Gå til innhold

Gjerrig jul...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt et tøft år økonomisk. Det er familie og venner klar over, men de vet nok ikke akkurat hvor ille det er. Jeg er på tur ut av gjørma nå. Men til saken. Jula er jo et pengesluk uten like. Jeg har mange og gi gave til. Har tre barn og der ligger budsjettet på 500kr hver, Jeg er raus med barna fordi de ikke får noe særlig ellers. Jeg har en stor familie og har telt meg frem til 25 presanger. Da har jeg slått samboende og par sammen. Barn holdes utenfor. Regner med å bruke 150,- pr barn. Er snakk om fem stk. Tre tantebarn og to fadderbarn. Er det skikkelig gjerrig og teit av meg med tanke på de voksne og bake noen eksklusive biscotti og putte dem i en glasskrukke som jeg pynter med bånd og fin lapp? Jeg har sagt til samtlige at jeg kun ønsker gaver til barna dersom de skal gi noe. Jeg vet jo at jeg kommer til å få gaver uansett, men jeg vil virkelig ikke ha noe. Jeg ønsker meg klær til barna. Det er det vi trenger. Det her er så sårt og jeg har lite lyst til at folk skal pakke opp gaven å tenke "åh, stakkars hu, tydelig at det er dårlig stilt ja,,," Eller gud forby at de tenker "Her har jeg brukt masse penger på gave til henne så får jeg en krukke med kjeks i retur?!"

Anonymous poster hash: 9e5dd...fe9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke gjerrig men koselig.

Skrevet

Kjempekoselig med noe hjemmelaget! Det fleste har jo alt...

Anonymous poster hash: 0d42a...85a
Skrevet

det holder nå med alle disse tiggeinnleggene her inne..

Anonymous poster hash: e759d...6f6
Skrevet

Her blir vi vedig hjemmebakte/lage gaver, summen er likegyldig. Det at noen har tatt seg tid til å bake/lage noe til akkurat meg er helt spesielt 😊

Skrevet

det holder nå med alle disse tiggeinnleggene her inne..

Anonymous poster hash: e759d...6f6

Nå synes jeg du er frekk og ekkel. Jeg ville aldri tatt i mot noe fra noen herifra! Ikke fordi det er feil, men jeg klarer å forsørge meg selv. Som du ser så er det ikke det det dreier seg om i det hele tatt. Vi skal spise godt og kose oss i jula. Jeg lurer på om det er gjerrig å kjipt å gi biscotti i glasskrukke til 25 familiemedlemmer og venner. Alle får det samme, og det blir ikke dyrt for meg. Det finnes mennesker som er mye verre stilt enn meg, jeg har medfølelse med dem og det burde faktisk du også opparbeide deg. Det kan oppstå ting i livet som gjør at man rett og slett blir usikker på seg selv og kjenner på mangel av verdighet og selvrespekt. Det er der JEG er. 

Skrevet

Her blir vi vedig hjemmebakte/lage gaver, summen er likegyldig. Det at noen har tatt seg tid til å bake/lage noe til akkurat meg er helt spesielt

Det er det jeg håper det skal føle også. For jeg bruker jo tiden min på det og det ligger mye omtanke og kjærlighet bak. Virkelig. Tusen takk :)

Skrevet

Synes det høres ut som en fin gave jeg! Hadde nok i tillegg snakket med de det gjelder,slik at det ikke hadde vært tvil om min økonomiske situasjon. Folk er som regel forståelsesfulle om de vet hvorfor ting er som de er(burde ikke være behov for å forklare hvorfor man gir det man gir,men da har du iallefall ryddet unna enhver mulighet for misnøye og klager). Så kan du heller kjøpe en liten ting til ungene.

Jula er for samvær og hygge,ikke for å bruke alle pengene man ikke har😊

Anonymous poster hash: 747c6...115

Skrevet

Synes det høres ut som en fin gave jeg! Hadde nok i tillegg snakket med de det gjelder,slik at det ikke hadde vært tvil om min økonomiske situasjon. Folk er som regel forståelsesfulle om de vet hvorfor ting er som de er(burde ikke være behov for å forklare hvorfor man gir det man gir,men da har du iallefall ryddet unna enhver mulighet for misnøye og klager). Så kan du heller kjøpe en liten ting til ungene.

Jula er for samvær og hygge,ikke for å bruke alle pengene man ikke har

Noen er veldig klar over det. Sånn som foreldrene og søsknene mine, men jeg kjenner at jeg virkelig ikke føler for å forklare med til de 20 andre. Jeg vil liksom gi noe uten å føle på skammen liksom. Æh...det er DET som er vanskelig.

Skrevet

Noen er veldig klar over det. Sånn som foreldrene og søsknene mine, men jeg kjenner at jeg virkelig ikke føler for å forklare med til de 20 andre. Jeg vil liksom gi noe uten å føle på skammen liksom. Æh...det er DET som er vanskelig.

Gir du gave til 20 voksne som ikke er nær familie? Er det vanlig, hvem er dette da?

Vi gir gaver til foreldrene våre og søsknene våre, ikke dyre gaver men f.eks en pocketbok, en flaske vin e.l. Vi gir ikke gaver til voksne venner og naboer altså (bare en flaske vin, julekaffe e.l. i vertinnegave om vi blir bedt på besøk)

Men til det du spør om, jeg hadde blitt glad for en krukke med kjeks, en veldig koselig gave.

Anonymous poster hash: 31a5a...270

Skrevet

Ser den,samtidig har jeg så stor respekt for folk som tar tak i sine problemer,får orden på ting og i TILLEGG kan gi beskjed om ståa til andre. Jeg ville dermed aldri sett på det som skammelig,men som sterkt🏋 Stå på!

Skrevet

Gir du gave til 20 voksne som ikke er nær familie? Er det vanlig, hvem er dette da?

Vi gir gaver til foreldrene våre og søsknene våre, ikke dyre gaver men f.eks en pocketbok, en flaske vin e.l. Vi gir ikke gaver til voksne venner og naboer altså (bare en flaske vin, julekaffe e.l. i vertinnegave om vi blir bedt på besøk)

Men til det du spør om, jeg hadde blitt glad for en krukke med kjeks, en veldig koselig gave.

To store familier som består av skilte foreldre, steforeldre og søsken, halvsøsken og bonussøsken. Heldigvis har ikke så mange av de begynt å formere seg enda! Men det blir mange ja. 

Skrevet

Det går an å kjøpe en gave til hele familien, et brettspill el 😀

Ellers fint med kjeks 👍

Anonymous poster hash: 87220...868

Skrevet

Det går an å kjøpe en gave til hele familien, et brettspill el 😀

Ellers fint med kjeks 👍

Anonymous poster hash: 87220...868

Enig.

Ellers synes jeg ideen din er flott. Du investerer jo tid og arbeid i gaven. Ingredienser er ikke gratis de heller.

Skrevet

Hva med å si at i år så utveksler vi ikke gaver?

Skrevet

Enig.

Ellers synes jeg ideen din er flott. Du investerer jo tid og arbeid i gaven. Ingredienser er ikke gratis de heller.

Det er det jeg tenker og. Det koster penger for denne gaven også, men ikke så mye. Skulle jeg brukt like mye penger som dette på noe annet aner jeg rett og slett ikke hva det skulle ha vært. Da blir det liksom bare noe ræl, pynteting og sånn og folk veit jo som regel best selv hva de vil pynte med hjemme...

Et spill var ingen dum ide! 

Skrevet

Jeg synes hjemmelagde gaver som kan spises opp er de beste! :-) Vil mye heller ha en boks med biscotti enn en lysestake, et fat eller en bolle jeg ikke har plass til, ikke ønsker meg og ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Go for it!

Anonymous poster hash: 80ba2...6d4

Skrevet

Jeg synes hjemmelagde gaver som kan spises opp er de beste! :-) Vil mye heller ha en boks med biscotti enn en lysestake, et fat eller en bolle jeg ikke har plass til, ikke ønsker meg og ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Go for it!

Tusen takk! Håper de tenker som deg. Da går jeg for det, pluss et brettspill for hver av familiene. Veldig deilig å ikke gruble mer over dette. Det meste skal også sendes langt av sted så det blir litt ekstra kostnad ;) Puh.. da kan jeg sove godt i natt!

Skrevet

Tusen takk! Håper de tenker som deg. Da går jeg for det, pluss et brettspill for hver av familiene. Veldig deilig å ikke gruble mer over dette. Det meste skal også sendes langt av sted så det blir litt ekstra kostnad ;) Puh.. da kan jeg sove godt i natt!

Ark har 50% på brettspill. Hvis du ikke bor i nærheten, har de nettbutikk og portoen pleier å være lav. Antar de selger spill på nettet også, ikke bare i butikkene.

Skrevet

Jeg skal gi hjemmelaget playdoh til barna til noen venner billig gave som er superpopulær ☺ bare et lite tips 😉

Anonymous poster hash: 4ebe3...f90

Skrevet

Jeg vil veldig gjerne ha biscotti i hvert fall!

Skrevet

https://www.ark.no/ark/contentmanagement/recommendationsExpanded.xhtml?productListElementOccurenceIndex=1&productShowSavingsAbsolute=false&genericPageType=CAMPAIGN_LAND_PAGE&wec-appid=ARK&page=ACB5F911F8E04703A6BBE7148E4BA0E8&itemKey=&catalogAreaId=SPILLKAMPANJE&productShowSavingsPercentage=false&productOverrideSavingDisplayLogic=false&wec-locale=no&productListType=CAMPAIGN_PROPOSALS

Kjempefin familiegave ;)

Anbefaler Ubongo, ungene her elsker det.

Skrevet

Synes det høres helt topp ut! :) Liker bedre gaver der man har lagt litt omtanke i det enn et gavekort fra en butikk(selv om jeg blir veldig glad for det og). Synes det er sjarmerende med hjemmelagde gaver, og spiselige er jo ekstra stas :) 

Skrevet

Vil også tipse om Ark som har 50 % på brettspill og puslespill.

Jeg syns det er koselig å ha ett puslespill i jula å holde på med. Gjerne litt stort da, så du kan holde på med i flere dager. :-)

Anonymous poster hash: d7e7e...8dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...