Gå til innhold

Hvordan er deres 10 åring å prate med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 10 år som når han blir veldig ivrig med noe nesten høres dum ut (med oss i hvert fall). Missforstå meg rett, jeg synes IKKE han er dum!!! Men, han stiller spørsmål som guttungen på 6 sluttet med når han var 4. Hvis jeg holder en spiker han skal slå på feks..., hvorfor må jeg slå rett? Hvorfor gjør det noe om jeg slår for hardt? Hvorfor kan jeg ikke veive rundt med den hammeren i nærheten av hodet ditt? Osv osv... jeg blir helt matt! Hva er dette? Han kan spikre selv! Vet man kan slå seg. Kjenner selv svarene på alt han spør om, men gir seg ikke. Vi veksler mellom og forklare, spørre tilbake hva han tror kan skje, også hender det yngre søsken bare roper til han at "det er fordi du kan slå deg vel"! Er dette noe han vil vokse av seg eller er han sosialt "litt ute" og burde få hjelp? Bekymrer meg 😔

Anonymous poster hash: f134c...71f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han virker rett og slett litt usikker på seg selv i endel situasjoner og jeg forstår ikke hvorfor eller hvordan vi kan hjelpe han. Vet ikke en gang om det bare er her hjemme eller sammen med venner også (han har venner!). Hi

Skrevet

Høres ut som tvangspreget atferd. Er han utredet for autisme?

Anonymous poster hash: 28648...16f

Skrevet

Høres ut som tvangspreget atferd. Er han utredet for autisme?

Nei, ikke utredere for noe og er det autisme må det være veldig mild! Kjenner ikke igjen så mye av symptomlista. Skole/barnehage har aldri sagt noe

Hi

Skrevet

Kanskje hans måte å tulle på? Tenker at jeg kjenner mange jenter i tenårene som prøver å gjøre seg dummen fordi det er humor og de mener det er søtt.... Kanskje dette er gutteversjonen?

Anonymous poster hash: 77106...cd5

Skrevet

Kanskje hans måte å tulle på? Tenker at jeg kjenner mange jenter i tenårene som prøver å gjøre seg dummen fordi det er humor og de mener det er søtt.... Kanskje dette er gutteversjonen?

Anonymous poster hash: 77106...cd5

Ja, kanskje det, men det er pågått noen ÅR 😳 Veldig fortvilende 😔 Har prøvd å forklare han at nå som han er blitt så stor må han nesten tenke på hva han sier også, ellers kan andre oppfatte han feil, men det hjelper ikke det heller. Han høres veldig usikker ut på seg selv innimellom, samtidig er han en gutt som høyt og tydelig stadfester at han ikke trenger noen ny sykkel selv om alle andre har fått ny, for hans er god nok minst ett år til. Han kan også stikke seg ut i oppvisningssammenheng i skolen og gjøre ting ikke andre tørr ("drite seg ut" ting"). Merkelig kombi på en måte

Hi

Skrevet

Gjør der nok for å få oppmerksomhet

Anonymous poster hash: b2ba9...8be

Skrevet

Gjør der nok for å få oppmerksomhet

Anonymous poster hash: b2ba9...8be

Ja, det kan kanskje stemme. Går det over av seg selv? Han av tre får mest av egentid og tilbakemeldinger osv av oss voksene, så han er på ingen måte oversett 😔

Hi

Skrevet

Ja, det kan kanskje stemme. Går det over av seg selv? Han av tre får mest av egentid og tilbakemeldinger osv av oss voksene, så han er på ingen måte oversett 😔

Hi

Tviholder på den posisjonen...

Skrevet

Tviholder på den posisjonen...

*sukk* ja... Vi har gjort noen tiltak i forbindelse med det, men han er ikke så "lettvinn" som de andre og det genererte dessverre for noen år siden tiltak fra helsestasjonen sin side som omhandlet å gi mer oppmerksomhet. Kan jo angre på det nå 😔 Den gang var han veldig mye sinna, så vi ba helsestasjonen om råd...

Hi

Skrevet

*sukk* ja... Vi har gjort noen tiltak i forbindelse med det, men han er ikke så "lettvinn" som de andre og det genererte dessverre for noen år siden tiltak fra helsestasjonen sin side som omhandlet å gi mer oppmerksomhet. Kan jo angre på det nå 😔 Den gang var han veldig mye sinna, så vi ba helsestasjonen om råd...

Hi

Kanskje dere skal

A) innse at atferden ikke er normal, og få han utredet, eller

B) bestemme dere for at alle de tre barna deres er like viktige, og at han ikke skal få lov å manipulere dere og kreve mer av deres tid. Verken med sinne eller med å spille idiot.

Skrevet

Dette nettstedet gjør alltid punkt B om til solbriller, beklager!

Skrevet

Adhd

Autisme

omsorgssvikt

Eller uvitenhet fra meg

Jeg hadde fått han utredet.

Anonymous poster hash: 4e8cc...cfb

Skrevet

Vi innser jo at adferden ikke er normal, ellers hadde vi ikke brukt så mye tid på han og bedt om hjelp på helsestasjon etc. Problemet er at ingen instanser utenom oss ønsker han utredet. De ser han som normal, men med ekstrabehov som skal dekkes opp i hjemmet. Det er kun vi som ser på han litt annerledes og min mor kaller han feks for en veldig følsom gutt...

Skal ta en rundt til med helsestasjon, skole og gutten selv over jul :)

Han har en spesialpedagog i nær relasjon som på sin fritid bruker mye tid på han av egen vilje. Hun ser ikke noe galt med han, han trenger bare litt tid på å modnes. Men, jeg føler henne ikke klarer være helt objektiv. En av hans beste venner har lærere til foreldre. De kjenner han godt og reagerer aldri på noe. Vi har flere lærere i familie og alle sier han er innenfor normalen, ta bare tiden til hjelp...

Ikke alltid lett og være mamma 😔

Hi

Skrevet

Vi innser jo at adferden ikke er normal, ellers hadde vi ikke brukt så mye tid på han og bedt om hjelp på helsestasjon etc. Problemet er at ingen instanser utenom oss ønsker han utredet. De ser han som normal, men med ekstrabehov som skal dekkes opp i hjemmet. Det er kun vi som ser på han litt annerledes og min mor kaller han feks for en veldig følsom gutt...

Skal ta en rundt til med helsestasjon, skole og gutten selv over jul :)

Han har en spesialpedagog i nær relasjon som på sin fritid bruker mye tid på han av egen vilje. Hun ser ikke noe galt med han, han trenger bare litt tid på å modnes. Men, jeg føler henne ikke klarer være helt objektiv. En av hans beste venner har lærere til foreldre. De kjenner han godt og reagerer aldri på noe. Vi har flere lærere i familie og alle sier han er innenfor normalen, ta bare tiden til hjelp...

Ikke alltid lett og være mamma 😔

Hi

Nei, da får du jo bare få fingeren ut og begynne å oppdra ham til å te seg som folk. Det er ikke "følsomhet" som gir ham raserianfall og spørredilla.

Skrevet

Sånn er stesønnen på 12 år også. Hadde det vært mitt barn så hadde jeg utredet han for lenge siden. Men de som har den myndigheten mener det bare er "umodenhet" eller for å få oppmerksomhet. Jeg syns det virker helt oppriktig når han spør og tilsynelatende ikke forstår. Syns det er merkelig om han faker så bra kun for oppmerksomhet.

Anonymous poster hash: a663a...297

Skrevet

Nei, da får du jo bare få fingeren ut og begynne å oppdra ham til å te seg som folk. Det er ikke "følsomhet" som gir ham raserianfall og spørredilla.

Høres du alltid like sur ut ovenfor folk? 😳

Skrevet

Høres du alltid like sur ut ovenfor folk? 😳

Bare overfor dem som fossror og er fulle av unnskyldninger.

Skrevet

Bare overfor dem som fossror og er fulle av unnskyldninger.

Det må være digg og ha en slik innsikt i andre menneskers liv. Kan anbefale deg jobb i åndenes makt. Du må minst være synsk. Spørs om de liker en slik nedlatenhet da, men det stopper nok ikke deg

Skrevet

Det må være digg og ha en slik innsikt i andre menneskers liv. Kan anbefale deg jobb i åndenes makt. Du må minst være synsk. Spørs om de liker en slik nedlatenhet da, men det stopper nok ikke deg

Herregud. LES igjennom dine egne innlegg. Ungen oppfører seg helt unormalt, men feiler ingen ting, og alle proffene sier at dette skal rettes på i HJEMMET.

Du blir gæren på MEG fordi jeg trekker den logiske konklusjonen: at du må slutte å sutre og begynne å si "kutt ut de tåpelige spørsmålene, du er for gammel til å mase som en fireåring." For din sarte lille plante av en sønn er selvsagt ikke bortskjemt, nei nei, han er "følsom".

Stikk fingern i jorda. Mine uttalelser og meninger er ditt aller minste problem nå. Men likevel er det her du setter inn følelser og engasjement! Kanalisér det engasjementet litt lurere, du, så får du skikk på barnet.

Skrevet

Det er da for svingende ikke jeg som kaller han følsom! Det er min mor... Sette på brillene før man leser? Ingen eksperter har jo egentlig sett barnet, da vi blir avvist før vi når så langt. At jeg spør en gang her inne hvordan andre ville oppleve det fordi jeg er usikker på om han er usikker og da ønsker jeg ikke "høvle over han", eller om flere har opplevd lignende og det faktisk går over av seg selv etc, kan umulig gjøre meg fortjent til alt oppgulpet ditt! Gutten har mange fine sider også han, men han er ikke feilfri. Jeg er heller ikke feilfri, men jeg bryr meg i det minste om folk. Du høres jo rett og slett ikke helt riktig ut. Tror kanskje jeg gjør som tidligere skrevet (og som du kanskje ikke gadd lese), prater med skole/gutten osv igjen om dette.

Hi

Skrevet

Herregud. LES igjennom dine egne innlegg. Ungen oppfører seg helt unormalt, men feiler ingen ting, og alle proffene sier at dette skal rettes på i HJEMMET.

Du blir gæren på MEG fordi jeg trekker den logiske konklusjonen: at du må slutte å sutre og begynne å si "kutt ut de tåpelige spørsmålene, du er for gammel til å mase som en fireåring." For din sarte lille plante av en sønn er selvsagt ikke bortskjemt, nei nei, han er "følsom".

Stikk fingern i jorda. Mine uttalelser og meninger er ditt aller minste problem nå. Men likevel er det her du setter inn følelser og engasjement! Kanalisér det engasjementet litt lurere, du, så får du skikk på barnet.

Gud bedre! Litt i ubalanse i dag?

Kjære HI. Svært mange både barn og voksne har enkeltting ved seg selv som er litt smårare, det er bare å lese slike tråder her inne, så skjønner du hva jeg mener. Helt unormalt er det langt i fra. Noen er dessuten litt mer sensitive enn andre, og det må også være lov. Jeg tenker at det bare kan være sønnen din sin personlighet at han blir slik når han er ivrig, og at det ikke er noe å bry seg for mye om dersom det ikke medfører problemer for ham sosialt eller med å utføre tingene.

Å begynne å snakke om en diagnose når han fungerer godt og ingenting annet tilsier det er å krisemaksimere. Det er dessuten ingen som sier at dette er noe det er nødvendig å gjøre noe med, verken hjemme eller på annet vis. De sier at det vil gå over, men at dere eventuelt kan oppmuntre ham til å fokusere på at dette går bra når han får slike små hangups.

Å akseptere ham for den han er og ikke krisemaksimere, tenker jeg er den beste løsningen her.

Anonymous poster hash: 5fee4...f2a

Skrevet

Svarene du får her er jo helt ville, HI. Omsorgssvikt og diagnoser... hjelpe meg.

Sønnen din er litt merkelig, javel. Skal alle være prikk like, da? Og om han oppfører seg sånn hjemme, enten det er fort få oppmerksomhet eller fordi han er usikker, så møt han med varme og forståelse! Han trenger det for å bli trygg i seg selv.

Oppfører han seg sånn blant andre også?

Anonymous poster hash: 5bedc...14e

Skrevet

Det er da for svingende ikke jeg som kaller han følsom! Det er min mor... Sette på brillene før man leser? Ingen eksperter har jo egentlig sett barnet, da vi blir avvist før vi når så langt. At jeg spør en gang her inne hvordan andre ville oppleve det fordi jeg er usikker på om han er usikker og da ønsker jeg ikke "høvle over han", eller om flere har opplevd lignende og det faktisk går over av seg selv etc, kan umulig gjøre meg fortjent til alt oppgulpet ditt! Gutten har mange fine sider også han, men han er ikke feilfri. Jeg er heller ikke feilfri, men jeg bryr meg i det minste om folk. Du høres jo rett og slett ikke helt riktig ut. Tror kanskje jeg gjør som tidligere skrevet (og som du kanskje ikke gadd lese), prater med skole/gutten osv igjen om dette.

Hi

Jeg har lest alle innleggene. Og nå hører jeg at det er forsvarsmekanismene dine som prater.

Hva ville du VANLIGVIS ha gjort med et VANLIG barn som drev på sånn bare for å holde mor eller far "fanget" ved hans side? Når du innerst inne vet at dette kommer fra søskensjalusien, og han har funnet seg en taktikk som gjør at oppmerksomheten konstant er vendt mot ham?

Hvis dette er et normalt barn, behandle ham som det. Selv om det koster dere blod, svette og tårer.

Hvis dette er et barn med en OCD-lidelse, skaff hjelp. Stå på for barnet ditt. Finn en uavhengig til å utrede ham. Hva som helst, men ikke bli sittende og forsvare din tafatthet. Det vil ikke hjelpe.

Skrevet

Jeg synes folk tar litt av her. Sønnen din høres ikke unormal ut. Han gjør en sær greie, men alle er vi vel litt sære?

Min sønn på 10 gjør mye av det samme som din. Når han blir ivrig snakker han son en foss. Da kan han spørre mange spørsmål han helt opplagt vet svaret på. Min gutt er utredet av andre grunner, og han ligger helt i øvre gjennomsnitt når det kommer til intelligens. Jeg har tenkt at han er litt usikker og må få bekreftelse i tillegg til iver.

Han kan gjøre ting som å showe og tiltrekke seg oppmerksomhet, og andre ganger kan han virke litt engstelig og urolig. Andre legger stort sett ikke merke til det jeg ser.

Når han setter i gang slik, ber jeg han trekke pusten dypt og fokusere på oppgaven. Spør om hva han vet, så kan han si det i stedet for å spørre. Sier også at det kan være fint å gjøre ting uten å kakle hele tiden.

Bare vær rolig og still spørsmålene til ham. Ikke gi særheten for mye oppmerksomhet, det i seg selv kan være en grunn til å fortsette...

Anonymous poster hash: 36b42...412

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...