Gå til innhold

Syk - sjefen ville vite hva...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt delt. På den ene siden er ofte det å oppgi hva man feiler den enkleste måten å gi et estimat på hvor lenge man regner med å være syk. Omgangssyke, influensa, migrene og lignende har man gjerne et tidsperspektiv på.

Problemet er den dagen man feiler noe privat. Da har man lagt opp til åpenhet og kan føle seg tvunget til å lyve for å ikke legge til rette for spekulasjoner. Jeg tenker dette må være greit all den tid man ikke plikter oppgi hva man feiler, selv om det mest konsekvente hadde vært å aldri oppgi grunn.

Så du sjef over her som synes det er mistenkelig når folk ikke oppgir diagnose, du må regne med å få servert en og annen løgn uansett. Etter min mening henger det ikke på greip å være mistenksom mot akkurat dem som er åpen om at de skjermer privatlivet sitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere ikke vil si h a som feiler dere må dere svare på hva som skulle til for at dere skulle komme på jobb. Veldig ofte går det an å gjøre noe fornuftig selv om du er syk, også ved korttidsfravær.

Anonymous poster hash: c835d...31f

Skrevet

Jeg er leder for en del ansatte og jeg har aldri opplevd at noen av mine ansatte lar være å si hva som feiler dem. De ringer alltid og sier hva som er i veien og hvor lenge de tror de blir borte og så avtaler vi evt oppgaver andre må overta.

Det er mye lettere for meg å være en god leder når medarbeiderne mine er åpne og ærlige.

Anonymous poster hash: df015...88e

Skrevet

Jeg er litt delt. På den ene siden er ofte det å oppgi hva man feiler den enkleste måten å gi et estimat på hvor lenge man regner med å være syk. Omgangssyke, influensa, migrene og lignende har man gjerne et tidsperspektiv på.

Problemet er den dagen man feiler noe privat. Da har man lagt opp til åpenhet og kan føle seg tvunget til å lyve for å ikke legge til rette for spekulasjoner. Jeg tenker dette må være greit all den tid man ikke plikter oppgi hva man feiler, selv om det mest konsekvente hadde vært å aldri oppgi grunn.

Så du sjef over her som synes det er mistenkelig når folk ikke oppgir diagnose, du må regne med å få servert en og annen løgn uansett. Etter min mening henger det ikke på greip å være mistenksom mot akkurat dem som er åpen om at de skjermer privatlivet sitt.

Meg over her igjen.

Folk får gjøre som de vil. Mine ansatte har til og med fortalt meg om kjønnssykdommer, så noen synes åpenhet er lettest uansett 😄

Skrevet

Hvis dere ikke vil si h a som feiler dere må dere svare på hva som skulle til for at dere skulle komme på jobb. Veldig ofte går det an å gjøre noe fornuftig selv om du er syk, også ved korttidsfravær.

Anonymous poster hash: c835d...31f

De fleste tilfeller av korttidsfravær gjelder smittsomme sykdommer, og nei, da går det ikke an å gjøre noe fornuftig. Det går heller ikke an når du kreperer av menssmerter eller akkurat har gjennomført en provosert abort.

Skrevet

Meg over her igjen.

Folk får gjøre som de vil. Mine ansatte har til og med fortalt meg om kjønnssykdommer, så noen synes åpenhet er lettest uansett

OMG, jeg hadde fått spader hvis noen fortalte meg at de hadde kjønnssykdommer! Det hører i hvert fall privatlivet til og ingenting jeg ønsker å vite om folk jeg omgås daglig. Jeg har ingen interesse av å vite noe som helst om mine kollegaers sexliv, eller i det hele tatt tenke på at de har hatt sex og fått alskens sykdommer av det. Åpenhet er fint og flott, men likevel ikke noe man kan kreve eller forvente av folk som verken er dine venner eller slekt. Min mann deler ikke alltid med meg hvis han har diare eller lignende, og vi er gift og bor i samme hus... Jeg deler heller ikke alltid med mannen at jeg har mensen og blør som en gris og har vondt på grunn av det.

Skrevet

Takk for alle svar.

For min del var det rett og slett litt "psykisk" denne gang. Jeg mistet mamma for et par måneder siden og jeg sliter skikkelig med julen som kommer nå. Jeg skrev om det for litt siden her inne....jeg griner i bilen til og fra jobb og fungerer rett og slett ikke. Hjemme er jeg sint og oppfarende mot resten av familien. Jeg har ikke noe å gjøre på jobb rett og slett....

Jeg ønsker ikke å fortelle dette til sjefen for på jobb er jeg på jobb og vil ikke ha fokus på meg og mitt. Og jeg kjenner min sjef og vet det blir slik. Og det takler jeg ikke. Jeg vil skille jobb og privatliv.

Nå er det ferie resten av julen og så er det nytt år og blanke ark og så satser jeg på at det blir bra :-)

God jul til dere alle.

HI

Anonymous poster hash: f2493...5f8

Skrevet

Takk for alle svar.

For min del var det rett og slett litt "psykisk" denne gang. Jeg mistet mamma for et par måneder siden og jeg sliter skikkelig med julen som kommer nå. Jeg skrev om det for litt siden her inne....jeg griner i bilen til og fra jobb og fungerer rett og slett ikke. Hjemme er jeg sint og oppfarende mot resten av familien. Jeg har ikke noe å gjøre på jobb rett og slett....

Jeg ønsker ikke å fortelle dette til sjefen for på jobb er jeg på jobb og vil ikke ha fokus på meg og mitt. Og jeg kjenner min sjef og vet det blir slik. Og det takler jeg ikke. Jeg vil skille jobb og privatliv.

Nå er det ferie resten av julen og så er det nytt år og blanke ark og så satser jeg på at det blir bra :-)

God jul til dere alle.

HI

Anonymous poster hash: f2493...5f8

Skrevet

Du har plikt til å følge gjeldende rutiner for varsling av sykefravær. Leder har ikke rett på diagnose. Men det er ikke forbudt å spørre, og hvis leder f.eks. sier at "Anne, Per og Mona har omgangssyke, er det det du også har fått?" så er ikke det noe lovbrudd.  Og det er praktisk for arbeidsgiver å vite om du tror du blir hjemme en dag eller en uke.

Dersom du f.eks. har vondt i ryggen og tilrettelegging av arbeidsplassen kan bidra til å gjøre deg frisk er det opplagt at arbeidsgiver bør få diagnosen. Om du blir hjemme tre dager pga omgangssyke eller halsbetennelse spiller det ingen rolle for arbeidsgiver. 

Anonymous poster hash: e38f0...38b
Skrevet

Du har plikt til å følge gjeldende rutiner for varsling av sykefravær. Leder har ikke rett på diagnose. Men det er ikke forbudt å spørre, og hvis leder f.eks. sier at "Anne, Per og Mona har omgangssyke, er det det du også har fått?" så er ikke det noe lovbrudd.  Og det er praktisk for arbeidsgiver å vite om du tror du blir hjemme en dag eller en uke.

Dersom du f.eks. har vondt i ryggen og tilrettelegging av arbeidsplassen kan bidra til å gjøre deg frisk er det opplagt at arbeidsgiver bør få diagnosen. Om du blir hjemme tre dager pga omgangssyke eller halsbetennelse spiller det ingen rolle for arbeidsgiver. 

Det er også det jeg reagerte på - det er krav om oppfølging av sykmeldte ved lengre fravær, legemeldt fravær, men det virker masete å ringe en time etter man har levert egenmelding og spørre og grave. De færreste tilfeller av korttidsfravær dreier seg om tilfeller der man kan tilrettelegge akkurat denne ene dagen. Ligger man med migrene eller kraftig omgangssyke så er det siste man trenger et mas fra arbeidsgiver. Jeg bruker å slå av lyden på telefonen hvis jeg er virkelig syk, og da får man ikke tak i meg.

Skrevet

Er du ikke riktig klok? Mistenksomt?

Det er ulovlig å spørre og du kan ikke kreve, og du synest det er mistenksomt om noen ikke uoppfordret tilbyr deg denne informasjonen?

Hva er det du mistenker denne arbeidstakeren for? Skulk?

​Om det er slik at du har mistanke om skulk, så er det virkemiddel du som arbeidsgiver kan benytte deg av, som å gi beskjed om at du ikke godtar egenmelding pga utstrakt bruk eller andre kvalifiserte årsaker.

​Som leder bør du være reflektert nok til at slik adferd og slike signaler fra ledelsen er demotiverende for arbeidstakere.

Anonymous poster hash: 5e924...b83

Jeg er faktisk ganske så klok. Klok nok til at der er gjensidig tillit mellom meg og de som rapporterer til meg. Jeg forventer ikke detaljer om antall dobesøk eller bakliggende grunner, men ja, jeg setter veldig pris på "jeg sliter i dag" eller "jeg er dårlig i magen" til og med "vondt i hodet" og "vondt i ryggen" er helt greit og mye bedre enn "jeg kommer ikke og du har ikke noe med hvorfor"

Selvfølgelig får jeg servert noen løgner, men da regner jeg med at de har en grunn til å lyve og anstrenger meg videre for å skape et arbeidsmiljø der gjensidig tillit er noe som blir satt pris på av alle.

Når man ringer inn syk så er man jo hjemme med lønn fra arbeidsgiver og selv om jeg vet jeg ikke har rett på å vite så setter jeg veldig pris på det.

Og du som snakker om forfremmelse. Jeg forfremmer mye heller en med 10 dager fravær med "unnskyldninger" enn en med 10 dager fravær uten noen begrunnelse. Hvorfor skal jeg vise tillit til noen som ikke engang stoler på at jeg vet å overholde taushetsplikten?

Skrevet

Hva er problemet med å fortelle hva som feiler en til sjefen?

De har ikke krav på å vite det men hvorfor er sykdom "privat"?

Selvsagt ser jeg at man i enkelte tilfeller ikke orker eller klare å dele det fordi det er leit, sårt eller skremmende.

Da jeg spontanabortere og ble lagt inn på sykehus så orket jeg ikke dele det med sjefen med en gang. Likevel vil jeg påstå at åpenhet er en god ting i det lange løp.

Anonymous poster hash: 744be...8ad

Skrevet

Jeg er faktisk ganske så klok. Klok nok til at der er gjensidig tillit mellom meg og de som rapporterer til meg. Jeg forventer ikke detaljer om antall dobesøk eller bakliggende grunner, men ja, jeg setter veldig pris på "jeg sliter i dag" eller "jeg er dårlig i magen" til og med "vondt i hodet" og "vondt i ryggen" er helt greit og mye bedre enn "jeg kommer ikke og du har ikke noe med hvorfor"

Selvfølgelig får jeg servert noen løgner, men da regner jeg med at de har en grunn til å lyve og anstrenger meg videre for å skape et arbeidsmiljø der gjensidig tillit er noe som blir satt pris på av alle.

Når man ringer inn syk så er man jo hjemme med lønn fra arbeidsgiver og selv om jeg vet jeg ikke har rett på å vite så setter jeg veldig pris på det.

Og du som snakker om forfremmelse. Jeg forfremmer mye heller en med 10 dager fravær med "unnskyldninger" enn en med 10 dager fravær uten noen begrunnelse. Hvorfor skal jeg vise tillit til noen som ikke engang stoler på at jeg vet å overholde taushetsplikten?

Men spør du da, dersom dine ansatte føler for å poengtere at du ikke har noe med hva de feiler? For hvis du ikke spør, er det jo på grensen til frekt å si det du siterer over. Da kunne de bare nøyet seg med å si at de var syke.

Hvis det er greit for deg at folk sier de har vondt i ryggen eller lignende i stedet for sannheten, skjønner jeg ikke hvorfor du reagerer på dem som bare ikke nevner hva de feiler i det hele tatt.

Skrevet

Ikke alle jobber i en IA-bedrift. Jeg jobber i en IA-bedrift og har dessverre litt høyt sykefravær pga div kroniske sykdommer, men ikke ekstremt høyt og ikke mange dager på rad. Har aldri blitt spurt om restarbeidsevne, det er faktisk ikke relevant når man er syk noen få dager på rad. Når man vurderer at man ikke kan jobbe så kan man ikke måtte vurdere om man kan jobbe litt. Vet man at man kan jobbe litt så møter man opp på jobb og snakker med sjefen, man ringer seg ikke inn syk.Anonymous poster hash: 5b318...c1f

Arbeidstakers plikter er akkurat helt like uavhengig av om du jobber i en IA- bedrift eller ikke. Arbeidsgivers plikter like så!

Restarbeidsevne er du forpliktet til å opplyse om uansett om du er borte en dag eller 3 uker!

Anonymous poster hash: 010e7...762

Skrevet

Selvsagt ser jeg at man i enkelte tilfeller ikke orker eller klare å dele det fordi det er leit, sårt eller skremmende.

Da jeg spontanabortere og ble lagt inn på sykehus så orket jeg ikke dele det med sjefen med en gang. Likevel vil jeg påstå at åpenhet er en god ting i det lange løp.

Ikke alle er så heldig at de har en god leder.  Ikke alle ledere tar taushetsplikten sin alvorlig. 

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite diagnose, sånn er det bare, uansett hva du mener om saken.  

Åpenhet er ofte en god ting, men på ingen måte alltid. 

Jeg er heldig og kommer godt overens med arbeidsgiver. Det betyr ikke at alle kommer godt overens med arbeidsgiver. 

Skrevet

Sykdom er privat per definisjon, det er lovfestet. Du sier selv at du ikke orket å dele med sjefen når du spontanaborterte, samtidig som du lurer på hvorfor sykdom er privat? Du anser jo selv enkelte sykdommer som privat forhold?

Skrevet

Hvorfor er det umulig å opplyse leder om hvorfor man er syk? Som leder synes jeg det er mistenksomt når en av mine ringer og sier "jeg er syk" og ikke utdyper.

Sånne arbeidsgivere som deg er utrolig irriterende, dårlig arbeidsgiver kalles det

Anonymous poster hash: e227c...eab

Skrevet

Sykdom er privat per definisjon, det er lovfestet. Du sier selv at du ikke orket å dele med sjefen når du spontanaborterte, samtidig som du lurer på hvorfor sykdom er privat? Du anser jo selv enkelte sykdommer som privat forhold?

Leste du hele innlegget mitt???

Skrevet

Du er en dårlig leder :(

Skrevet

Det er ingen god lederegenskap det du beskriver! At en serverer løgner på hva som feilet en, i stedet for å bare få lov til å si at en er syk, er jo bare dumt. Dersom jeg et syk kan jeg sende en SMS der jeg skriver at jeg har blitt syk og dessverre ikke har mulighet til å komme på jobb. Sjefen stoler på det og jeg vet at han ikke mistenkeliggjør meg. Det kalles gjensidig tillit!

Anonymous poster hash: 4932d...f7e

Skrevet

Det er ingen god lederegenskap det du beskriver! At en serverer løgner på hva som feilet en, i stedet for å bare få lov til å si at en er syk, er jo bare dumt. Dersom jeg et syk kan jeg sende en SMS der jeg skriver at jeg har blitt syk og dessverre ikke har mulighet til å komme på jobb. Sjefen stoler på det og jeg vet at han ikke mistenkeliggjør meg. Det kalles gjensidig tillit!

Anonymous poster hash: 4932d...f7e

Det er trist at sånne folk sitter i lederstillinger. En person som avgjør at en ikke får en forfremmelse, fordi en ikke vil si hva man feiler når man er syk, burde ikke ha lederansvar.

Skrevet

Det er trist at sånne folk sitter i lederstillinger. En person som avgjør at en ikke får en forfremmelse, fordi en ikke vil si hva man feiler når man er syk, burde ikke ha lederansvar.

Dette 👆🏻

Du har ingenting med hva som feiler dine ansatte, ihvertfall ikke når det er snakk om 1 dags fravær.

Synes synd på de som har deg som sjef. Micro managing er det værste jeg vet.

Anonymous poster hash: 2d708...af6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...