi hadde en på 6 år og en på 8. Som en skrev lengre opp, dette barnet nr.3 har sklidd veldig inn hos oss også. Når er nr.3 10 mnd og jeger gravid med nr. 4. For å være helt ærlig så merker jeg ikke stor forskjell fra 2 til 3. Husker ikke hvordan det var😊
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #9 Skrevet 11. januar 2017 Vi fikk tre barn iløpet av 4 år, og det var mildt sagt stritt.. men dere får jo flere år imellom. Etterhvert som de ble eldre er det bare flott, de er super venner og har alltid noen å være sammen med. Vi har da også fått et fjerde barn og har det helt fantastisk i vårt hærlige kaos. 😀 Våre barn er med på to - tre aktiviteter hver, og det går overraskende bra. Nå er vi godt engasjerte i aktivitetene, som ledere og trenere, så vi får tid sammen med barna. Ellers er vi en meget sammensviset gjeng, som finner på mye. Anonymous poster hash: f48f7...b95
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #10 Skrevet 11. januar 2017 Vi fikk vårt tredje barn når vi hadde en på 6 år og en på 8. Som en skrev lengre opp, dette barnet nr.3 har sklidd veldig inn hos oss også. Når er nr.3 10 mnd og jeger gravid med nr. 4. For å være helt ærlig så merker jeg ikke stor forskjell fra 2 til 3. Husker ikke hvordan det var Syns ikke det var store forskjellen på å å fra 1 til 2(litt ekstra klesvask), så kanskje ikke det er den helt store omveltningen med 3 da... Hmmm Hi Anonymous poster hash: 183ea...0b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #11 Skrevet 11. januar 2017 Vi fikk tre barn iløpet av 4 år, og det var mildt sagt stritt.. men dere får jo flere år imellom. Etterhvert som de ble eldre er det bare flott, de er super venner og har alltid noen å være sammen med. Vi har da også fått et fjerde barn og har det helt fantastisk i vårt hærlige kaos. Våre barn er med på to - tre aktiviteter hver, og det går overraskende bra. Nå er vi godt engasjerte i aktivitetene, som ledere og trenere, så vi får tid sammen med barna. Ellers er vi en meget sammensviset gjeng, som finner på mye. Anonymous poster hash: f48f7...b95 Blir ikke mange aktiviteter per unge veldig dyrt? Hører om de på jobben som har 1 unge på fotball og 1 på dans og ble mildt sagt litt skremt av hva slikt koster(cuper, utstyr ect). Ihvertfall hvis det i tillegg blir flere aktiviteter per unge? Bare lurer Hi Anonymous poster hash: 183ea...0b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #12 Skrevet 11. januar 2017 Kan godt hende det... Men har selv 2 søsken og vi fikk velge 1 aktivitet hver.... Kan ikke se at det er krise? Ingen av oss har tatt skade av det? Hadde kun 1 av 3 fått flere aktiviteter så er det jo urettferdig. Hva er livet hvis det aldri er kos med familie og bare ture rundt på aktiviteter? Skjønner ikke helt at det alene skal være begrunnelse til å ikke få flere barn. Litt søkt spør du meg. Hi Anonymous poster hash: 183ea...0b9 1 aktivitet hver er jo greit når barna er små, men vil du virkelig si nei den dagen fotballspilleren vil spille teater i tillegg eller alpinisten vil ha teampolinetrening for å utvikle seg videre. Hva når svømmeren har 5 treninger i uka og trompetisten vil gå på klatrekurs?Det er bare mens barna er helt små at det er vanlig å tvinge barna til familie kos flere ganger i uka. Anonymous poster hash: b2f72...6e7
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #13 Skrevet 11. januar 2017 Hørt om flere der alt rakna ved 3. Jeg hadde ikke takla 3. Nok med to. Hvertfall når de blir eldre Anonymous poster hash: 31fea...9de
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #14 Skrevet 11. januar 2017 Syns ikke det var store forskjellen på å å fra 1 til 2(litt ekstra klesvask), så kanskje ikke det er den helt store omveltningen med 3 da... Hmmm Hi Anonymous poster hash: 183ea...0b9 Min manns søster prøvde å avskrekke meg fra å få tredjemann ved å telle hvor mye brød vi må kjøpe eller hvor mye klesvask det er med tredjemann. For å være ærlig er det ikke så mye klesvask. Jeg har ikke merket noe stor forskjell,brød gidder jeg ikke å kommentere engang. Når det gjelder aktiviteter,synes jeg man skal først se på det enkelte barnet. Jeg har bare en bror. Likevel har han ikke hatt så mange aktiviteter,jeg husker at han ikke ønsket å trene noe på vgs mens jeg prøvde meg på alt mulig. Musikkskole, idrett. Broren min var ikke interessert. Han lærte seg selv spille gitar på universitetet,elsket å gå ut på byen osv. Anonymous poster hash: 9bf18...24b
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #15 Skrevet 11. januar 2017 Dine er fortsatt små, det er fortsatt tid til å leve. Gi de noen år og du får ikke puste... Jeg har 3 barn, på 4, 10 og 13. Gudbevaremegvel, det er aldri noensinne fred å få... Nr 1 sov første gang natta rundt når hun var 4. Kolikk, astma, krupp, you name it...13 år med kjas og mas (utredet for adhd ++) Nr 2 sov som din, rundt fra han var 8 uker. Og siden har han sovet! Sov til 11 i helgene, blid og rolig, ikke noe tull, helt eksemplarisk. Han er nå 10 og har aldri noen sinne trosset... Nr 3.... 4 år og sover enda ikke på natta. Syk siden han kom, begynner å bedre seg nå. Sutrer, griner, skriker... men for all del, han har mange flotte sider og! Det er et mareritt. Helt ærlig. Vi står opp kl 6 og da går det slag i slag til omtrent nå (siste unge forsvant i seng nå). Alltid klær som må vaskes, alltid hus som må ryddes, oppvaskmaskinen går minst 2 ganger om dagen, unger skal kjøres og hentes og bringes og og og og. Det er ikke bare aktivitetene (som er helt legitimt å begrense til én, spiller de fotball så er det brått 3 ganger i uka pluss helg), det er foreldresamtaler, foreldremøter, vennegrupper, bursdager, overnattinger, tannlegetimer, time hos helsesøster, time her og time der. Nå hørtes jeg fryktelig negativ ut, men jeg føler aldri at tiden strekker til! Vi har ingen hjelp i hverdagen, jeg er hjemme tidligst kl 16.15 hver dag, mannen enda senere...så helt ærlig? Hadde jeg visst hvor slitsomt det er med barn på skolen (og jeg trodde 2 i bhg var slit...) så hadde jeg nok valgt anderledes. Men det blir jo bedre da, etterhvert :-) Anonymous poster hash: c8890...ef8
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #16 Skrevet 11. januar 2017 1 aktivitet hver er jo greit når barna er små, men vil du virkelig si nei den dagen fotballspilleren vil spille teater i tillegg eller alpinisten vil ha teampolinetrening for å utvikle seg videre. Hva når svømmeren har 5 treninger i uka og trompetisten vil gå på klatrekurs? Det er bare mens barna er helt små at det er vanlig å tvinge barna til familie kos flere ganger i uka. Anonymous poster hash: b2f72...6e7 Vel tenker at man ikke kan få alt her i livet heller da? Er det ikke en greie å bli god i en ting lenger? Synes det høres helt sinnsvakt ut for å si det mildt. Selv har jeg gått på judo, ballett, ridning, håndball, fotball, kor... Ikke på en og samme gang. Og hva slags inntekt må man ha hvis det skal være mulig? 1 på jobb har en unge på bandy og 1 på fotball, ganske dyrt... Så der er det 1 aktivitet per unge...Koster jo fort mellom 2 og 3000 kr per unge for hun på jobben(for 1 aktivitet) Handler ikke om å tvinge dem til skogsturer og sofasliting med oss... Men det å lære at man ikke kan få alt man har lyst til, finne egne hobbyer på hjemmebane osv. Kan hende jeg er helt ute altså, men når ble det sånn at ungene bare kunne komme hjem og bestemme at nå vil jeg ditt og nå vil jeg datt også skal alt tilrettelegges? Eller misforstår jeg nå? HI Anonymous poster hash: 183ea...0b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #17 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har tre barn. Det kunne ikke falle meg inn å begrense antallet fritidsaktiviter til én pr barn! Det skal ikke være en ulempe for barna mine at de har to søsken altså! Høres ut som dere bør slutte på to. Anonymous poster hash: 7a474...b6a Unnskyld meg. Driter dere penger eller? Er det synd i barna om de "bare" har 1 aktivitet hver? Noen aktiviteter tar mye tid og opptar allerede 2 dager og mer ! Anonymous poster hash: 25505...e32
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #18 Skrevet 11. januar 2017 Dine er fortsatt små, det er fortsatt tid til å leve. Gi de noen år og du får ikke puste... Jeg har 3 barn, på 4, 10 og 13. Gudbevaremegvel, det er aldri noensinne fred å få... Nr 1 sov første gang natta rundt når hun var 4. Kolikk, astma, krupp, you name it...13 år med kjas og mas (utredet for adhd ++) Nr 2 sov som din, rundt fra han var 8 uker. Og siden har han sovet! Sov til 11 i helgene, blid og rolig, ikke noe tull, helt eksemplarisk. Han er nå 10 og har aldri noen sinne trosset... Nr 3.... 4 år og sover enda ikke på natta. Syk siden han kom, begynner å bedre seg nå. Sutrer, griner, skriker... men for all del, han har mange flotte sider og! Det er et mareritt. Helt ærlig. Vi står opp kl 6 og da går det slag i slag til omtrent nå (siste unge forsvant i seng nå). Alltid klær som må vaskes, alltid hus som må ryddes, oppvaskmaskinen går minst 2 ganger om dagen, unger skal kjøres og hentes og bringes og og og og. Det er ikke bare aktivitetene (som er helt legitimt å begrense til én, spiller de fotball så er det brått 3 ganger i uka pluss helg), det er foreldresamtaler, foreldremøter, vennegrupper, bursdager, overnattinger, tannlegetimer, time hos helsesøster, time her og time der. Nå hørtes jeg fryktelig negativ ut, men jeg føler aldri at tiden strekker til! Vi har ingen hjelp i hverdagen, jeg er hjemme tidligst kl 16.15 hver dag, mannen enda senere...så helt ærlig? Hadde jeg visst hvor slitsomt det er med barn på skolen (og jeg trodde 2 i bhg var slit...) så hadde jeg nok valgt anderledes. Men det blir jo bedre da, etterhvert :-) Anonymous poster hash: c8890...ef8 Hoi ja det høres hektisk ut Må si jeg smilte bredt av innlegget ditt, hørtes litt ut sånn som foreldrene mine har hatt det(minus adhd)... Skal sies at jeg synes ikke barnehage har vært noe slit, men vet at skolelivet blir annerledes... Trur også at jeg vil ha noe avlastning fra besteforeldre... Med endog... Greit å hoppe i det med begge øynene åpne(hvis det skulle bli en 3 ) HI Anonymous poster hash: 183ea...0b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #19 Skrevet 11. januar 2017 Hoi ja det høres hektisk ut Må si jeg smilte bredt av innlegget ditt, hørtes litt ut sånn som foreldrene mine har hatt det(minus adhd)... Skal sies at jeg synes ikke barnehage har vært noe slit, men vet at skolelivet blir annerledes... Trur også at jeg vil ha noe avlastning fra besteforeldre... Med endog... Greit å hoppe i det med begge øynene åpne(hvis det skulle bli en 3 ) HI Anonymous poster hash: 183ea...0b9 Haha, godt du kunne smile av det! Det ER jo hektisk. Men det er jo fint også! :-) Men når du må ut å kjøre midtvinters for å følge eldste på fotballkamp og mellomste ikke er så gira på å bli med og minste som da er baby akkurat har sovna.... da skulle man kanskje ønske at mannen var arbeidsledig 😂 Kollegaene mine sier alltid at jeg må nyte tiden, for en vakker dag er de ute av rede og man sitter igjen alene med all tid i verden og ingenting å gjøre. Jeg prøver å tenke på det når det stormer som verst :-) Anonymous poster hash: c8890...ef8
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #20 Skrevet 11. januar 2017 Hvorfor får ikke barna være med på mer enn en aktivitet hver? Ville heller brukt tiden til å la de få være med på en ekstra aktivitet. Anonymous poster hash: 50f43...46e Det kommet jo an på hvilken aktivitet de driver med da. Mitt barn går på fotball og det er trening tre dager i uken. Det holder da det ofte er kamper fjerde dagen eller i helgene. Her trenger vi egentlig ikke å begrense da barnet selv skjønner at det holder og også ønsker tid med venner og familie 😊 Anonymous poster hash: 08c08...484
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #21 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har fire barn, nå er de 8, 9, 13 og 15 år gamle. Bare for å ta det med fritidsaktiviteter først, det er helt greit å la de ha bare en hver, men de aller fleste idretter krever at de trener mer enn en gang i uken altså. Ta f.eks fotball, de begynner med en trening i uka, også er det i sesongen 1 kamp i uka i tillegg. Fra 2. eller 3. klasse begynner de med to treninger i uken, pluss en kamp i uken i sesong. Så fra ca 4. klasse er det tre treninger i uken, pluss kamper. Min 13-åring spiller fremdeles fotball, nå er de nivådelt så de som spiller på førstelaget trener 4-5 dager i uken og de som spiller på andrelaget trener 3 dager i uken. Så at det skjer noe hver ettermiddag må du bare venne deg til altså. For i tillegg kommer vennebesøk, barneselskaper osv. Det er travelt med mange barn, jeg personlig synes det er mer travelt med skolebarn enn barnehagebarn. Når de gikk i barnehagen hentet vi de etter jobb og var stort sett hjemme på ettermiddagen. Sånn er det ikke lenger. Nå går ettermiddagene til lekser, vennebesøk, bursdager, trening, kamper, turneringer osv. Det er for vår del 4 ganger konferansetimer, 4 ganger foreldremøter, 4 ganger dugnader og foreldremøter på idrettene deres pluss kjøring, henting osv, 4 ganger skoleavslutninger, 4 ganger avslutninger på fritidsaktiviter, det blir en uhyggelig mengde barneselskaper på et år osv. Av og til lengter jeg tilbake til barnehagetiden hvor det var rolige ettermiddager Men det blir jo en livsstil, det er gøy, det er sosialt. Men egentid blir det smått med altså. I morgen f.eks trener en unge fra 16-17, en fra 17-18 og en fra 18.30 til 20. Alle må kjøres og hentes for det er litt for langt å sykle i vintermørket (4,5 km hver vei i 60-sone) Matbudsjett og klesvask gidder jeg nesten ikke nevne, det er til å grøsse på ryggen av Anonymous poster hash: 9c799...2dd
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #22 Skrevet 11. januar 2017 Haha, godt du kunne smile av det! Det ER jo hektisk. Men det er jo fint også! :-) Men når du må ut å kjøre midtvinters for å følge eldste på fotballkamp og mellomste ikke er så gira på å bli med og minste som da er baby akkurat har sovna.... da skulle man kanskje ønske at mannen var arbeidsledig Kollegaene mine sier alltid at jeg må nyte tiden, for en vakker dag er de ute av rede og man sitter igjen alene med all tid i verden og ingenting å gjøre. Jeg prøver å tenke på det når det stormer som verst :-) Anonymous poster hash: c8890...ef8 Ha ha ha Ja da må man bare holde holde fast i det halmstrået Mamma sa at det beste var å ikke få for store hopp,for da ble man liksom aldri ferdig. Sprøtt å tenke på at hun fikk sin siste barnetrygd i September i fjor... Da har hun hatt barnetrygd i over 30 år! He he Men må si at jeg er veldig glad for å ha hatt 2 søsken og ser liksom for meg det til mine også... Meeeeen må i tenkeboksen. Ingen tvil om det HI Anonymous poster hash: 183ea...0b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #23 Skrevet 11. januar 2017 Ha ha ha Ja da må man bare holde holde fast i det halmstrået Mamma sa at det beste var å ikke få for store hopp,for da ble man liksom aldri ferdig. Sprøtt å tenke på at hun fikk sin siste barnetrygd i September i fjor... Da har hun hatt barnetrygd i over 30 år! He he Men må si at jeg er veldig glad for å ha hatt 2 søsken og ser liksom for meg det til mine også... Meeeeen må i tenkeboksen. Ingen tvil om det HI Anonymous poster hash: 183ea...0b9 Absolutt! Hadde jeg tenkt litt lenger ville jeg hatt maks 3 år mellom de to siste, men det var en lang periode jeg ikke skulle ha noe nummer 3. Så tenkte jeg, når roen senket seg her at noe manglet. Så da blir jeg gravid og roen så jeg aldri noen til mer... 😂😂 Anonymous poster hash: c8890...ef8
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #24 Skrevet 11. januar 2017 Blir ikke mange aktiviteter per unge veldig dyrt? Hører om de på jobben som har 1 unge på fotball og 1 på dans og ble mildt sagt litt skremt av hva slikt koster(cuper, utstyr ect). Ihvertfall hvis det i tillegg blir flere aktiviteter per unge? Bare lurer Hi Anonymous poster hash: 183ea...0b9 De driver ikke med så veldig dyre aktiviteter. Alle er på speideren,og det koster 600 kr i året pr unge. Tre er på fotball, og det er vel 1000 kr pr unge i året. En er på teater, og det er 2000 i året. En er på paintball. Det er ganske dyrt, men her er gutten med å betaler en del selv. Det er jo litt utstyr, cuper og leirer, men dette er ting vi vet om i god tid. Vi bruker nok det meste av tid og penger på barna, men vi elsker dette livet. Anonymous poster hash: f48f7...b95
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #25 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har fire barn, nå er de 8, 9, 13 og 15 år gamle. Bare for å ta det med fritidsaktiviteter først, det er helt greit å la de ha bare en hver, men de aller fleste idretter krever at de trener mer enn en gang i uken altså. Ta f.eks fotball, de begynner med en trening i uka, også er det i sesongen 1 kamp i uka i tillegg. Fra 2. eller 3. klasse begynner de med to treninger i uken, pluss en kamp i uken i sesong. Så fra ca 4. klasse er det tre treninger i uken, pluss kamper. Min 13-åring spiller fremdeles fotball, nå er de nivådelt så de som spiller på førstelaget trener 4-5 dager i uken og de som spiller på andrelaget trener 3 dager i uken. Så at det skjer noe hver ettermiddag må du bare venne deg til altså. For i tillegg kommer vennebesøk, barneselskaper osv. Det er travelt med mange barn, jeg personlig synes det er mer travelt med skolebarn enn barnehagebarn. Når de gikk i barnehagen hentet vi de etter jobb og var stort sett hjemme på ettermiddagen. Sånn er det ikke lenger. Nå går ettermiddagene til lekser, vennebesøk, bursdager, trening, kamper, turneringer osv. Det er for vår del 4 ganger konferansetimer, 4 ganger foreldremøter, 4 ganger dugnader og foreldremøter på idrettene deres pluss kjøring, henting osv, 4 ganger skoleavslutninger, 4 ganger avslutninger på fritidsaktiviter, det blir en uhyggelig mengde barneselskaper på et år osv. Av og til lengter jeg tilbake til barnehagetiden hvor det var rolige ettermiddager Men det blir jo en livsstil, det er gøy, det er sosialt. Men egentid blir det smått med altså. I morgen f.eks trener en unge fra 16-17, en fra 17-18 og en fra 18.30 til 20. Alle må kjøres og hentes for det er litt for langt å sykle i vintermørket (4,5 km hver vei i 60-sone) Matbudsjett og klesvask gidder jeg nesten ikke nevne, det er til å grøsse på ryggen av Anonymous poster hash: 9c799...2dd Ja det er litt derfor jeg tenker kun 1 aktivitet om gangen He he... Føler du at du strekker til? Er det kanskje det jeg er mest redd for.. At et barn (kanskje det som er lettest) ikke føler seg sett osv.. At jeg ikke skal få med meg at noen av dem sliter fordi dagene går i ett. Hva med deg og mannen? Får dere overhodet tid til hverandre opp i alt sammen? Hi Anonymous poster hash: 183ea...0b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå