Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #26 Skrevet 16. desember 2016 Jeg føler kanskje jeg må utdype litt. Jeg elsker julen på barnas vegne. Det å vente sammen med dem, bake, synge osv osv. Jeg er også svært glad i å finne gaver til de som ikke er voksne enda i slekta. Til nevøer og nieser, de være seg 4 år, eller studenter. Vi fråtser heller ikke i mat, men spiser julemat slik vi alltid har gjort det. Barna har pakkekalender bestående av truser og sokker og hårklemmer og lørdagsgodt osv. Det er de pakkene til våre voksne søsken og ektefeller jeg sliter med. Det er liksom de som tipper lasset. Både det å gi, og det å få. Og det er der jeg ønsker å skjerpe inn. Jeg har så inderlig lyst til å droppe å kjøpe noe til disse 8 menneskene som tjener veldig godt, og har alt de trenger. Det blir liksom penger brukt bare på "tøys", og selv om jeg kanskje ikke gir så mye, så blir det penger av 8x300 eller 8×500. Det er 2400-4000kr som kunne ha kommet noen andre til gode. Som kunne betydd noe. Og jeg har ikke lyst på gaver fra dem. Jeg vil heller har de bruker pengene på andre ting. De gir også så mye til mine barn. Det er ikke det at jeg er utakknemlig, men barna mine trenger ikke å få gaver fra tilsammen 12 par (tanter/onkler, besteforeldre, oldeforeldre og grandtanter/onkler!), som alle ligger på en tusenlapp i pris. Jeg synes det er helt hinsides at min 2åring får gaver for over 10.000kr til jul. Han hadde blitt overlykkelig for én gravemaskin. Jeg ønsker ikke å høres utakknemlig ut. Jeg elsker at barna mine har mye familie som bryr seg. Virkelig. Jeg bare merker så innmari godt at folk har fått mye mer penger i hendene de siste 10-20 åra, og alle vil gi "den spesielle gaven". Og folk blir så snurt om jeg orøver å formidle at kanskje vi skal tone det ned. For de mener da at det kan jo gjelde for alle andre enn seg. Og vi ender opp med huset fullt av leker og ting til oss som vi ikke trenger. Og handelsstanden har tjent ekstra mye penger, som burde gått til noen andre. HIAnonymous poster hash: be21a...d72 Er så enig med deg. Jeg blir stressa hvert år når det gjelder julegaver til voksne hvert år. Anonymous poster hash: 2ce47...b36
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #27 Skrevet 16. desember 2016 Jeg er enig med deg. Det er forferdelig urettferdig. Men når er det en gang sånn at vi i Norge har trukket gull-loddet. Vi skal ikke behøve å drukne i dårlig samvittighet, men heller hjelpe der vi kan og samtidig kunne glede oss over julen og alt som følger med. Anonymous poster hash: 4e445...44e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #28 Skrevet 17. desember 2016 Men hvorfor må det være enten eller? Jeg elsker jula, god mat, tid med venner og familie, gaver, det å bruke tid på å finne en gave med tanke bak til mine nærmeste, og ja, jeg liker å motta gaver. Vi spiser julemat, og marsipan, pynter juletreet og bruker litt mer penger enn ellers i året. Likevel gir jeg til veldedighet, bruker tid på på frivillig arbeid og vanskeligstilte ellers i året. Jeg åpner dørene for de som måtte ønske det, snakker med fremmede på gata, tar meg meg barna på integreringsdrokoster i kommunen osv. Det må være lov å sette pris på jula og det faktum at man er så heldig at man kan det, uten å bli kvalm av styret. Det hjelper ikke noen at jeg sutrer og klager over at jeg har mulighet til å kjøpe gaver til barn, venner og familie. Anonymous poster hash: 293d8...a9a For meg må det være enten/eller fordi jeg ikke får noe utav forbruk. Det gir meg verken nytelse eller glede. Det blir som å spørre en avholdsmann hvorfor han ikke bare kan slappe av og ta en dram: han vil ikke, liker det ikke eller hva det nå er - han lar ikke være å drikke fordi han skal leke hellig eller fordi han er hekta på å lide. Så hvorfor gjøre noe jeg ikke liker, bare fordi andre nyter det? Anonymous poster hash: 915b2...06d
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #29 Skrevet 17. desember 2016 For meg må det være enten/eller fordi jeg ikke får noe utav forbruk. Det gir meg verken nytelse eller glede. Det blir som å spørre en avholdsmann hvorfor han ikke bare kan slappe av og ta en dram: han vil ikke, liker det ikke eller hva det nå er - han lar ikke være å drikke fordi han skal leke hellig eller fordi han er hekta på å lide. Så hvorfor gjøre noe jeg ikke liker, bare fordi andre nyter det? Anonymous poster hash: 915b2...06d Den er jo grei, men det er jo ikke greit å tvinge de meningene på andre. Så siden du ikke liker det, så skal heller ingen andre like det. Anonymous poster hash: 7e1ec...b66
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #30 Skrevet 17. desember 2016 Den er jo grei, men det er jo ikke greit å tvinge de meningene på andre. Så siden du ikke liker det, så skal heller ingen andre like det. Anonymous poster hash: 7e1ec...b66 TVINGE, faktisk??? Er du seriøs? Anonymous poster hash: 915b2...06d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå