Gå til innhold

Skal jeg fortelle han det ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har desverre aldri fortalt noen hvor ille det egentlig er , hvor mye han truer, hvor jævlig han er og hvor enormt ekkel og skummel han er når han blir ustabil. Jeg fikk frysninger på lørdag, den siste gangen han gikk før venninnene mine kom, så følte jeg at de kom til å finne meg død. For da han innså at jeg kom til å fullføre kvelden , og at han ikke hadde brutt med ned, så kjente jeg ikke han igjen i ansiktet. Han var helt rar i ansiktet.. litt skeiv på en måte og han svettet veldig, svetta rant nedover ansiktet hans.

Han er veldig flink med barna , og ja han klarer å ha de noen timer i uka, men han klarer ikke å ha de på overnatting , og det vil jeg ikke at han skal heller. Ikke enda. De er veldig små... men han truer meg , han sier at det aldri vil skje at han ikke skal komme hver eneste dag, og at jeg kan prøve meg å kontakte fvk , politiet eller dra noe sted. Jeg vil ikke at han og barna sitt forhold skal lide pga at han ikke kan oppføre seg rundt meg, men hva skal jeg gjøre ? Hvordan skal han kunne opprettholde kontakten med barna , når han bare er opptatt av å trykke meg ned eller presse seg tilbake i livet mitt ?

Åh er så sliten av dette. Det er så vanskelig å ha det sånn. At en ustabil mann skal ha et så hardt tak på meg, jeg forsvarer han til alle rundt meg , for jeg vil ikke at noen skal vite hvor slem han er, for han er pappaen til barna mine...

Men jeg vil heller leve alene , enn med han. . Men det ser ikke ut til å gå. Han gir jo aldri opp.

Hi

Anonymous poster hash: d15d8...1ac

Bare for å ta det du opprinnelig spør om: NEI, du skal IKKE fortelle ham. Forteller du ham om det kysset kan det bli ekstremt farlig for deg, han kan bikke over og skade eller drepe deg. Du må ikke tro at det er en overdrivelse, for din eksmann viser absolutt alle tegn på å være ekstremt ustabil. Han er farlig!

Og innerst inne vet du dette selv!

Så MÅ du begynne å være ærlig og åpen om hvor ille det har vært, og hvor ille det er.

DU har ingenting å være flau for. Du har INGEN grunn til å beskytte en mann som er en fare for deg og barna (ved at han truer deg så truer han indirekte også barna deres, siden det er du som har hovedomsorgen for barna).

Nå må du rett og slett riste litt i deg selv, og begynne å tenke smart, Hi!

Hva er din hovedprioritet?

Jeg vil tro du da svarer barna dine.

I så fall - DU er den som har hovedomsorgen for barna dine. Du VET at faren ikke er i stand til å ta ansvar for barna eller være en omsorgsperson. Ergo er barna dine HELT avhengig av deg.

Nå har du en person som truer din helse og sikkerhet (at han tilfeldigvis er barnas far spiller ingen rolle, det han gjør er viktig).

Da må DU ta ansvar.

Og du må ta det ansvaret NÅ!

Og hva må du gjøre?

- Du må kontakte politiet og be om råd og hjelp. Der må du fortelle ALT han har gjort og sagt og truet med i det siste! Det er ikke det samme som å anmelde ham, men det du sier der blir journalført, noe som vil hjelpe deg om han gjør deg eller barna noe senere. Det vil også gjøre det lettere for deg å få et besøksforbud.

- Du bør skaffe deg en advokat.

- Du må få til en ny mekling med mannen og få en skriftlig avtale om hvilket samvær han skal ha med barna sine. Avtalen bør i første omgang innebære at andre tar ansvar for henting/levering inntil han er mer stabil overfor deg.

Når disse tre tingene er gjort, da må du sørge for å IKKE åpne om mannen kommer på døren uanmeldt. Du må la alt eller det aller meste av kommunikasjon om barna gå via mail/sms. Tar han kontakt av noen som helst annen grunn tar du IKKE telefonen, åpner ikke døren osv.

Så ustabil han er nå vil han ta enhver kontakt med deg som "god kontakt".

DU må innse en meget, meget viktig ting - denne mannen kan være SVÆRT FARLIG!!!

Om du ikke tar dette på alvor så kan i verste fall barna dine før du aner det være uten mor.

Dette er ikke noe jeg og andre skriver for å skremme deg, men fordi det at du tar dette på alvor kan redde livet ditt!

I 2015 ble 10 av 23 drepte personer drept av ekspartneren eller partneren sin. 23 av 24 gjerningspersoner var menn.

Dvs. ca. 40 % av drap i Norge i dag er kvinner som blir drept av sin partner eller ekspartner. (tall fra politiets årsrapport)

Og den tiden du er i akkurat nå, når mannen innser at han ikke lenger har kontroll på deg, det er den aller farligste perioden. Fra nå og en periode fremover.

Om mannen truer deg med fysisk skade kontakter du politiet med det samme.

Om mannen truer med å ta sitt eget liv - ta ham på alvor og kontakt politiet med det samme.

Din ENESTE oppgave fremover nå er å holde deg selv og barna trygge, og den eneste måten du kan gjøre dette på nå, HI, det er å riste deg selv ut av boblen din, innse hvor alvorlig farlig eksmannen din kan være nå, og gjøre ALT du MÅ for å trygge deg selv. Og dette starter her og nå, du har ikke den luksusen at du kan bruke tid på å se om det blir bedre, håpe han roer seg.

Du må ta et valg her og nå - hva er viktigst for deg?

Og så må du bare sette i gang i morgen tidlig!

1. Kontakt politiet og be om et møte for å diskutere ekspartner som truer deg.

2. Skaff deg en advokat.

3. Bestill mekling på fvk.

Og i morgen kveld begynner du med å informere familie og venner du stoler 100 % på. Det kan også være lurt å informere sjefen din om at eksmannen din ikke er stabil og at han ikke må få ut informasjon om deg fra jobben.

Du har egentlig ikke noe valg, HI.

Du må begynne i morgen tidlig!

Anonymous poster hash: 18355...907

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor belaget du deg på hjelp av han den lørdagen? Det må da være bedre (og lettere) og klare seg uten han?

Anonymous poster hash: c48ce...80f

Skrevet

Det har vært slutt mellom meg og faren til barna mine i snart 6 mndr, vi bor hver for oss , han bor utenfor huset vi bodde i sammen , jeg har kjøpt et nytt.

Det ble slutt pga høyt konfliktnivå og han var ekstremt sjalu /kontrollerende. Men vi har vært på vei tilbake til hverandre , og jeg trodde han hadde forandret seg.

På lørdag skulle jeg ha jentefest, med god mat og drikke. Jeg har ikke vært ute eller drukket på over 1 år, så jeg gledet meg veldig. Xn skulle hente maten for oss , og han hadde i ukene føre , sagt at han unnet meg denne dagen med vennene mine. Men (!) På fredag begynte det å gå nedover. Han var aggressiv, frekk og lite hjelpsom med barna. Han ødela hele fredagen for meg, som jeg skulle bruke på å ordne en del ting til festen. Dette fikk Jeg ikke gjort da han holdt "det" gående hele dagen og kvelden. Så kom lørdagen, orker ikke å gå i detaljer , men han var et forbanna rasshøll og jeg var på nippet til å avlyse hele kvelden , for jeg hadde et hus som var bomba, barn Jeg ikke rakk å levere til mamma, og jeg hadde ikke dusjet .... samtidig så var jeg så lei meg pga behandlingen jeg fikk av xn , at jeg ville bare ligge i senga å hyle.. men så tok jeg meg sammen , og fikk kvelden i havn. Så og si..

Så har jeg trent på et treningsstudio i 4 år, og her møter jeg på en "fyr" som også trener der, de gangene jeg er der. Vi hilser alltid, og innimellom utveksler vi noen ord.

Jeg møtte på han ute på lørdag, og han var med flere kjente av meg.

Jeg er aldri på nach, men den kvelden ble jeg og venninnene mine med.

Så.. jeg fant tonen med denne fyren fra trening , og vi kysset. Forsiktig, ingen tunge , og en gang. Tror ikke at noen av oss skjønte hva vi gjorde.. å ingen av oss ønsker noe mer.

Men denne hysteriske eksen min er så opp og ned i humør nå, siden han vet at jeg var på nach, og han krever å vite alt.

Burde jeg fortelle eksen om kysset?

Nei, selvfølgelig så forteller du han ingenting. Si at han har ikke en dritt med hva du gjør i ditt privatliv. Hvordan vet han at du var på nachspiel, fortalte du han det? Sett grenser for deg selv, han er ikke en del av ditt liv. Barnas liv, men ikke ditt og har ikke krav på å få vite noe som helst. Han manipulerer deg og er bare ute etter å kontrollere deg.

Anonymous poster hash: e7796...3e3

Skrevet

Nå har jeg lest hele tråden, og er litt sjokkert over at du lar han slippe inn i livet ditt igjen. Hvorfor fortalte du han at du skulle ut på lørdag, når du vet hvordan han er. Du skulle aldri ha latt han hjelpe deg og du skulle aldri fortalt hva du skulle. Fyren er et spik spænna rasshøl, og du skal være sjeleglad for at du har kommet deg unna. Aldri aldri la deg lure til å lokkes tilbake. Fyren er jo ikke god en plass. Hadde du ønsket en sånn mann til din datter (hvis du har)?

Skrevet

Du er helt idiot som har noe med den mannen å gjøre.

Skaff besøksforbud med en eneste gang, og så ringer du mora di i morgen den dag og forteller NØYAKTIG hva slags jævel han er, og at du trenger hjelp med å bli kvitt ham!

Herregud, er du virkelig helt normal? Jeg er helt sjokkert. 

Anonymous poster hash: 6d221...586
Skrevet

Skaff besøksforbud med en eneste gang, og så ringer du mora di i morgen den dag og forteller NØYAKTIG hva slags jævel han er, og at du trenger hjelp med å bli kvitt ham!

Du har virkelig INGEN kunnskaper om hva som skjer med personer som systematisk og over år utsettes for psykisk vold.

Hadde du hatt bare litt mer kunnskaper om det hadde du sluttet å bli så sjokkert...

His reaksjoner er ganske normale sett ut fra det hun har vært utsatt for, det er faktisk mer unormalt av deg å spørre Hi om hun er normal! For det er ikke normalt å ha så lite kunnskaper om et tema som stadig er så mye i media.

Skrevet

Du har virkelig INGEN kunnskaper om hva som skjer med personer som systematisk og over år utsettes for psykisk vold.

Hadde du hatt bare litt mer kunnskaper om det hadde du sluttet å bli så sjokkert...

His reaksjoner er ganske normale sett ut fra det hun har vært utsatt for, det er faktisk mer unormalt av deg å spørre Hi om hun er normal! For det er ikke normalt å ha så lite kunnskaper om et tema som stadig er så mye i media.

Jo vet du hva. Jeg forstår godt at man blir manipulert, ikke synes ting er så alvorlig osv, men denne dama sier jo selv at hun VET det er feil. Likevel BLIR hun med drittsekken. Hun gjør INGENTING for å komme vekk eller bli kvitt ham. INGENTING. Hun har BARN oppi dette. 

Det er fullstendig mulig å tenke riktig selv om man er nedtrykt og manipulert, man blir ikke automatisk idiot selv om man er psykisk nedbrutt osv. Folk må begynne å ta litt mer ansvar for seg selv og barna sine, og det gjør man for pokker ikke med å stappe hodet i sanden og i tillegg skjule for omverdenen hva som foregår. 

Så JO, jeg er sjokkert. Sjokkert over at hun, som vet så mye bedre, bare lar det skure og gå. Faen heller, det er ikke greit. 

Og av og til skriver man ting på en hissig og sint måte for å gi folk et spark bak. Hun trenger ikke at noen synes synd i henne, hun trenger at noen sparker henne så hardt i ræva at hun får skjerpa seg nok til å ta tak. Så kan hun grave seg ned etterpå og syte en stund, men det er ikke tiden for det nå. Nå gjelder det å handle.

Skrevet

Jo vet du hva. Jeg forstår godt at man blir manipulert, ikke synes ting er så alvorlig osv, men denne dama sier jo selv at hun VET det er feil. Likevel BLIR hun med drittsekken. Hun gjør INGENTING for å komme vekk eller bli kvitt ham. INGENTING. Hun har BARN oppi dette. 

Det er fullstendig mulig å tenke riktig selv om man er nedtrykt og manipulert, man blir ikke automatisk idiot selv om man er psykisk nedbrutt osv. Folk må begynne å ta litt mer ansvar for seg selv og barna sine, og det gjør man for pokker ikke med å stappe hodet i sanden og i tillegg skjule for omverdenen hva som foregår. 

Så JO, jeg er sjokkert. Sjokkert over at hun, som vet så mye bedre, bare lar det skure og gå. Faen heller, det er ikke greit. 

Og av og til skriver man ting på en hissig og sint måte for å gi folk et spark bak. Hun trenger ikke at noen synes synd i henne, hun trenger at noen sparker henne så hardt i ræva at hun får skjerpa seg nok til å ta tak. Så kan hun grave seg ned etterpå og syte en stund, men det er ikke tiden for det nå. Nå gjelder det å handle.

Og likevel fortsetter du bare å vise at du egentlig ikke forstår hva det er som skjer med personer som er utsatt for nedpsyking og manipulering og psykisk vold i årevis.

Jeg har selv vært mer enn tydelig med Hi om at hun nå må gjøre det riktige, og at hun må gjøre det NÅ, så det er ikke det det går på. Men å kalle folk for unormale og idioter er som regel den minst hensiktsmessige og minst konstruktive måten å få noen til å gjøre det riktige - SPESIELT IKKE noen som i årevis er blitt manipulert med akkurat den type språk.

Du vil nok vel, men tenk litt mer over hvordan du ordlegger deg!

Skrevet

Jeg har kommet ut av lignende.

Har 3 barn sammen i alder 7 til 11.

Du må kutte hi om du vil ha ett liv!! Han bruker barna mot deg, vil ta sitt liv osv.. Ikke kontakt han ikke svar om han kommer.

Politianmelde han, om ikke du tørr så la bv gjøre det. De gjorde det for meg. Skaff god adv.

Rett deg opp i ryggen si til deg selv at dette klarer du. Blir bein tøft, men så mye bedre etterpå.

Anonymous poster hash: 070af...228

Skrevet

Fortell ham det, og fortell oss hva som skjer 💏

Skrevet

Fortell ham det, og fortell oss hva som skjer

Ikke helt god du. Er du sug lut sin tvilling kanskje...

Skrevet

I hvilken verden synes du det er logisk å fortelle han dette? Seriøst så må du jo selv skjønne hvor vilt det høres ut når man leser det du skriver her. Det beste du kan gjøre er å kutte han ut.

Anonymous poster hash: 1c0ce...052
Skrevet

Fortell ham det, og fortell oss hva som skjer

Det rådet du kommer med her kan være potensielt livsfarlig for HI.

Er det også bare morsomt for deg?

Du er rapportert!

Skrevet

Hei. Jeg har hatt litt styr med barna ikveld, så har ikke fått sett på svarene før nå. Jeg vil si at jeg er til en viss grad enig med deg, men jeg tror at du misforstod noe av det jeg skrev . Jeg flyttet fra han, jeg bor ikke med han , pga høyt konfliktnivå og slikt skal ikke barna utsettes for. De 6mndr som vi har vært fra hverandre, så har han ikke vært noe annet enn snill, derfor var jeg , som du sier : "ikke normal ". Å ja, jeg burde nok ha skjønt at han ikke hadde endret seg, men det gjorde jeg ikke før det klikket for han i helga.

Grunnen til at han viste at jeg skulle ut, var fordi jeg inviterte han til å spise med meg og jentene , ca 3 uker før festen. Å grunnen til at jeg gjorde det, var fordi han oppførte seg som en normal god mann, som unte meg litt tid med mine få venner. Da han takket nei, så sa han at han ville at jeg skulle kose meg og nyte kvelden, uten at han la noen som helst demper på jentesnakk.

Så jeg viste ikke at han ville "eksplodere" dagen før jeg skulle ha folk hos meg, fordi jeg var idiot og trodde at han hadde fått sitt livs sjokk den dagen jeg dro fra han, og at det hadde forandret han

.

Hi

Skrevet

Og likevel fortsetter du bare å vise at du egentlig ikke forstår hva det er som skjer med personer som er utsatt for nedpsyking og manipulering og psykisk vold i årevis.

Jeg har selv vært mer enn tydelig med Hi om at hun nå må gjøre det riktige, og at hun må gjøre det NÅ, så det er ikke det det går på. Men å kalle folk for unormale og idioter er som regel den minst hensiktsmessige og minst konstruktive måten å få noen til å gjøre det riktige - SPESIELT IKKE noen som i årevis er blitt manipulert med akkurat den type språk.

Du vil nok vel, men tenk litt mer over hvordan du ordlegger deg!

Takk for forståelsen:)

Heldigvis så har jeg blitt ganske "hardhudet" med årene, så det går ikke inn på meg.

Men (!) Det er mange såre damer her inne , som kanskje ikke hadde tålt et slikt svar, i en vond situasjon, så godt at det finnes damer som deg, som sier ifra:)

Selvom jeg er litt enig i at jeg er nok unormal og idiot som trodde at han hadde blitt "bedre".

Hi :)

Skrevet

Takk for forståelsen:)

Heldigvis så har jeg blitt ganske "hardhudet" med årene, så det går ikke inn på meg.

Men (!) Det er mange såre damer her inne , som kanskje ikke hadde tålt et slikt svar, i en vond situasjon, så godt at det finnes damer som deg, som sier ifra:)

Selvom jeg er litt enig i at jeg er nok unormal og idiot som trodde at han hadde blitt "bedre".

Hi :)

Men det viktige her er hva har du tenkt å gjøre videre, Hi???

Jeg skrev innlegg nr. 26, og det som står der skrev jeg fordi din eksmann viser så mange svært urovekkende tegn til at jeg er alvorlig bekymret for din sikkerhet! Du MÅ ta dette på alvor!

Den fasen du nå går inn i, når han trodde han hadde deg på kroken og finner ut at han ikke har det likevel, det er den farligste.

Du er den eneste av dine foreledres barn som kan gi dem en trygg og god oppvekst - du har ikke råd til å la være å ta tak i dette på riktig måte. Vil du gamble med eget liv når du vet hvilken forelder du da lar barna sitte igjen med?

Så - hva har du tenkt å gjøre og når?

Skrevet

Jeg vet ikke om det hjelper meg å bli kvitt han. Jeg er redd for at han skal klikke fullstendig og gjøre noe helt vilt. Han takler ikke at det er over og tåler ikke å miste kontrollen. Samtidig så gråter han hele tiden , så jeg skjønner ikke helt hva som foregår i hodet hans.

Jeg er redd for at han kan finne på å si noe til han jeg kysset med, om jeg sier det.. i verste fall slå til han.

Men så føler jeg meg så uvell når eksen står å gråter å vil vite om noe skjedde, og jeg juger til han..

Hi

Hvorfor SNAKKER du i det hele tatt med skrullingen??! Hold avstand! Ikke si noe om ditt liv!

Anonymous poster hash: 9ba17...d0f

Skrevet

Det er hverken unormalt eller idiotisk å tro at han blir bedre- selv om du garantert egentlig vet at det ikke stemmer, det er faktisk helt normalt og vanlig å reagere på den måten du gjør. Du VET hva du må gjøre, men det er ikke enkelt å vite hvor og hvordan du starter. Hør på rådene du har fått her. Dokumenter alt! Ikke vent. Sørg for at folk vet hvordan du har det. Lag en kriseplan. Ta kontakt med fastlege, barnevern, politi, familievernkontor. Og krisesenter. For å få voldsalarm heter det seg at du må anmelde, men de utviser skjønn. Barnevernet vil være behjelpelige med å vurdere om far er skikket til å ha barna, om han skal ha de under tilsyn og de kan være behjelpelige med å hente og bringe slik at du unngår å havne i en konfliktsituasjon med far.

Ja du ønsker at han som på gode dager er en fantastisk far skal fortsette å være det. Selvsagt gjør du det, hvilken mor ønsker at barna skal bli farløse? Det strider i mot all vanlig fornuft. Mest sansynlig er det et gjensidig usunt emosjonellt bindingsforhold mellom dere som forsterkes når han oppfører seg slik han gjør. Han vil mest sansynlig true med å nekte å ha ungene om han ikke får ha de hos deg, og praktiske det om du ikke gjør som han vil. Eller skade barna for å komme til deg. Han vil gjøre alt han kan for å opprettholde og forsterke din " avhengighet" til ham. Han er farlig og kan bli livsfarlig. Det at du har forlatt ham sårer ikke bare hans stolthet men rokker også ved hans grunnleggende følelse av eksistens. Når dette skjer kan det lett tippe over for folk. Det var det du så når du så at ansiktet hans forandret seg og at han ble svett. Mulig at du la merke til at øynene hans ble som om det lå en " hinne av glass" over de? Han står i fare for å bli psykotisk. Han paranoid. Derfor er han livsfarlig. Mennesker i hans tilstand og med hans oppfatning av virkeligheten dreper.

Anonymous poster hash: 2cb35...2a0

Skrevet

Derfor er du nødt til å sørge for at andre vet hvordan du har det. Ikke møt ham alene. Han vil appellere til din samvittighet, til din følelse av ansvar ovnen før ham, til din følelse av ansvar for at han skal ha kontakt med barna. Når han ikke inn blir han sint og truende. Når han ikke inn da blir han farlig. For ham finnes det bare én sannhet og det er hans. Det går an å dra på krisesenter for noen dager. Da er du i gang og du vil komme deg ut av det vakumet du er i nå og du vil få råd og hjelp til å finne veien videre. Du er da også på " nøytral" grunn slik at han ikke har mulighet til å utøve unødvendig press/ belaste din famile og dine venner. Og du og barna er trygge. Lykke til. Jeg håper jeg slipper å lese om deg i avisene. Stå på!

Anonymous poster hash: 2cb35...2a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...