Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #26 Skrevet 23. desember 2016 Er det så nøye tenker jeg. Altså jeg er feminist og veldig mot diskriminering, tvangsekteskap og ulik lønn mellom kjønn (som vi har i Norge), men at noen religiøse menn ikke vil håndhilse på meg ser jeg ikke som noen stor greie. Hadde en nær klassevenn som konverterte til islam, da jeg møtte han på gata en dag kunne han ikke klemme eller se på meg, han stod liksom med ryggen mot meg og pratet mest til min mannlige samboer. Tre år tidligere delte vi telt på klassetur.. Det var rart, uvant og litt komisk, men jeg følte meg ikke fornærmet eller såret. Blir litt sånn parodi-på-seg selv når det blir så religiøst, og jeg ler litt i det stille. Men det er alles rett å praktisere sin egen variant av religion synes jeg, så lenge det ikke skader noen andre. Jeg har faktisk mye oftere møtt norske menn og gutter som bruker kjønnsdiskriminerende ord som hore,fitte og luremus enn jeg har møtt muslimske menn som ikke vil håndhilse. Anonymous poster hash: a734d...760 Er det forenlig med å være feminist, å mene at det er greit at menn behandler kvinner som annenrangs? Det er ikke greit at en omvendt for ideologi får bre om seg, noe mer enn det er greit at folk er nazister el. Ikke i min bok. Feminister kjemper for likestilling. Dette er det omvendte. Det er synd med sånne menn. De ødelegger for alle de greie, ålreite muslimene der ute (og det er jo tross alt dem det er flest av). Anonymous poster hash: fa661...896
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #27 Skrevet 23. desember 2016 Jeg forstår at det er opprørerende, men synes du ikke at du overdriver litt her? Du sier selv at du kjenner mange muslimer som ikke er som denne mannen og har et godt forhold til dem, så møter du EN som oppfører seg mot dine forventninger og overstyrer det alle dine tidligere erfaringer??? Er virkelig ALLE nordmenn helt like, eller finnes det forskjell på folk blant dere også? Jeg er muslim og har hatt samme erfaring, jeg og mannen skulle kjøpe barnevogn og selgeren var en eldre utenlandsk/muslimsk mann. Han snakket kun til mannen og overså meg helt. Tenkte i mitt stille sinn at han var da ikke lite dum, for det er ikke mannen som bestemmer hvilken vogn vi skal kjøpe, men det trodde tydeligvis han. Han var vel vant til at mennene styrte økonomien, det tenkte vel denne selgeren også? Jeg ble opprørt den gangen og kjøpte selvfølgelig ikke vognen der. MEN jeg kan da ikke da trekke samme konklusjon om alle muslimske menn. Mange muslimske menn vil helst ikke hilse på kvinner, men det er av respekt, ikke fordi de ser ned på dem. Slike innlegg er bare med på å øke fordommer og hat. Jeg leser daglig innlegg her inne om norske menn som er late, utro, har sinneproblemer, spilleproblemer, driver psykisk mishandling, drikker for mye, ikke betaler bidrag. Skal jeg nå begynne å tenke at ALLE norske menn er slik? Anonymous poster hash: 299a4...9da
Pobie Skrevet 23. desember 2016 #28 Skrevet 23. desember 2016 Nei dette var veldig tydelig. Mannen var også veldig tydelig muslim ( om det finnes noe sånt da ) med skjegg, sånn lue på hode og sånn hvit "kjole". Altså det var rettet mot at jeg var kvinne ikke mot at jeg ikke var norsk Da var det nok av religiøse grunner ja. Finnes muslimer som ikke har lov til å ta på sin egen kone eller sitte på samme sofa som henne hvis det er andre til stede i rommet. Å umiddelbart tenke at dette var rasistisk er litt rart synes jeg. Det første jeg ville tenkt er religiøse grunner.
vimsa3 Skrevet 23. desember 2016 Forfatter #29 Skrevet 23. desember 2016 Jeg forstår at det er opprørerende, men synes du ikke at du overdriver litt her? Du sier selv at du kjenner mange muslimer som ikke er som denne mannen og har et godt forhold til dem, så møter du EN som oppfører seg mot dine forventninger og overstyrer det alle dine tidligere erfaringer??? Er virkelig ALLE nordmenn helt like, eller finnes det forskjell på folk blant dere også? Jeg er muslim og har hatt samme erfaring, jeg og mannen skulle kjøpe barnevogn og selgeren var en eldre utenlandsk/muslimsk mann. Han snakket kun til mannen og overså meg helt. Tenkte i mitt stille sinn at han var da ikke lite dum, for det er ikke mannen som bestemmer hvilken vogn vi skal kjøpe, men det trodde tydeligvis han. Han var vel vant til at mennene styrte økonomien, det tenkte vel denne selgeren også? Jeg ble opprørt den gangen og kjøpte selvfølgelig ikke vognen der. MEN jeg kan da ikke da trekke samme konklusjon om alle muslimske menn. Mange muslimske menn vil helst ikke hilse på kvinner, men det er av respekt, ikke fordi de ser ned på dem. Slike innlegg er bare med på å øke fordommer og hat. Jeg leser daglig innlegg her inne om norske menn som er late, utro, har sinneproblemer, spilleproblemer, driver psykisk mishandling, drikker for mye, ikke betaler bidrag. Skal jeg nå begynne å tenke at ALLE norske menn er slik? Anonymous poster hash: 299a4...9da Jeg er veldig enig med deg. Dette var helt ufrivillige tanker fra meg. Ikke noe jeg er stolt av! Jeg ble bare så tatt på sengen på dn måte som jeg ikke greier å "bearbeide" på en måte.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #30 Skrevet 23. desember 2016 Nei selvsagt tenkte jeg absolutt ikke at det var han eller noe slikt men oppførselen hans vekket en form for indre harme i meg, litt sånn, å så det er det alle snakker om ja...og ja jeg synes å vise slik ekstreme religiøse trekk er kanskje ikke så gunstig å gjøre i verden akkurat nå.. Men da handler det jo om din egen islamofobi. Anonymous poster hash: 1fb83...5e1
Ophiophagus Hannah Skrevet 23. desember 2016 #31 Skrevet 23. desember 2016 Har opplevd det samme før, og ble fryktelig provosert. Jeg forstår at religion styrer mye av de valgene vi tar og måten vi lever på, likefullt lar jeg meg provosere av det som går direkte mot, det som jeg oppfatter som, høflighet og respekt. "Dannelse" og respekt i møte med andre er for meg veldig viktig. Og når religion, være seg kristendom eller islam, eller en annen religion, bryter med det som jeg oppfatter som respektfullt oppførsel - så blir jeg provosert. Jeg sitere Unni Vikan på dette "det finnes kultur og det finnes ukultur". Så etter min mening er ikke religion et "hvitt kort" som gir mennesker rett til å behandle andre mennesker dårlig. Det å ikke ta en kvinne i hånden er en relativt liten ting, likefullt er det etter min oppfatning, et signal om at du er "uren" på en måte, og derfor ikke skal berøres. Så skal jeg nevne tilslutt at jeg ikke har noe i mot religioner, og ingen ting i mot de som er personlig religiøse og praktiserer sin tro. Imidlertid menes jeg at det sekulære samfunnet normer må komme først - som prinsipp, og vi mennesker må lære og praktisere vår tro innenfor de normene. Jeg har alltid oppfattet islam som en pragmatisk religion, og jeg mener at i Norge håndhilser vi på både menn og kvinner, og de aller fleste troende kan tilpasse seg dette.
vimsa3 Skrevet 23. desember 2016 Forfatter #32 Skrevet 23. desember 2016 Men da handler det jo om din egen islamofobi. Anonymous poster hash: 1fb83...5e1 Som sagt er jeg verdens minst rasistiske person jeg har absolutt ikke fobi mot noe som helst. Har sittet og forsvart andre hele mitt liv selv som liten jente. Så det stemmer ikke. I tillegg har denne hendelsen selvfølgelig ikke forandret mitt syn på alle de muslimene jeg anser som gode venner! Men en liten del av meg kan ikke forstå at mennesker reagerer slikt. Det finnes normer å følge om man bor i ett samfunn og for meg er det en norm man ikke kan / skall bryte. Man kan handle og tenke slik man ønsker bak husets 4 vegger, men å behandle ett annet menneske slik er ikke greit uansett!
vimsa3 Skrevet 23. desember 2016 Forfatter #33 Skrevet 23. desember 2016 Har opplevd det samme før, og ble fryktelig provosert. Jeg forstår at religion styrer mye av de valgene vi tar og måten vi lever på, likefullt lar jeg meg provosere av det som går direkte mot, det som jeg oppfatter som, høflighet og respekt. "Dannelse" og respekt i møte med andre er for meg veldig viktig. Og når religion, være seg kristendom eller islam, eller en annen religion, bryter med det som jeg oppfatter som respektfullt oppførsel - så blir jeg provosert. Jeg sitere Unni Vikan på dette "det finnes kultur og det finnes ukultur". Så etter min mening er ikke religion et "hvitt kort" som gir mennesker rett til å behandle andre mennesker dårlig. Det å ikke ta en kvinne i hånden er en relativt liten ting, likefullt er det etter min oppfatning, et signal om at du er "uren" på en måte, og derfor ikke skal berøres. Så skal jeg nevne tilslutt at jeg ikke har noe i mot religioner, og ingen ting i mot de som er personlig religiøse og praktiserer sin tro. Imidlertid menes jeg at det sekulære samfunnet normer må komme først - som prinsipp, og vi mennesker må lære og praktisere vår tro innenfor de normene. Jeg har alltid oppfattet islam som en pragmatisk religion, og jeg mener at i Norge håndhilser vi på både menn og kvinner, og de aller fleste troende kan tilpasse seg dette. Veldig enig med deg! Der satte du ord på akkurat det jeg tenker.
Hjertefru Skrevet 23. desember 2016 #34 Skrevet 23. desember 2016 Har opplevd det samme før, og ble fryktelig provosert. Jeg forstår at religion styrer mye av de valgene vi tar og måten vi lever på, likefullt lar jeg meg provosere av det som går direkte mot, det som jeg oppfatter som, høflighet og respekt. "Dannelse" og respekt i møte med andre er for meg veldig viktig. Og når religion, være seg kristendom eller islam, eller en annen religion, bryter med det som jeg oppfatter som respektfullt oppførsel - så blir jeg provosert. Jeg sitere Unni Vikan på dette "det finnes kultur og det finnes ukultur". Så etter min mening er ikke religion et "hvitt kort" som gir mennesker rett til å behandle andre mennesker dårlig. Det å ikke ta en kvinne i hånden er en relativt liten ting, likefullt er det etter min oppfatning, et signal om at du er "uren" på en måte, og derfor ikke skal berøres. Så skal jeg nevne tilslutt at jeg ikke har noe i mot religioner, og ingen ting i mot de som er personlig religiøse og praktiserer sin tro. Imidlertid menes jeg at det sekulære samfunnet normer må komme først - som prinsipp, og vi mennesker må lære og praktisere vår tro innenfor de normene. Jeg har alltid oppfattet islam som en pragmatisk religion, og jeg mener at i Norge håndhilser vi på både menn og kvinner, og de aller fleste troende kan tilpasse seg dette. Amen.Det var dette jeg prøvde å si også, men du sa det bedre
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #35 Skrevet 23. desember 2016 Jeg forstår at det er opprørerende, men synes du ikke at du overdriver litt her? Du sier selv at du kjenner mange muslimer som ikke er som denne mannen og har et godt forhold til dem, så møter du EN som oppfører seg mot dine forventninger og overstyrer det alle dine tidligere erfaringer??? Er virkelig ALLE nordmenn helt like, eller finnes det forskjell på folk blant dere også? Jeg er muslim og har hatt samme erfaring, jeg og mannen skulle kjøpe barnevogn og selgeren var en eldre utenlandsk/muslimsk mann. Han snakket kun til mannen og overså meg helt. Tenkte i mitt stille sinn at han var da ikke lite dum, for det er ikke mannen som bestemmer hvilken vogn vi skal kjøpe, men det trodde tydeligvis han. Han var vel vant til at mennene styrte økonomien, det tenkte vel denne selgeren også? Jeg ble opprørt den gangen og kjøpte selvfølgelig ikke vognen der. MEN jeg kan da ikke da trekke samme konklusjon om alle muslimske menn. Mange muslimske menn vil helst ikke hilse på kvinner, men det er av respekt, ikke fordi de ser ned på dem. Slike innlegg er bare med på å øke fordommer og hat. Jeg leser daglig innlegg her inne om norske menn som er late, utro, har sinneproblemer, spilleproblemer, driver psykisk mishandling, drikker for mye, ikke betaler bidrag. Skal jeg nå begynne å tenke at ALLE norske menn er slik? Anonymous poster hash: 299a4...9da Min eks og jeg er begge norske. Han drev psykisk mishandling i flere år var utro.. Min nåværende kjæreste er snill som dagen er lang, sitter ved min side når vi har eller er på besøk. Gir også Klem til andre damer, han er muslim. Anonymous poster hash: 6925b...074
vimsa3 Skrevet 23. desember 2016 Forfatter #36 Skrevet 23. desember 2016 Min eks og jeg er begge norske. Han drev psykisk mishandling i flere år var utro.. Min nåværende kjæreste er snill som dagen er lang, sitter ved min side når vi har eller er på besøk. Gir også Klem til andre damer, han er muslim. Anonymous poster hash: 6925b...074 Nå tror jeg ikke helt du har forstått poenget i denne tråden. Ingen igjen mener ingen klaget på alle muslimer. Som jeg skrev over så er mange av mine nærmeste venner muslimer. Og dette endrer seg selvfølgelig ikke med den hendelsen. Men det er dn oppvekker det er det! Jeg har sittet og forsvart muslimer i absolutt alle hold hele mitt liv.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #37 Skrevet 23. desember 2016 Er det forenlig med å være feminist, å mene at det er greit at menn behandler kvinner som annenrangs? Det er ikke greit at en omvendt for ideologi får bre om seg, noe mer enn det er greit at folk er nazister el. Ikke i min bok. Feminister kjemper for likestilling. Dette er det omvendte. Det er synd med sånne menn. De ødelegger for alle de greie, ålreite muslimene der ute (og det er jo tross alt dem det er flest av). Anonymous poster hash: fa661...896 Denne regelen går jo begge veier. Damer håndhilser kun på andre damer, og menn hilser på menn. Anonymous poster hash: 93ce8...321
Østerdølen Skrevet 23. desember 2016 #38 Skrevet 23. desember 2016 (endret) Dette er grunnen til at muslimske menn ikke håndhilser på kvinner de ikke er slekt med: .http://www.islamweb.no/index.php?articleid=1586 Det er rett og slett av respekt for kvinnen, ikke i mangel på det. Endret 23. desember 2016 av Østerdølen
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #39 Skrevet 23. desember 2016 Fra anonym med barnevognen. Jeg skjønner godt at du reagerer HI, det er vondt å bli behandlet sånn, det handler ikke bare om at han ikke håndhilste, men at han overså deg og den generelle negative måten han var på. Jeg var også veldig opprørt etter episoden med barnevognen, er ikke vant til den type holdninger. Jeg jobber i helsevesenet, noen muslimske menn håndhilser ikke og ser ikke direkte på meg, men de viser tydelig at de respekterer meg med kroppsspråket sitt og måten de snakker på. Vi mennesker kan da ikke være så rigide at vi kun aksepterer en måte å hilse på, alt annet blir tatt som en fornærmelse? Anonymous poster hash: 299a4...9da
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #40 Skrevet 23. desember 2016 Nei dette var veldig tydelig. Mannen var også veldig tydelig muslim ( om det finnes noe sånt da ) med skjegg, sånn lue på hode og sånn hvit "kjole". Altså det var rettet mot at jeg var kvinne ikke mot at jeg ikke var norsk Ja, muslimer er skikkelig trivelige de... Anonymous poster hash: 59a20...462
Nebbdyret Skrevet 23. desember 2016 #41 Skrevet 23. desember 2016 Eg har opplevd å bli diskriminert i jobbsamnheng av etnisk norske menn. Dei overser meg totalt, snakkar berre til kollegar osb. fordi " kvinner høyrer til ved kjøkkenbenken". Einig med Ophiophagus Hannah, det er ikkje akseptabelt. Men ein kan ikkje ilegge alle med same religion eller som tilhøyrer same gruppe, ei felles meining for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå