Gå til innhold

Argumentet at abort er lovlig - inspirert


Anbefalte innlegg

Skrevet

I enkelte land er det lov å ta abort, eller fjerne foster omtrent hele svangerskapet. Det er sikkert ikke veldig vanlig, men har hørt at det forekommer svangerskapsavbrytelser i 8. måned på friske fostre. Det er lovlig i det landet, men jeg tør påstå at de fleste her vil si at det ikke er ok! Men når er det ok? 6mnd? Fortsatt utenkelig! 4 mnd? Neeei?! Her i Norge er grensen 12 uker, men er det noen grunn til å mene at det er mer etisk riktig? Det er et 3 måneder gammelt foster! Det blir ikke automatisk etisk riktig bare fordi det er lovlig?

 

Jeg synes det er skummelt å tenke på at mange tar abort med letthet, som om det bare var en uønsket parasitt. Det er en utvikling jeg ikke liker. Å degradere et embryo til en celleklump er bare en simpel måte å unngå dårlig samvittighet på. Dette er så vanskelig fordi det åpenbart ikke er etisk riktig å ta abort, men likevel er det et behov for denne muligheten. Da skal vi fokusere på kvinnens kropp og rettighet for å rettferdiggjøre abort.

 

Jeg er likevel for abort. Det kan være et riktig valg for noen, men vi må innse hva det faktisk er. Å stanse et liv. Det er derfor ingen tvil om at vi må forsøke å begrense det og gjøre det tidligst mulig.

 

 

Anonymous poster hash: 4382b...0ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva hvis en kvinne blir kronisk syk, skal vi sende 3- og 6-åringen hennes til Sveits? Det er jo tross alt bare 36- og 72 måneder siden de var tilkoblet navlestrengen.



Anonymous poster hash: 59fd2...72c
Skrevet

Det var meg som kom med den kommentaren. Og det var for å få frem at kvinner kan velge selv. Samvittigheten er kvinnens.

Jeg er ikke for abort selv. Men mener likevel at andre skal få bestemme hva som er best for dem.

Hvor grensa for antall uker skal gå må fagfolk få avgjøre.

Jeg synst det er like makabert å ta abort enten man er 6 eller 36 uker på vei. Min mening. Men min mening er min og gjelder ikke for alle andre. Jeg kan på ingenmåte sette meg inn i hvordan andres livssituasjon er idet vedkommende velger svangerskapsavbrudd.

Skrevet

Man kan drepe barnet sitt i februar, men ikke i september.

 

Det gir absolutt ingen mening hos meg.

 

 

 

Anonymous poster hash: 42f08...f2e

Skrevet

Jeg så en animert video fra USA for hvordan de "fjerner" fostre eldre en 12 uker med kirurgisk abort. Det var rett og slett groteskt å se på. I tillegg til at de fjerner det uønskede barnet trenger de ikke å føde det døde fosteret tror flere hadde hatt en annerledes forståelse av situasjonen om de måtte fysisk ha født det.

Skrevet

I enkelte land er det lov å ta abort, eller fjerne foster omtrent hele svangerskapet. Det er sikkert ikke veldig vanlig, men har hørt at det forekommer svangerskapsavbrytelser i 8. måned på friske fostre. Det er lovlig i det landet, men jeg tør påstå at de fleste her vil si at det ikke er ok! Men når er det ok? 6mnd? Fortsatt utenkelig! 4 mnd? Neeei?! Her i Norge er grensen 12 uker, men er det noen grunn til å mene at det er mer etisk riktig? Det er et 3 måneder gammelt foster! Det blir ikke automatisk etisk riktig bare fordi det er lovlig?

 

Jeg synes det er skummelt å tenke på at mange tar abort med letthet, som om det bare var en uønsket parasitt. Det er en utvikling jeg ikke liker. Å degradere et embryo til en celleklump er bare en simpel måte å unngå dårlig samvittighet på. Dette er så vanskelig fordi det åpenbart ikke er etisk riktig å ta abort, men likevel er det et behov for denne muligheten. Da skal vi fokusere på kvinnens kropp og rettighet for å rettferdiggjøre abort.

 

Jeg er likevel for abort. Det kan være et riktig valg for noen, men vi må innse hva det faktisk er. Å stanse et liv. Det er derfor ingen tvil om at vi må forsøke å begrense det og gjøre det tidligst mulig.

 

 

Anonymous poster hash: 4382b...0ac

Er veldig enig med deg og ville ikke ha tatt abort selv. Samtidig er jeg for selvbestemt abort fordi alternativene (illegale aborter eller barn som må vokse opp å være uønsket er verre).

 

Etter å ha vært gjennom medisinsk abort etter MA selv (ønsket svangerskap), tenker jeg i hvert fall at medisinsk abort kan bidra til å forebygge flere uønskede svangerskap hos samme person. Var virkelig en føl opplevelse.

 

Anonymous poster hash: 5add4...7c8

Skrevet

Det var meg som kom med den kommentaren. Og det var for å få frem at kvinner kan velge selv. Samvittigheten er kvinnens.

Jeg er ikke for abort selv. Men mener likevel at andre skal få bestemme hva som er best for dem.

Hvor grensa for antall uker skal gå må fagfolk få avgjøre.

Jeg synst det er like makabert å ta abort enten man er 6 eller 36 uker på vei. Min mening. Men min mening er min og gjelder ikke for alle andre. Jeg kan på ingenmåte sette meg inn i hvordan andres livssituasjon er idet vedkommende velger svangerskapsavbrudd.

Det er nok flere enn deg som kommer med det argumentet. Men jeg håper bare at man tenker litt lenger enn å akseptere at abort er helt uproblematisk bare fordi det er lovlig.

 

Hi i den andre tråden sier at abort er drap. Og det er kanskje en makaber ting og si, men helt usant er det i grunn ikke.

 

Anonymous poster hash: 4382b...0ac

Skrevet

Jeg synes det er skummelt å tenke på at i 2016 er der så mange voksne mennesker som fortsatt tror eller mener at moral og etikk er/burde være noe som har en felles grense for alle.

 

Jeg tror/mener/føler ikke at livet begynner ved unnfangelsen. Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg er/tror/tenker slik, det bare er sånn. Jeg har 2 barn og også under de ønskede og etterlengtede graviditetene med kvalme og spying fra uke 5 følte jeg ikke at jeg bar et barn før uke 15-16. Ikke misforstå, jeg gledet meg over å bære det som skulle bli et barn, men det føltes ikke som et barn før da.

 

For meg er der stor forskjell på potensial til liv og liv.

 

Det er det som er så fantastisk med selvbestemt abort. Alle får selv velge utfra sine egne tanker, følelser og overbevisninger og ingen blir tvunget til noe.de ikke selv vil (med mindre de lar seg tvinge/presse men det er en helt annen sak)

Skrevet

Jeg synes det er skummelt å tenke på at i 2016 er der så mange voksne mennesker som fortsatt tror eller mener at moral og etikk er/burde være noe som har en felles grense for alle.

 

Jeg tror/mener/føler ikke at livet begynner ved unnfangelsen. Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg er/tror/tenker slik, det bare er sånn. Jeg har 2 barn og også under de ønskede og etterlengtede graviditetene med kvalme og spying fra uke 5 følte jeg ikke at jeg bar et barn før uke 15-16. Ikke misforstå, jeg gledet meg over å bære det som skulle bli et barn, men det føltes ikke som et barn før da.

 

For meg er der stor forskjell på potensial til liv og liv.

 

Det er det som er så fantastisk med selvbestemt abort. Alle får selv velge utfra sine egne tanker, følelser og overbevisninger og ingen blir tvunget til noe.de ikke selv vil (med mindre de lar seg tvinge/presse men det er en helt annen sak)

For meg er det et liv i det sekundet det lulle hjertet begynner å slå. Alt som stopper en annens hjerte er i mine øyne drap. Folk gjør hva de vil, men jeg er glad jeg gar tatt et standpunkt. Er for så vidt veldig enig i den ukrainske lovgivningen, noe slikt burde vi ha i Norge.

 

Anonymous poster hash: a4536...d3e

Skrevet

Uansett, hvis alt som er lovlig er moralsk er utroskap moralsk fordi det er lovlig. Hvis "moral/etikk skal være forskjellig for alle", skal utroskap være greit for de som ønsker å være utro.

 

Jeg er for selvbestemt abort. Men jeg ser det filosofiske problemet. Det er ikke "et potensiale til liv", det er hele tiden liv. Ellers ville det ikke ha vokst. Da ville det vært dødt. Det er hele tiden i live, fra unnfangelsen. Hvis en prater om bevissthet så er det noe annet.

 

Men det er altså hele tiden liv.

 

Anonymous poster hash: 0e230...968

Skrevet

Grunnen til at grensen er satt ved 12 uker i Norge har jo med utviklingen på fosteret, uten at jeg har satt meg veldig inn i hvilke kriterier de bygger det på.

 

Abort er et svangerskapsavbrudd, absolutt, men å kalle det for drap er jo vannvittig. Med de holdningene flere viser her kan de jo ikke bruke de vanligste formene for prevensjon heller da de fleste går ut på å hindre befruktede egg å feste seg - altså avbryter man et potensielt svangerskap.

 

Jeg er fullstendig for selvbestemt abort og setter min lit til at helsemyndighetene har satt grensen basert både på medisinsk og etisk grunnlag.

 

Og det heter selvbestemt abort for en grunn, det står alle fritt til å velge det som passer best, enten ta abort innen uke 12 eller la det være.

Skrevet

For meg er det et liv i det sekundet det lulle hjertet begynner å slå. Alt som stopper en annens hjerte er i mine øyne drap. Folk gjør hva de vil, men jeg er glad jeg gar tatt et standpunkt. Er for så vidt veldig enig i den ukrainske lovgivningen, noe slikt burde vi ha i Norge.

 

Anonymous poster hash: a4536...d3e

Og det er helt greit for meg at du tenker/føler slik 😀 jeg kommer aldri til å prøve å tvinge deg til å tro og føle det samme som meg, så hvorfor ønsker du å tvinge din overbevisning på andre?

Skrevet

Jeg vet ikke helt om drap er så galt å kalle det. Når jeg vasker hendene dreper jeg bakterier. Mord ville være galt å kalle det, det er jeg enig i. Men det er noe levende som blir drept ved en abort. Det er ikke til å komme fra.

 

Anonymous poster hash: 0e230...968

Skrevet

Og det er helt greit for meg at du tenker/føler slik 😀 jeg kommer aldri til å prøve å tvinge deg til å tro og føle det samme som meg, så hvorfor ønsker du å tvinge din overbevisning på andre?

Hvor har jeg tvunget min overbevisning på noen???😅

 

Anonymous poster hash: a4536...d3e

Skrevet

Hvor har jeg tvunget min overbevisning på noen???

 

Anonymous poster hash: a4536...d3e

 

 

"Jeg synes det er skummelt å tenke på at mange tar abort med letthet, som om det bare var en uønsket parasitt. Det er en utvikling jeg ikke liker."

 

 

"Men jeg håper bare at man tenker litt lenger enn å akseptere at abort er helt uproblematisk bare fordi det er lovlig."

 

 

Du ønsker i hvertfall at flere skal tenke som deg. Det er litt det samme.

 

 

Anonymous poster hash: e75b0...26c

Skrevet

 

"Jeg synes det er skummelt å tenke på at mange tar abort med letthet, som om det bare var en uønsket parasitt. Det er en utvikling jeg ikke liker."

 

 

"Men jeg håper bare at man tenker litt lenger enn å akseptere at abort er helt uproblematisk bare fordi det er lovlig."

 

 

Du ønsker i hvertfall at flere skal tenke som deg. Det er litt det samme.

 

 

Anonymous poster hash: e75b0...26c

Det forrige innlegget du kommenterte var ikke hi sitt. Jeg er hi. Jeg forsøker ikke å tvinge min overbevisning på noen, jeg tar del i en debatt ved å ytre mine meninger, stille kritiske spørsmål og presentere faktaopplysninger.

 

Jeg vil helst at folk skal tenke selv og gjøre opp sin egen mening, men da tror jeg det er greit at de kan ha fått presentert saken fra flere vinkler først og tenkt gjennom argumentene.

 

Anonymous poster hash: 4382b...0ac

Skrevet

Hvor har jeg tvunget min overbevisning på noen???😅

 

Anonymous poster hash: a4536...d3e

Ukrainsk lovgivning.

Skrevet

For meg er det et liv i det sekundet det lulle hjertet begynner å slå. Alt som stopper en annens hjerte er i mine øyne drap. Folk gjør hva de vil, men jeg er glad jeg gar tatt et standpunkt. Er for så vidt veldig enig i den ukrainske lovgivningen, noe slikt burde vi ha i Norge.

 

Anonymous poster hash: a4536...d3e

Hva sier den ukrainske abortlovgivningen? Forsøkte å google, men fant ikke at den var noe annerledes enn i Norge...

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 4382b...0ac

Skrevet

Man kan drepe barnet sitt i februar, men ikke i september.

 

Det gir absolutt ingen mening hos meg.

 

 

 

Anonymous poster hash: 42f08...f2e

 

 

Gir det mer mening hvis abort blir forbudt og ei jente på 12 år som er blitt voldtatt av sin far blir nødt til å gå ut svangerskapet og dør under fødselen? Eventuelt føder barnet og blir fratatt det på fødestua?

Skrevet

Hva sier den ukrainske abortlovgivningen? Forsøkte å google, men fant ikke at den var noe annerledes enn i Norge...

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 4382b...0ac

 

 

Den er ikke vedtatt enda, kun lovforslag. Lovforslaget innebærer at fri rett til abort før 12. uke gjøres om til rett til abort i følgende tilfeller:

* voldtekt

* incest

* fare for mors liv og helse

* skader/sykdom hos fosteret som ikke er forenlig med liv eller vil medføre at barnet blir multihandicappet

 

Så det er ikke totalforbud mot abort de foreslår. Bakgrunnen for lovforslaget er nyere forskning og statlig ønske om mer befolkningsvekst. Det er stor usikkerhet om lovforslaget blir vedtatt fordi landet er fattig og kvinner vil i så fall bli nødt til å ty til ulovlige aborter fordi de ikke har sjanse til å forsørge eventuelle barn som kommer.

Skrevet

Den er ikke vedtatt enda, kun lovforslag. Lovforslaget innebærer at fri rett til abort før 12. uke gjøres om til rett til abort i følgende tilfeller:

* voldtekt

* incest

* fare for mors liv og helse

* skader/sykdom hos fosteret som ikke er forenlig med liv eller vil medføre at barnet blir multihandicappet

 

Så det er ikke totalforbud mot abort de foreslår. Bakgrunnen for lovforslaget er nyere forskning og statlig ønske om mer befolkningsvekst. Det er stor usikkerhet om lovforslaget blir vedtatt fordi landet er fattig og kvinner vil i så fall bli nødt til å ty til ulovlige aborter fordi de ikke har sjanse til å forsørge eventuelle barn som kommer.

Får håpe den ikke blir vedtatt da. Det er ingen tvil om at selvbestemt abort bør være en mulighet. Men det aller beste er selvsagt om forebygging av uønsket graviditet blir så effektiv at antall aborter blir begrenset til et minimum.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 4382b...0ac

Skrevet

Får håpe den ikke blir vedtatt da. Det er ingen tvil om at selvbestemt abort bør være en mulighet. Men det aller beste er selvsagt om forebygging av uønsket graviditet blir så effektiv at antall aborter blir begrenset til et minimum.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 4382b...0ac

 

 

Det går ikke an å forebygge planlagte graviditeter der mannen stikker av 3 måneder etter unnfangelsen og kvinnen sitter igjen uten muligheter til å forsørge seg selv. Noe som skjer ganske ofte i det landet, også i mange andre land. Vi er så vant med velferdsstat her i Norge at vi tror det er slik overalt. Vi er unntaket fra den store hovedregelen.

Skrevet (endret)

Grunnen til at grensen er satt ved 12 uker i Norge har jo med utviklingen på fosteret, uten at jeg har satt meg veldig inn i hvilke kriterier de bygger det på.

 

Abort er et svangerskapsavbrudd, absolutt, men å kalle det for drap er jo vannvittig. Med de holdningene flere viser her kan de jo ikke bruke de vanligste formene for prevensjon heller da de fleste går ut på å hindre befruktede egg å feste seg - altså avbryter man et potensielt svangerskap.

 

Jeg er fullstendig for selvbestemt abort og setter min lit til at helsemyndighetene har satt grensen basert både på medisinsk og etisk grunnlag.

 

Og det heter selvbestemt abort for en grunn, det står alle fritt til å velge det som passer best, enten ta abort innen uke 12 eller la det være.

Fra 4. svangerskapsmåned myeliniseres nervetrådene i fosteret. Man kan si at nervesystemet begynner å virke på denne tiden. Ikke at jeg vet om det er begrunnelsen, men det er kanskje en sammenheng.

 

Jeg vil gjerne få trekke linjer til organdonasjon.

 

Det er snakk om å ofre kroppen sin, for at noen andre skal leve. Svangerskap og fødsel er ikke noe å kimse av, og det å skulle gå igjennom det for at noen andre skal kunne leve - ja det får altså mennesker bestemme selv - frem til 12. uke.

 

Så har vi da,

at når noen dør og ikke lenger trenger sin egen kropp, så er det fremdeles frivillig å IKKE ofre noen deler av den for at andre skal leve. Folk sier nei til å donere organer i ett sett, og ingen hever øyenbrynene. Så mange som 33% sier nei til donasjon, i følge nrk nå nylig. Og dette er altså snakk om organer som kan redde liv, som giveren definitivt ikke lenger trenger selv.

 

Det er sjelden jeg ser diskusjoner på dette forumet der valgfriheten av donasjon diskuteres. Det hadde kanskje vært en bedre diskusjon?

 

Det er en skjevhet her jeg ikke helt forstår. Betyr livet til et ufødt barn mer enn mennesker som allerede vandrer på jorden? Hvorfor er abortdebatten så viktig, og organdebatten omtrent ikke-eksisterende? Hvorfor er det mord å fjerne noen som er avhengig av ens kropp, mens det samtidig er akseptert å si nei til å donere organer?

 

Jeg er for selvbestemt abort, fordi jeg mener så absolutt at vi mennesker skal få bestemme over egen kropp. Samtidig savner jeg det samme engasjementet andre steder. Det er jo liv det er snakk om?

 

Jeg vil altså få understreke at jeg ikke setter de to opp mot hverandre, men benytter anledningen til å etterlyse engasjementet.

Endret av Den 3. lektor
Skrevet

Fra 4. svangerskapsmåned myeliniseres nervetrådene i fosteret. Man kan si at nervesystemet begynner å virke på denne tiden. Ikke at jeg vet om det er begrunnelsen, men det er kanskje en sammenheng.

 

Jeg vil gjerne få trekke linjer til organdonasjon.

 

Det er snakk om å ofre kroppen sin, for at noen andre skal leve. Svangerskap og fødsel er ikke noe å kimse av, og det å skulle gå igjennom det for at noen andre skal kunne leve - ja det får altså mennesker bestemme selv - frem til 12. uke.

 

Så har vi da,

at når noen dør og ikke lenger trenger sin egen kropp, så er det fremdeles frivillig å IKKE ofre noen deler av den for at andre skal leve. Folk sier nei til å donere organer i ett sett, og ingen hever øyenbrynene. Så mange som 33% sier nei til donasjon, i følge nrk nå nylig. Og dette er altså snakk om organer som kan redde liv, som giveren definitivt ikke lenger trenger selv.

 

Det er sjelden jeg ser diskusjoner på dette forumet der valgfriheten av donasjon diskuteres. Det hadde kanskje vært en bedre diskusjon?

 

Det er en skjevhet her jeg ikke helt forstår. Betyr livet til et ufødt barn mer enn mennesker som allerede vandrer på jorden? Hvorfor er abortdebatten så viktig, og organdebatten omtrent ikke-eksisterende? Hvorfor er det mord å fjerne noen som er avhengig av ens kropp, mens det samtidig er akseptert å si nei til å donere organer?

 

Jeg er for selvbestemt abort, fordi jeg mener så absolutt at vi mennesker skal få bestemme over egen kropp. Samtidig savner jeg det samme engasjementet andre steder. Det er jo liv det er snakk om?

 

Jeg vil altså få understreke at jeg ikke setter de to opp mot hverandre, men benytter anledningen til å etterlyse engasjementet.

 

 

Jeg signerer dette med debatt om organdonasjon. I tillegg bør regelen om å kunne bestemme over sin egen kropp gjelde også for de døde personene - det er uhørt at pårørende kan nekte donasjon når avdøde er registrert organdonor og har formidlet sitt syn til pårørende før han eller hun døde.

Skrevet

For de fleste vil det være en forskjell mellom et befruktet egg og en fullbårent barn. Hvor grensen går er jo vanskelig å sette eksakt og vil da variere fra person til person.

Det finnes ikke et godt og reelt alternativ til selvbestemt abort. Det har vært forsøkt, med det resultat at kvinnehelsen i befolkningen blir nedsatt (pga illegale og utrygge aborter). I tillegg vil de med penger kunne skaffe seg abort, men de uten midler ikke vil ha muligheten.

Alternativet til abort er jo ikke mange lykkelige barn i velfungerende familier. Jeg tror at den enkelte kvinne best kan vurdere om hun er i stand til å ta seg av et barn eller ikke (og nei det er ikke bare å adoptere det bort etter fødsel).

 

Anonymous poster hash: 3049a...f64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...