Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #26 Skrevet 8. januar 2017 Jeg syntes den var litt morsom jeg, selv om jeg er en uføretrygdet nordlending. Har selvfølgelig ingen rot i virkeligheten (for min del i alle fall), men trenger ikke det for å være morsomt. Anonymous poster hash: d538e...835
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #27 Skrevet 8. januar 2017 Jeg syntes den var litt morsom jeg, selv om jeg er en uføretrygdet nordlending. Har selvfølgelig ingen rot i virkeligheten (for min del i alle fall), men trenger ikke det for å være morsomt. Anonymous poster hash: d538e...835 Jo, det syns jeg. Hvis man ikke tar ting på kornet, er det ikke spesielt vittig. Denne vitsen er på linje med vitser om å være tjukk el. lign. Bare platt. Anonymous poster hash: 8cf62...1aa
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #28 Skrevet 8. januar 2017 Dette er kun pinlig og platt. Fjortishumor. Anonymous poster hash: 494c9...e95
Ophiophagus Hannah Skrevet 8. januar 2017 #29 Skrevet 8. januar 2017 Jeg har hørt vitsen før, men da bare i en annen variant. Da tror jeg det var nordmannen, tyskeren og amerikaneren, så var det nordmannen som var uføretrygdet. Lo godt da jeg hørte den, men det har nok mye med hvem som fortalte den og hvordan den ble fortalt!
skjotta Skrevet 8. januar 2017 #30 Skrevet 8. januar 2017 Er det ikke rart hvordan vitser som stigmatiserer uføre, jøder eller fargede er fælt, mens blondiner og svensker er fritt frem?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #32 Skrevet 8. januar 2017 Jeg har hørt vitsen før, men da bare i en annen variant. Da tror jeg det var nordmannen, tyskeren og amerikaneren, så var det nordmannen som var uføretrygdet. Lo godt da jeg hørte den, men det har nok mye med hvem som fortalte den og hvordan den ble fortalt! Veldig enig ☺ Hadde jeg fortalt den vitsen hadde den vært gøy fordi jeg er nordlending selv, men ikke så gøy at en søring gjør det. Det handler om historie med diskriminering av nordlendinger i Oslo tidligere (lenge siden, men ikke så lenge siden at det er glemt). Altså jeg kan prate drit gjøre narr av min familie, men du som ikke er familie kan ikke det for da blir det trøbbel. Anonymous poster hash: 3259c...1dd
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #33 Skrevet 8. januar 2017 Hva var formålet med denne vitsen? Hvilket budskap ville han bringe til sine ansatte i ukes/månedsrapport? Hva ønsket han å oppnå? Han var klar over at det var såpass kontroversielt at han måtte drøfte den med kommunikasjonsrådgiver. Det er en ukultur som vokser frem både innad i etaten og i resten av samfunnet. At det finnes en mengde mennesker i Norge, som så gjerne VIL ha uføretrygd, så de slipper å jobbe, fordi det er så vanvittig innbringende. Jeg jobber i NAV, med en årsinntekt på 500.000,- Det er trangt spør du meg, men det er mer enn uføretrygd, og andre nav ytelser. Fakta er at det ikke er lukrativt å være på trygd, og det i tillegg til å være alvorlig syk er ingen spøk! De fleste mennesker er ikke svindlere. De fleste mennesker jobber, eller de vil jobbe. Den ukulturen vi ser bør stanses, det bør komme klare tydelige verdier fra toppen. Ikke idiot vitser i månedsbrevet. Anonymous poster hash: d265f...582
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #34 Skrevet 9. januar 2017 Synes den var bra, Og jeg er fra nordnorge 😂 Kan alle jobbe 2 timer overtid imorgen? Så kan jeg få en tesla på skattebetalernes regning? Vi må jo være miljø bevist 😀 Anonymous poster hash: 15f42...e49
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #35 Skrevet 9. januar 2017 Siden så mange damer her inne synes dette er helt ok, da er det vel helt ok at det vitses i samme grad over overvektige også? (bare for å velge en gruppe) I motsetning til de fleste uføretrygdede så kan de fleste overvektige gjøre noe med situasjonen sin. Og om dere mener det ikke er greit, hvorfor er det i så fall ok å hetse uføretrygdede? Det er en vanskelig grense mellom det å vitse og det å hetse, denne krysser grensen. For ordens skyld, jeg er ikke uføretrygdet. At en Nav-sjef og dennes kommunikasjonsrådgiver begge mente dette er var ok, det viser at ingen av dem er profesjonelle i de jobbene de har. Og da er vi inne på det den Navansatte over her sier, at det er et holdningsproblem i etaten og at det også kommer fra toppen. Skal man ha noen som helst sjanse til å gjøre noe med dette problemet må toppene endre holdning, i tillegg til den enkelte ansatte. Jeg har flere ganger sett saksbehandlere i etaten som har vært elendige i jobben sin, men som markerer seg veldig innad, som har skarpe albuer. Når det kommer frem hvor elendig jobb de gjør som saksbehandler så blir de forfremmet istedenfor å miste jobben. Har flere tilfeller av dette. Den siste jeg vet om som ble forfremmet hadde også brutt div. lover i saksbehandlingen (ganske grovt), det ble klaget inn til Fylkesmannen sammen med resten av saken, og Fylkesmannen gjorde ingenting med det. Så holdningene finnes dessverre også i andre etater. Det er et stort problem, for slike udugelige folk koster samfunnet dyrt! Hi - hva var hensikten din med å løfte opp denne syv år gamle saken? Anonymous poster hash: 01a97...2d8
Ophiophagus Hannah Skrevet 9. januar 2017 #36 Skrevet 9. januar 2017 Er det ikke rart hvordan vitser som stigmatiserer uføre, jøder eller fargede er fælt, mens blondiner og svensker er fritt frem? Det synes jeg ikke er rart, faktisk. Hverken svensker eller blondiner har blitt utsatt for masseforfølgelse og sendt i konsentrasjonsleir (for å sette det på spissen). Og Sverige har norskevitser, som er helt like, bare at rollene er byttet om. Grunnen til at det nå kan føles litt mindre greit å vitse om svensker, er at forholdet mellom Sverige og Norge har forskjøvet seg noe - Sverige har alltid vært "storebror" og er det nok på mange måter ennå, men nå kommer mange unge svensker hit for å jobbe, fordi det er bedre arbeidsmuligheter her og bedre lønninger - noe som har forskjøvet forholdet mellom landene noe. Men Norge og Sverige har alltid vitset med hverandre. Blondine-vitser er sjeldent morsomme. Men ikke særlig farlige, da blondiner (altså jenter med blondt hår) på ingen måte er en stigmatisert gruppe. Har aldri ennå møtt en jente med blondt hår, som tar seg nær av vitsene. Men, for å bruke et av dine eksempler, jøde-vitser, er sjeldent i nærheten av morsomme - de jeg har hørt har vitset omkring Holocaust, og det er for å være ærlig ikke særlig morsomt. Alle som kjenner historien forstår det. Men har heller aldri møtt på noen over ti som kommer med en jøde-vits (heldigvis, men jeg vet jo at det finnes voksne som ler seg skakk av slik, jeg er bare så heldig at jeg ikke kjenner noen av dem).
soleia Skrevet 9. januar 2017 #37 Skrevet 9. januar 2017 De er fortsatt morsomme. Du må bare fortelle dem riktig. NAV-vitsen traff vel noen ømme tær - Nordland har 12,5 % på uføretrygd mot 5,5 % i Oslo. Og Tromsø ligg i... (berre måtte.. )
sug lut Skrevet 9. januar 2017 #38 Skrevet 9. januar 2017 Og Tromsø ligg i... (berre måtte.. ) Jamen han var jo nordlending! Kan'ke værra så nøye, nord for Sinsenkrysset er'e jo åkke som.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #39 Skrevet 9. januar 2017 Vel, det er jo et velkjent faktum at folk fra Nord-Norge ikke eier humor. Anonymous poster hash: 84ac4...5b7
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #40 Skrevet 9. januar 2017 vitsen i seg selv var jo ikke så aller verst. Likevel er det jo IKKE greit når den kommer fra Nav sjefen! Anonymous poster hash: 16b30...be0
Luksusdyret Skrevet 9. januar 2017 #41 Skrevet 9. januar 2017 En Vålerenga-supporter, en Rosenborg-supporter og en Tromsø-supporter er på fotballtur og sitter på en pub. Alle stirrer bort på en mann som sitter alene ved et bord borte i kroken. Det er noe veldig kjent med ham, men ingen av dem kjenner ham igjen. De stirrer og stirrer helt til Vålerenga-supporteren plutselig utbryter: «Herregud, det er jo Jesus!» Joda, der satt Jesus med en nesten tom halvliter. Full av glød spanderer de hver sin øl på ham, en Ringnes, en Dahls og en Mack. Jesus smiler, tar imot halvliterne og nyter dem en etter en. Når han er ferdig, reiser han seg og går bort til de tre mennene. Han strekker ut hånden mot Vålerenga-supporteren og takker ham for Ringnes-ølet. Når det er gjort, roper Vålerenga-supporteren av begeistring: «Herregud, gikten jeg har hatt i 10 år er borte! Dette er et mirakel!» Jesus tar så Rosenborg-supporteren i hånden og takker for den friske halvliteren med Dahls. Når han slipper taket, er trønderen nærmest i sjokk: «Utrolig, ryggplagene mine er helt borte! Dette er også et mirakel!» Jesus snur seg deretter mot nordlendingen som velter stoler og bord for å komme seg unna for å slippe å ta Jesus i hånden. «Hva er galt?» Spør Jesus. «Kom dæ vekk!» roper nordlendingen. «Æ e på uføretrygd!»http://www.dagbladet.no/nyheter/nav-sjef-vitset-om-uforetrygdede/64947781 Nav-sjefen er hengt ut i avisen for denne vitsen. Jeg synes den var heller uskyldig. Jeg lo Anonymous poster hash: 84ac4...5b7 Det er ikke uskyldig, særlig ikke når du er NAV-sjef. Det blir det samme som å være aktor og spøke om voldtekt. Enkelte ting gjør man bare ikke når man innehar visse stillinger. På samme måte som ei som jobber ved statsministerens kontor ikke bør ha fyllebilder uten BH på Facebook-profilen sin, bør NAV-sjef holde seg for god til å spøke om uføretrygdede, særlig når det er snakk om en bestemt landsdel. Hilsen ei som bor i nord og har full jobb, så føler meg ikke truffet i det hele tatt
Luksusdyret Skrevet 9. januar 2017 #42 Skrevet 9. januar 2017 Jeg tror ikke du skjønte den. Altså, nordlendingen er uføretrygdet. Så hvis han blir frisk så får han ikke uføretrygd mer. Derfor fikk han angst for å ta Jesus i hånden. Anonymous poster hash: 84ac4...5b7 Og apropos det, det heter ikke "nordlending" når man er fra Tromsø... Det heter det når man er fra Nordland...
Gjest Darwinia:-) Skrevet 9. januar 2017 #43 Skrevet 9. januar 2017 Og apropos det, det heter ikke "nordlending" når man er fra Tromsø... Det heter det når man er fra Nordland... Feil! Begrepet "nordlending" eksisterte lenge før fylkesinndeling fant sted. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Nordlending
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #44 Skrevet 9. januar 2017 Tok poenget, men ser ikke humoren. Spesielt ille at en Nav-sjef sprer en sånn vits. Useriøst av vedkommende. Anonymous poster hash: e5eda...94f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #45 Skrevet 9. januar 2017 Lo godt jeg. Fy fader altså, nordmenn er så hårsåre. Anonymous poster hash: c9d47...6a5
skjotta Skrevet 9. januar 2017 #46 Skrevet 9. januar 2017 Det synes jeg ikke er rart, faktisk. Hverken svensker eller blondiner har blitt utsatt for masseforfølgelse og sendt i konsentrasjonsleir (for å sette det på spissen). Og Sverige har norskevitser, som er helt like, bare at rollene er byttet om. Grunnen til at det nå kan føles litt mindre greit å vitse om svensker, er at forholdet mellom Sverige og Norge har forskjøvet seg noe - Sverige har alltid vært "storebror" og er det nok på mange måter ennå, men nå kommer mange unge svensker hit for å jobbe, fordi det er bedre arbeidsmuligheter her og bedre lønninger - noe som har forskjøvet forholdet mellom landene noe. Men Norge og Sverige har alltid vitset med hverandre. Blondine-vitser er sjeldent morsomme. Men ikke særlig farlige, da blondiner (altså jenter med blondt hår) på ingen måte er en stigmatisert gruppe. Har aldri ennå møtt en jente med blondt hår, som tar seg nær av vitsene. Men, for å bruke et av dine eksempler, jøde-vitser, er sjeldent i nærheten av morsomme - de jeg har hørt har vitset omkring Holocaust, og det er for å være ærlig ikke særlig morsomt. Alle som kjenner historien forstår det. Men har heller aldri møtt på noen over ti som kommer med en jøde-vits (heldigvis, men jeg vet jo at det finnes voksne som ler seg skakk av slik, jeg er bare så heldig at jeg ikke kjenner noen av dem). Her er en jødevits (fortalt til meg av en jøde): 2 jøder, Samuel og Levi, ble strandet på en øde øy. De var effektive og når de ble reddet 1 år senere var det 3 synagoger på øya. En der Levi aldri ville sette sine bein, en der Samuel aldri ville sette sine bein og en der ingen av dem ville sette sine bein. En blondinevits: hvor mange blondiner trengs det for å skru inn en lyspære? -ingen, de klarer det ikke uansett. At du forbinder jødevitser med holocaust er egentlig veldig synd. Jeg er en blondine som "ikke tar med nær" av Blondine-vitser, rett og slett fordi jeg ikke orker, men å si at de ikke er stigmatiserende? Har du hørt uttrykket "ikke bry det lille blonde hodet ditt" eller "ikke vær så blond!" Eller hva med "et blondt øyeblikk"? Jeg vet at alle fra nord i landet ikke er uføre fordi de ønsker det på samme måte som jeg vet at alle blondiner ikke er dumme og at alle jøder ikke er overdramatiske, så hvorfor er ikke de tre vitsene i samme kategori? Hvorfor er den om jøden og den om den uføre mere stigmatiserende enn den om blondinen? Svaret er vel at blondinevitser akseptert av alle...
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #47 Skrevet 9. januar 2017 En Vålerenga-supporter, en Rosenborg-supporter og en Tromsø-supporter er på fotballtur og sitter på en pub. Alle stirrer bort på en mann som sitter alene ved et bord borte i kroken. Det er noe veldig kjent med ham, men ingen av dem kjenner ham igjen. De stirrer og stirrer helt til Vålerenga-supporteren plutselig utbryter: «Herregud, det er jo Jesus!» Joda, der satt Jesus med en nesten tom halvliter. Full av glød spanderer de hver sin øl på ham, en Ringnes, en Dahls og en Mack. Jesus smiler, tar imot halvliterne og nyter dem en etter en. Når han er ferdig, reiser han seg og går bort til de tre mennene. Han strekker ut hånden mot Vålerenga-supporteren og takker ham for Ringnes-ølet. Når det er gjort, roper Vålerenga-supporteren av begeistring: «Herregud, gikten jeg har hatt i 10 år er borte! Dette er et mirakel!» Jesus tar så Rosenborg-supporteren i hånden og takker for den friske halvliteren med Dahls. Når han slipper taket, er trønderen nærmest i sjokk: «Utrolig, ryggplagene mine er helt borte! Dette er også et mirakel!» Jesus snur seg deretter mot nordlendingen som velter stoler og bord for å komme seg unna for å slippe å ta Jesus i hånden. «Hva er galt?» Spør Jesus. «Kom dæ vekk!» roper nordlendingen. «Æ e på uføretrygd!»http://www.dagbladet.no/nyheter/nav-sjef-vitset-om-uforetrygdede/64947781 Nav-sjefen er hengt ut i avisen for denne vitsen. Jeg synes den var heller uskyldig. Jeg lo Anonymous poster hash: 84ac4...5b7 Ja, den var stygg. Den sier noe om at den som forteller den tror at uføretrygdede er snyltere som ikke hadde villet jobbe selv om de ble friske. Anonymous poster hash: d43b1...fc3
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #48 Skrevet 9. januar 2017 Her er en jødevits (fortalt til meg av en jøde): 2 jøder, Samuel og Levi, ble strandet på en øde øy. De var effektive og når de ble reddet 1 år senere var det 3 synagoger på øya. En der Levi aldri ville sette sine bein, en der Samuel aldri ville sette sine bein og en der ingen av dem ville sette sine bein. En blondinevits: hvor mange blondiner trengs det for å skru inn en lyspære? -ingen, de klarer det ikke uansett. At du forbinder jødevitser med holocaust er egentlig veldig synd. Jeg er en blondine som "ikke tar med nær" av Blondine-vitser, rett og slett fordi jeg ikke orker, men å si at de ikke er stigmatiserende? Har du hørt uttrykket "ikke bry det lille blonde hodet ditt" eller "ikke vær så blond!" Eller hva med "et blondt øyeblikk"? Jeg vet at alle fra nord i landet ikke er uføre fordi de ønsker det på samme måte som jeg vet at alle blondiner ikke er dumme og at alle jøder ikke er overdramatiske, så hvorfor er ikke de tre vitsene i samme kategori? Hvorfor er den om jøden og den om den uføre mere stigmatiserende enn den om blondinen? Svaret er vel at blondinevitser akseptert av alle... Skjønner du virkelig ikke forskjellen mellom vitsen i Hi og den jødevitsen du selv kommer med her? Den vitsen om uføre setter en gruppe som allerede er stigmatisert opp mot andre grupper. Den impliserer dessuten at det å være ufør er noe man velger å være, at man er ufør fordi man er lat og ikke ønsker å jobbe. I din jødevits er det jøder som fleiper med seg selv og de konfliktene som er i eget land. Det er ikke en vits som setter ulike grupper opp mot hverandre, det er en vits som tuller med at det kan være så store vansker for dem å finne enighet selv om de kanskje egentlig står hverandre nær. Men om samme vits hadde satt ulike religiøse retninger opp mot hverandre og rakket ned på den ene - da ville den også være helt usmakelig. Er det så vanskelig å se disse forskjellene? Anonymous poster hash: 01a97...2d8
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #49 Skrevet 9. januar 2017 Skjønner du virkelig ikke forskjellen mellom vitsen i Hi og den jødevitsen du selv kommer med her? Den vitsen om uføre setter en gruppe som allerede er stigmatisert opp mot andre grupper. Den impliserer dessuten at det å være ufør er noe man velger å være, at man er ufør fordi man er lat og ikke ønsker å jobbe. I din jødevits er det jøder som fleiper med seg selv og de konfliktene som er i eget land. Det er ikke en vits som setter ulike grupper opp mot hverandre, det er en vits som tuller med at det kan være så store vansker for dem å finne enighet selv om de kanskje egentlig står hverandre nær. Men om samme vits hadde satt ulike religiøse retninger opp mot hverandre og rakket ned på den ene - da ville den også være helt usmakelig. Er det så vanskelig å se disse forskjellene? Anonymous poster hash: 01a97...2d8 Og en ting til - mener du det er profesjonelt av en Nav-sjef å være delaktig i å stigmatisere en gruppe han jobber med på en så negativ måte? Anonymous poster hash: 01a97...2d8
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #50 Skrevet 9. januar 2017 Feil! Begrepet "nordlending" eksisterte lenge før fylkesinndeling fant sted. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Nordlending Det har nok vært brukt, men den eldste betegnelsen er "håløyger" (fra Hålogaland). Finnmarkingene blir helt gærne hvis man kaller dem nordlendinger, i alle fall... Anonymous poster hash: 8cf62...1aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå