Gå til innhold

Blir du irritert over grådige folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er kanskje litt gjerrige ?

Grådig, da tenker jeg folk på salg .., type Black Friday, som går helt bananas og kjøper masse dritt de kanskje ikke har bruk for en gang.

Derfor holder jeg meg langt unna sånne dager.

Miljø, gjenbruk, måtehold...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninna mi har en ufør mor som hadde redusert stilling før sykdommen ble kjent og hun ble ufør. Dvs hun tjener dårlig. Skikkelig dårlig. Hun bidrar så mye hun kan, er veldig spandabel. Svigerforeldrene er RIKE men gir de ikke en krone.

Når den fattige moren vant 50.000 på flakslodd delte hun det på 3 (2 barn og seg selv).

Svigerforeldrene har mange millioner på bok og kjøper ikke noe til barnbarna.

Syns det er merkelig. Selv om man ikke skal forvente penger er det merkelig.

Anonymous poster hash: 59780...215

Skrevet

Oi! Regner med at alle dere som svarer her alltid har klart dere helt selv!

Vi har alltid fått en del hjelp av både svigers og regne foreldre, både økonomisk og hjelp i hverdagen! Har aldri spurt og er utrolig takknemlig.

Har ett par venninner som ikke får noe hjelp eller støtte fra foreldre/ svigerforeldre og dette er ressurssterke mennesker som absolutt hadde hatt råd til å bidra med både tid å penger!

Jeg forstår at du er skuffet! Ett bidrag til en vinterdress hadde kanskje betydd mye for dere, og sannsynligvis kunne de OGSÅ fortsatt med å øke livskvaliteten sin...

Jeg har alltid klart meg helt selv, ja, og syns det HI forventer her er helt rart. Har fått gaver til bursdager og jul, og gaver til ungene. Gaven kan være en pengegave - men kan være noe helt annet også. Og klær, forbruksvarer, bilstoler osv har jeg alltid beregnet at jeg ville og skulle kjøpe for lønna mi? Noe annet ville jo være uansvarlig. Mamma tar gjerne ungene med på ferie, og pappa kjøper store flotte julegaver, men aldri om jeg har ventet å få "hjelp" til barnas klær og utstyr!!

Anonymous poster hash: 64692...175

Skrevet

De er kanskje litt gjerrige ?

Grådig, da tenker jeg folk på salg .., type Black Friday, som går helt bananas og kjøper masse dritt de kanskje ikke har bruk for en gang.

Derfor holder jeg meg langt unna sånne dager.

Miljø, gjenbruk, måtehold...

Hør, hør.

Skrevet

Venninna mi har en ufør mor som hadde redusert stilling før sykdommen ble kjent og hun ble ufør. Dvs hun tjener dårlig. Skikkelig dårlig. Hun bidrar så mye hun kan, er veldig spandabel. Svigerforeldrene er RIKE men gir de ikke en krone.

Når den fattige moren vant 50.000 på flakslodd delte hun det på 3 (2 barn og seg selv).

Svigerforeldrene har mange millioner på bok og kjøper ikke noe til barnbarna.

Syns det er merkelig. Selv om man ikke skal forvente penger er det merkelig.

Jeg synes det er rart at man med god samvittighet ta i mot så mye, fra noen man vet har så lite

Anonymous poster hash: f40c6...445

Skrevet

Jeg synes de kan virke gjerrige ja. Kanskje de ikke tenker over det og innbiller seg at man får mye for 1000 kr? Kan det være at de ikke henger med i tiden?

Svigermoren vår har kjøpt mye til datteren vår. Nå er det hennes første barnebarn så det er kanskje også grunnen? Hun kjøpte saueskinn til 400 kr, babynest til 800 kr og enda mer utstyr da datter kom til verden. Hun kommer titt og ofte med nye klær/sko eks. Til 17.mai har hun flere ganger kjøpt kjole. Det hender også at hun kjøper leker. Stort sett ikke dyre leker da. Hun sier selv at hun ikke har spesielt god råd.

Hvis foreldrene mine eller svigers hadde bidratt lite ville jeg blitt skuffa. Foreldrene mine har god økonomi og har bidratt mye. Ingen av oss er i full jobb siden vi er studenter så de sier at de synes det bare hyggelig å hjelpe oss

Anonymous poster hash: 5ac51...71c

Skrevet

Synes HI har er poeng jeg. Hun sier jo at hun ikke forventer noe bidrag, men at det hadde vært hyggelig.

Her er det noen besteforeldre med svært god råd som aldri kommer med et for dem lite bidrag til barnebarna. Og som handler merkeklær til seg selv på shopping i lag med svigerdatter. I mine øyne er det lite omtenksomt ja. Det er rett og slett litt egoistisk synes jeg. Min mening.

Mine foreldre er veldig måteholdne, de skulle unnet seg mer selv, men kommer støtt og stadig med små ting som de mener barnebarna har nytte av. Ingenting jeg forventer, men vi setter selvsagt pris på det. Og vi gir tilbake til dem og. Svigerfamilien min bruker mer på seg selv, men har bedre råd, og har også ofte gitt flotte gaver til barnebarna. Selvsagt kan man ikke forvente det, men som du sier er det hyggelig og et tegn på omsorg og kjærlighet. Det kommer man ikke forbi. Kunne ikke falle meg inn å ikke spandere noe på barnebarna når jeg kommer dit, uansett hvor mye eller lite jeg har.

Anonymous poster hash: 18ffd...82f

Skrevet

Synes HI har er poeng jeg. Hun sier jo at hun ikke forventer noe bidrag, men at det hadde vært hyggelig.

Her er det noen besteforeldre med svært god råd som aldri kommer med et for dem lite bidrag til barnebarna. Og som handler merkeklær til seg selv på shopping i lag med svigerdatter. I mine øyne er det lite omtenksomt ja. Det er rett og slett litt egoistisk synes jeg. Min mening.

Mine foreldre er veldig måteholdne, de skulle unnet seg mer selv, men kommer støtt og stadig med små ting som de mener barnebarna har nytte av. Ingenting jeg forventer, men vi setter selvsagt pris på det. Og vi gir tilbake til dem og. Svigerfamilien min bruker mer på seg selv, men har bedre råd, og har også ofte gitt flotte gaver til barnebarna. Selvsagt kan man ikke forvente det, men som du sier er det hyggelig og et tegn på omsorg og kjærlighet. Det kommer man ikke forbi. Kunne ikke falle meg inn å ikke spandere noe på barnebarna når jeg kommer dit, uansett hvor mye eller lite jeg har.

Anonymous poster hash: 18ffd...82f

Du snakker imot deg selv.

"Man kan ikke forvente det, men det hadde vært hyggelig" på den ene sida.

Og så: "det er rett og slett egoistisk å ikke gjøre det", eller som HI, kalle dem "grådige"! For at de bruker sine egne penger...

Skrevet

Skulle nok formulert meg annerledes, skrevet gjerrig- IKKE grådig!

Og nei jeg FORVENTER ikke at de skal hjelpe oss, men hadde vært hyggelig om de en eller annen gang hadde bidratt ja. De inviterte oss med på ferie i sommer, og da sa vi at vi ikke hadde så mye penger. De betalte ikke en dritt heller, så da heter det vel ikke invitere med på tur?? Og i startfasen vår når vi var studenter begge, var det aldri noe hjelp. Og jeg er vokst opp med at man kanskje får et lite bidrag nå og da. Og NEI, det velter ikke noe lass når vi ikke får hjelp til vinterdress, men det er litt prinsipp da. Alle min venninner fikk f eks hjelp til barnevogn, bilstol etc, ved første barn, vi får aldri noe slik. Så mulig jeg er teit da, men jeg synes da det.

HI :)

Anonymous poster hash: 49316...122

Jeg har aldri fått slik støtte.

Jeg synes ikke dette er verken grådighet eller gjerrighet.

Anonymous poster hash: 3b0bd...3db

Skrevet

Jeg synes det er rart at man med god samvittighet ta i mot så mye, fra noen man vet har så lite

Anonymous poster hash: f40c6...445

Nå vet ikke du noe mer enn det jeg skriver heller da.

Skrevet

Dere som mener at HI er på villspor: ville dere agert likedan ovenfor egne barn om dere hadde mye penger? Jeg syns det er veldig rart å ikke gi noe til barna sine når man selv lever et luksusliv. Hadde vært helt unaturlig for meg å ikke gi et lite tilskudd i ny og ne som en gest/omtanke ovenfor egne barn/barnebarn. Jeg forstår godt at HI syns det er litt kjipt.

Anonymous poster hash: 50492...488

Skrevet

Svigers er så utrolig grådige! De tjener utrolig godt, har nedbetalt hus, hytte, og nettopp bestilt seg splitter ny bil. Jeg unner de å ha god råd, og å bruke alt på seg selv når barna er ute av redet.

Men-synes dere ikke at de en gang i skuddåret kunne hjulpet oss litt? F eks betalt halve av en vinterdress, lagt i litt penger i sko til barna? Til jul får vi 1000 kr på deling, det er akkurat som om de ikke vil jeg skal få noe eget. Lurer på om det er flere som synes at besteforeldre kan hjelpe til litt?

Anonymous poster hash: 49316...122

Er du seriøs nå, hi?

Anonymous poster hash: e18df...8d4

Skrevet

Dere som mener at HI er på villspor: ville dere agert likedan ovenfor egne barn om dere hadde mye penger? Jeg syns det er veldig rart å ikke gi noe til barna sine når man selv lever et luksusliv. Hadde vært helt unaturlig for meg å ikke gi et lite tilskudd i ny og ne som en gest/omtanke ovenfor egne barn/barnebarn. Jeg forstår godt at HI syns det er litt kjipt.

Jeg tenker i utgangspunktet som deg, men hadde jeg merket at det ble en forventning og en selvfølge for mine barn, så hadde jeg nok strammet inn rimelig kjapt.

Men selv om jeg det i utgangspunktet er naturlig for meg å dele med barna mine også når de blir voksne, så kan jeg jo ikke forvente at andre skal tenke på samme måte. Mine svigerforeldre gir oss enda mindre enn HI sine, men det er deres valg og ikke noe som gir meg rett til å bli sur eller kalle dem grådige. Folk er forskjellige.

Anonymous poster hash: 8c28a...384

Skrevet

Jeg tenker at man har forsørget sine barn i nesten 20 år med alle utgifter det medfører. Vi skal støtte litt mens de studerer slik at de slipper å jobbe altfor mye ved siden, men etter det får de klare seg selv. Har de lyst å få barn før de er etablert er det et valg de får betale for selv.

Verken jeg eller min mann har fått noe hjelp hjemmefra, begge våre foreldre er nå minstepensjonister, så ingen formue å arve derfra heller. Vi sparer til egen pensjon og kommer nok å trenge det. Jeg syns ikke at vi er gjerrige en plass når vi blir besteforeldre og begrenser gavestrømmen til jul og bursdager.

Det som skriver at de ikke forventer ingenting motsier seg selv når de samtidig gir uttrykk for at de er skuffet for manglende bidrag.

Anonymous poster hash: 5daee...7b1
Skrevet

Jeg tenker i utgangspunktet som deg, men hadde jeg merket at det ble en forventning og en selvfølge for mine barn, så hadde jeg nok strammet inn rimelig kjapt.

Men selv om jeg det i utgangspunktet er naturlig for meg å dele med barna mine også når de blir voksne, så kan jeg jo ikke forvente at andre skal tenke på samme måte. Mine svigerforeldre gir oss enda mindre enn HI sine, men det er deres valg og ikke noe som gir meg rett til å bli sur eller kalle dem grådige. Folk er forskjellige.

Anonymous poster hash: 8c28a...384

Det er jeg helt enig i. Forventning om å få er like usjarmerende som å være gnien. Jeg hadde imidlertid syntes det var litt sårende om mine foreldre levde i overflod og aldri unnet meg noe ekstra mens jeg selv hadde det knapt. Tenker ikke på store gaver eller "forsørgelse", man må selvsagt kunne klare seg selv.

Skrevet

Det er jeg helt enig i. Forventning om å få er like usjarmerende som å være gnien. Jeg hadde imidlertid syntes det var litt sårende om mine foreldre levde i overflod og aldri unnet meg noe ekstra mens jeg selv hadde det knapt. Tenker ikke på store gaver eller "forsørgelse", man må selvsagt kunne klare seg selv.

Mener da åpenlys forventning / utakknemlighet. Jeg hadde ønsket at de ga meg noe, men hadde holdt det for meg selv.

Skrevet

De er ikke grådige. Du derimot høres grådig ut. Voksne mennesker som vil ha økonomisk bistand for å oppdra egne barn er grådige.

Anonymous poster hash: e2ee7...14a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...