Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #1 Skrevet 27. desember 2016 Har en 3-åring og en 4-åring som aldri har hatt vannkopper. Nå er sønnen til et vennepar smittet og de tilbyr oss å "smitte" barna. Både mannen min og jeg jobber i romjulen og har fullt opp. Hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 12540...439
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #2 Skrevet 27. desember 2016 Har en 3-åring og en 4-åring som aldri har hatt vannkopper. Nå er sønnen til et vennepar smittet og de tilbyr oss å "smitte" barna. Både mannen min og jeg jobber i romjulen og har fullt opp. Hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 12540...439 Får ikke vannkopper fra en dag til en annen Anonymous poster hash: dc36b...03a
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #3 Skrevet 27. desember 2016 Tar vel noen dager før det slår ut. Kan bli en kjedelig nyttårsaften hvis dere har planer. Hvor smittsomme er vannkopper? Hva må man gjøre for å smitte noen? Anonymous poster hash: 796da...d3b
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #4 Skrevet 27. desember 2016 Nei, ikke anbefalt... La de slippe! Anonymous poster hash: 8af68...1f5
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #5 Skrevet 27. desember 2016 Tar vel noen dager før det slår ut. Kan bli en kjedelig nyttårsaften hvis dere har planer. Hvor smittsomme er vannkopper? Hva må man gjøre for å smitte noen? Anonymous poster hash: 796da...d3b Aner lite om hvor smittsomt det er, men det er vel en god sjans at jentene får det. Husker selv hvor kjipt det var å ha det som barn, så magefølelsen min sier å forsøke å unngå smitten. Vi reiser på fjellet nyttårsaften, så det vil jo ødelegge de planene. Anonymous poster hash: 12540...439
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #6 Skrevet 27. desember 2016 Inkubasjonstiden på vannkopper kan være helt opp til 21 dager, så om du utsetter de for vannkopper nå er det liten sjangs for at de får det til nyttårsaften. Her har det gått vannkopper i bhg i snart fire uker, men mitt barn har fortsatt ikke fått det. De sier at det er bedre å få vannkopper som barn, da voksne ofte blir mye mer syke enn barn ved vannkopper. Anonymous poster hash: b28fe...ab3
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #7 Skrevet 27. desember 2016 Aldri i verden om jeg smitter barn med sykdommer, i hvert fall ikke en sykdom som kan gi ganske alvorlige senskader eller følgesykdommer! Vil ikke ha det på min samvittighet uansett om det er mine eller andre sine barn. Anonymous poster hash: bf916...9b2
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #8 Skrevet 27. desember 2016 Vår datter var alvorlig syk som liten. Da vi spurte overlegen på Rikshospitalet om hun burde vaksineres mot vannkopper, men fikk til svar at det beste var om hun gikk gjennom vannkopper på vanlig vis. Det gikk vannkopper i bhg på den tiden. Ble ikke smittet da... Anonymous poster hash: b28fe...ab3
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #9 Skrevet 27. desember 2016 En kamerat av barnet vårt fikk hjernebetennelse etter vannkopper. De aller fleste virusinfeksjoner kan gi alvorlige infeksjoner, selv om det ikke er så vanlig. Så, nei, jeg har aldri drevet med ønskesmitting. Dersom de blir større, og aldri har fått det, kan de vaksinere seg. Anonymous poster hash: bd5da...788
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #10 Skrevet 27. desember 2016 Ser at med en inkubasjonstid på 10-20 dager er det heller ikke optimalt. Ingen tidspunkt for vannkopper er optimalt uansett... Men heller bare mer og mer på at naturen skal få bestemme nå de får det, om de noensinne får det. Fra når går det an å ta vaksine? Anonymous poster hash: 12540...439
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #11 Skrevet 27. desember 2016 Ville latt naturen gå sin gang...de aller fleste blir smittet i løpet av bhg/barnetrinnet. Jeg var skeptisk da min 10-åring fikk det for hadde hørt de ble dårligere jo eldre. Men 1-åringen ble dårligst her i huset. Anonymous poster hash: 03d8d...463
februarprins2013 Skrevet 27. desember 2016 #12 Skrevet 27. desember 2016 det hadde jeg gjort, greit og bli ferdig, blir bare verre hvis når de blir 13 år og oppover
februarprins2013 Skrevet 27. desember 2016 #13 Skrevet 27. desember 2016 det hadde jeg gjort, greit og bli ferdig, blir bare verre hvis når de blir 13 år og oppover
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #14 Skrevet 27. desember 2016 Mye bedre at de får det som små enn å risikere å få det som voksen. Snakker av egen erfaring, har aldri vært så syk som jeg var da jeg som nesten 30-åring fikk vannkopper. Ringte til slutt legen og sa at jeg fraskrev meg ethvert ansvar for meg selv, for jeg var ikke lenger tilregnelig, holdt på å bli gal av mangel på søvn og kløe. Vaksinen er heller ikke helt ukomplisert. Den gir økt risiko for helvetesild som ung, noe som kan gi svært alvorlige følger. Helvetesild som eldre er som regel mest plagsomt. Helvetesild som ung er mye farligere. Det har vært flere dødsfall av det i USA. Så jeg hadde uten tvil latt barna bli smittet om dere har sjansen. Jeg ble forsøkt smittet mange ganger i barndommen, men fikk det altså ikke før jeg ble voksen. Anonymous poster hash: dbb18...c4c
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #15 Skrevet 27. desember 2016 For ikke å snakke om risikoen ved å evt få vannkopper når man er gravid senere. Vannkopper er som regel mindre plagsomt for barn enn voksne Anonymous poster hash: 9e5ca...191
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #16 Skrevet 27. desember 2016 Fikk "tilbudet" i jula vi også. Jeg vil ikke være syk i jula, så nei takk ☺️ Anonymous poster hash: c37cb...bed
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #17 Skrevet 27. desember 2016 Fikk "tilbudet" i jula vi også. Jeg vil ikke være syk i jula, så nei takk ☺️ Anonymous poster hash: c37cb...bed Inkubasjonstiden er jo 10-20 dager, så det ville ikke kommet i jula likevel. Da jeg fikk det slo det ut etter et par og 20 dager. Anonymous poster hash: dbb18...c4c
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #18 Skrevet 27. desember 2016 Tenker at jo yngre de er når de får det, jo mindre syke blir de, så ville nok ha takket ja. Mange sier de aldri med vilje ville smittet barnet sitt, men vannkopper er en veldig vanlig sykdom de sikkert vil få før eller siden, og dersom de blir ungdom eller voksen før de får den kan de bli ganske alvorlig syke Anonymous poster hash: 1c546...532
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #19 Skrevet 27. desember 2016 Jeg er veldig glad min fikk det som liten. Hun var ikke spesielt dårlig heller. Omtrent alle i barnehagen fikk det den høsten. Anonymous poster hash: d29c0...daf
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #20 Skrevet 27. desember 2016 Smittet mitt barn med vilje, nettopp for å slippe å risikere å få det i voksen alder. Tok 14 dager fra smitte til utbrudd. Ingen store kopper, svært lite kløe( brukte hvitvask på kun 2 stk), det hele gikk fort og greit over på et par dager.. Ingen arr. Angrer ikke. Anonymous poster hash: 5adb4...7d5
Elsker livet Skrevet 27. desember 2016 #21 Skrevet 27. desember 2016 Jeg hadde slått til. Vannkopper går ofte i sykluser på to år, så det er en stund til neste gang du har sjansen. Blir de smittet nå blir de sannsynligvis syke i midten av januar. Her fikk barna det en etter en med 2-3 uker mellom. Hele sommerferieturen holdt på å gå i vasken, hadde det brutt ut en uke senere hadde sistemann ikke fått være med på flyet. Så noen ganger passer det faktisk bedre enn andre ganger, selv om det aldri passer å bli syk. Har hørt for mange kjipe situasjoner der ungdom/voksne har blitt smittet, og man vil i alle fall ikke bli smittet som gravid.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #22 Skrevet 27. desember 2016 Aldri i verden om jeg smitter barn med sykdommer, i hvert fall ikke en sykdom som kan gi ganske alvorlige senskader eller følgesykdommer! Vil ikke ha det på min samvittighet uansett om det er mine eller andre sine barn. Anonymous poster hash: bf916...9b2 Tuller du nå?? Heller når de er barn enn når de er blitt voksne.... Anonymous poster hash: 94a08...a15
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #23 Skrevet 27. desember 2016 Inkubasjonstiden er jo 10-20 dager, så det ville ikke kommet i jula likevel. Da jeg fikk det slo det ut etter et par og 20 dager. Anonymous poster hash: dbb18...c4c Fikk første "tilbud" i slutten av november da, så jo ☺️ Og så er vi familie og de ville omgås jamnt hele desember 😵 Anonymous poster hash: c37cb...bed
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #24 Skrevet 27. desember 2016 Tuller du nå?? Heller når de er barn enn når de er blitt voksne.... Anonymous poster hash: 94a08...a15 Nei, jeg tuller ikke! Jeg vet veldig godt hva vannkopper kan føre til og det er ikke noe å spøke med. Anonymous poster hash: bf916...9b2
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #25 Skrevet 28. desember 2016 Vet at inget tidspunkt er perfekt, men om 14-20 dager er det virkelig ikke passende. Men mulig jeg går med på vannkoppmøte dersom noen andre barn får det senere i vinter. Anonymous poster hash: 12540...439
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå