Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #26 Skrevet 9. januar 2017 Takk for svar. Jeg respekterer at andre oppdrar barna sine annerledes enn meg, men jeg lurer oppriktig på om jeg er for streng. Mine barn synes det er blodig urettferdig at de må sitte ved bordet og spise ferdig mens andre får gå fritt rundt og frem og tilbake fra bordet osv. Jeg mener selvfølgelig at jeg gjør riktig, men jeg ser at det er et fåtall av mine venner som har flere barn som har samme regler som oss ved matbordet. Jeg synes det er vanskelig å stole på meg selv som oppdrager når jeg ser andre gjør så mye annerledes enn meg. HI Anonymous poster hash: d8e89...21c Vi gjør som deg. Vi har regnet ut at 5-6-åringer ikke er babyer. De vet om de er sultne eller mette og trenger ikke vasse fram og tilbake for å få påfyll. Anonymous poster hash: 576c6...7e9
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 9. januar 2017 #27 Skrevet 9. januar 2017 Nei, du er ikke for streng. Jeg har de samme reglene for mine egne barn og når de har venner på besøk. Her sitter man pent ved bordet og takker for maten før man går fra bordet.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #28 Skrevet 9. januar 2017 Hakker man på noen hvis man unngår dem fordi man misliker å la seg tyrannisere av deres grenseløse unger under måltider....? Anonymous poster hash: 576c6...7e9 Hehe 😂👏Hakking / være så negativ sjarmerer ikke meg. Anonymous poster hash: 0badb...a66
the amazing spidermamma Skrevet 9. januar 2017 #29 Skrevet 9. januar 2017 Vi har også de samme reglene som deg. Det er ikke alltid så lett å få ungene til å følge dem (3 og 6 år), men da må vi bare øve og terpe på dem daglig. Jeg synes ikke det er strengt å lære ungene normal folkeskikk, det får de igjen for seinere.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #30 Skrevet 9. januar 2017 Hehe 😂👏Hakking / være så negativ sjarmerer ikke meg. Anonymous poster hash: 0badb...a66 Det var et saklig spørsmål. Hakker man på andre når man unngår dem, altså? Uoppdragne barn sjarmerer i alle fall ingen. Men jeg kan legge to og to sammen og skjønner at dine er som de bavianene HI beskriver. Og så blir du snurt fordi du føler deg truffet. Det sørgelige er jo at du nekter barna nødvendig kunnskap. Anonymous poster hash: 576c6...7e9
soleia Skrevet 9. januar 2017 #31 Skrevet 9. januar 2017 Me har same reglane til vanleg, men praktiserar ikkje alltid så strengt når vi er saman med andre som let ungane styre på. Vert litt snodig om våre må sitte fint ved border, medan andre spring att og fram.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #32 Skrevet 9. januar 2017 Me har same reglane til vanleg, men praktiserar ikkje alltid så strengt når vi er saman med andre som let ungane styre på. Vert litt snodig om våre må sitte fint ved border, medan andre spring att og fram. Men syns du ikke da det er snodigere om deres barn (og ikke de andres) er de som skal få vite at det de praktiserer er "feil"? Hvis mitt barn hadde dårligere bordskikk enn noen vi var på besøk hos, ville jeg sørge for at vi i alle fall gjorde det minimum like bra som de andre. Anonymous poster hash: 576c6...7e9
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #33 Skrevet 9. januar 2017 Jeg må bare presisere at mine venners barn slettes ikke er uoppdragne (annet enn rundt matbordet). De er høflige og selvstendige, supersoaiale, snille og hyggelige, og deres foreldre likeså. Det er altså bare rundt matbordet jeg blir litt usikker på om det er jeg som forventer mye av mine egne barn. Jeg reagerte spesielt når det ene barnet krabbet over bordet for å sette seg på en annen stol, og foreldrene ikke sier noe, som om dette tydeligvis er helt ok. Som sagt; jeg vet jo ikke hvordan det er når de ikke har besøk, men hos oss gjelder de samme reglene uansett hvor vi spiser. Dette var altså ikke et innlegg for å sette de i dårlig lys, men et oppriktig spm om andre slakker litt på reglene nærmer har gjester/er på besøk. Takk for svar alle sammen:) Anonymous poster hash: d8e89...21c
Mostly Harmless Skrevet 9. januar 2017 #34 Skrevet 9. januar 2017 Takk for svar. Jeg respekterer at andre oppdrar barna sine annerledes enn meg, men jeg lurer oppriktig på om jeg er for streng. Mine barn synes det er blodig urettferdig at de må sitte ved bordet og spise ferdig mens andre får gå fritt rundt og frem og tilbake fra bordet osv. Jeg mener selvfølgelig at jeg gjør riktig, men jeg ser at det er et fåtall av mine venner som har flere barn som har samme regler som oss ved matbordet. Jeg synes det er vanskelig å stole på meg selv som oppdrager når jeg ser andre gjør så mye annerledes enn meg. HI Anonymous poster hash: d8e89...21c Vi gjør som deg. Noen ganger kræsjer oppdragelsen vi gir med reglene til barn vi omgås. Da tilpasser vi oss enten litt dersom det føles greit, eller så må barna våre øve seg på å tolerere at reglene er forskjellige. Til femåringen sier jeg gjerne at "Ja, jeg ser at han gjør sånn, men jeg vil at du skal gjøre slik likevel". Jeg kan gjerne anerkjenne at det er urettferdig, for det er det jo, men de viktigste reglene lemper vi ikke på likevel. Til gjengjeld dropper vi de minst viktige reglene hvis vi er sammen med noen som får lov til alt. Da går det overraskende greit at de andre får lov til enda mer, fordi han allerede har løsere tøyler enn vanlig.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #35 Skrevet 9. januar 2017 Du skriver ikke det, men jeg kommenterer at det pleier å gå bra med disse barna også. Det er ikke nødvendig å være så bekymret for dem som mange nok er. De fleste får nok oppdragelse også, selv om ikke alt har nådd frem enda. Det er mye som skal læres og mange etiske og moralske regler som skal innprentes. De færreste har alt på plass i barneskolealder. Anonymous poster hash: 18b8b...4dd Det er gjerne ikke alt som er helt på plass, enig i det. Men barneskolealder er jo fra 6 til 11 år, og innen de er ferdig bør elementær bordskikk og høflighet være på plass. Jeg har en jobb som har gjort at jeg har omgått veldig forskjellige personer fra svært forskjellige yrkeslag. Det jeg ser er at de som har dårlige bordmanerer ofte blir lagt merke til negativt, av kolleger og mulige samarbeidspartnere. Man forventer faktisk at voksne personer kan slike elementære sosiale koder tilpasset sin kultur. Anonymous poster hash: 91b3b...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #36 Skrevet 9. januar 2017 Du skriver ikke det, men jeg kommenterer at det pleier å gå bra med disse barna også. Det er ikke nødvendig å være så bekymret for dem som mange nok er. De fleste får nok oppdragelse også, selv om ikke alt har nådd frem enda. Det er mye som skal læres og mange etiske og moralske regler som skal innprentes. De færreste har alt på plass i barneskolealder. Anonymous poster hash: 18b8b...4dd Det handler jo ikke om å "ha alt på plass i barneskolealder." Å kravle over bordet i stedet for å gå rundt er ikke normalt etter ca 2-2,5 år, altså. Og det aller minst normale med det er jo at foreldrene ikke kommenterer det, løfter ungen ned, viser et alternativ eller på noen måte antyder at dette er off limits! Anonymous poster hash: 576c6...7e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå