Gå til innhold

Har dere tips til forenkling av hentesituasjon i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre som skal leveres og hentes i bhg hver dag. Levere er enklere, henting går skikkelig dårlig av og til.

De to eldste vil som regel ikke hjem når jeg henter (3 og 5), og løper rundt og skal vise ting, tøyse, leke mer, rydde, avslutte, kose osv. Jeg lar dem selvsagt få tid til å avslutte, rydde og si hadet, men de bare fortsetter og tøyse. Kommer den ene og jeg må hente inn den andre så forsvinner første igjen. Sender jeg en til yttergarderoben tøyses det der med koster og utstyr eller han forsvinner inn på naboavdelingen.

Det er akkurat som de ikke har regler når jeg kommer, for idet jeg kommer slutter ansvaret til de som jobber der, og denne overgangen tester de ut så det holder. Ikke mye hjelp å få fra de ansatte heller, de melder seg liksom ut når foreldrene kommer. Og barna er jo vant til å få beskjeder av dem der.

Det ender i disse tilfellene ofte med at jeg må bli sint, da hører de. Etterhvert. Jeg har jo også i tillegg enn nysgjerrig ustabil (akkurat lært å gå) ettåring å holde orden på. Vi må hente småbarn først i vår bhg for de vil ikke ha storesøsken løpende inn ved henting/levering. Så han henger jo med. Han er heldigvis grei å hente, men vil jo utforske og må jo passes på midt oppi det å få med de to andre.

De hører som sagt som regel på meg hjemme og i andre situasjoner, det er denne hentesituasjonen, overgangen fra bhg til oss foreldre som er problemet virker det som. Noen med tips eller gode råd? Gruer meg nesten til henting når det blir sluk for det oppleves virkelig stressende og kaotisk noen ganger. Blir jo også veldig oppmerksom på at andre ser meg og at jeg "ikke har kontroll" på ungene.

Nå ser jeg jo også andre som sliter av og til, til og med de som henter bare en, men føler "ingen andre" er så kaotiske som oss. Treåringen må jeg sv og til holde fast å kle på, mens jeg må passe ettåringen og mase på femåringen. Han somler mest og er ufattelig treg, skal bare alt mulig først. Det hadde vært greit om ikke de to minste da i mellomtiden finner på masse rart. *sukk*

Anonymous poster hash: 5d23c...37d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hentet en om gangen i den alderen der. Eldste først, ut i gangen, kle på ut i bilen, så mellomste og til slutt minste. I bilen hadde jeg på lydbok, så de satt i ro og hørte etter.

Anonymous poster hash: 8a85e...c16

Skrevet

Har tre barn med samme aldersforskjell som deg, så har opplevd tiden med et barn på liten og to på stor avdeling.

En periode var de umulig å få med hjem og det var mye hyling og jakting.

Da tok jeg med tvillingvogn ned fra bilen og spente de fast i den. Kjøpte faktisk vognen til akkurat det formålet, men den ble også godt brukt i ettertid.

Senere gikk jeg over til den u-pedagogiske, men o-så-effektive teknikken: "Nå går jeg, så får dere komme dere hjem selv".....og så gikk jeg.

Fungerer som fy, og de kom raskere og raskere hver gang :)

Det du må si inni deg er at barn som trasser er trygge barn :) det er jo en bitteliten trøst.

Anonymous poster hash: b50da...87c
Skrevet

Jeg syns barnehagen din er sløv som ikke i det minste bidrar til å lette situasjonen. Kan du ikke ta en samtale med de, der du forteller hvor stressende du opplever det. Da kan de i det minste ha det som tema med barna i fellesskap (siden det høres ut som flere sliter uansett). De kan prate med barna om hvordan de forventer at barna skal oppføre seg når foreldrene kommer, og de kan forberede barna rett før de blir hentet (om de vet ca. hentetidspunkt).

Jeg opplever både levering og henting i barnehagen som stressende. Men hos oss vet personalet at jeg syns det blir mye kav og mas, så de er som regel behjelpelige med det verste kaoset (om de har mulighet). Noen ganger blir barna bært ut i bilen uten uteklær på ( personalet som tipset om dette - kort prosess som funker fint).

Anonymous poster hash: d7af5...0bc

Skrevet

Har du snakket med de ansatte om problemet?

Hva om du ringer dem hver gang du henter yngste og så kan de eldste gjøre seg klare før du kommer og bare møte deg ved porten en periode?

Anonymous poster hash: 069cb...b29

Skrevet

Få en samtale med styrer, be om hjelp og lag en plan for mer fast rekkefølge og rutiner.

Bruk mindre tid. Når du kommer så betyr det at leken er ferdig og dere skal hjem.

Anonymous poster hash: 47cd7...935

Skrevet

Jeg hentet en om gangen i den alderen der. Eldste først, ut i gangen, kle på ut i bilen, så mellomste og til slutt minste. I bilen hadde jeg på lydbok, så de satt i ro og hørte etter. Anonymous poster hash: 8a85e...c16

Bra tips! Men eldste er så mørkeredd at han ikke tør vente i bilen eller noe sted som er "skummelt" uten en voksen. Dessuten er det vel "ikke lov" å la barn sitte i bil alene har jeg hørt her inne.

Skrevet

Har tre barn med samme aldersforskjell som deg, så har opplevd tiden med et barn på liten og to på stor avdeling. En periode var de umulig å få med hjem og det var mye hyling og jakting.Da tok jeg med tvillingvogn ned fra bilen og spente de fast i den. Kjøpte faktisk vognen til akkurat det formålet, men den ble også godt brukt i ettertid.Senere gikk jeg over til den u-pedagogiske, men o-så-effektive teknikken: "Nå går jeg, så får dere komme dere hjem selv".....og så gikk jeg.Fungerer som fy, og de kom raskere og raskere hver gang :)Det du må si inni deg er at barn som trasser er trygge barn :) det er jo en bitteliten trøst. Anonymous poster hash: b50da...87c

Det med barn som trasser er trygge barn skal jeg huske og bruke som oppmuntring til meg selv:) Har prøvd det med å si hadet jeg også, og det funka ikke her. De bare løp inn og fortsatte leken, så meg ville de ikke være med...:( ,Det får en jo til å føle seg poppis. Tror ikke jeg får til det med vogn heller, de er litt store, kunne jo evt putte han minste i ei trille da så kommer hvertfall ikke han noe sted. Takk skal du ha:)

Skrevet

• Det første du må gjere er å snakke med personalet om kossen du føler hente rutinene er :) du kan be personalet gje barna beskjed litt før du kommer at du kommer snart.førebu dei litt..ikkje la dei starte nye leiker og gjerne vist dei har tid eventuelt ta dei med ut i garderoben og begynne å ta på sko..altså før du kommer.men da må du komme til fast avtalt tid..det har hjelpt godt her eg jobber med dei som har samme probleme som deg..det hjelper og at personalet snakker med barna rett før du kommer..nå kommer mamma snart,og då skal du ta skoa fint på og sitte fint til resten av søsken er klare osv :)

Anonymous poster hash: 7dc10...fee

Skrevet

Jeg syns barnehagen din er sløv som ikke i det minste bidrar til å lette situasjonen. Kan du ikke ta en samtale med de, der du forteller hvor stressende du opplever det. Da kan de i det minste ha det som tema med barna i fellesskap (siden det høres ut som flere sliter uansett). De kan prate med barna om hvordan de forventer at barna skal oppføre seg når foreldrene kommer, og de kan forberede barna rett før de blir hentet (om de vet ca. hentetidspunkt).

Jeg opplever både levering og henting i barnehagen som stressende. Men hos oss vet personalet at jeg syns det blir mye kav og mas, så de er som regel behjelpelige med det verste kaoset (om de har mulighet). Noen ganger blir barna bært ut i bilen uten uteklær på ( personalet som tipset om dette - kort prosess som funker fint). Anonymous poster hash: d7af5...0bc

Jo, jeg får vel snakke med dem. Av og til synes jeg det de gjør/sier/ikke gjør virker motsatt. En gang hadde jeg fått de med ut i garderoben og da kom en av de ansatte og hentet han ene inn igjen for å rydde noe. Greit at man skal rydde etter seg, men da hadde vi liksom kommet forbi ett hinder. Så ble det kaos igjen når eldste måtte vente og få tak i han mellomste igjen.

Sikkert smart det med å bære ut, men får ikke det til når jeg må bære minstemann i tillegg:(

Skrevet

Har du snakket med de ansatte om problemet?

Hva om du ringer dem hver gang du henter yngste og så kan de eldste gjøre seg klare før du kommer og bare møte deg ved porten en periode?Anonymous poster hash: 069cb...b29

Skal snakke med dem:)

Skrevet

Få en samtale med styrer, be om hjelp og lag en plan for mer fast rekkefølge og rutiner.

Bruk mindre tid. Når du kommer så betyr det at leken er ferdig og dere skal hjem. Anonymous poster hash: 47cd7...935

Hmm... ja, men når jeg gjør kort prosess så blir de enda mer vanskelige, de trenger nok litt tid på å forberede overgangen virker det som.

Skrevet

• Det første du må gjere er å snakke med personalet om kossen du føler hente rutinene er :) du kan be personalet gje barna beskjed litt før du kommer at du kommer snart.førebu dei litt..ikkje la dei starte nye leiker og gjerne vist dei har tid eventuelt ta dei med ut i garderoben og begynne å ta på sko..altså før du kommer.men da må du komme til fast avtalt tid..det har hjelpt godt her eg jobber med dei som har samme probleme som deg..det hjelper og at personalet snakker med barna rett før du kommer..nå kommer mamma snart,og då skal du ta skoa fint på og sitte fint til resten av søsken er klare osv :)
Anonymous poster hash: 7dc10...fee

Skal snakke med dem. Men fast tid er nesten håpløst for oss, for avhengig av min jobb, møter og trafikk så varierer hentetid fra 15-17... Må isåfall ringe når jeg nærmer meg da. Men tviler på at de orker det "maset" fra meg, de føles litt lite behjelpelige dessverre.

Skrevet

Det med barn som trasser er trygge barn skal jeg huske og bruke som oppmuntring til meg selv:) Har prøvd det med å si hadet jeg også, og det funka ikke her. De bare løp inn og fortsatte leken, så meg ville de ikke være med... :( ,Det får en jo til å føle seg poppis. Tror ikke jeg får til det med vogn heller, de er litt store, kunne jo evt putte han minste i ei trille da så kommer hvertfall ikke han noe sted. Takk skal du ha:)

Men har du virkelig gått, eller bare truet med det?

Jeg gikk, la frem yttertøyet dems, men tok med sekk og annet og gikk.

Anonymous poster hash: b50da...87c

Skrevet

Men har du virkelig gått, eller bare truet med det?Jeg gikk, la frem yttertøyet dems, men tok med sekk og annet og gikk.    Anonymous poster hash: b50da...87c

Jeg gikk ut, men måtte jo gå inn å kikke etter dem da etter en stund.. Kan prøve igjen, men de "hører" jo ikke hva jeg sier så får det vel knapt med seg.

Kom de etter deg? Måtte du vente lenge? De trenger litt hjelp med glidelåser osv, og eldste er litt ocd på at han ikke kan gå ut før alt er i orden, ellers setter han seg bare ned og gråter... Fader meg ikke lett. Tre tette er kjempekos, men enkelte utfordringer får man jo... eller vi da hvertfall. Føler alle andre får til alt...

Skrevet

Jeg har bare to, så jeg skal ikke klage - og vi har en fantastisk gjeng i bhg som oftest bidrar til at levering og henting går veldig greit.

Men jeg ser noen her skriver om "kort prosess", "bare gå" osv...dette ble jeg veldig frarådet av pedleder den tiden vi slet litt.

Som hun sa; når du er på jobb eller på en fest, godt igang med en oppgave eller dypt inne i en samtale, så kommer sjefen din eller mannen din og bare -"kom igjen, nå skal vi hjem! Pakk sakene dine, og fort deg litt! Kommer du ikke nå så drar jeg!"

Det blir kræsj.

De er små, det har vært en lang dag med masse lek, de trenger litt tid til å lande og gjøre seg ferdig med barnehagedagen.

Om det tar 5-10 min ekstra så gjør det det da - ingen som dauer av det.

Jeg henter minste først, det går alltid greit for hun er så liten enda.

Så går vi til storavd der vi finner bror.

Hvis han er midt i noe så får han noen minutter til å avslutte og rydde (puslespill,rollelek,lego osv) imens jeg rydder sammen evt våte klær, og prater med de ansatte om hvordan dagen har vært.

Da er han som regel klar til å kle på seg og bli med oss.

Jeg vet vi har det greit, uten store konflikter, men trusler, tvang, kjefting og mas fører sjelden til noe godt - uansett situasjon.

Så jeg råder deg bare til å sette av litt mer tid, pust med magen, og ta det litt som det kommer.

Anonymous poster hash: 20eea...55f

Skrevet

En mulighet er jo også å vente med henting til rett før stengetid. Da er de gjerne ferdig med rydding og vennene har dratt. Mine hatet å bli hentet først.

Skrevet

Hadde hvertfall satt minste i vogn/trille. Ellers hør med de ansatte hva de tenker om situasjonen.

Anonymous poster hash: 3ecb3...919

Skrevet

Jeg har også tre stk jeg henter samtidig. En på liten avdeling, og to på stor. Jeg velger å hente de to store først. Lister meg inn i garderoben, pakker ned skitne klær og andre ting som skal hjem, og går inn og sier hei. Da kommer begge løpende, gir meg en kos, og går inn igjen for å rydde og si ha det. Når det er gjort, kommer de ut i garderoben, kler på seg og går. Jeg tar de med ut i bilen, setter på kaptein sabeltann, og går inn og henter minstemann på liten. Samme prosess der. Først skitne klær i kiwiposen, så hente ungen. På med klærne, og ut i bilen. Pleier å funke gull, så lenge jeg holder meg til oppskriften. Lykke til!

Skrevet

Bra tips! Men eldste er så mørkeredd at han ikke tør vente i bilen eller noe sted som er "skummelt" uten en voksen. Dessuten er det vel "ikke lov" å la barn sitte i bil alene har jeg hørt her inne.

Jeg synes det høres drøyt ut å la ett barn sitte alene i bilen

Anonymous poster hash: ceae2...56b

Skrevet

Jeg har bare to, så jeg skal ikke klage - og vi har en fantastisk gjeng i bhg som oftest bidrar til at levering og henting går veldig greit.

Men jeg ser noen her skriver om "kort prosess", "bare gå" osv...dette ble jeg veldig frarådet av pedleder den tiden vi slet litt.

Som hun sa; når du er på jobb eller på en fest, godt igang med en oppgave eller dypt inne i en samtale, så kommer sjefen din eller mannen din og bare -"kom igjen, nå skal vi hjem! Pakk sakene dine, og fort deg litt! Kommer du ikke nå så drar jeg!"

Det blir kræsj.

De er små, det har vært en lang dag med masse lek, de trenger litt tid til å lande og gjøre seg ferdig med barnehagedagen.

Om det tar 5-10 min ekstra så gjør det det da - ingen som dauer av det.

Jeg henter minste først, det går alltid greit for hun er så liten enda.

Så går vi til storavd der vi finner bror.

Hvis han er midt i noe så får han noen minutter til å avslutte og rydde (puslespill,rollelek,lego osv) imens jeg rydder sammen evt våte klær, og prater med de ansatte om hvordan dagen har vært.

Da er han som regel klar til å kle på seg og bli med oss.

Jeg vet vi har det greit, uten store konflikter, men trusler, tvang, kjefting og mas fører sjelden til noe godt - uansett situasjon.

Så jeg råder deg bare til å sette av litt mer tid, pust med magen, og ta det litt som det kommer.Anonymous poster hash: 20eea...55f

Ja, var null problem her også når de var bare to på hver sin avdeling. De to eldste går sammen så det blir jo to på en gang der, med minste "på armen" så han ikke også forsvinner.

De blir liksom aldri klare mine, eller hvertfall ikke samtidig. Kommer en må andre hentes og da har andre begynt å kjede seg og finner på noe nytt. Det funker å friste med noe hjemme, spesielt god mat eller besøk, men det funker jo ikke hver dag. Men får bare smøre meg med tålmodighet og bruke god tid selv om da minste pleier bli utålmodig og hyler....

Skrevet

Jeg har også tre stk jeg henter samtidig. En på liten avdeling, og to på stor. Jeg velger å hente de to store først. Lister meg inn i garderoben, pakker ned skitne klær og andre ting som skal hjem, og går inn og sier hei. Da kommer begge løpende, gir meg en kos, og går inn igjen for å rydde og si ha det. Når det er gjort, kommer de ut i garderoben, kler på seg og går. Jeg tar de med ut i bilen, setter på kaptein sabeltann, og går inn og henter minstemann på liten. Samme prosess der. Først skitne klær i kiwiposen, så hente ungen. På med klærne, og ut i bilen. Pleier å funke gull, så lenge jeg holder meg til oppskriften. Lykke til!

Hørtes herlig ut. Mine kommer ikke frivillig, de må lokkes og mases på dessverre. Mine kommer heller ikke løpende når de ser meg, tvert imot løper de som regel for å gjemme seg. Moroklumper...

Skrevet

Ja, var null problem her også når de var bare to på hver sin avdeling. De to eldste går sammen så det blir jo to på en gang der, med minste "på armen" så han ikke også forsvinner.

De blir liksom aldri klare mine, eller hvertfall ikke samtidig. Kommer en må andre hentes og da har andre begynt å kjede seg og finner på noe nytt. Det funker å friste med noe hjemme, spesielt god mat eller besøk, men det funker jo ikke hver dag. Men får bare smøre meg med tålmodighet og bruke god tid selv om da minste pleier bli utålmodig og hyler....

Hva med å ha en liten overraskelse i bilen, som blir en fast greie hvis de er flinke og hører på deg?

Alltid ha en eske Smurf, noe frukt de liker, et sukkertøy til hver...?

For noen er det sikkert heeelt uhørt, men hvis en Smurf om dagen kunne reddet hente-marerittet for meg så hadde det ikke vært noe å tenke på engang...

Skrevet

Hva med å ha en liten overraskelse i bilen, som blir en fast greie hvis de er flinke og hører på deg?

For noen er det sikkert heeelt uhørt, men hvis en Smurf om dagen kunne reddet hente-marerittet for meg så hadde det ikke vært noe å tenke på engang...

Du kan jo til og med bruke dagens vitaminbjørn ☺

Skrevet

For noen er det sikkert heeelt uhørt, men hvis en Smurf om dagen kunne reddet hente-marerittet for meg så hadde det ikke vært noe å tenke på engang...Anonymous poster hash: 20eea...55f

Ja, det var kanskje lurt. Skal prøve det. Må bare passe på at de ikke begynner forvente belønning for alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...