Gå til innhold

ROT,ROT,ROT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er din kur mot rot? Vi bor mange på for lite plass, og har bare det vi trenger. Men har ikke noe sted å ha det vi trenger :P En svær skjenk koster jo 3000 kr, selv om det er nettopp det vi kunne trengt.

Finnes det noen kasser man kan feste til taket eller noe  :legrine:  :legrine:  :legrine:  :legrine:

Anonymous poster hash: 4549b...e69
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gammel skjenk koster langt mindre, og det er utrolig hva man får plass til i slike. Jeg vil tro IKEA har endel smarte løsninger, men da må man jo klare å se mulighetene. Være litt kreativ.

Skrevet

Hvis du virkelig vil ha det billig så får du gamle overslag fra et kjøkken og monterer opp under taket. Sjekk "gis bort" på finn.

Anonymous poster hash: 170a3...484

Skrevet

Ikea!

Bruker disse skubbkassene og hyllene dem passer i.

Finner du en bred nok vegghylle (eller lager en selv) kan du faktisk ha kasser oppunder taket ;)

Skrevet

Finn.no

Anonymous poster hash: 03616...395

Skrevet

Det er ikke alltid strøkent hos oss, men jeg har en regel om at det skal se så greit ut at jeg ikke trenger å skamme med hvis vi får uventet besøk.

Jeg hater å lete, derfor har det meste sin faste plass.

1) Kast/gi bort det du ikke trenger, eller pakk det i esker og sett i bod, kjeller e.l.

2) Ha en fast plass til sakene deres. Alt legges alltid på plass etter bruk.

3) Ha skittentøyskurv på badene, soverom og barnas rom.

4) Rydd underveis når det lages mat, rydd opp etter måltidet med en gang dere er ferdige, ta ut av oppvaskmaskinen så fort dekketøyet er kaldt/tørt.

5) Ellers opererer vi etter "ikke forlat et rom tomhendt"-prinsippet.

I stuen har vi en Expedit-hylle fra IKEA. Den har skuffer hvor vi oppbevarer eksempelvis lekene til Herr Sønn. Vi har kurver under salongbordet og kurver/esker til oppbevaring på toppen av en hylle.

Skrevet

Hva er din kur mot rot? Vi bor mange på for lite plass, og har bare det vi trenger. Men har ikke noe sted å ha det vi trenger :P En svær skjenk koster jo 3000 kr, selv om det er nettopp det vi kunne trengt.Finnes det noen kasser man kan feste til taket eller noe  :legrine:  :legrine:  :legrine:  :legrine:Anonymous poster hash: 4549b...e69

vi solgte unna masse ting som vi ikke trengte lengre på Finn for å kjøpe drømme skjenken fra Home & Cottage, så vi måtte bare ut med en tusenlapp, skjenken kostet 8000 :)så det er jo et alternativ, selge unna ting og tang dere ikke har bruk for. men man får skjenker som er rimelig ved å se på Finn!

Anonymous poster hash: 75870...c2f

Skrevet

Det er ikke alltid strøkent hos oss, men jeg har en regel om at det skal se så greit ut at jeg ikke trenger å skamme med hvis vi får uventet besøk.

Jeg hater å lete, derfor har det meste sin faste plass.

1) Kast/gi bort det du ikke trenger, eller pakk det i esker og sett i bod, kjeller e.l.

2) Ha en fast plass til sakene deres. Alt legges alltid på plass etter bruk.

3) Ha skittentøyskurv på badene, soverom og barnas rom.

4) Rydd underveis når det lages mat, rydd opp etter måltidet med en gang dere er ferdige, ta ut av oppvaskmaskinen så fort dekketøyet er kaldt/tørt.

5) Ellers opererer vi etter "ikke forlat et rom tomhendt"-prinsippet.

I stuen har vi en Expedit-hylle fra IKEA. Den har skuffer hvor vi oppbevarer eksempelvis lekene til Herr Sønn. Vi har kurver under salongbordet og kurver/esker til oppbevaring på toppen av en hylle.

Hvorfor har dere så mange skittentøyskurver? Man bytter da klær på badet? Skittentøyskurv på soverom og barnas rom høres veldig unødvendig ut? For et styr å skulle tømme x antall kurver før vask?

Går an å lære både mann og barn å legge det i kurven på badet altså.

Anonymous poster hash: 9dc60...663

Skrevet

Takk for råd. Skal se på finn.. Kanskje jeg bør ønske meg hylle til jul.

Får jeg penger, går det bare til mat.

Anonymous poster hash: 4549b...e69
Skrevet

Hvorfor har dere så mange skittentøyskurver? Man bytter da klær på badet? Skittentøyskurv på soverom og barnas rom høres veldig unødvendig ut? For et styr å skulle tømme x antall kurver før vask?

Går an å lære både mann og barn å legge det i kurven på badet altså.

Vi har en på hvert bad og på vårt soverom. Har bare ett barn og han er liten enda, men ved flere store barn er det praktisk.

Skrevet

Vi har en på hvert bad og på vårt soverom. Har bare ett barn og han er liten enda, men ved flere store barn er det praktisk.

Hvorfor er det praktisk og for hvem? For barnet? Eller for den som skal vaske? Hvis man uansett må subbe rundt i hele huset for å samle opp før vask, så hjelper jo ikke kurvene for så mye da... Annet enn estetikk. Og sånn sett så har jo ikke en skittentøyskurv noe på soverom å gjøre. Lite pent og støvsamler... Skitne klær liksom. En treåring burde være i stand til å legge skitentøyet sitt i kurven på badet når han bytter om altså...

Skrevet

Kaster/ gir bort unødvenige ting. Kjøkken, stue , gang og bad skal alltid være " strøkent " når jeg legger meg. Ungene har ansvar for egne rom, med hjelp etter alder.

Skittentøyet skal på vaskerommet og ungene må selv sortere i riktig kurv.

Tar noen skikkelig " sjauer" innimellom

Skrevet

Hvorfor er det praktisk og for hvem? For barnet? Eller for den som skal vaske? Hvis man uansett må subbe rundt i hele huset for å samle opp før vask, så hjelper jo ikke kurvene for så mye da... Annet enn estetikk. Og sånn sett så har jo ikke en skittentøyskurv noe på soverom å gjøre. Lite pent og støvsamler... Skitne klær liksom. En treåring burde være i stand til å legge skitentøyet sitt i kurven på badet når han bytter om altså...

Men er det noe å henge seg opp i da?

Funker for oss. Det er greit.

Skrevet

Men er det noe å henge seg opp i da?

Funker for oss. Det er greit.

Jada, men at du med en unge (som ikke greier ordne seg selv), påstår at det er mer praktisk for de med fler unger å ha en kurv på hvert rom blir noe merkelig. Vi har tre barn og de greier fint legge skittentøyet sitt i den ene kurven vi har på badet. Det er jo uansett der de skifter. Hvis en skal ha tips MOT rot og mye styr så er jo nettopp sentralisering og forenkling nøkkelen, og da er ikke skittentøy i hvert hjørne løsningen akkurat.

Skrevet

Jada, men at du med en unge (som ikke greier ordne seg selv), påstår at det er mer praktisk for de med fler unger å ha en kurv på hvert rom blir noe merkelig. Vi har tre barn og de greier fint legge skittentøyet sitt i den ene kurven vi har på badet. Det er jo uansett der de skifter. Hvis en skal ha tips MOT rot og mye styr så er jo nettopp sentralisering og forenkling nøkkelen, og da er ikke skittentøy i hvert hjørne løsningen akkurat.

Well excuse the hell out of me ...

Skrevet

Vi har hus på 350 kvadrat hvor av 100 kvadrat kan brukes til lagring ! Her er det også rot rot rot !!! Bare om det kunne være noe trøst liksom 😬

Anonymous poster hash: bbebd...86d

Skrevet

Jeg har også flere skittentøykurver.  Flere på vaskerommet (for sortering) i tillegg til en ekstra på badet samt en liten på hver av barnas rom.  Selvfølgelig BURDE de klare å legge skittentøyet sitt på vaskerommet, men i praksis så har ikke det fungert.  Når barna har skittentøykurv på rommene sine i tillegg til på badet så fungerer systemet.  Det ideelle hadde jo vært at ingen rotet, dessverre klarer ikke mine barn å legge alt på plass etter bruk.  Derfor er JEG interessert i løsninger som kanskje ikke er perfekte men som gjør ting BEDRE enn utgangspunktet.  

Jeg har forresten skyvedørgsarderobe med trådkurver inni.  Kurvene er merket, f.eks. "laken, dobbeltseng", "dynetrekk, enkeltdyne", dette fungerer veldig godt.  Da vet vi hva som skal legges hvor, og slipper lete oss gjennom hver skuff når vi trenger noe.   

Og jeg har en stor kurv i boden, der vi legger ting vi ikke vil ha lenger.  Klær som har blitt for små, spill/leker som ingen bruker lenger osv.  Når kurven er full pakker jeg innholdet i sekker enten til Fretex eller til venninner med barn i aktuell arve-alder. 

Viktigste rydde-tips er å unngå å få ting INN i huset.  Tenk deg om to ganger før du kjøper ting.  

Anonymous poster hash: 52663...188
Skrevet

Alle ting du ikke elsker, kan du selge, gi bort eller kaste. Å omgi seg med ting man ikke trenger eller elsker er bare unødvendig og tar opp plass og skaper mest sannsynlig mer rot i hodet. Jeg tok eks her om dagen og ga bort mye sko og klær til Fretex for hvor stor sannsynlighet er det at jeg kommer til å bruke sko jeg ikke har brukt på 5 år? Ellers kan det jo hjelpe og jevnlig se gjennom hva man trenger eller ikke. Ikke minst unngå å kjøpe nytt med mindre det er noe man virkelig trenger

Anonymous poster hash: 463b3...391

Skrevet

Jeg har også flere skittentøykurver.  Flere på vaskerommet (for sortering) i tillegg til en ekstra på badet samt en liten på hver av barnas rom.  Selvfølgelig BURDE de klare å legge skittentøyet sitt på vaskerommet, men i praksis så har ikke det fungert.  Når barna har skittentøykurv på rommene sine i tillegg til på badet så fungerer systemet.  Det ideelle hadde jo vært at ingen rotet, dessverre klarer ikke mine barn å legge alt på plass etter bruk.  Derfor er JEG interessert i løsninger som kanskje ikke er perfekte men som gjør ting BEDRE enn utgangspunktet.   Jeg har forresten skyvedørgsarderobe med trådkurver inni.  Kurvene er merket, f.eks. "laken, dobbeltseng", "dynetrekk, enkeltdyne", dette fungerer veldig godt.  Da vet vi hva som skal legges hvor, og slipper lete oss gjennom hver skuff når vi trenger noe.    Og jeg har en stor kurv i boden, der vi legger ting vi ikke vil ha lenger.  Klær som har blitt for små, spill/leker som ingen bruker lenger osv.  Når kurven er full pakker jeg innholdet i sekker enten til Fretex eller til venninner med barn i aktuell arve-alder.  Viktigste rydde-tips er å unngå å få ting INN i huset.  Tenk deg om to ganger før du kjøper ting.   Anonymous poster hash: 52663...188

På vaskerommet har man jo selvfølgelig fler til sortering. Såklart barna foretrekker pute-under-arma systemet. Men for å forenkle hverdagen er det vel mor og far en gjør det for? Oppdragelse hører jo med.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Stått opp med feil fot? HI spurte hva folk gjør for å holde orden. MTN svarte for SEG, ikke alle andre. Hvis noen kommer med et tips som ikke passer for deg står du fritt til å ikke følge det. Du står IKKE fritt til å gå etter vedkommende for å komme med tips som ikke fungerer for samtlige.

Skrevet

Selvom alle skifter på badet hos deg, er det ikke sånn i alle hjem. Da jeg var liten, hadde vi og en skittentøyskurv hver. Så fort vi ble store nok til å skifte sjøl, var vi jammen store nok til å lære å hjelpe til med klesvaska og, særlig sin egen. Da er det like greit å ha hver sin kurv.

Å krangle på et råd noen gir er jo helt unødvendig, så lenge rådet ikke er direkte farlig eller helseskadelig. Noe funker for noen, noe annet for andre.

Anonymous poster hash: 31a97...3af

Skrevet

På vaskerommet har man jo selvfølgelig fler til sortering. Såklart barna foretrekker pute-under-arma systemet. Men for å forenkle hverdagen er det vel mor og far en gjør det for? Oppdragelse hører jo med. Anonymous poster hash: 9dc60...663

He he - så skittentøykurv på rommet er tegn på dårlig oppdragelse!!!

Anonymous poster hash: 52663...188

Skrevet

Hva skjer med korstoget mot skittentøyskurver?

På boden har vi hyller til taket med litt større, gjennomsiktige kasser. Da ser vi lett hva som er oppi, og vi slipper å flytte på de åtte øverste kassene for å komme til den nederste. Samme på loftet. Mange er sikkert flinke til å merke pappkasser, men for oss funker ikke det. Plutselig har vi vært der og puttet oppi noe eller tatt ut noe uten å merke om kassen, og da ender det bare med at loftet fylles med kassevis av ræl ingen vet hva er og ingen orker sortere. Nå får vi kastet eller solgt fortløpende fordi vi alltid ser hva vi har og hva vi er ferdige med.

Så gjennomsiktige kasser anbefales her, altså. Ville sikkert ikke vært nødvendig hvis jeg hadde dressert familien min rett, men det er en god plan B for oss slaskemammaer.

Skrevet

Stått opp med feil fot? HI spurte hva folk gjør for å holde orden. MTN svarte for SEG, ikke alle andre. Hvis noen kommer med et tips som ikke passer for deg står du fritt til å ikke følge det. Du står IKKE fritt til å gå etter vedkommende for å komme med tips som ikke fungerer for samtlige.

Og du har glemt lesebrillene? Hun skrev at ved flere store barn er det praktisk.. Hva vet hun om det? Hun har jo bare ett lite. Ergo, svarte hun jo ikke for seg, men antok noe på vegne av folk med flere barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...