Gå til innhold

Argumentet at abort er lovlig - inspirert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har heldigvis aldri kommet i en situasjon der abort har vært aktuelt.  Men jeg er 100% for retten til fri abort. Det kan hende noen tar lett på abort.  Jeg er overbevist om at de aller fleste gjør det de kan for å unngå uønsket graviditet.  

Det aller beste hadde selvsagt vært at ingen ble gravid uten at det var planlagt.  Dessverre er ikke virkeligheten perfekt, noen blir gravid uten at det er planlagt eller ønsket.  Noen vil "hive seg rundt" og velge å beholde.  Andre vil komme frem til at de av ulike grunner ikke ønsker å bli mor.  

Heldigvis har Norge gode støtte-ordninger for foreldre.  Det har ikke alle land.   

Jeg vil anbefale dere som er mot abort å lese dette: http://www.dailykos.com/story/2015/7/30/1407166/-Catholic-Nun-Explains-Pro-Life-In-A-Way-That-May-Stun-The-Masses 

Anonymous poster hash: f2250...942
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar abort når jeg vil, hvor jeg vil og om jeg vil og hvor ofte jeg vil så lenge det ikke er ulovlig.

Jeg kjører også hvor jeg vil,når jeg vil og hvor fort jeg vil, så lenge jeg holder meg innenfor loven.

Så lenge det er lov er det fritt frem. Moralens voktere kan ta en bolle. De har ingenting med andres liv og valg å gjøre

Anonymous poster hash: 620dc...f9b

Skrevet

Den er ikke vedtatt enda, kun lovforslag. Lovforslaget innebærer at fri rett til abort før 12. uke gjøres om til rett til abort i følgende tilfeller:

* voldtekt

* incest

* fare for mors liv og helse

* skader/sykdom hos fosteret som ikke er forenlig med liv eller vil medføre at barnet blir multihandicappet

Så det er ikke totalforbud mot abort de foreslår. Bakgrunnen for lovforslaget er nyere forskning og statlig ønske om mer befolkningsvekst. Det er stor usikkerhet om lovforslaget blir vedtatt fordi landet er fattig og kvinner vil i så fall bli nødt til å ty til ulovlige aborter fordi de ikke har sjanse til å forsørge eventuelle barn som kommer.

En slik lovgiving er et enormt tilbakesteg for kvinner.

Retten til å bestemme over egen kropp og til selvbestemt abort innenfor lovgitte grenser er grunnleggende knytt til kvinnefrigjøring og likestilling.

Skrevet

En slik lovgiving er et enormt tilbakesteg for kvinner.

Retten til å bestemme over egen kropp og til selvbestemt abort innenfor lovgitte grenser er grunnleggende knytt til kvinnefrigjøring og likestilling.

Enig der, men hvorfor skal Norge blande seg inn der? Vi må først fjerne våre egne kvinnediskriminerende lover - for eksempel, at en far som har dumpet sin gravide kone og vært fraværende i barnets 10 første leveår, kan bare komme og forlange samvær - og få det innvilget. At mor ikke kan flytte noe sted uten samtykke fra far, mens far kan bare flytte til et annet land og ikke la høre fra seg eller tvinges til samvær - samtidig som han ikke blir fratatt foreldreretten selv om han gir faen i ungen, ikke betaler bidrag eller vil se ungen i det hele tatt. Men samtidig kan far sette kjepp i jula for at ungen får byttet skole, dratt til utlandet eller blitt meldt inn i kirka. Forstå det den som vil.

Skrevet

Det går ikke an å forebygge planlagte graviditeter der mannen stikker av 3 måneder etter unnfangelsen og kvinnen sitter igjen uten muligheter til å forsørge seg selv. Noe som skjer ganske ofte i det landet, også i mange andre land. Vi er så vant med velferdsstat her i Norge at vi tror det er slik overalt. Vi er unntaket fra den store hovedregelen.

Jeg skjønner jo det så klart. Men klarer man å forhindre uplanlagt graviditet, så begrenser man antall aborter ganske mye.

Anonymous poster hash: 4382b...0ac

Skrevet

Enig der, men hvorfor skal Norge blande seg inn der? Vi må først fjerne våre egne kvinnediskriminerende lover - for eksempel, at en far som har dumpet sin gravide kone og vært fraværende i barnets 10 første leveår, kan bare komme og forlange samvær - og få det innvilget. At mor ikke kan flytte noe sted uten samtykke fra far, mens far kan bare flytte til et annet land og ikke la høre fra seg eller tvinges til samvær - samtidig som han ikke blir fratatt foreldreretten selv om han gir faen i ungen, ikke betaler bidrag eller vil se ungen i det hele tatt. Men samtidig kan far sette kjepp i jula for at ungen får byttet skole, dratt til utlandet eller blitt meldt inn i kirka. Forstå det den som vil.

Du vet at foreldreretten er retten til å ha kontakt med sine foreldre? Altså det er barnets rett som kommer til spille her. Den er ikke din rett som mor eller far til å ha kontakt med barnet det prates om i lovgivningen.

Skrevet (endret)

Du vet at foreldreretten er retten til å ha kontakt med sine foreldre? Altså det er barnets rett som kommer til spille her. Den er ikke din rett som mor eller far til å ha kontakt med barnet det prates om i lovgivningen.

Joda, det vet jeg, men far har fortsatt et krav på å ha samvær med et barn han ikke har giddet å treffe i mange år. Barnet kan ikke nekte å dra til en far han eller hun ikke kjenner. På samme måte er det diskriminerende å la samværsforelder (vanligvis far) flytte hvor han vil, mens mor må helst bo i samme nabolag som far etter brudd. Det er diskriminerende. Og absolutt ikke til barnets beste. Hvorfor er det lettere for barnet hvis far flytter til et annet land, enn hvis mor flytter til et annet land med barnet?

Så tanken var egentlig at før man begynner å grave i andre lands lover så bør man først ordne opp hos seg selv. Mange skriker at Norge er så likestilt, men det er fortsatt mange områder uten likestilling - kvinner får fortsatt mindre i lønn enn menn i samme type stilling, mannlig helse forskes bedre på enn kvinnelig (for eksempel, har kvinner andre symptomer på hjerteinfarkt, men det blir man ikke opplyst om på førstehjelpskurs, hvis du kommer med et barn på legevakta og er kvinne så er du hysterisk mor, er du mann - så er du en god far som tar vare på barnet sitt). Kvinner oppfordres til å rose menn hver gang de gjør husarbeid, fordi det egentlig er kvinneoppgave selv om begge arbeider fullt (statistikken viser at kvinner tar seg av mesteparten av husarbeid i mange forhold der begge jobber).

Blir for hyklersk å si at vi er sååå likestilt og sette oss som eksempel til etterfølgelse for andre land.

Endret av MrsRiddick
Skrevet

"Jeg synes det er skummelt å tenke på at mange tar abort med letthet, som om det bare var en uønsket parasitt. Det er en utvikling jeg ikke liker."

"Men jeg håper bare at man tenker litt lenger enn å akseptere at abort er helt uproblematisk bare fordi det er lovlig."

Du ønsker i hvertfall at flere skal tenke som deg. Det er litt det samme.

Anonymous poster hash: e75b0...26c

Les anonymkodene, det er ikke meg! Makan!

Anonymous poster hash: a4536...d3e

Skrevet

Skjekket nettopp lovgivingen i Ungarn der jeg er fra. Uhyrlig interessant. Der kan du ta abort til uke 12 : om det er dignastosiert feil med fosteret som ikke er forenlig med liv. Der har alle ul før uke 12. Og det er to leger som må undersøke separat.

Nr2: om du er blitt gravid grunnet en kriminell handling.

Nr3 om du kan bevise at du ikke har råd eller mulighet til å ta deg av barnet.

Nr4 om det er fare for mors liv

Så har du abort mulighet til uke 18:

Nr1 om mor er tilbakestående eller annen psykisk sykdom som gjør at hun ikke kan ta seg av sitt barn eller bære det frem

Nr2 om det ikke er blitt oppdaget uforenlig med liv feil på ul nr 1 men først oppdaget i ul nr2. Dette kan forskyves med saksbehandling helt frem til uke 24.

Synes dette var kjempe bra lovverk jeg for å være helt ærlig og det sikrer både barnet og mor. Men det gjør det ikke så lettvint som i norge

Anonymous poster hash: 99db4...af0

Skrevet (endret)

Joda, det vet jeg, men far har fortsatt et krav på å ha samvær med et barn han ikke har giddet å treffe i mange år. Barnet kan ikke nekte å dra til en far han eller hun ikke kjenner. På samme måte er det diskriminerende å la samværsforelder (vanligvis far) flytte hvor han vil, mens mor må helst bo i samme nabolag som far etter brudd. Det er diskriminerende. Og absolutt ikke til barnets beste. Hvorfor er det lettere for barnet hvis far flytter til et annet land, enn hvis mor flytter til et annet land med barnet?

Så tanken var egentlig at før man begynner å grave i andre lands lover så bør man først ordne opp hos seg selv. Mange skriker at Norge er så likestilt, men det er fortsatt mange områder uten likestilling - kvinner får fortsatt mindre i lønn enn menn i samme type stilling, mannlig helse forskes bedre på enn kvinnelig (for eksempel, har kvinner andre symptomer på hjerteinfarkt, men det blir man ikke opplyst om på førstehjelpskurs, hvis du kommer med et barn på legevakta og er kvinne så er du hysterisk mor, er du mann - så er du en god far som tar vare på barnet sitt). Kvinner oppfordres til å rose menn hver gang de gjør husarbeid, fordi det egentlig er kvinneoppgave selv om begge arbeider fullt (statistikken viser at kvinner tar seg av mesteparten av husarbeid i mange forhold der begge jobber).

Blir for hyklersk å si at vi er sååå likestilt og sette oss som eksempel til etterfølgelse for andre land.

Men barnets foreldrerett har da ingenting med likestilling, eller diskriminering mot kvinner å gjøre. Loven angår barna.

Endret av Mononoke
Skrevet

Skjekket nettopp lovgivingen i Ungarn der jeg er fra. Uhyrlig interessant. Der kan du ta abort til uke 12 : om det er dignastosiert feil med fosteret som ikke er forenlig med liv. Der har alle ul før uke 12. Og det er to leger som må undersøke separat.

Nr1 om mor er tilbakestående eller annen psykisk sykdom som gjør at hun ikke kan ta seg av sitt barn eller bære det frem

Nr2 om det ikke er blitt oppdaget uforenlig med liv feil på ul nr 1 men først oppdaget i ul nr2. Dette kan forskyves med saksbehandling helt frem til uke 24.

Synes dette var kjempe bra lovverk jeg for å være helt ærlig og det sikrer både barnet og mor. Men det gjør det ikke så lettvint som i norge

Tilbakestående? Trodde man ikke brukte slike ord i 2016...

Anonymous poster hash: bbe5c...8b8

Skrevet

I Ungarn bruker de slike ord. I Ungarn har ekstrem høyre-parti tatt makten, Jobbik. De har en egen nazi-hær. Ungarn er ekstremt høyrevridd for tiden. Dessverre.

Anonymous poster hash: 0e230...968

Skrevet

Jeg tar abort når jeg vil, hvor jeg vil og om jeg vil og hvor ofte jeg vil så lenge det ikke er ulovlig.

Jeg kjører også hvor jeg vil,når jeg vil og hvor fort jeg vil, så lenge jeg holder meg innenfor loven.

Så lenge det er lov er det fritt frem. Moralens voktere kan ta en bolle. De har ingenting med andres liv og valg å gjøre

Anonymous poster hash: 620dc...f9b

Det er det du sier som får meg til å grøsse litt. Å ta abort blir like dagligdags som å kjøre bil. Jeg er helt for selvbestemt abort, men synes ikke det er noe en skal ta lett på. Man burde absolutt gjøre sitt beste for å unngå å bli gravid og ikke bruke abort som et enkelt sikkerhetsnett.

Hi

Anonymous poster hash: 4382b...0ac

Skrevet

Tror du de fleste kvinner i Norge ser på abort som lettvint? Jeg lurer på hvem disse damene/jentene er. De fleste jeg har vært borti i min tid som lege har vært fortvilte over situasjonen.

Jeg blir forbannet over slike som deg som mener at det ene er mer riktig enn det andre. Hva f*** vet du om de ulike kvinnenes liv? Er du eller andre i bedre stand til å avgjøre hva som er mer etisk eller riktig. Tilfellet er at kvinners rettigheter og muligheter i det tidligere øst-Europa er i langt større grad begrenset. Noe som også vises i svært restriktivt abortlover. De med penger gjør som de vil og reiser ut.

Anonymous poster hash: 3049a...f64

Skrevet

Tror du de fleste kvinner i Norge ser på abort som lettvint? Jeg lurer på hvem disse damene/jentene er. De fleste jeg har vært borti i min tid som lege har vært fortvilte over situasjonen.

Jeg blir forbannet over slike som deg som mener at det ene er mer riktig enn det andre. Hva f*** vet du om de ulike kvinnenes liv? Er du eller andre i bedre stand til å avgjøre hva som er mer etisk eller riktig. Tilfellet er at kvinners rettigheter og muligheter i det tidligere øst-Europa er i langt større grad begrenset. Noe som også vises i svært restriktivt abortlover. De med penger gjør som de vil og reiser ut.

OK flott du synes det! Som sagt så er jeg født og oppvokst i det landet der så har bitte litt mer peiling hva jeg snakker om.

Men ja tilbake til spørsmålet ditt ja jeg har faktisk møtt mange damer! Som tok veldig lettvint på det!!! Snakket sist med en relativt godt voksen dame hun var ca 35 bra jobb osv. Hun fortalte til meg og resten av kursdeltakerne på kvelden at hun hadde tatt abort. For bare noen få år siden ( hadde samme fast jobb og mann) hun hadde bestemt seg for at hun ikke ville ha barn og derfor tok hun abort. Vel poenget med historien var at hun tok de pillene hun skulle hjemme og trodde alt var i orden. Tre måneder senere kjente hun noe i magen og ante ikke hva det var og dro til legen. Vel det var fosteret som levde og hun krevde ny abort hos abort nemdaen !! Beklager men jeg ble rett og slett uvel av den historien unnskyldte meg og gikk. Dette er en kvinne med god jobb og utdanning i tillegg sitter hun med to titler for tillitsverv på jobben.

Så si meg en ting blir du kvalm av hun eller meg?? Hva med hun andre bekjent av meg som allerede i en alder av 24 år har tatt abort tre ganger!! Nei de synes ikke det er lettvint i det hele tatt skjønner du men om du snakker med henne vel det er så ubehagelig å ha sex med kondom skjønner du

Skrevet

OK flott du synes det! Som sagt så er jeg født og oppvokst i det landet der så har bitte litt mer peiling hva jeg snakker om.

Men ja tilbake til spørsmålet ditt ja jeg har faktisk møtt mange damer! Som tok veldig lettvint på det!!! Snakket sist med en relativt godt voksen dame hun var ca 35 bra jobb osv. Hun fortalte til meg og resten av kursdeltakerne på kvelden at hun hadde tatt abort. For bare noen få år siden ( hadde samme fast jobb og mann) hun hadde bestemt seg for at hun ikke ville ha barn og derfor tok hun abort. Vel poenget med historien var at hun tok de pillene hun skulle hjemme og trodde alt var i orden. Tre måneder senere kjente hun noe i magen og ante ikke hva det var og dro til legen. Vel det var fosteret som levde og hun krevde ny abort hos abort nemdaen !! Beklager men jeg ble rett og slett uvel av den historien unnskyldte meg og gikk. Dette er en kvinne med god jobb og utdanning i tillegg sitter hun med to titler for tillitsverv på jobben.

Så si meg en ting blir du kvalm av hun eller meg?? Hva med hun andre bekjent av meg som allerede i en alder av 24 år har tatt abort tre ganger!! Nei de synes ikke det er lettvint i det hele tatt skjønner du men om du snakker med henne vel det er så ubehagelig å ha sex med kondom skjønner du

Helt ærlig så er det som gjør meg kvalm folk som får unger de ikke burde ha fordi "abort er mord".

folk som tror de har reddet et liv ved å ikke ta abort men som istedet dømmer det livet til elendighet fordi de ikke evner å gi barnet god nok omsorg.

Folk som slenger babyen til barnevakt hver helg fordi de jo "har holdt seg edru i 9 fokkens måneder!".

Folk som ikke ser sine egne begrensninger og er villige til å sette seg selv til sides for hva som er det beste.

Jeg ser barn som omtrent går for lut og kaldt vann fordi mamma bare ikke takler å være alenemor til 4 barn, den fjerde var jo ikke planlagt men det som skjer det skjer jo....

Jeg ser barn om sitter med følelsen av at de er uønskede fordi mor ikke klarer å kontrollere hva hun sier og gjør når hun er sliten/ustabil/syk whatever....

De gjør meg kvalme. De kvinnene som innser at "jeg burde ikke være mor" har jeg mye mere respekt for. Hvor lett de tar på det å ta en abort er meg helt likegyldig, de skader ingen med det. (Eller tenker du at denne kvinnen som har hatt 3 aborter innen hun ble 24 ville vært en fantastisk 3barnsmor?)

Skrevet

Helt ærlig så er det som gjør meg kvalm folk som får unger de ikke burde ha fordi "abort er mord".

folk som tror de har reddet et liv ved å ikke ta abort men som istedet dømmer det livet til elendighet fordi de ikke evner å gi barnet god nok omsorg.

Folk som slenger babyen til barnevakt hver helg fordi de jo "har holdt seg edru i 9 fokkens måneder!".

Folk som ikke ser sine egne begrensninger og er villige til å sette seg selv til sides for hva som er det beste.

Jeg ser barn som omtrent går for lut og kaldt vann fordi mamma bare ikke takler å være alenemor til 4 barn, den fjerde var jo ikke planlagt men det som skjer det skjer jo....

Jeg ser barn om sitter med følelsen av at de er uønskede fordi mor ikke klarer å kontrollere hva hun sier og gjør når hun er sliten/ustabil/syk whatever....

De gjør meg kvalme. De kvinnene som innser at "jeg burde ikke være mor" har jeg mye mere respekt for. Hvor lett de tar på det å ta en abort er meg helt likegyldig, de skader ingen med det. (Eller tenker du at denne kvinnen som har hatt 3 aborter innen hun ble 24 ville vært en fantastisk 3barnsmor?)

For meg er ikke det det handler om men å ta ett ansvar for sine handlinger. Det å vite hva sex faktisk fører til. Å være såpass opplyst at man gjør noe for å ikke bli det.

Skrevet

Kanskje det var mer ved den historien enn du vet?

Så fordi noen kvinner tar det lettvint skal du straffe alle de andre.

Vel jeg har snakket med mange damer som ønsker abort. Ikke bare to historier slik som du nevner. Ingen av dem synes det var enkelt eller lettvint.

Fint med kvinnfolk som deg som dømmer andre kvinner og deres valg. Pass dine egne saker. Retten til selvbestemt abort er en viktig rettighet og en del av dette er at ingen andre kan kreve at kvinnen oppgir en "verdig" grunn.

Så fint for deg at du synes loven i Ungarn er superduper. Jeg synes den stinker.

Skrevet

Dette høres svært fornuftig ut!

Anonymous poster hash: a4536...d3e

Skrevet

For meg er ikke det det handler om men å ta ett ansvar for sine handlinger. Det å vite hva sex faktisk fører til. Å være såpass opplyst at man gjør noe for å ikke bli det.

Å innse at man ikke kan takle noe og velge å gå gjennom en abort er like mye å ta ansvar som å bære frem et barn man ikke evner å.gi et godt liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...