Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #1 Skrevet 4. desember 2016 Min beste venninne og heg har barn i samme alder. Vi har begge jenter på 9 år og så har hun en gutt og jeg en jente på 5 og 6 år og i tillegg har hun en på 3 år. Vi gjør mye sammen og det har vi alltid gjort. Vi reiser på helgeturer sammen osv. Alt fungerer helt topp til barna skal legges. Hun mener at barn i lik alder skal legges likt. Altså skal hennes yngste i seng først, så de to i midten og til sist de eldste. Egentlig en fin plan. Men... HUN LEGGER BARNA SÅ TIDLIG! 3 åringen kastes på rommet 18.00, mellomste 18.30 og eldste 19.00(!!!) mine to legger seg 19.30 og 20.00. Men så må de legge seg en time før (hun kan jo ikke strekke på leggetiden sin) og de må ligge våkne ganske lenge og da blir de tullete og ikke så trøtte og jeg får rett og slett et helvete med å legge de. Nå skal vi være sammen i romjulen og det er ferie og kos og hyttetur med snø på dagen og spill på kvelden og jeg tenker stakkars barna mine som må kastes i seng lenge før leggetid midt i årets beste ferie. Jeg vurderer å melde oss syke, for jeg kjenner at jeg gruer meg til leggetiden om kvelden. Dette er det eneste som skaper trøbbel for hele turen. Jeg har forsøkt å ta dette opp før med henne og si at mine barn ikke sovner om de legger seg så tidlig og at det ikke fungerer for de. Da bare ler hun og sier at det må alle barn tåle, for det er ikke de som bestemmer. Vel... åpenbart bestemmer jeg ikke leggetider for barna mine heller når vi er sammen med henne. Hva gjør man? Kan ikke snakke til en vegg heller... Anonymous poster hash: 6801b...dfc
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #2 Skrevet 4. desember 2016 Og da ler du tilbake og sier at over DINE barn er det ikke HUN som bestemmer. Anonymous poster hash: 2a6e2...740
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #3 Skrevet 4. desember 2016 Og da ler du tilbake og sier at over DINE barn er det ikke HUN som bestemmer. Anonymous poster hash: 2a6e2...740 Forsøkt uten hell. Mannen min mener at vi kan la barna se på IPad en time før de får beskjed om at de må sove.. Anonymous poster hash: 6801b...dfc
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #4 Skrevet 4. desember 2016 Hun bestemmer da ikke over dine barn, og ihvertfall ikke over dine barn. Så du ler bare tilbake og sier at det er helt uaktuelt å putte dine barn i seng tidligere enn de pleier til hverdags når dere er på juleferie, så enten må hun forberede barna sine på at de må legge seg først i denne ferien eller hun må være den som føyer seg etter dine leggetider for en gang skyld og la sine barn være lenger opp en de pleier. Saken er ikke oppe til diskusjon! Hun har bestemt leggetidene så lenge dere har kjent hverandre, denne gangen skal du selv bestemme når dine barn skal legge seg, ferdig snakka! Anonymous poster hash: 396d1...bfe
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #5 Skrevet 4. desember 2016 Jeg hadde ikke orket å svare noe annet enn at barn trenger ulik mengde søvn, på lik linje som voksne. Min 3åring sovner forøvrig 20.30 og våkner av seg selv lykkelig klokken 6 hver dag. De gangene barnet sovner 19 (pga veldig mye aktivitet el), sover det kun til 4.30. Men tviler på at venninna di er interessert i å stå opp med barna dine om de våkner tidlig? Anonymous poster hash: 3d041...af3
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #6 Skrevet 4. desember 2016 Forsøkt uten hell. Mannen min mener at vi kan la barna se på IPad en time før de får beskjed om at de må sove.. Anonymous poster hash: 6801b...dfc Men - når hun begynner å pusse tenna på sine og legge dem, da LAR DU BARE VÆRE å legge dine. Og når hun påpeker det, så sier du at hun må gjerne legge sine, men dine skal du være sammen med en time til. Anonymous poster hash: 2a6e2...740
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #7 Skrevet 4. desember 2016 Men - når hun begynner å pusse tenna på sine og legge dem, da LAR DU BARE VÆRE å legge dine. Og når hun påpeker det, så sier du at hun må gjerne legge sine, men dine skal du være sammen med en time til. Anonymous poster hash: 2a6e2...740 Veldig enig, du trenger da ikke legge dine selv om hun legger sine. Har to barn på 7 og 9 år selv, og de legger seg klokken 20 på hverdager, men i feriene er de oppe til 21-21.30. Hadde virkelig aldri puttet de i seng klokken 19 altså. Anonymous poster hash: 396d1...bfe
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #8 Skrevet 4. desember 2016 Men - når hun begynner å pusse tenna på sine og legge dem, da LAR DU BARE VÆRE å legge dine. Og når hun påpeker det, så sier du at hun må gjerne legge sine, men dine skal du være sammen med en time til. Anonymous poster hash: 2a6e2...740 Ja. Men hun drar alltid frem vinflasken så fort hennes er i seng. Og tviler på at hun venter en time med å åpne den Anonymous poster hash: 6801b...dfc
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #9 Skrevet 4. desember 2016 Ja. Men hun drar alltid frem vinflasken så fort hennes er i seng. Og tviler på at hun venter en time med å åpne den Anonymous poster hash: 6801b...dfc Men altså - gjør det noe om barna dine observerer at hun drikker vin? Blir hun så dritings i løpet av den første timen mellom 19.00 og 20.00 at barn ikke bør se det, så ville jeg uansett ikke ha feriert med henne. Anonymous poster hash: 2a6e2...740
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #10 Skrevet 4. desember 2016 Men altså - gjør det noe om barna dine observerer at hun drikker vin? Blir hun så dritings i løpet av den første timen mellom 19.00 og 20.00 at barn ikke bør se det, så ville jeg uansett ikke ha feriert med henne. Anonymous poster hash: 2a6e2...740 Nei. Hun blir aldri dritings, men det er noe med det å sette seg ned sammen om den flasken da. Vi gjør jo alltid det Anonymous poster hash: 6801b...dfc
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #11 Skrevet 4. desember 2016 Nei. Hun blir aldri dritings, men det er noe med det å sette seg ned sammen om den flasken da. Vi gjør jo alltid det Anonymous poster hash: 6801b...dfc Du er jo like vanskelig som henne. Kan du ikke ta et glass vin mens ungene dine er våkne? De tar neppe skade av det altså... Om du vil vente så har hun et glass forsprang da, gjør det egentlig noe? Når dine barn er lagt tar du også et glass vin mens hun tar sitt andre, er det virkelig krise? Anonymous poster hash: 396d1...bfe
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #12 Skrevet 4. desember 2016 Du er jo like vanskelig som henne. Kan du ikke ta et glass vin mens ungene dine er våkne? De tar neppe skade av det altså... Om du vil vente så har hun et glass forsprang da, gjør det egentlig noe? Når dine barn er lagt tar du også et glass vin mens hun tar sitt andre, er det virkelig krise? Anonymous poster hash: 396d1...bfe Det er selvsagt ingen krise, men det er en del av kosen. Og så er det hennes hytte vi er på og da blir det litt mer hennes regler enn mine som teller.. Anonymous poster hash: 6801b...dfc
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #13 Skrevet 4. desember 2016 Er du alltid så tafatt? Ingen kan da bestemme når du legger DINE barn? Anonymous poster hash: 12e91...5fb
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #14 Skrevet 4. desember 2016 Er du alltid så tafatt? Ingen kan da bestemme når du legger DINE barn? Anonymous poster hash: 12e91...5fb Jeg er ikke tafatt over hode, men det blir alltid den kjipe stemningen når hun sier "det blir urettferdig for mine barn at din yngste legger seg før min eldste" eller enda verre når barna selv påpeker det. Mennene våre blander seg ikke opp i noe av dette selv om de begge en gang nevnte at man kanskje kunne møtes på halvveien. Det ble debatt rundt vin og spill den kvelden kan man si... Anonymous poster hash: 6801b...dfc
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #15 Skrevet 4. desember 2016 Synes du legger dine tidlig jeg, men hennes tider er helt vanvittige. Stakkar eldste. Her legger de på 6 og 8 seg 20.00 og 10-åringen 21. I hverdager. I helger og ferier iallfall en time ekstra. Hos dere er det snakk om juleferie...JUL for pakker. Å legge de før 19 hadde vært utelukket samme hva en vi reiser med sier. Hadde pent sakt at skal vi reise sammen må alle ta hensyn til, selv barna må få være med på litt kveldskos. Det er mye kveld igjen etter 20 og 21. Si allerede nå at barna deres kommer til å være ekstra opp i julen, og for hennes eldste sin skyld bør du si at det bør de få lov til også. Hun har blandet seg inn i deres leggetider. Da kan du slå et slag for hennes nå. Anonymous poster hash: 7151d...216
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #16 Skrevet 4. desember 2016 Jeg er ikke tafatt over hode, men det blir alltid den kjipe stemningen når hun sier "det blir urettferdig for mine barn at din yngste legger seg før min eldste" eller enda verre når barna selv påpeker det. Mennene våre blander seg ikke opp i noe av dette selv om de begge en gang nevnte at man kanskje kunne møtes på halvveien. Det ble debatt rundt vin og spill den kvelden kan man si...Anonymous poster hash: 6801b...dfc Da har du en perfekt sjanse til å si til henne at hun legger sine barn unaturlig tidlig, og at de bør få være litt lengre opp i slike sammenhenger. Dine barn skal ikke straffes for at hun er egoist. Anonymous poster hash: 7151d...216
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #17 Skrevet 4. desember 2016 Gå for en mellomting da? Si til ungene at frem til klokken 20 kan dere spille spill og kose dere sammen med dem, men etter klokken 20 skal dere voksne spille brettspill for voksne. Så klokken 20 må barna trekke seg tilbake til rommet de skal sove på og enten gjøre noe rolig som å lese bok, tegne litt eller se en film på ipad'en, også kommer dere inn og sier natta og skrur av lyset for dem klokken 21. Aldri verden om jeg hadde sagt til min 9-åring at hun måtte sove klokken 19 på juleferie altså. Hvor tidlig står barna hennes opp om morgenen da, når de må sove så tidlig? De må jo være uthvilt klokken 5-6 om morgenen? Anonymous poster hash: 396d1...bfe
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #18 Skrevet 4. desember 2016 Min beste venninne og heg har barn i samme alder. Vi har begge jenter på 9 år og så har hun en gutt og jeg en jente på 5 og 6 år og i tillegg har hun en på 3 år. Vi gjør mye sammen og det har vi alltid gjort. Vi reiser på helgeturer sammen osv. Alt fungerer helt topp til barna skal legges. Hun mener at barn i lik alder skal legges likt. Altså skal hennes yngste i seng først, så de to i midten og til sist de eldste. Egentlig en fin plan. Men... HUN LEGGER BARNA SÅ TIDLIG! 3 åringen kastes på rommet 18.00, mellomste 18.30 og eldste 19.00(!!!) mine to legger seg 19.30 og 20.00. Men så må de legge seg en time før (hun kan jo ikke strekke på leggetiden sin) og de må ligge våkne ganske lenge og da blir de tullete og ikke så trøtte og jeg får rett og slett et helvete med å legge de. Nå skal vi være sammen i romjulen og det er ferie og kos og hyttetur med snø på dagen og spill på kvelden og jeg tenker stakkars barna mine som må kastes i seng lenge før leggetid midt i årets beste ferie. Jeg vurderer å melde oss syke, for jeg kjenner at jeg gruer meg til leggetiden om kvelden. Dette er det eneste som skaper trøbbel for hele turen. Jeg har forsøkt å ta dette opp før med henne og si at mine barn ikke sovner om de legger seg så tidlig og at det ikke fungerer for de. Da bare ler hun og sier at det må alle barn tåle, for det er ikke de som bestemmer. Vel... åpenbart bestemmer jeg ikke leggetider for barna mine heller når vi er sammen med henne. Hva gjør man? Kan ikke snakke til en vegg heller... Anonymous poster hash: 6801b...dfc Hvorfor i all verden skulle dine barn tåle å legge seg tidligere når hennes ikke kan legge seg senere? Om det er de voksne som bestemmer burde hennes tåle at de må være opp lenger. Hennes logikk. Jeg syns dere begge legger ungene tidlig i helger/ ferie. Vår 8 åring får være oppe til 9 i helgene og enda lengere i ferie. Anonymous poster hash: e42e2...26a
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #19 Skrevet 4. desember 2016 Du får ta det opp en siste gang da. For jeg er helt enig med deg. I tillegg er det jo ferie og mine legger seg senere i julen (og sommeren) enn ellers. Min 9-åring får nok være oppe til 21-30-22 i julen og 7-åringen like lenge. Å legge en 9-åring kl 19 hadde vært helt uaktuelt for meg. Du får gi tydelig beskjed om at dersom dere faktisk skal kunne reise bort sammen, må hun tåle at du har egne leggetider på deres barn. Ler hun det bort eller latterliggjør deg, så får du heller avlyse hele greien. For meg høres det ut som hun bare vil ha mest mulig egentid. Anonymous poster hash: 6e408...3fe
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #20 Skrevet 4. desember 2016 Jeg hadde foressten droppet den turen og fremtidig overnatting sammen når det hadde gått ut over ungene mine. Dette skulle de fått slippe. Ødelegge julen for egne barn er ikke aktuelt. Anonymous poster hash: e42e2...26a
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #21 Skrevet 4. desember 2016 Hvorfor i all verden skulle dine barn tåle å legge seg tidligere når hennes ikke kan legge seg senere? Om det er de voksne som bestemmer burde hennes tåle at de må være opp lenger. Hennes logikk. Jeg syns dere begge legger ungene tidlig i helger/ ferie. Vår 8 åring får være oppe til 9 i helgene og enda lengere i ferie. Anonymous poster hash: e42e2...26a Vi har en ting felles ved legging hun og jeg. Vi skiller ikke på hverdag og ferie. Leggetid er leggetid. Vi er begge strenge med at leggetiden skal overholdes og ingen får lese eller se iPad eller noe etter leggetiden (julaften og nyttårsaften er unntak). Forskjellen er at vi har en del forskjell i leggetiden Anonymous poster hash: 6801b...dfc
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #22 Skrevet 4. desember 2016 Virker som om det er viktigere å få fram vinflaska enn at ungene skal få en fin tur. Skal dere ha voksentid med vindrikking kan dere vel dra på hyttetur uten ungene. Anonymous poster hash: c6c91...6a6
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #23 Skrevet 4. desember 2016 Virker som om det er viktigere å få fram vinflaska enn at ungene skal få en fin tur. Skal dere ha voksentid med vindrikking kan dere vel dra på hyttetur uten ungene. Anonymous poster hash: c6c91...6a6 Vinflasken kommer jo bare frem etter at barna har lagt seg da. En flaske på 4 pers er ikke flatfyll akkurat Anonymous poster hash: 6801b...dfc
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #24 Skrevet 4. desember 2016 Jeg er ikke tafatt over hode, men det blir alltid den kjipe stemningen når hun sier "det blir urettferdig for mine barn at din yngste legger seg før min eldste" eller enda verre når barna selv påpeker det. Mennene våre blander seg ikke opp i noe av dette selv om de begge en gang nevnte at man kanskje kunne møtes på halvveien. Det ble debatt rundt vin og spill den kvelden kan man si... Anonymous poster hash: 6801b...dfc "Det er urettferdig for mine barn at de skal tilbringe store deler av sin våkentid i senga fordi de voksne er så på tuppa etter å få i seg vin." Anonymous poster hash: 2a6e2...740
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #25 Skrevet 4. desember 2016 "Det er urettferdig for mine barn at de skal tilbringe store deler av sin våkentid i senga fordi de voksne er så på tuppa etter å få i seg vin." Anonymous poster hash: 2a6e2...740 Ingen som er på tuppa etter vin... det er bare sånn det er. At når barna er i seng i helger og ferier, så deler vi ei flaske og vi starter når barna er i seng, for vi er også slitne og sovner tidlig vi også Anonymous poster hash: 6801b...dfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå