Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #1 Skrevet 21. desember 2016 Jeg meldte meg inn syk i dag. Er aldri borte fra jobb omtrent. Har en dag fravær på to år. Vi har en ordning at det er greit å sende melding så det gjorde jeg. Særlig siden jeg alltid er før henne på jobb og jeg var redd hun ikke var våken. Etter kort tid ringer hun og vil vite hva som feiler meg. Er det greit da? Anonymous poster hash: f2493...5f8
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #2 Skrevet 21. desember 2016 Nei, det er ikke greit. Anonymous poster hash: af73f...ac9
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #3 Skrevet 21. desember 2016 Nei. Du trenger bare å opplyse om fraværet evt skyldes forhold på jobben. Anonymous poster hash: b815b...7da
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #4 Skrevet 21. desember 2016 Mulig hun lurer på om det er noe som kan bli langvarig. Greit å få tak i vikarer til jul, om du mest trolig blir syk noen dager fremmover. Anonymous poster hash: 888e3...3f8
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #5 Skrevet 21. desember 2016 Mulig hun lurer på om det er noe som kan bli langvarig. Greit å få tak i vikarer til jul, om du mest trolig blir syk noen dager fremmover. Anonymous poster hash: 888e3...3f8 Ser den...men det settes ikke inn vikar for meg. Bare mer jobb for meg når jeg er tilbake. HI Anonymous poster hash: f2493...5f8
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #6 Skrevet 21. desember 2016 Du trenger ikke si diagnosen, men du skal oppgi restarbeidsevne. Den enkleste måten å forklare det på er å si hva som faktisk feiler deg, men du kan forklare det på andre måter. Anonymous poster hash: c835d...31f
Luksusdyret Skrevet 21. desember 2016 #7 Skrevet 21. desember 2016 Nei, sjefen har ikke dekning for å spørre hva konkret som feiler deg, særlig når det er snakk om egenmelding og svært lavt sykefravær fra før. Jeg hadde forstått det hvis du brukte flere egenmeldingsdager i juletider hvert år, men ikke når du har hatt en fraværsdag på to år. Når du har ansvar for egne arbeidsoppgaver og sjefen ikke trenger å stresse med vikar, er det også uforståelig. Det er ikke alt man ønsker å oppgi til sjefen - for eksempel at man spyr, har syke menssmerter, diare, vondt etter hemorroideoperasjon, sykedag etter provosert abort og så videre. Jeg vet ikke om det er så OK å spørre om restarbeidsevne heller når det er snakk om egenmelding som ikke misbrukes - det er for tidlig med plan for tilrettelegging ved første dags fravær altså, sjefen din må roe seg ned et par hakk.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 Det er ikke greit. Han har ikke rett på å vite det. Anonymous poster hash: a3b30...d8b
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 Nei, sjefen har ikke dekning for å spørre hva konkret som feiler deg, særlig når det er snakk om egenmelding og svært lavt sykefravær fra før. Jeg hadde forstått det hvis du brukte flere egenmeldingsdager i juletider hvert år, men ikke når du har hatt en fraværsdag på to år. Når du har ansvar for egne arbeidsoppgaver og sjefen ikke trenger å stresse med vikar, er det også uforståelig. Det er ikke alt man ønsker å oppgi til sjefen - for eksempel at man spyr, har syke menssmerter, diare, vondt etter hemorroideoperasjon, sykedag etter provosert abort og så videre. Jeg vet ikke om det er så OK å spørre om restarbeidsevne heller når det er snakk om egenmelding som ikke misbrukes - det er for tidlig med plan for tilrettelegging ved første dags fravær altså, sjefen din må roe seg ned et par hakk.leder kan spørre, men du kan la vær å svare. Din restarbeidsevne må du oppgi. MANGE som bør sette seg inn i hva arbeidstakers plikter er når de arbeider i en IA-bedrift altså! Anonymous poster hash: c8a70...5e0
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 Men restarbeidsevne... hvis jeg er borte fra jobb en-3 dager, er det da nødvendig med det? Da er jeg såpass syk at jeg ikke fungerer på jobb. Dersom man er sykemeldt blir det selvsagt noe annet. Selv om det, etter min erfaring, ikke har fungert særlig bra. Jeg ble kjørt så hardt at jeg havna i full sykmelding igjen, og ingen restarbeidsevne. Jeg var så ødelagt😔 Brukte derfor 2 mnd ekstra på å komme meg i full jobb igjen. Anonymous poster hash: 1b9ef...450
Yellow Brick Road Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 Nei, det trenger du ikke å svare på. Ingen har noe med det å gjøre. Men jeg ser ikke noe problemer med å si det heller, så hadde min sjef ringt og spurt meg, så hadde jeg svart selv om jeg vet godt at jeg ikke trenger å gjøre det. Det er verken flaut å spy, ha diare eller operere bort hemorider. Spontanabort hadde jeg nok kanskje oversatt med menssmerter eller hodepine, men ellers kan jeg ikke se noe jeg ikke kunne ha fortalt sjefen min. Men jeg respekterer selvfølgelig at andre ikke gjør det, og det bør sjefen gjøre også.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #12 Skrevet 21. desember 2016 Kanskje hun spør fordi hun bryr seg. Slutt å vær så sær. er du ikke venner med de du jobber med Anonymous poster hash: d5755...167
❤lille stjerne❤ Skrevet 21. desember 2016 #13 Skrevet 21. desember 2016 Min sjef ringer også og snakker med oss første dag vi er borte fra jobb. Husker ikke akkurat hvordan hun ordlegger seg, men hun spør ikke direkte om diagnosen.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #14 Skrevet 21. desember 2016 leder kan spørre, men du kan la vær å svare. Din restarbeidsevne må du oppgi. MANGE som bør sette seg inn i hva arbeidstakers plikter er når de arbeider i en IA-bedrift altså! Anonymous poster hash: c8a70...5e0 Ikke alle jobber i en IA-bedrift. Jeg jobber i en IA-bedrift og har dessverre litt høyt sykefravær pga div kroniske sykdommer, men ikke ekstremt høyt og ikke mange dager på rad. Har aldri blitt spurt om restarbeidsevne, det er faktisk ikke relevant når man er syk noen få dager på rad. Når man vurderer at man ikke kan jobbe så kan man ikke måtte vurdere om man kan jobbe litt. Vet man at man kan jobbe litt så møter man opp på jobb og snakker med sjefen, man ringer seg ikke inn syk. Anonymous poster hash: 5b318...c1f
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #15 Skrevet 22. desember 2016 leder kan spørre, men du kan la vær å svare. Din restarbeidsevne må du oppgi. MANGE som bør sette seg inn i hva arbeidstakers plikter er når de arbeider i en IA-bedrift altså! Anonymous poster hash: c8a70...5e0 Trenger man å svare på restarbeidsevne når det gjelder egenmelding altså? Det har jeg aldri hørt om på jobb. Anonymous poster hash: e227c...eab
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #16 Skrevet 22. desember 2016 Kanskje hun spør fordi hun bryr seg. Slutt å vær så sær. er du ikke venner med de du jobber med Anonymous poster hash: d5755...167 Å være venner er ikke grunn nok til å dele diagnoser. Anonymous poster hash: 53cd8...702
skjotta Skrevet 22. desember 2016 #17 Skrevet 22. desember 2016 Hvorfor er det umulig å opplyse leder om hvorfor man er syk? Som leder synes jeg det er mistenksomt når en av mine ringer og sier "jeg er syk" og ikke utdyper.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #18 Skrevet 22. desember 2016 Hvorfor er det umulig å opplyse leder om hvorfor man er syk? Som leder synes jeg det er mistenksomt når en av mine ringer og sier "jeg er syk" og ikke utdyper. Fordi man har rett på privatliv. Frdi du kommer til å unnlate å forfremme meg hvis du får vite hvilken kronisk sykdom jeg har. Fordi når jeg har migrene vil jeg ha den forbaskede telefonen overstått på null komma nix. Etc. Anonymous poster hash: 692d4...e02
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #19 Skrevet 22. desember 2016 Hvorfor er det umulig å opplyse leder om hvorfor man er syk? Som leder synes jeg det er mistenksomt når en av mine ringer og sier "jeg er syk" og ikke utdyper. Hvis du ikke stoler på kollegaene dine, er det selvfølgelig mistenksomt. Men da har dere større problemer på jobb enn en sykedag i ny og ne. Ikke alle har lyst til å si nøyaktig hva, ikke er man pliktig til å si det og det må sjefen respektere. Jeg forteller sjefen hva som feiler meg de få gangene jeg er syk fordi det enten er influensa eller omgangssyke. Hadde det vært psykisk sykdom eller noe pinlig hadde jeg ikke hatt lyst til å si det før det eventuelt hadde pekt i retning av at det ville påvirke arbeidssituasjonen min. En sykedag gjør ikke det. Sjefen min harcfor øvrig aldri spurt. Anonymous poster hash: 5f7a0...ad9
Superdolly Skrevet 22. desember 2016 #20 Skrevet 22. desember 2016 Nei, det trenger du ikke å svare på. Ingen har noe med det å gjøre. Men jeg ser ikke noe problemer med å si det heller, så hadde min sjef ringt og spurt meg, så hadde jeg svart selv om jeg vet godt at jeg ikke trenger å gjøre det. Det er verken flaut å spy, ha diare eller operere bort hemorider. Spontanabort hadde jeg nok kanskje oversatt med menssmerter eller hodepine, men ellers kan jeg ikke se noe jeg ikke kunne ha fortalt sjefen min. Men jeg respekterer selvfølgelig at andre ikke gjør det, og det bør sjefen gjøre også. Enig. Min sjef spør ikke, men jeg har ingen problemer med å fortelle hva som feiler meg. Jeg kan ringe og si jeg har fått omgangssyken, blir hjemme i dag. Aldri tenkt på at det skal være flaut. Jeg har for øvrig også vært åpen om årsaken de få gangene jeg har vært sykmeldt, selv om jeg vet at man ikke behøver det. Synes det er greit at arbeidsgiver vet årsaken.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #21 Skrevet 22. desember 2016 Hvorfor er det umulig å opplyse leder om hvorfor man er syk? Som leder synes jeg det er mistenksomt når en av mine ringer og sier "jeg er syk" og ikke utdyper. Er du ikke riktig klok? Mistenksomt? Det er ulovlig å spørre og du kan ikke kreve, og du synest det er mistenksomt om noen ikke uoppfordret tilbyr deg denne informasjonen? Hva er det du mistenker denne arbeidstakeren for? Skulk? Om det er slik at du har mistanke om skulk, så er det virkemiddel du som arbeidsgiver kan benytte deg av, som å gi beskjed om at du ikke godtar egenmelding pga utstrakt bruk eller andre kvalifiserte årsaker. Som leder bør du være reflektert nok til at slik adferd og slike signaler fra ledelsen er demotiverende for arbeidstakere. Anonymous poster hash: 5e924...b83
Luksusdyret Skrevet 22. desember 2016 #22 Skrevet 22. desember 2016 Hvorfor er det umulig å opplyse leder om hvorfor man er syk? Som leder synes jeg det er mistenksomt når en av mine ringer og sier "jeg er syk" og ikke utdyper. Fordi du som leder ikke har noe med HVA konkret som feiler din underordnede. Du har rett på å få vite restarbeidsevnen, eventuelt forlange legeerklæring hvis den underordnede har misbrukt egenmelding tidligere, eller hvis du har sterk mistanke om det. Din mistenkelighet er ditt eget problem - det blir det samme som å forvente at din mann deler alt han snakker med kompiser om, ellers blir du mistenksom og tror han driver med noe fishy. Jeg har et godt forhold til min leder, men mange har opplevd at lederen sladrer diagnoser og lignende videre til andre ansatte, og da bør man kunne beskyttes mot det. Eller at man har en diagnose som man ønsker å holde privat.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #23 Skrevet 22. desember 2016 Kanskje hun spør fordi hun bryr seg. Slutt å vær så sær. er du ikke venner med de du jobber med Anonymous poster hash: d5755...167 Tro det eller ei, men det er faktisk ikke alle som er venner med de en jobber med. Det betyr ikke at man er uvenner, men rett og slett bare kolleger. Anonymous poster hash: b5550...caf
Luksusdyret Skrevet 22. desember 2016 #24 Skrevet 22. desember 2016 Tro det eller ei, men det er faktisk ikke alle som er venner med de en jobber med. Det betyr ikke at man er uvenner, men rett og slett bare kolleger. Anonymous poster hash: b5550...caf Signerer den. De færreste jeg kjenner er VENNER med sjefen (altså inviterer sjefen hjem på nyttårsaften, har jentekvelder, ringer for å skravle, stikker innom på kaffebesøk og så videre). Mange skiller jobb og privatliv, selv om de har formidabelt forhold til sjefen sin, altså som KOLLEGA.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #25 Skrevet 22. desember 2016 Hvorfor er det umulig å opplyse leder om hvorfor man er syk? Som leder synes jeg det er mistenksomt når en av mine ringer og sier "jeg er syk" og ikke utdyper. Fordi du har ingenting med hvorfor arbeidstaker er borte! Du har ingenting med at "Kari" sitter hjemme og omtrent driter innvollene ut, eller at "Gro" har angstanfall fra helvete fordi barnet hennes som er utviklingshemmet har hatt en jævlig start på dagen og Gro har både blitt slått, bit og lugget og nå ligger hun sammenkrøpet i sengen med angstanfall og griner sine modige tårer.. derfor! Anonymous poster hash: f2440...168
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå