vimsa3 Skrevet 22. desember 2016 #1 Skrevet 22. desember 2016 I går opplevde jeg noe som jeg faktisk ikke trodde jeg skulle få oppleve i Norge! Jeg de vokst opp i ett veldig internasjonalt miljø, jeg selv er ikke norsk men er fra Europa. Vokste opp med veldig mange muslimer som gode venner. Har utrolig mange koselige kolleger som er muslimer. I tillegg har jeg jobbet med kunder av alle samfunnslag og religioner i jobben min. Har aldri følt meg ikke respektert. Jeg anser meg selv som en av de minst rasistiske menneskene jeg kjenner og er åpen mot alle uansett. Vel i går var vi og kikket på en bil. Jeg hadde ringt og avtalt møte med mannen men han var bortreist. En venn av han hadde nøkkelen sånn i tilfelle noen ville se på bilen. Jeg ringte vennen og avtalte tid og hvor vi skulle møtes han hørtes hyggelig ut i telefonen. Så dro min mann og jeg for å møte han. Mannen min håndhilser og introduserer seg og mannen hilser tilbake. Så skall jeg gjøre det samme men mannen snur håndbakken innover og nekter å ta meg i hånda! Jeg vet jeg er gravid og hormonell men fy fasan så dårlig jeg følte meg der og da!! Har rett og slett ikke opplevd noe sånt før. Det var jeg som skulle kjøpe bilen, jeg som hadde ringt og jeg som skulle betale. Mannen snakket ikke til meg i det hele tatt og alt gikk via mannen min (som er blond og norsk om det har noe å si)! Hadde helst løpt derifra hadde det ikke vert den perfekte bilen for meg😈
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #2 Skrevet 22. desember 2016 Oj, forstår at du reagerer! Men kjøpte du virkelig bilen? Ikke ti ville hester ville fått meg til å kjøpe den, tror jeg. Hadde i hvert fall bedt om å se bilen en gang til når eieren selv var tilstede. Men det er nesten så jeg ikke forstår at dere ble for å kikke på bilen når dere ble møtt av en slik fyr. Trøst deg med at episoden sier null om deg, men svært mye om den mannen! Anonymous poster hash: bbf0a...d31
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #3 Skrevet 22. desember 2016 Jeg hadde aldri kjøpt den bilen selv om den var perfekt for meg. Og jeg ville sagt ifra til selger om hvorfor Anonymous poster hash: 11d44...14a
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #4 Skrevet 22. desember 2016 Jeg vet ville absolutt ikke!! Men som mannen sa det var ett kupp og det er utrolig få av de bilene til salgs i Norge og jeg har lett veldig lenge etter en;( Anonymous poster hash: bad04...00a
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #5 Skrevet 22. desember 2016 Hva? Var det fordi du har utenlandsk utseende? Tragisk! Dessverre finnes det slike idioter i verden, også i Norge. Anonymous poster hash: 16b18...8eb
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #6 Skrevet 22. desember 2016 Jeg har opplevd noe liknende selv i forbindelse med traktor kjøp. Bare på grunn av at jeg var dame nektet 2 selgere å forholde seg til meg og snakket bare til månen. Han kan ikke kjøre traktor en gang. Anonymous poster hash: aa7ad...9fd
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #7 Skrevet 22. desember 2016 Jeg har opplevd noe liknende selv i forbindelse med traktor kjøp. Bare på grunn av at jeg var dame nektet 2 selgere å forholde seg til meg og snakket bare til månen. Han kan ikke kjøre traktor en gang. Anonymous poster hash: aa7ad...9fd Skulle vært morsomt å se månen kjøre traktor, ja. Anonymous poster hash: 1fb83...5e1
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #8 Skrevet 23. desember 2016 Er du sikker på dette var motivert av rasisme? Jeg opplever ofte at menn forventer at de skal håndhilse på mannen, men ikke på meg. Blant de jeg kjenner virker det mindre vanlig å håndhilse hvis man er kvinne. Både hvis begge parter er kvinner og hvis den ene er mann. Kanskje han trekte til seg hånden fordi han ikke trodde han skulle håndhilse på deg, så kom du og ville håndhilse likevel, og så ble det bare awkward. Anonymous poster hash: b9358...e6e
vimsa3 Skrevet 23. desember 2016 Forfatter #9 Skrevet 23. desember 2016 Er du sikker på dette var motivert av rasisme? Jeg opplever ofte at menn forventer at de skal håndhilse på mannen, men ikke på meg. Blant de jeg kjenner virker det mindre vanlig å håndhilse hvis man er kvinne. Både hvis begge parter er kvinner og hvis den ene er mann. Kanskje han trekte til seg hånden fordi han ikke trodde han skulle håndhilse på deg, så kom du og ville håndhilse likevel, og så ble det bare awkward. Anonymous poster hash: b9358...e6e Nei dette var veldig tydelig. Mannen var også veldig tydelig muslim ( om det finnes noe sånt da ) med skjegg, sånn lue på hode og sånn hvit "kjole". Altså det var rettet mot at jeg var kvinne ikke mot at jeg ikke var norsk
Øyne som ser!! Skrevet 23. desember 2016 #10 Skrevet 23. desember 2016 Vet ikke om det er ment sånn, men det er jo sånn i alle land og plasser nå du er på restaurant, mannen får alltid regningen når vi skal betale. Vet det ikke er det samme, men hadde selger nektet å hilse på meg hadde både jeg og mannen gått derfra selvom bilen var belagt med diamanter og perfekt, sånt gjør man bare ikke.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #11 Skrevet 23. desember 2016 Nei dette var veldig tydelig. Mannen var også veldig tydelig muslim ( om det finnes noe sånt da ) med skjegg, sånn lue på hode og sånn hvit "kjole". Altså det var rettet mot at jeg var kvinne ikke mot at jeg ikke var norsk Hvis han var "tydelig muslim" så er det en del av dem som praktiserer ingen kroppskontakt med det motsatte kjønn. Jeg har møtt mange av dem i jobbsammenheng. I så tilfelle har det ingenting med rasisme eller deg personlig å gjøre. Anonymous poster hash: 93ce8...321
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #12 Skrevet 23. desember 2016 Er det så nøye tenker jeg. Altså jeg er feminist og veldig mot diskriminering, tvangsekteskap og ulik lønn mellom kjønn (som vi har i Norge), men at noen religiøse menn ikke vil håndhilse på meg ser jeg ikke som noen stor greie. Hadde en nær klassevenn som konverterte til islam, da jeg møtte han på gata en dag kunne han ikke klemme eller se på meg, han stod liksom med ryggen mot meg og pratet mest til min mannlige samboer. Tre år tidligere delte vi telt på klassetur.. Det var rart, uvant og litt komisk, men jeg følte meg ikke fornærmet eller såret. Blir litt sånn parodi-på-seg selv når det blir så religiøst, og jeg ler litt i det stille. Men det er alles rett å praktisere sin egen variant av religion synes jeg, så lenge det ikke skader noen andre. Jeg har faktisk mye oftere møtt norske menn og gutter som bruker kjønnsdiskriminerende ord som hore,fitte og luremus enn jeg har møtt muslimske menn som ikke vil håndhilse. Anonymous poster hash: a734d...760
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #13 Skrevet 23. desember 2016 Er det så nøye tenker jeg. Altså jeg er feminist og veldig mot diskriminering, tvangsekteskap og ulik lønn mellom kjønn (som vi har i Norge), men at noen religiøse menn ikke vil håndhilse på meg ser jeg ikke som noen stor greie. Hadde en nær klassevenn som konverterte til islam, da jeg møtte han på gata en dag kunne han ikke klemme eller se på meg, han stod liksom med ryggen mot meg og pratet mest til min mannlige samboer. Tre år tidligere delte vi telt på klassetur.. Det var rart, uvant og litt komisk, men jeg følte meg ikke fornærmet eller såret. Blir litt sånn parodi-på-seg selv når det blir så religiøst, og jeg ler litt i det stille. Men det er alles rett å praktisere sin egen variant av religion synes jeg, så lenge det ikke skader noen andre. Jeg har faktisk mye oftere møtt norske menn og gutter som bruker kjønnsdiskriminerende ord som hore,fitte og luremus enn jeg har møtt muslimske menn som ikke vil håndhilse. Anonymous poster hash: a734d...760 "Det er alles rett til å praktisere sin egen variant av religion synes jeg"???? Er du sprø? Så terror og tortur er helt ok fordi det er jo deres variant av islam? Alluh akhba, in Shalah osv? God jul! Anonymous poster hash: a4d98...e46
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #14 Skrevet 23. desember 2016 Du leste ikke neste del av setningen min som lød "så lenge det ikke skader noen andre,". Så om du vil springe rundt i byen barbeint med oransje nisselue i februar og synge «kor e hammaren Edvard» hver gang du ser en mann med hatt, fordi det er det du tror på, så synes jeg du har rett til det så lenge du IKKE skader noen andre God jul Anonymous poster hash: a734d...760
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #15 Skrevet 23. desember 2016 Når man av religiøse årsaker ikke vil håndhilse på kvinner/ menn, så bør man forklare det, ikke bare la være å gjøre det. Jeg har sett dette ei gang, og da var det ei ung jente som ikke ville håndhilse. Han hun skulle hilse på, la da hånden på hjertet i stedet for. Jeg synes det blir litt kleint når noen ikke vil håndhilse, men det er deres valg. I tillegg til enkelte muslimer, tror jeg det finnes jøder som velger bort å håndhilse på det motsatte kjønn. Anonymous poster hash: 46273...55d
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #16 Skrevet 23. desember 2016 Norsk kultur og muslimsk kultur hører ikke sammen. Så enkelt er det Anonymous poster hash: 46c0d...179
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #17 Skrevet 23. desember 2016 "Det er alles rett til å praktisere sin egen variant av religion synes jeg"???? Er du sprø? Så terror og tortur er helt ok fordi det er jo deres variant av islam? Alluh akhba, in Shalah osv? God jul! Anonymous poster hash: a4d98...e46 Fra å ikke ha kroppskontakt med fremmede kvinner - og rett over i terror og tortur. Skal si du driver med nyanserte framstillinger... Anonymous poster hash: 1fb83...5e1
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #18 Skrevet 23. desember 2016 Når man av religiøse årsaker ikke vil håndhilse på kvinner/ menn, så bør man forklare det, ikke bare la være å gjøre det. Jeg har sett dette ei gang, og da var det ei ung jente som ikke ville håndhilse. Han hun skulle hilse på, la da hånden på hjertet i stedet for. Jeg synes det blir litt kleint når noen ikke vil håndhilse, men det er deres valg. I tillegg til enkelte muslimer, tror jeg det finnes jøder som velger bort å håndhilse på det motsatte kjønn. Anonymous poster hash: 46273...55d Hinduene håndhilser ikke heller. De presser håndflatene sammen og bøyer pannen ned mot fingertuppene. Jeg har aldri tatt det som en fornærmelse, heller. Anonymous poster hash: 1fb83...5e1
vimsa3 Skrevet 23. desember 2016 Forfatter #19 Skrevet 23. desember 2016 Hinduene håndhilser ikke heller. De presser håndflatene sammen og bøyer pannen ned mot fingertuppene. Jeg har aldri tatt det som en fornærmelse, heller. Anonymous poster hash: 1fb83...5e1 Nei men de hadde da gjort samme med mannen. Har forreste jobbet sammen med utrolig mange hinduer og aldri aldri opplevd noe slik. Jeg forstår dette er en bagatell men det satt allikevel en veldig rar følelse i meg. En følelse jeg ikke har opplevd før. Jeg fikk en avsmak jeg ikke har gjort før noen gang og husker i det sekundet tenkte jeg jøss ja en dag etter det som skjedde i Berlin. Og dette tenkte jeg helt ufrivillig noe som faktisk skremte meg , for som jeg sa har jeg aldri tenkt på mennesker som tilhørende en gruppe men som enkelt individ. Uansett men dette tok gjorde noe med meg som jeg ikke setter så pris på
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #20 Skrevet 23. desember 2016 Da hadde jeg seriøst klappet til han eller spyttet på skoa hans. Anonymous poster hash: 6db01...d12
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #21 Skrevet 23. desember 2016 Nei men de hadde da gjort samme med mannen. Har forreste jobbet sammen med utrolig mange hinduer og aldri aldri opplevd noe slik. Jeg forstår dette er en bagatell men det satt allikevel en veldig rar følelse i meg. En følelse jeg ikke har opplevd før. Jeg fikk en avsmak jeg ikke har gjort før noen gang og husker i det sekundet tenkte jeg jøss ja en dag etter det som skjedde i Berlin. Og dette tenkte jeg helt ufrivillig noe som faktisk skremte meg , for som jeg sa har jeg aldri tenkt på mennesker som tilhørende en gruppe men som enkelt individ. Uansett men dette tok gjorde noe med meg som jeg ikke setter så pris på Seriøst? Du lager deg altså en "sammenheng" oppi huet ditt mellom en fyr som ikke vil ha kroppskontakt og en terrorist i Berlin? Hans kropp, hans valg. Man blir ikke sinnssyk morder av å være dydig og snerpete. Anonymous poster hash: 1fb83...5e1
LillePunk Skrevet 23. desember 2016 #22 Skrevet 23. desember 2016 Om han var muslim, så er det vel slik at han ikke skal ta på andre kvinner? Så an forstå det med håndhilsingen. Men at han ikke pratet til deg, var jo ikke så koselig.
Hjertefru Skrevet 23. desember 2016 #23 Skrevet 23. desember 2016 Det blir litt far fetched å trekke inn det med terror i Berlin ift ikke å håndhilse på motsatt kjønn. Er rimelig tolerant og godtar det meste, men hadde helt ærlig blitt kjempeprovosert selv av dette. Særlig i forbindelse med en handel. Håndtrykk i forbindelse med en slik avtaleinngåelse ligger dypt i vestlig kultur. Å nekte å ta noen i handa er uttrykk for mangel på respekt, og tar seg ekstremt dårlig ut, uansett hvordan man prøver å rettferdiggjøre det med religion. Denne muslimske praksisen går ikke ihop med vår kultur.
vimsa3 Skrevet 23. desember 2016 Forfatter #24 Skrevet 23. desember 2016 Seriøst? Du lager deg altså en "sammenheng" oppi huet ditt mellom en fyr som ikke vil ha kroppskontakt og en terrorist i Berlin? Hans kropp, hans valg. Man blir ikke sinnssyk morder av å være dydig og snerpete. Anonymous poster hash: 1fb83...5e1 Nei selvsagt tenkte jeg absolutt ikke at det var han eller noe slikt men oppførselen hans vekket en form for indre harme i meg, litt sånn, å så det er det alle snakker om ja...og ja jeg synes å vise slik ekstreme religiøse trekk er kanskje ikke så gunstig å gjøre i verden akkurat nå..
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2016 #25 Skrevet 23. desember 2016 Jeg skjønner deg veldig godt! Hadde gitt beskjed til selger om lykke til med salget, men jeg mistet lysten på bilen da jeg ble fryktelig dårlig mottatt av han vennen hans. Anonymous poster hash: 21b3d...2ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå