Gå til innhold

Er jeg streng med barna mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tvillinger i 1. Klasse, og ett barn som går siste året i Bhg. Et vennepar har tre barn på samme alder, og vi er en del med de.

Mine barn må følge regler rundt matbordet. De må spise pent, sitte pent, si takk for maten og spørre om å gå ifra. De må bære ut tallerkenen på kjøkkenet etter seg. Det er ikke slik at vi aldri har diskusjoner om dette rundt matbordet, men de kan reglene godt, og følger de.

Mine venner sine barn er vanskelig å spise med, jeg føler de påvirker mine barn negativt, og mine barn blir sure på oss foreldre fordi de ser de andre barna får gjøre som de vil. De løper frem og tilbake mellom bordet og lekene sine, kaster maten rundt, krabber under bordet og opp på bordet, de tøyset og tuller. Sutrer for det ene og det andre, nekter å spise, går fra bordet for å spille på mobilen sin, kommer tilbake og spiser litt og det ene med det andre.

Jeg har også et annet vennepar med barn på samme alder hvor måltidene fungerer slik. Jeg har forståelse for at ting kan være annerledes NPR man er flere enn vanlig rundt middagsbordet, men for leg gjelder samme regler uansett hvor vi spiser.

Er jeg for streng med barna? Har vi for mange regler rundt middagsbordet?

Anonymous poster hash: d8e89...21c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke for streng. Du gjør helt rett.

At så store barn som 5-6-åringer oppfører seg som bavianer er bare pinlig og ganske sjokkerende. Hadde ikke orket innendørsmåltider sammen med sånne folk....

Anonymous poster hash: 576c6...7e9

Skrevet

Tror egentlig du godt vet svaret på ditt eget spørsmål.

Skrevet

Du er ikke for streng, men dere må kanskje lære dere å tilpasse dere til at andre har ulike regler enn dere, både ungene dine og du.

Anonymous poster hash: 18b8b...4dd

Skrevet

Hahaha😂😜 trengte du å framsnakke deg selv litt?

Good job😂😂

Anonymous poster hash: 0d541...f1c

Skrevet

Du er ikke for streng, men dere må kanskje lære dere å tilpasse dere til at andre har ulike regler enn dere, både ungene dine og du.

Hvorfor det?

De folkene hun beskriver har jo valgt å ikke ha regler overhodet. Det er ikke noe de normale folkene skal "tilpasse seg".

Skrevet

Slutte aldri å forundre meg over svar her på forumet.... Virker som om hvis en starter å svare negativt så følger andre og omvendt

Jeg er også som du, streng - og har et par vi omgås som har slike barn som du forteller om.

Jeg velger å tro at det er jeg som gjør rett, selv om jeg ser at barnet mitt blir sår når jeg irettesetter han,mens de andre får fortsette.

Jeg har prøvd å irettesette disse barna, da starter de å gråte og foreldrene trøster

Vi har nære relasjoner til disse,men pga. bla dette omgås vi dem minst mulig

Anonymous poster hash: faa13...452

Skrevet

Slutte aldri å forundre meg over svar her på forumet.... Virker som om hvis en starter å svare negativt så følger andre og omvendt

Jeg er også som du, streng - og har et par vi omgås som har slike barn som du forteller om.

Jeg velger å tro at det er jeg som gjør rett, selv om jeg ser at barnet mitt blir sår når jeg irettesetter han,mens de andre får fortsette.

Jeg har prøvd å irettesette disse barna, da starter de å gråte og foreldrene trøster

Deilig for dem også tenker jeg 😉

Anonymous poster hash: 0badb...a66

Skrevet

Slik jeg ser det lærer du bare barna dine helt normal folkeskikk, Hi.

Forventninger til barn må selvfølgelig tilpasses alder og ev. individ ellers, men i det store og hele så er det kun snakk om helt ordinær folkeskikk.

Anonymous poster hash: 91b3b...0f1
Skrevet

Så du er en av de som ikke har kontroll og oppdragelse på barna 🙄 Sjarmerende .

Anonymous poster hash: c1761...f14

Skrevet

At de slipper å konfronteres med den store kontrasten mellom egne og andres barn, mener du? Helt sant, for det må være dypt pinlig å skulle forsvare resultatet av egen unnfallenhet.

Skrevet

Vi har det også slik, ro ved bordet. Jeg merker jo forskjell når de har venner med seg hjem. Vennene (ikke alle) går til og fra bordet flere ganger i løpet av måltidet. Jeg sier bare at vi må sitte fint mens vi spiser så kan de leke etterpå, pleier å gå bra.

Anonymous poster hash: 80f11...80c

Skrevet

Så du er en av de som ikke har kontroll og oppdragelse på barna 🙄 Sjarmerende .

Anonymous poster hash: c1761...f14

Hehe faktisk ikke ! 😉 jeg er bare en som ikke liker folk som hakker / ser ned på andre

Skrevet

Du gjør helt rett.

Her har vi samme regler på barna rundt matborde. De er 8 og 4 år.

Ei veninne har et barn på samme alder som min minste og han spiser enda for det meste med hendene, kan i barnehagen skrape av pålegg fra skiva for å smøre dt utøver bordet, fiser/raper ved bordet og ler av dt, kan gjøre det opptil flere ganger under samme måltid.

Tror det holder me å si unnskyld, at alt er lov så lenge man sier unnskyld etter på.

Anonymous poster hash: cc917...845

Skrevet

Hehe faktisk ikke ! 😉 jeg er bare en som ikke liker folk som hakker / ser ned på andre

Hakker man på noen hvis man unngår dem fordi man misliker å la seg tyrannisere av deres grenseløse unger under måltider....?

Skrevet

Er vi på besøk der det er vanlig å sitte til alle er ferdig med maten, så gjør mitt barn det. Er vi på besøk der barna får lov til å gå fra bordet før alle er ferdig, så får mitt barn også lov til det der og da.

Besøk er ellers en situasjon som hos mange ofte er litt unntak fra regelen fordi barna ble avbrutt ved middag midt i en spennende lek de vil fortsette på og vi voksne ikke synes det gjør noe å nyte samtale og kaffe ved bordet i fred, så her er jeg tilpasninsgdyktig.

Å oppfordre andres barn til å sitte litt lengre eller rydde etter seg, det gjør jeg. Men å irettesette andres barn hadde jeg ansett som rimelig frekt og lett sosialt uintelligent.

Anonymous poster hash: 623a6...025

Skrevet

Du oppdrar jo barna dine i motsetning til vennene dine.

Er de hjemme hos dere å spiser, sier du selvfølgelig ifra og ber de følge de reglene som gjelder hjemme hos dere.

Men jeg lurer virkelig, hvilke unger over 2,5 år kaster maten rundt og kryper under bordet???

Skrevet

Hvorfor spør du om dette? Du lurer??

Og hvorfor omtaler du andres oppdragelse så evneveikt? Hvis barna virkelig har for vane å krabbe oppå bordet under måltidene feiler det åpenbart foreldrene noe. Eller så er det du som overdriver...

Anonymous poster hash: 66883...346

Skrevet

Du oppdrar jo barna dine i motsetning til vennene dine.

Er de hjemme hos dere å spiser, sier du selvfølgelig ifra og ber de følge de reglene som gjelder hjemme hos dere.

Men jeg lurer virkelig, hvilke unger over 2,5 år kaster maten rundt og kryper under bordet???

Overalt ende Mange gjør sånt innimellom og vokser likevel opp til å bli helt normale, velfungerende ungdommer og voksne. På skolen er det stadig gutter som smører best på veggene, tisser i søppelbøtta osv også. Det blir bra folk av dem også.

Skrevet

Overalt ende Mange gjør sånt innimellom og vokser likevel opp til å bli helt normale, velfungerende ungdommer og voksne. På skolen er det stadig gutter som smører best på veggene, tisser i søppelbøtta osv også. Det blir bra folk av dem også.

Hvor skriver jeg at det ikke blir folk av unger som ikke får oppdragelse?

Skrevet

Hvor skriver jeg at det ikke blir folk av unger som ikke får oppdragelse?

Du skriver ikke det, men jeg kommenterer at det pleier å gå bra med disse barna også. Det er ikke nødvendig å være så bekymret for dem som mange nok er.

De fleste får nok oppdragelse også, selv om ikke alt har nådd frem enda. Det er mye som skal læres og mange etiske og moralske regler som skal innprentes. De færreste har alt på plass i barneskolealder.

Skrevet

Du skriver ikke det, men jeg kommenterer at det pleier å gå bra med disse barna også. Det er ikke nødvendig å være så bekymret for dem som mange nok er.

De fleste får nok oppdragelse også, selv om ikke alt har nådd frem enda. Det er mye som skal læres og mange etiske og moralske regler som skal innprentes. De færreste har alt på plass i barneskolealder.

Men å kline bæsj på veggene tyder jo på at noe annet er galt. For det er IKKE normalt. Vi har samme problemet på vår skole der datteren min går og jeg vil tro det gjelder mange skoler rundt omkring. Selv hvor "vanlig" det er, så er det langtfra normalt. Dette må være unger av foreldre som trenger veiledning på en eller annen måte. Spesielt om det er gjentakende. Og da er mest sannsynlig ikke det med bæsjen det verste..

Skrevet

Men å kline bæsj på veggene tyder jo på at noe annet er galt. For det er IKKE normalt. Vi har samme problemet på vår skole der datteren min går og jeg vil tro det gjelder mange skoler rundt omkring. Selv hvor "vanlig" det er, så er det langtfra normalt. Dette må være unger av foreldre som trenger veiledning på en eller annen måte. Spesielt om det er gjentakende. Og da er mest sannsynlig ikke det med bæsjen det verste..

Det trenger ikke bety annet enn at de er sure for noe og ikke har innarbeidet tabuet for best så sterkt enda, men det kan selvfølgelig også ligge andre ting bak.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg respekterer at andre oppdrar barna sine annerledes enn meg, men jeg lurer oppriktig på om jeg er for streng. Mine barn synes det er blodig urettferdig at de må sitte ved bordet og spise ferdig mens andre får gå fritt rundt og frem og tilbake fra bordet osv.

Jeg mener selvfølgelig at jeg gjør riktig, men jeg ser at det er et fåtall av mine venner som har flere barn som har samme regler som oss ved matbordet. Jeg synes det er vanskelig å stole på meg selv som oppdrager når jeg ser andre gjør så mye annerledes enn meg.

HI

Skrevet

Takk for svar.

Jeg respekterer at andre oppdrar barna sine annerledes enn meg, men jeg lurer oppriktig på om jeg er for streng. Mine barn synes det er blodig urettferdig at de må sitte ved bordet og spise ferdig mens andre får gå fritt rundt og frem og tilbake fra bordet osv.

Jeg mener selvfølgelig at jeg gjør riktig, men jeg ser at det er et fåtall av mine venner som har flere barn som har samme regler som oss ved matbordet. Jeg synes det er vanskelig å stole på meg selv som oppdrager når jeg ser andre gjør så mye annerledes enn meg.

HI

Utifra det du skriver gjør du helt rett i mine øyne 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...