Gå til innhold

Har 2 ks bak meg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville du valgt?

Ks eller vaginal fødsel?

Kan jeg evt ta et fjerde ks hvis jeg nå går for ks?

Anonymous poster hash: 2e932...36c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter 2 ks må du ta ks igjen. Du får ikke lov å velge. Man kan føde vaginalt etter ett, ikke to. Hilsen en som skal ta sitt fjerde snart:)

Skrevet

Etter 2 ks må du ta ks igjen. Du får ikke lov å velge. Man kan føde vaginalt etter ett, ikke to. Hilsen en som skal ta sitt fjerde snart:)

Jeg kan velge nemlig. Har snakket med 2 forskjellige leger på sykehuset nemlig.

Skrevet

Det stemmer ikke. De tenkte det før, men sånn er det ikke lengre.

Du kan lese litt om VBAC2 (Vaginal Birth After Cecarian). Hvis du søker på det får du mye informasjon.

Anonymous poster hash: 0bbbe...107

Skrevet

Jeg hadde forresten gått for vaginalt om jeg kunne. Litt avhengig av årsakene til at du hadde ks selvfølgelig. Men jeg hadde ønsket meg en veldig rolig fødsel med lite instrumentell innblanding. I de fødslene etter KS som det er rupturer og komplikasjoner på er det nesten alltid medikamentell innblanding på forhånd.

Skrevet

Har 3 ks selv og ville aldri valgt å føde vaginalt,ikke etter første ks heller. Norske leger er ikke gode på dette. I utlandet rister ekspertene på hodene over det som foregår her,vaginal fødsel etter ks og ved seteleie osv. Ja det kan gå bra men risikoen er svært høy,så hvorfor ta sjansen?

Anonymous poster hash: 1677a...4f1

Skrevet

Har 3 ks selv og ville aldri valgt å føde vaginalt,ikke etter første ks heller. Norske leger er ikke gode på dette. I utlandet rister ekspertene på hodene over det som foregår her,vaginal fødsel etter ks og ved seteleie osv. Ja det kan gå bra men risikoen er svært høy,så hvorfor ta sjansen?

Risikoen er ikke svært høy nei. Og du vet at ks barna dine har høyere risiko for feks leukemi? Alt har en risiko. Noen dør av narkose hvert år, folk velger allikevel narkose når de skal opereres.

Anonymous poster hash: 989bd...0e9

Skrevet

Jeg hadde forresten gått for vaginalt om jeg kunne. Litt avhengig av årsakene til at du hadde ks selvfølgelig. Men jeg hadde ønsket meg en veldig rolig fødsel med lite instrumentell innblanding. I de fødslene etter KS som det er rupturer og komplikasjoner på er det nesten alltid medikamentell innblanding på forhånd.

Missforsto jeg nå?

Var ikke dette selvmotsigende? 🤔

Skrevet

Når ble jeg usikker 😔😕😔😯

Skrevet

Når ble jeg usikker 😔😕😔😯

Hør på fagfolk du. Ikke hysterikere her inne. Du blir passet veldig godt på. Lykke til😃

Skrevet

Hør på fagfolk du. Ikke hysterikere her inne. Du blir passet veldig godt på. Lykke til😃

Tusen takk for det 😍

Jeg syns det er så skummelt

Er redd for så mye 😔😟😞

Hi

Skrevet

Det er helt sant at de fleste sykehus har endret "regelen" om 2 snitt, alltid snitt. Så velg hva du føler selv, og vurder det nøye med fagfolk.

Skrevet

Jeg hadde vaginal fødsel etter ks, hadde glatt gjort det igjen!

Anonymous poster hash: 671a7...b53

Skrevet

Risikoen er ikke svært høy nei. Og du vet at ks barna dine har høyere risiko for feks leukemi? Alt har en risiko. Noen dør av narkose hvert år, folk velger allikevel narkose når de skal opereres.

Hvorfor har da Norge så høy andel av fødselsskader på både mor og barn ift mange andre land?

Norge ligger langt etter på mye. Ta GBS f.eks.,de fleste land har standard prosedyre på å sjekke de gravide for GBS,men ikke Norge. Ei venninne mistet sitt barn pga GBS og har jobbet for at gravide her skal få tilbudet. Et svar hun fikk fra en overlege i den forbindelse var følgende: vi har så få tilfeller av det her,så de tilfellene som kommer får vi bare ta. Et slag i fjeset på henne og alle de andre som har mistet barn pga GBS.

Norsk helsevesen har jeg ikke tillit til selv om jeg har jobbet i det i 25 år,meg og mine bruker ikke offentlige helsetjenester her,og vi reiser til England og USA for behandling til barnet vårt som trenger det.

Skrevet

Nå har jeg bare hatt et hastesnitt og vaginal fødsel nå for 3 mnd siden. De passer godt på deg, jeg hadde så intense rier og det svei noe så inni h..... rundt ks arret så lege ble tilkalt mtp livmor ruptur. Men for meg så var det styrt fødsel som gjorde det så vondt, fra 5 cm til ungen var ute tok det 30 min.

Så jeg hadde gått for vaginal hvis du ønsker det, jeg ble ihvertfall passet godt på.

Lykke til.

Anonymous poster hash: f13b1...123

Skrevet

Nå har jeg bare hatt et hastesnitt og vaginal fødsel nå for 3 mnd siden. De passer godt på deg, jeg hadde så intense rier og det svei noe så inni h..... rundt ks arret så lege ble tilkalt mtp livmor ruptur. Men for meg så var det styrt fødsel som gjorde det så vondt, fra 5 cm til ungen var ute tok det 30 min.

Så jeg hadde gått for vaginal hvis du ønsker det, jeg ble ihvertfall passet godt på.

Lykke til.

Anonymous poster hash: f13b1...123

Takk for innspill

Hadde en spontanabort i uke 15,gikk jo "fint". Men kan vell ikke sammenlignes med en skikkelig fødsel...

Skrevet

Hvorfor har da Norge så høy andel av fødselsskader på både mor og barn ift mange andre land?

Norge ligger langt etter på mye. Ta GBS f.eks.,de fleste land har standard prosedyre på å sjekke de gravide for GBS,men ikke Norge. Ei venninne mistet sitt barn pga GBS og har jobbet for at gravide her skal få tilbudet. Et svar hun fikk fra en overlege i den forbindelse var følgende: vi har så få tilfeller av det her,så de tilfellene som kommer får vi bare ta. Et slag i fjeset på henne og alle de andre som har mistet barn pga GBS.

Norsk helsevesen har jeg ikke tillit til selv om jeg har jobbet i det i 25 år,meg og mine bruker ikke offentlige helsetjenester her,og vi reiser til England og USA for behandling til barnet vårt som trenger det.

Det sier jo litt om innsikten du har...

Skrevet

Risikoen for at livmoren revner der du har KS- arr er svært mye høyere etter to KS jo.

Anonymous poster hash: e828c...2df

Skrevet

Risikoen for at livmoren revner der du har KS- arr er svært mye høyere etter to KS jo.

Det er ikke slik at gynekologer i Norge syns det er stor stas med livmorruptur, så hadde sjansen vært høy, ville de ikke tillat det.

Skrevet

Det er den ikke. Husker ikke de nøyaktige tallene, men mener å ha lest at risikoen for ruptur økte fra 0,8 % til 1, noe %. Har hatt to hastesnitt, og har fått klarsignal på at jeg kan føde vaginalt dersom vi ønsker flere barn. I tillegg blir man fulgt ekstra godt opp under en slik fødsel, og oppdager man tegn til en begynnende ruptur eller at fødselen ikke følger normal fremgang, så avbryter de og tar keisersnitt.

Om vi skal ha flere barn en gang, så velger jeg uten tvil vaginal fødsel fremfor er nytt keisersnitt.

Anonymous poster hash: d39a0...790

Skrevet

Har fire ks selv og kunne jeg valgt, så hadde alle fire kommet den "normale" veien. Men skulle vi ha gått for den vaginale veien, så hadde de to første vært dødfødte. Den første var det, men fikk liv i han etterhvert - uten varig mèn. Rett og slett flaks. Og kan vel takke en oppegående jordmor og leger den gangen som tok et valg om ks.

Hadde aldri turt å føde normalt etter 2 ks, men meg om dette. Kan også legge til at det har vært komplikasjoner under / i etterkant av hvert bidige ks. Alle er vi forskjellige og noen klarer å føde normalt etter 2 ks, og andre ikke. Velger du dette, så bør de på sykehuset virkelig kunne sine saker.

Skrevet

Har fire ks selv og kunne jeg valgt, så hadde alle fire kommet den "normale" veien. Men skulle vi ha gått for den vaginale veien, så hadde de to første vært dødfødte. Den første var det, men fikk liv i han etterhvert - uten varig mèn. Rett og slett flaks. Og kan vel takke en oppegående jordmor og leger den gangen som tok et valg om ks.

Hadde aldri turt å føde normalt etter 2 ks, men meg om dette. Kan også legge til at det har vært komplikasjoner under / i etterkant av hvert bidige ks. Alle er vi forskjellige og noen klarer å føde normalt etter 2 ks, og andre ikke. Velger du dette, så bør de på sykehuset virkelig kunne sine saker.

Takk for svar

Jeg er jo redd. Er derfor jeg spør her om råd og innspill

Dette er på Haukeland..

Hi

Skrevet

Da er dere i såfall antageligvis så fulle av VRE, MRSA, ESBL at oppholdet i et norsk sykehus vil bli under streng isolasjon..

Anonymous poster hash: 9163c...ad8

Skrevet

Jeg hadde tatt vaginalt!!😊

Selvom KS føles mer trygt,og at man vet dato osv- så er det mye bedre for kroppen med vaginal fødsel, så lenge det er et alternativ.

Jeg hadde KS med første babyen min, og da gikk bedøvelsen ut under operasjonen.. uten å gå i detalj, så var det ganske ødeleggende for barseltiden. Men itillegg så går man å har smerter myyyyye lenger etter fødselen om man har tatt KS, enn om du føder vaginalt.

Med baby nr 2, så hadde jeg så klart en forbanna tøff fødsel. Hylte etter KS og jeg trodde aldri at jeg skulle ville komme meg på bena igjen. Men så fort jeg hadde fått ut babyen , så var jeg så og si på bena. Jeg fikk enorm energi og kroppen var seg selv igjen etter 2 uker.

Om jeg er så heldig å får mulighet til å få en baby til, så blir det vaginal:)

Anonymous poster hash: 2e0c3...116

Skrevet

Da er dere i såfall antageligvis så fulle av VRE, MRSA, ESBL at oppholdet i et norsk sykehus vil bli under streng isolasjon..

Anonymous poster hash: 9163c...ad8

Gosh... Hva du vet 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...