Gå til innhold

Psykisk sykt barn ! Hvor starter man ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt om flere unge mødre som har mistet omsorg for barna sine på grunn av at de var innom bup en gang for lenge siden ! Har jo vært saker om det tidligere. Barna har blitt erklært frisk, men vil for alltid ha psyskisk sykdom på papiret sitt. Mulig jeg tar feil altså. Og vil heller ikke inn i barnevernet faktisk. Selv om jeg ikke er redd for dem. Hadde jeg bedrevet omsorgssvikt så hadde jeg jo måtte tatt i mot dem

Anonymous poster hash: 01b4a...918

Det er jo klart BUP melder videre til barnevernet hvis de ser grunn til bekymring! Det har de lovpålagt plikt til å gjøre, det samme har leger, skole, barnehage osv.

Anonymous poster hash: 27ac4...3ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både privat og skole. Ja kan høre med helsesøster igjen. Vært hos henne mange ganger, men hjelper ikke stort

Kontaktlærer som henviste for oss.

Anonymous poster hash: 1d5c7...3dc

Skrevet

Har hørt om flere unge mødre som har mistet omsorg for barna sine på grunn av at de var innom bup en gang for lenge siden ! Har jo vært saker om det tidligere. Barna har blitt erklært frisk, men vil for alltid ha psyskisk sykdom på papiret sitt. Mulig jeg tar feil altså. Og vil heller ikke inn i barnevernet faktisk. Selv om jeg ikke er redd for dem. Hadde jeg bedrevet omsorgssvikt så hadde jeg jo måtte tatt i mot dem

Må også si at det er veldig påfallende at du er så skeptisk til en etat som er til for å HJELPE barn og unge!

Hvis noen blir meldt til barnevernet er det jo fordi det er grunn til bekymring for barnets omsorgssituasjon og foreldrenes evne til å ivareta barnet.

Kan også nevne det at å ikke skaffe nødvendig hjelp til barnet sitt er grunn til bekymring. Det er ikke normale tanker å ikke vil ha hjelp av BUP fordi man er redd for barnevernet.

Det skurrer veldig, og virker som at du er redd for at det blir rettet fokus mot deg som forelder.

Du må vite at alle som jobber med barn har plikt til å melde fra, det gjelder også PPT, helsesøster eller privatpraktiserende psykolog.

Gjør det riktige og skaff barnet hjelp du!

Hva er dette "stempelet" du snakker om?

Tror du ungen blir gående rundt med stempel i panna resten av livet liksom? Fordi det fikk hjelp av BUP som liten?

Er ikke sånn det fungerer skjønner du!

Mange har slitt som barn og ungdom, fått hjelp og har det bra nå.

Meg selv inkludert! Hadde spiseforstyrrelser fra jeg var 14, men det følger da ikke meg lenger det.

Skrevet

Jeg stusser litt her...hva gjør at en 11åring sliter psykisk? Her må det jo ligge noe bak. Har hun det bra hjemme?

Anonymous poster hash: c979d...29b

Skrevet

Jeg stusser litt her...hva gjør at en 11åring sliter psykisk? Her må det jo ligge noe bak. Har hun det bra hjemme?

Anonymous poster hash: c979d...29b

Min 11 åring utviklet angst/skolevegring. Vil tro du har lite erfaring med psykiskelidelser som kommer med en slik kommentar.

Skrevet

Her er det også snakk om angst/skolevegring og nok overmodenhet. Ikke redd for barnevernet. Men har man ikke forsikret barnet sitt vil det for eksempel aldri kunne forsikre seg i voksen alder. Sjansen for selvmord er stor osv :( syns det er trist om det ødelegger voksenlivet hennes. Samtidig så må hun jo ha hjelp, så tenker en privat psykolog er tingen

Skrevet

Men hører hva dere sier og ikke sikkert BUP er så ille

Skrevet

Jeg har også alltid tenkt at hun er bortskjemt og må ta seg sammen ! Broren er også bortskjemt og lager trøbbel for seg selv. Men her er det på en helt annen måte. Det nytter ikke å be henne ta seg sammen og se hvor heldig hun er når hodet hennes jobbet mot alt.

Skrevet

Mølje???

Hvorfor sier du det?

Anonymous poster hash: a5d15...c7f

Det kan være du er uvitende om BUP, det kan være at du er en av de som har god erfaring. Jeg er en av de siste! Veldig fornøyd.

Men, og det er et stort men. Det er en mølje, det er venting, på halvgode tjenester. Det er vanskelig å få komme til.

Det er en mølje.

Fordi om vi fikk komme raskt til, og vi kom raskt ut igjen også, er det unntaket! Årsak var mobbing på skolen, vi skiftet skole, problem løst. Det var BUP.

Det er et tungvint system, det er mye inkompetanse, ikke alle som er like flinke, og en må krangle seg til behandling.

Anonymous poster hash: 1559f...af3

Skrevet

Tenker å at noen av de er inkompetente. Jeg har mer erfaring og høyere utdanning enn mange som vi vil møte der. Jeg har taklet henne fint siden hun var 4 da alt begynte. Men nå ser jeg mine begrensinger og jeg holder ikke lenger, hun trenger noe annet. Noe virkelig bra. Hun er ikke av de sykeste, men frykten er vel at hun kan bli det om vi ikke gjør noe. Men skal ta en legetime i første omgang og ta det derfra

Skrevet

Min 11 åring utviklet angst/skolevegring. Vil tro du har lite erfaring med psykiskelidelser som kommer med en slik kommentar.

Statistikk tilsier at mobbing er største årsak til skolevegring. Tror det var 90% sånn ca.

Har et barn som ble mobbet, skolen benektet at barnet ble mobbet.

Etter vi skiftet skole fant vi ut mer om hvilken uutholdelig skolehverdag som var.

Fordi om skolen ikke har meldt hjem om det, betyr det ikke at det ikke skjer. Kanskje skolen ikke vet, kanskje skolen ser en annen vei. Det er heller ikke uvanlig at skoler gjør.

Barn forteller ikke nødvendigvis selv.

Mobbing gir skolevegring

Mobbing gir angst

Fjern mobbing, fremmer du lærelyst og bygger selvtillit.

Skrevet

Her er det også snakk om angst/skolevegring og nok overmodenhet. Ikke redd for barnevernet. Men har man ikke forsikret barnet sitt vil det for eksempel aldri kunne forsikre seg i voksen alder. Sjansen for selvmord er stor osv :( syns det er trist om det ødelegger voksenlivet hennes. Samtidig så må hun jo ha hjelp, så tenker en privat psykolog er tingen

Det virker som akkurat samme utgangspunkt som mitt barn. Ppt var vår løsning. Lykke til, vet hvor tungt det er😔

Skrevet

All den stund hun ikke er villig til å hjelpe sitt eget barn på en trygg og hensiktsmessig måte, så trenger vel ikke JEG å legge fingrene imellom?

Anonymous poster hash: 5ac47...e3f

Hjelpes...hva i alle dager er det med deg?

Å sitte her å synse vilt om HI og hennes familie på en så negativ måte, blir for dumt.

Tydelig at du har en del egne issues du ikke klarer å skille ut her.

HI er åpenbart på leting etter riktig og god hjelp til barnet sitt, men er usikker på hva som er best, og hun er litt skeptisk til BUP på grunn av andres erfaringer.

Kan jeg spørre hva barnet plages med og hvorfor du mener at det er snakk om en psykisk lidelse HI?

Svaret på det vil gjøre det enklere å gi deg gode råd.

Anonymous poster hash: 46158...786

Skrevet

Det er jo klart BUP melder videre til barnevernet hvis de ser grunn til bekymring! Det har de lovpålagt plikt til å gjøre, det samme har leger, skole, barnehage osv.

Det er åpenbart ikke det hun snakker om her.

Hun sier at barna som tidligere har fått behandling og en diagnose i barndommen, har opplevd å få denne trukket frem dersom de som foreldre har kommet i kontakt med barnevernet.

Skrevet

Det er åpenbart ikke det hun snakker om her.

Hun sier at barna som tidligere har fått behandling og en diagnose i barndommen, har opplevd å få denne trukket frem dersom de som foreldre har kommet i kontakt med barnevernet.

Nei, det er ikke åpenbart det hun skriver!!!

Hun skriver at flere unge mødre har mistet barna til barnevernet FORDI de har hatt kontakt med BUP tidligere.

Henger ikke på greip i det hele tatt!

Man mister IKKE omsorgen for barna sine fordi man har vært i kontakt med BUP, eller har en psykisk diagnose.

Man mister barna sine hvis man ikke mestrer å gi dem adekvat omsorg og/eller er stabilt hjem ++++

Jeg har flere psykiske diagnoser jeg, startet med spiseforstyrrelser på ungdomsskolen, men jeg er da en fantastisk god mor for det!

Dette grenser på "barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet" på FB.

BUP sitter ikke der og sender bekymringsmeldinger i histen og pisten til barnevernet 😂

Man mister ikke omsorgen for barna sine fordi man er, eller har vært innom psykiatrien. Man mister barna sine fordi man er RÆVA foreldre, så slutt å spre falsk propaganda! Alle oppegående mennesker skjønner jo at dette ikke henger på greip!

Skrevet

Statistikk tilsier at mobbing er største årsak til skolevegring. Tror det var 90% sånn ca.

Etter vi skiftet skole fant vi ut mer om hvilken uutholdelig skolehverdag som var.

Fordi om skolen ikke har meldt hjem om det, betyr det ikke at det ikke skjer. Kanskje skolen ikke vet, kanskje skolen ser en annen vei. Det er heller ikke uvanlig at skoler gjør.

Mobbing gir skolevegring

Mobbing gir angst

Flott skrevet.

Anonymous poster hash: 91bd8...d0d

Skrevet

Mobbing gir skolevegring

Mobbing gir angst

Vil gjerne se denne statistikken.

Regner med at du har misforstått litt... mulig at 90 % av de som blir mobbet får skolevegring.

Men det stemmer ikke at 90% av de med skolevegring BLIR mobbet.

Veldig mange barn med autismespekter diagnoser har skolevegring, uavhengig av mobbing.

Det er et stort problem.

Mange skolevegrer har psykosiale problemer, angst etc.

Skolevegring er et komplekst og sammensatt problem, så jeg vil gjerne se den statistikken du sikter til.

Den stemmer ikke med mine erfaringer overhodet.

Skrevet

Vil gjerne se denne statistikken.

Regner med at du har misforstått litt... mulig at 90 % av de som blir mobbet får skolevegring.

Men det stemmer ikke at 90% av de med skolevegring BLIR mobbet.

Veldig mange barn med autismespekter diagnoser har skolevegring, uavhengig av mobbing.

Det er et stort problem.

Mange skolevegrer har psykosiale problemer, angst etc.

Skolevegring er et komplekst og sammensatt problem, så jeg vil gjerne se den statistikken du sikter til.

Den stemmer ikke med mine erfaringer overhodet.

Og mange med autisme blir mobbet både før og etter diagnosen blir kjent. Det går sin rundgang det desverre...

Anonymous poster hash: 57995...c4b

Skrevet

Hvor mange historier? Hvilke historier?

Tror du vil se at det er mye større risiko for å bli fratatt barn hvis man ikke klarer å søke nødvendig helsehjelp i tide. Det er omsorgsforsømmelse, og en alvorlig sak!

Skrevet

Tenker å at noen av de er inkompetente. Jeg har mer erfaring og høyere utdanning enn mange som vi vil møte der. Jeg har taklet henne fint siden hun var 4 da alt begynte. Men nå ser jeg mine begrensinger og jeg holder ikke lenger, hun trenger noe annet. Noe virkelig bra. Hun er ikke av de sykeste, men frykten er vel at hun kan bli det om vi ikke gjør noe. Men skal ta en legetime i første omgang og ta det derfra

Mer erfaring i hva? Høyere utdanning i hva? Psykiatri??

Skrevet

Mer erfaring i hva? Høyere utdanning i hva? Psykiatri??

Hvis dette startet da hun var 4 år har hun jo nå gått 7 år uten å få hjelp utenfra :/

Anonymous poster hash: e6846...dcb

Skrevet

Hjelpes HI, det er jo mye større sjanse for at hun får ødelagt voksenlivet sitt hvis du IKKE oppsøker hjelp til henne. Fastlege og deretter BUPA er rette veien å gå. Jeg håper du ikke overfører dine fordommer mot å søke hjelp til henne. Skjerp deg og oppsøk hjelp til jenta di!

Anonymous poster hash: 4bd98...cea

Skrevet

Vil bare fortelle at mitt barn ble avslått på bup, på tross av flere slemme kommanderende stemmer i hodet, selvmordstanker, tilbaketrekking. Kun 10 år gammel.

Et bredt faglig team hadde kommet fram til at ungen skulle bli avslått av bup.

Så jeg ville bare kjørt på med full kraft, og håpet at helsevesenet virket.

ps vi har selvfølgelig ike gitt oss, vi prøver alt vi kan og jeg kommer aldri til å gi meg. Ny time hos fastlege i mårra for å diskutere avslaget og å legge en plan.

Anonymous poster hash: 20815...afd

Skrevet

Hun er nok ikke syk nok for bup. Men kan alltids prøve. Har hatt løpende kontakt med helsesøster på skolen i 5 år nå. Hun er der med jevne mellomrom.

Skrevet

Og mange med autisme blir mobbet både før og etter diagnosen blir kjent. Det går sin rundgang det desverre...

Anonymous poster hash: 57995...c4b

Jøss, her var det besserwissing på høyt nivå. Et barn med autisme har ikke nødvendigvis skolevegring fordi det blir mobbet. Her gror jeg kanskje det er noe grunnleggende om autismespekteret du ikke har fått med deg.

Anonymous poster hash: fee88...1b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...