Gå til innhold

de foreldrene som tok med barna til polen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnevernet er livsnødvendig, men de trenger en grundig gjennomgang og opprenskning av folkene som jobber der for å kvalitetssikre jobben de gjør. Det burde også blir strengere krav til utdanning for å jobbe i en så viktig jobb. Det burde ikke være en utdannelse på videregående nivå, men heller på høyskole\universitet. Man må rett og slett ha mer modenhet enn en 19-åring klarer å oppdrive for å kunne ha den jobben. Jeg har sett flere tilfeller der barn ikke blir tatt til tross for at foreldrene overhodet ikke er i stand til å ivareta barnet annet enn å holde det i live, og det selv om det har blitt sendt utallige bekymringsmeldinger. Så det er virkelig potensiale for forbedring i den etaten.

Du har tydligvis ikke kunnskap om dette. Utdannelse på videregående nivå? Les deg opp!

Anonymous poster hash: 4faec...6c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flott, men det er særdeles mange som jobber der med bare utdanning fra vgs.

Nei, det er det ikke.

Anonymous poster hash: 4faec...6c2

Skrevet

Jeg har selv aldri vært involvert direkte i en bv-sak, men kjenner flere som på ulike måter har opptrådt som aktører i slike saker:

Alt fra fjerne familimedlemmer høyt oppe i bv-systemet, og psykolog-spesialister som hyres inn til saker og seminar, til utenlandske familier med barn med svært livlig fantasi og oppmerksomhetsbehov, og påfølgende hjemmebesøk fra bv i månedsvis før udiskutabel renvasking, til den etnisk norske alenemora som har 5 barn med 3 ulike fedre og akutt dårlig vurderingsevne når det gjelder både menn og økonomi, som selv tar kontakt med barnevernet for å komme på rett kjøl igjen.

Og mitt inntrykk er at barnevernet gjør mer godt enn vondt.

Anonymous poster hash: a14eb...868

Skrevet

Heller hos foreldre som elsker barna enn i forsterhjem som ikke elsker barn men har de for de får penger for å ha barn!

Anonymous poster hash: 007fc...3fc

Det hjelper ikke å bare elske barnet . Du er enkel om du tror det er nok .

Anonymous poster hash: 19a58...cb4

Skrevet

Heller hos foreldre som elsker barna enn i forsterhjem som ikke elsker barn men har de for de får penger for å ha barn!

Det er dessverre ikke nok å elske barna hvis man ikke greier å gi barna det minimum som barn trenger av trygghet og omsorg.

Dessverre er det ikke alle foreldre som evner å gi barna de elsker den omsorgen barna trenger.

Da hjelper dessverre ikke kjærligheten de føler for barna.

Om de virkelig da elsker sine barn burde de se barnas beste - og det er å vokse opp hos noen som evner å gi barna nok og riktig omsorg OG er glad i barna.

Jeg har møtt flere fosterfamilier. Felles for dem alle er at de har vært utrolig glade i fosterbarna sine, hele familiene har inkludert disse barna på lik linje med alle andre barn i familien.

En venninne av meg har en historie hvor hun selv bodde i fosterfamilier noen år, bare dårlige familier, flere måtte hun rømme fra.

Der har barnevernet innrømmet feil.

Så feil skjer. Men der det er nødvendig med omsorgsovertakelse, der er det til barnas beste å komme til gode fosterfamilier.

Og om man elsker noen bør man innse egne svakheter og gjøre det som er best for barna. Så får man heller jobbe med seg selv og det man må jobbe med for ev. å bli istand til å gi barna sine den omsorgen de trenger i fremtiden.

Anonymous poster hash: cae94...8a2

Skrevet

For du tror det er slik det er i alle fosterhjem?

Skal man samle alle ubrukelige omsorgspersoner under ett tak, tror jeg det er flere biologiske foreldre enn fosterforeldre som ikke klarer jobben sin...

Anonymous poster hash: d595c...831

Skrevet

Jeg syns problemet er også at barnevern har en formening om hvordan familier skal leve sitt liv. Alt som avviker fra A4 oppfattes som farlig og uegnet for et barn. Et barn som vokser opp uten grovbrød og tran, som får være oppe til kl 23, som går med forskjellige sokker hver eneste dag, da blir foreldre fort mistenkeliggjort. Barnevernet klarer ikke godta at ting kan avvike fra det som er vanlig, da blir det fort påtvunget veiledning. Minst.

Anonymous poster hash: 58c96...4e0
Skrevet

Jeg syns problemet er også at barnevern har en formening om hvordan familier skal leve sitt liv. Alt som avviker fra A4 oppfattes som farlig og uegnet for et barn. Et barn som vokser opp uten grovbrød og tran, som får være oppe til kl 23, som går med forskjellige sokker hver eneste dag, da blir foreldre fort mistenkeliggjort. Barnevernet klarer ikke godta at ting kan avvike fra det som er vanlig, da blir det fort påtvunget veiledning. Minst.

Anonymous poster hash: 58c96...4e0

Små barn som sover 6-7 timer i døgnet har det ikke bra hjemme, det sier seg selv. Og snakker da naturligvis ikke om barn med "søvnproblemer", men der foreldrene med viten og vilje "lar" ungene være oppe for det er lettere for dem. Det er omsorgssvikt så det holder. Små barn trenger søvn og hvile for at hjernen og kroppen skal utvikle seg. Har da ingenting med a4-liv å gjøre. Heller ikke det andre du nevner for alt det er nok vanligere enn du tror. Vi sliter med unger som ikke spiser f eks. Innimellom må vi bare droppe det grove brødet for å få i de mat. Tviler på bv hadde kommet noen vei med det.

Og jeg er for barnevernet. Vi hører kun dritten, ikke det gode arbeidet de faktisk gjør!

Anonymous poster hash: 2aaf5...cb7

Skrevet

Du er tydeligvis i målgruppa. Påstått kjærlighet er ikke verd en dritt om du ikke kan følge opp med handling.

Skrevet

Dette må du nesten dokumentere. At det er 19åringer med kun videregående skole som jobber i barneverntjenesten

Anonymous poster hash: 8656b...607

Det er ikke det jeg skriver, jeg skriver at det er mange med bare utdanning fra vgs, ikke at flesteparten er 19-åringer. Vil anta at de ofte ansetter noen med litt mer erfaring og modenhet(forhåpentligvis). Jeg kan kun si hva min oppfatning er, jeg har aldri hatt noe med de å gjøre personlig. Men det er utrolig trist at de ikke griper inn tidlig nok når de har fanget fult av beviser på at foreldrene ikke yter god nok omsorg for barnet i en så alvorlig grad at barnet det gjelder tar skade.

Skrevet

Du mangler visst elementær kjennskap til feltet. Fosterforeldre er noen ganger frikjøpt fra annet arbeid, fordi barna i så stor grad trenger omsorg, at de må ha en voksen tilgjengelig hele tiden...

Anonymous poster hash: d00cf...ded

Skrevet

Det er ikke det jeg skriver, jeg skriver at det er mange med bare utdanning fra vgs, ikke at flesteparten er 19-åringer. Vil anta at de ofte ansetter noen med litt mer erfaring og modenhet(forhåpentligvis). Jeg kan kun si hva min oppfatning er, jeg har aldri hatt noe med de å gjøre personlig. Men det er utrolig trist at de ikke griper inn tidlig nok når de har fanget fult av beviser på at foreldrene ikke yter god nok omsorg for barnet i en så alvorlig grad at barnet det gjelder tar skade.

Men det stemmer jo heller ikke at det er "mange" med kun videregående utdanning som får jobb i BV. Da tror jeg i så fall du mener jobb av typen støttekontakt i forebyggende barnevern? For man kan ikke jobbe som saksbehandler uten relevant utdannelse.

Anonymous poster hash: d00cf...ded

Skrevet

Dette må du nesten dokumentere

Anonymous poster hash: 8656b...607

Skrevet

Det er naivt å tro at den offentlige omsorgen i alle tillfeller er god.

Det å stryke ut en dato og skrive på en annen dato er ikke et uhell, men en forsettelig og ulovlig handling.

Når det er sagt så trenger vi barnevern og det norske barnevern gjør mye bra. Det finnes mange udugelige og helseskadelige foreldre i denne verden.

Å konsekvent tro at barnevernet gjør godt er derimot veldig naivt.

Anonymous poster hash: 01869...7b7

Skrevet

Jeg er fostermor, og ser hvor mye bra barnevernet gjør. Jeg har hatt hjemmebesøk av utallige saksbehandlere gjennom årene og felles for de alle er at de er varme, gode og flotte mennesker som virkelig bryr seg om barna. Jeg får min vanlige lønn jeg, og en utgiftdekning siden jeg for tiden er frikjøpt fra jobb. Og med en 10 åring i hus som vokser fort, går på aktiviteter og spiser som en hest så brukes den omtrent opp hver måned. Jeg setter av 2000,- til barnet som h*n vil få når tiden er moden for å kjøpe seg bolig eller studere. Og barna er en like stor del av vår familie som biologiske barn, og vi elsker dem alle like høyt.

Jeg syntes barnevernet er kjempeviktig, og bør ofte gripe inn før, det er nok den største feilen. Men så klart, enkelte ganger så tror jeg det kan gå prestisje i saker, og saksbehandlere som ikke burde vært i jobben finnes nok helt sikkert også. Men at det finnes folk med kun vgs i barnevernet tviler jeg på ,annet enn kanskje vikarer i bolig osv. Men saksbehandlere må være sosionom/barnevernspedagog eller tilsvarende. Har også vært inne på facebooksidene og kikket og syntes jammen med det er godt vi har et barnevern. 

Anonymous poster hash: 9b8ae...2eb
Skrevet

Jeg har samarbeidet med mange ulike barnevernskontor i snart 20 år, og tror aldri jeg har møtt en ansatt uten utdanning( eller med kun videregeånde skole). Hvor jobber de mener du? 

Anonymous poster hash: 2454f...2dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...